Nieuw paleis voor mijn caafjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 08:58

Sinds 1 1/2 jaar heb ik twee cavia's, neefjes in dezelfde week geboren. In het begin was het hok (90cm x 50cm) groot zat, want ja, twee van die kleine dropjes nemen geen ruimte in.

Afbeelding

Maar na verloop van tijd begon het toch wat krap te worden. Wat doe je dan? Juist, je knoopt er gewoon een ren aan vast, dan kunnen ze zelf in en uit het hok :j Dat heb ik toch bijna een jaar vol gehouden, maar toen was ik het zat :D Steeds overal bodembedekking en keuteltjes, de hele kamer lag vol :+ Het hok dicht doen is dan ook weer zo wat, dan hebben ze bijna geen ruimte meer... Los op het balkon is leuk in de zomer, maar met al die regen leek me dat ook geen strak plan.

Afbeelding

:)* Dan maak je zelf toch gewoon iets?! Die mensen op internet hebben steeds de mooiste foto's, dat zou ik toch ook moeten kunnen. Dus allerlei sites afgestruind, ideeën ogedaan en manieren van in elkaar zetten afgekeken. Hup naar de bouwmarkt, platen en verf inslaan, en aan het werk. Eerst alles in de grondverf, dan de grondplaat dik in de jachtlak (5 lagen) en de achterwand in de buitenverf + onderkant ook in de jachtlak.

Afbeelding

Met een hoop gepas en gemeet zetten we de boel in elkaar, kit in de naden en dan maar drogen.
Afbeelding


En dan natuurlijk het mooiste moment, de bewoners mogen verhuizen :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even het oude hok er naast, voor de maten ;)
Afbeelding

Het hok is in totaal 1m x 1.5m geworden, er zitten aan drie zijdes plexiglas platen van 40cm hoog, en een achterwand ook 40 cm hoog. De platen zitten met hoekprofielen aan elkaar en de bodemplaat vast.

Niet slecht voor een eerste DYI-project, al zeg ik het zelf :D

De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon en niet helemaal scherp. Sorry!

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:03

Jeetje wat een verschil! En wat een super mooi hok! Volgens mij hadden die caafjes het niet beter kunnen wensen! Mijn complimenten!

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:04

Wat leuk zeg! Brengt ook mij op ideeën, je hebt het prachtig gemaakt. Goed idee dat glas, kunnen ze lekker rond kijken.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:08

Dat is inderdaad een prachtig hok voor je caafjes. Ze zullen wel heel blij zijn met zo'n onderkomen :D . Je hebt het keurig gebouwd moet ik zeggen. Knap hoor. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:10

Gaaf joh, hoe heb je die plexiglas platen er tegenaan gekregen? En heb je voor het drinkflesje een gat geboord?

Ik vind het wel een heel goed idee, misschien is het ook wat voor mijn caafjes. :j

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:32

Thanks allemaal, ben er erg trots op hoe het is geworden :D <3

Ik heb van die hoeklatjes aan de onderkant van de grondplaat gemaakt met een uitsparing van precies de dikte van de plexiglas platen. Die schuif je er dan zo in, om ze vervolgens in de 4 hoeken ook weer met dezelfde latjes vast te maken (Snap je? Ik kan anders wel een tekening maken). Gewoon een paar schroefjes er door (wel zorgen dat er geen scherpe kantjes in het hok zitten waar ze zich aan kunnen open halen) en het gaat nergens meer heen. Ze kunnen er dus ook niet meer uit. Sommige mensen hebben ze los staan, maar dan moet je om de 50cm een extra profiel maken omdat het anders gewoon doorbuigt en dan heb je ontsnappingen :D

Voor het flesje heb ik gewoon 2 kleine gaatjes geboord voor het draadje. Het zit klem maar hangt verder los in de bak. Valt toch niet op omdat het allemaal doorzichtig is :) Het hele hok lijkt ook helemaal niet zo groot, doordat je overal doorheen kijkt.

visitor1
Berichten: 840
Geregistreerd: 15-12-04

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:48

wat gaaf gedaan zeg!
Ik zat eerst te denken van hmm benieuwd hoe ze de bovenkant doet. maar dat is met caafjes niet echt nodig natuurlijk?!
Haha wij hebben gerbils in een aquarium/terrarium zitten, en hebben vor de bovenkant een soort deksel van kippengaas gemaakt, gaat best, maar toch niet de meest ideale oplossing..
En drinkflesje graven ze telkens in ;)
Ik vind jouw hok echt 10x beter dan zo'n standaard dierenwinkelhok!

