Hoe laat ik mijn laptopaccu zo lang mogelijk mee gaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Hoe laat ik mijn laptopaccu zo lang mogelijk mee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:05

Ik heb een nieuwe laptopaccu gekocht voor mijn Asus F6V laptop. Het is een Li-ion accu (4400 mAh ; 11.1V). Dit omdat mijn oude accu een beetje dood was en maar vijf minuten zonder stroom mee ging.

Mijn vraag is: wat is de beste manier om een accu zo lang mogelijk mee te laten gaan? Er zijn namelijk verschillende theorieën. Zo heb ik gelezen dat je je accu eerst helemaal moet opladen (met de laptop aan of uit?) en dan helemaal moet leeg laten lopen. Maar dat schijnt dan alleen zo te zijn met een Nimh batterij. Ik zie dus door de bomen het bos niet meer.

Wat is het eerste wat ik doe met mijn nieuwe accu?
En hoe laat ik mijn accu zo lang mogelijk mee gaan?

Ik werk veel op stroom (thuis), maar ook op accu (trein) en een combinatie van beide op school.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Hoe laat ik mijn laptopaccu zo lang mogelijk mee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:06

Ik heb een Nimh accu en heb precies zo opgeladen en gedaan zoals de computter kerel zei. Heb nu mijn 2e batterij in 3 jaar en mijn 2e is alweer zo goed als dood en heb ik pas een half jaar. Ik heb het opgegeven.

Ielsje
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:09

Ik weet wel dat als je op stroom werkt en je accu is volledig opgeladen, je het beste je accu eruit kan halen en op alleen stroom verder werken. Daar verleng je de levensduur aanzienlijk mee.

Ook hoor ik dat je die ongebruikte accu dan in de vriezer kan leggen (?) maar of ik dat zou proberen.....? (google maar eens)
En dit is ook nog afhankelijk van welk soort accu je hebt (ik geloof dat dit alleen met nimh-accu's kan)

dit is wel hele bruikbare informatie voor jou: http://www.personalcomputercare.nl/comp ... nsduur.htm

lithium-ion is hetzelfde als li-ion: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
Laatst bijgewerkt door Ielsje op 16-09-10 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiki

Berichten: 1230
Geregistreerd: 24-11-08
Woonplaats: Grunn

Re: Hoe laat ik mijn laptopaccu zo lang mogelijk mee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:10

Wat ik nu doe is volledig opladen en dan de stroom zo ver mogelijk op maken voor ik hem weer aan de lader leg. Dus niet aan de lader laten liggen terwijl hij is opgeladen. :)

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:11

Ik heb gehoord, als je hem een tijdje niet gebruikt, dat je hem tot ongeveer 40% moet laten leeg lopen, en dan op een koude, droge plek moet opbergen. Dan blijft ie iig heel lang goed :)

Verder doe ik altijd de eerste keer, zoals in de beschrijving staat, opladen. Soms gewoon totdat ie vol is, soms wordt aangeraden om em bv 12 uur lang in te steken. En dan trek ik em uit en laat em helemaal leeg gaan, daarna weer helemaal opladen.. Schijnt dat je op die manier bij een bepaald soort batterijen t vermogen nog wat kan vergroten.. En na een paar keer opladen/ontladen let ik er eigenlijk niet meer op. Dan steekt ie thuis gewoon in en af en toe, eens per maand, neem ik em mee en kan ie weer eens leeglopen.. Nooit problemen mee gehad.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:11

Ja, er zit ook een flink verschil tussen Nimh en Li-ion batterijen! Daar moet ik dus wel op letten :)

Ik vond dat je een Li-ion accu NIET volledig moet opladen (maar tot 97%) en ook NIET volledig mag ontladen (dus niet tot 0%). In tegenstelling tot een Nimh batterij die juist wel volledig moet opladen en ontladen om het beste effect te krijgen.

Ik heb de volgende website gevonden: http://www.personalcomputercare.nl/comp ... nsduur.htm

Citaat:
Hoe behandelt u uw laptop accu het best?

■Wanneer Windows aangeeft dat de accu zowat leeg is, stop dan met werken op de accu.
■Sluit uw laptop aan op het lichtnet en verwijder de accu een poosje uit de laptop om deze de gelegenheid te geven af te koelen alvorens 'm weer op te laden.
■Plaats de accu alleen dan in de laptop wanneer u op de accu moet werken. Wanneer u de mogelijkheid hebt de laptop aan te sluiten op het lichtnet, geef hier de voorkeur aan en bewaar de accu gedeeltelijk geladen in bijvoorbeeld uw laptoptas.

Ielsje
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-06-07

Re: Hoe laat ik mijn laptopaccu zo lang mogelijk mee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:13

ik had net ook die website voor je gevonden :D (ik had m'n bericht bewerkt)

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:15

Op Lion-accu's zit volgens mij altijd een beveiliging tegen overladen. Als je die in een normale batterij-oplader gaat opladen, en de lader stopt niet vanzelf, dan schijnen de batterijen dikker te worden en te kunnen ontploffen := Maar een laptop is daar dus tegen beveiligd. Ook als ze te ver leeglopen kunnen ze volgens mij kapot springen.. Maar dan moet je ze echt leeg trekken, dat gebeurt ook niet vanzelf. Een laptop valt altijd uit vóórdat de accu helemaal leeg is :)

zonnebloem18

Berichten: 24857
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe laat ik mijn laptopaccu zo lang mogelijk mee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:07

Verder de accu eruit halen als je toch thuis zit aan het stroom gaat hij veel langer door mee.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe laat ik mijn laptopaccu zo lang mogelijk mee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:19

En ook je scherm minder fel zetten schijnt te werken. Dat zij een vriend van me laatst. Waarom weet ik ook niet.

Ik heb trouwens op mijn laptop ook een accu-spaarstand. Die is redelijk accu sparend. En dus hoeft je hem minder vaak op te laden, en gaat hij langer mee. (Volgens diezelfde vriend :Y) )

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Hoe laat ik mijn laptopaccu zo lang mogelijk mee gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:25

Hihi, ik zit hier ook met een laptop die niet zonder stroom kan. Erg storend..
Ik heb toen ik hem net had redelijk vaak op accu gewerkt, tot hij helemaal leeg was. Toch niet echt goed geweest..

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:46

De meeste computers hebben ook wel een stand die je accu spaart. Zo kon ik die van mij zo instellen dat hij niet verder oplaad dan 98% waardoor hij nooit overlaad. Bovendien staat hij zo dat wanneer ik de stroom eraf heb hij automatisch minder stroom verbruikt waardoor lang werkt op een landing ook beter voor de accu omdat hij na een bepaald aantal ladingen toch wel opraakt.

Ik dacht trouwens dat li-ion ook gewoon de eerste keer helemaal vol en leeg moest? Halverwege laden was iig volgens mij voor geen enkele batterij echt goed. Ver leeg en dan weer ver vol heb ik altijd begrepen. De batterij van mijn laptop is na 3 jaar wel minder trouwens maar werkt nog redelijk. (van ongeveer 2 uur in het begin tot 1uur nu)