Twee toetjesrecepten: Haagse Bluf en zelfmaaktiramisu

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Twee toetjesrecepten: Haagse Bluf en zelfmaaktiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:30

Ik kwam hier nog geen recept tegen voor Haagse Bluf, dus bij deze :)
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, aangezien mijn versie (met Marasquin) toch wel een uitgesproken smaakje schijnt te hebben. Ik had het zelf heel lang niet gehad, mijn moeder maakte het vroeger weleens als toetje en laatst had ik het in een restaurant (in Den Haag :)) ). Daar hadden ze er echter geen Marasquin in, dus ik vond hem wat saai en dacht: dat kan ik beter! :D Marasquin haal je overigens bij de slijter.

Benodigdheden zijn een handmixer of staafmixer met garde-opzetstuk, een mengkom die goed schoon en ontvet is.

Splits een aantal eieren (twee eiwitten geeft genoeg voor minstens 3 porties), waarvan je de witten in de mengkom doet. De dooiers heb je niet nodig. Voeg suiker (een eetlepel per eiwit lijkt me prima, ik heb het op het oog geschat), een scheut bessensap en een scheut Marasquin. Zwengel je mixer aan en klop tot het geheel een stevig schuim vormt. En klaar! :) Ik moet er wel bijzeggen dat je het beter snel kunt verorberen, want van lang in de koelkast wordt de Bluf er niet beter op.

~~~

Dan de zelfmaaktiramisu, ook mjummie. Een recept dat mijn moeder eens uit de krant heeft gehaald, maar een beetje heeft aangepast. Het recept vermeldt speculaasjes en kaneellikeur, maar mijn moeder en ik maken het op de 'traditionele' manier met lange vingers en Amaretto. De versie uit de krant ga ik echter ook eens proberen, die kinkt helemaal niet verkeerd! :9 Voor wie die gaat uitproberen: ik houd me aanbevolen voor een recensie :j

Benodigdheden zijn alweer een handmixer en een aantal goed ontvette mengkommen. Onderstaand is voor vier personen, en ik hoop dat ik de verhoudingen goed heb :+

Allereerst scheid je twee eieren, gooi de dooiers niet weg maar houd ze apart. De witten klop je met een snuf zout tot een stevig schuim en zet je even apart. De dooiers klop je vervolgens met 60 g suiker los tot een wittig schuim. Bij de dooiers voeg je 200 g mascarpone toe (zo nodig daar eerst het vocht vanaf gieten en/of eerst loskloppen) en dit mengsel klop je minstens 2 minuten tot een glad geheel.
Vervolgens voeg je het eiwitschuim bij het dooier/mascarponemengsel en spatel je dit door elkaar. Niet kloppen of roeren, want dan gaat de lucht eruit verloren! Dit mengsel laat je 30 minuten opstijven in de koelkast.

Dan kun je de toetjes gaan opmaken; het leukst is als je aparte (glazen) kommetjes neemt. Een schep mascarponemengsel, daarop twee lange vingers, die je besprenkelt met de amaretto. Dan weer een schep mengsel, twee lange vingers, Amaretto. Sluit na twee lagen af met een schep mengsel en strooi daarover een laagje cacao om het af te maken. Houd er rekening mee dat je toetjes na het opmaken minstens drie uur in de koelkast moeten staan om verder op te stijven. Hoe langer in de koelkast, hoe beter :j

Eet smakelijk!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:03

Wauw you make my day :D dit klinkt echt lekker en vooral die haagse bluf wil ik snel een keertje gaan maken!

Dewii

Re: Twee toetjesrecepten: Haagse Bluf en zelfmaaktiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:25

Sounds good! Vooral die tiramisu, ik ben er gek op :') . Helaas is de weegschaal er niet zo blij mee := , haha!

Zwartwitje

Re: Twee toetjesrecepten: Haagse Bluf en zelfmaaktiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 12:49

Blij dat jullie er blij mee zijn, laat me weten van jullie bevindingen! :j