KarinW86

Berichten: 5250
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:36

Wow mooi zeg ;) ik wil ook nog een nieuw hok ahahhahaha grapje :D...lekker de ruimte

Geeske_

Berichten: 1060
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:40

wauw!!! heel mooi gemaakt!!! :D
je caafjes zullen wel blij met je zijn!!!

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:54

Echt een mooi nieuw verblijf! daar zullen ze inderdaad wel erg blij mee zijn dit is ook wel echt een stuk groter dan het oude hok!

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 21:03

Cavias kunnen wel springen, maar niet over 40cm. De hekjes die ik voor de ren had zijn 25cm en daar sprongen ze overheen als het moet. Het scheelt ook dat ik verder geen dieren heb :)

Dit hok is meer als 3x zo groot :D ze vinden het nog wel wat eng zo nu en dan. Ze kunnen nu meer zien, dus ook enge mensen die langs lopen :p

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:07

In 1 woord WAUW !!!!
Mijn caafs hebben een hok van 1.20 maar als k jou hok zie men <3

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 01:28

Wat een prachtig hok heb je daar gemaakt zeg! Lijkt me ook erg makkelijk schoonhouden :j

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 01:33

Wauw! Supersjiek :D Zou ik wel willen voor mijn Bunny, maar die is er zo uit. :)

Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:02

Ik moet zeggen dat ik het er ontzettend mooi uit vind zien. Knap gedaan hoor! Ook ontzettend fijn omdat het zaagsel e.d. gewoon netjes in de kooi blijft :) . Over een jaar ga ik kijken om op mezelf te gaan en wil toch kijken om zoiets te gaan maken voor mijn konijnen(uiteraard aangepast op lxbxh). Ik was op zoek naar een mooi binnen hok, maar qua grootte beviel me weinig. Mag ik vragen wat het je aan materiaal ongeveer gekost heeft? en wat voor materiaal de bodem gemaakt is? En kan het kwaad dat het hout bewerkt is met de grondverf, met kans op knagen e.d.? :)

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:10

Super mooi! Die caafjes lijken erg op mijn caaf!
Inderdaad ideaal tegen rommel op de grond!

Anoniem

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:14

Heel gaaf gedaan! Ik zou er wel een huisje inzetten (schoenendoosformaatje) zodat ze zich echt terug kunnen trekken. Zo'n open plek is misschien wat onnatuurlijk?

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:19

Wat een mooi huisje zeg!
Ik zou er juist geen schoenendoos achtig iets in doen, als ze zich kunnen verstoppen worden ze vaak juist schuw..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:19

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BelgenGek

Berichten: 2242
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:28

mooi gemaakt zeg, ziet er heel leuk uit !

Ben wel benieuwd waat je je zilvervosjes vandaan ebt,
drachten? gokje..

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:56

Thanks allemaal :) Ze zijn ondertussen helemaal gewend en lopen al fanatiek rondjes te racen & te popcornen :D

Ze hebben een huisje: de wilgenbruggetjes vinden ze heerlijk om onder te slapen. Ze hebben nu beide zo'n grote (heb nog maar even een nieuwe gehaald, ze hadden eerst ook een plank), hoewel ze het ondertussen ook prima vinden om net voor het huisje te gaan liggen slapen :+

Ik heb nu een laag fleece onder het hok, maar piepschuim is inderdaad ook wel een goed idee. Ik zal er eens naar kijken :j

Ze komen inderdaad uit Drachten, bij Toetenstein weg :j

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:45

Wat mooi gedaan zeg, die hebben mooi de ruimte zo.
Ik had eerst 2 konijnen binnen zitten in een enkel hok, en als we thuis waren mochten ze in de ren, die had ik er gewoon voor.

Toen alles naar buiten gedaan in een grotere ren met hok, daar werden het er 4 en is er nog 1 dood gegaan.
Toen zijn er nog 2 binnen gekomen en heb ik zo'n flat gekocht, ook erg leuke hokken.
Van de zomer een nieuwe ren gemaakt, en het binnenhok is van een kinderspeelhuisje gemaakt ;)

En daar zitten ze nu met zijn 6en in.
Zal nog wel foto's maken, maar de site waar de foto's op staan is niet in gebruik door onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:00

Mooi hok zo! +:)+
Fijn om te zien dat steeds meer mensen zich bewust worden van de ruimte die beestjes nodig hebben! Top!

Lied
Berichten: 279
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:12

Gaaf hoor Judith! creatief :D

BelgenGek

Berichten: 2242
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Nieuw paleis voor mijn caafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:11

dacht al dat margreet ze gefokt had ;)
zijn er verder weinig die ze ebben hier in de buurt.
(eb zelf een zwart-otter van haar en nog wat dieren)
zie www.csmoonshine.tk bij beren, Niven.