op de achterhand zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:50

Hallo allemaal,

Ik rij nu in de M2 met mijn pony en opzich gaat dat best redelijk, alleen heeft hij soms moeite met zijn achterhand. Hij loopt dan ook niet echt op de voorhand maar iets er tussenin. Hij raakt zich dan ook meer met zijn voorijzers tegen zijn achterijzers. Dus nu vroeg ik mij af: hebben jullie misschien tips hoe je je paard beter op de achterhand krijgt?

ik hoor het graag,

Merel

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:52

Misschien zeg ik nu iets heel doms.
Ik heb geleerd: mond met rust laten, echt met rust, en goed lekker je benen eraan. Maar het zou best kunnen dat ik 't bij het verkeerde eind heb.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:53

ja daar ben ik het helemaal mee eens, alleen doe ik dat al, thuis rij ik hem sowieso meestal met lossere teugels en stuur ik met mijn benen. Toch krijg ik steeds van jury's te horen dat ik hem meer op de achterhand moet zetten.

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:54

longeren met pessoa..
veel overgangen rijden..
zodat je de achterhand versterkt waardoor hij het beter en langer vol kan houden ;)

doorrijden en wanneer hij dat doet, nageeflijk vragen zodat je m bij elkaar kan rijden, dan gaat hij automatisch op de achterhand lopen ;)

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:55

sorry misschien hele domme vraag maar wat is een pessoa?

Daantje96

Berichten: 526
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:55

Veel tempowisselingen.
mijn pony heeft er ook moeite mee en in de les doen we dan Bij a of c slangevolte met driebogen en dan op de ac-lijn een schijnovergang, je houd dan goed je been er bij en je hand ligt op de druk dan terug rijden zodat die bijna op de plaats loopt.
in het begin zal dit moeilijk gaan maar na een tijdje snap je pony het.
Probeer ook veel met je been te rijden.
en de pony bij elkaar te houden.

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:57

mereltjuhxxx schreef:
sorry misschien hele domme vraag maar wat is een pessoa?

Afbeelding

hoop datie t doet ??

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:57

met deze pessoateugel laat je je paard van achter naar voren lopen, wanneer hij z'n benen achterlaat wordt hij van voren gewaarschuwd dat hij ze mee moet nemen ;)

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:58

ennn.. domme vragen bestaan niet ;)

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:59

ok! bedankt! Ik ga zeker iets met jullie tips doen!

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:00

Daar ben ik geen groot voorstander van..
Als een paard niet op de achterhand loopt, denk ik dat hij daar een reden voor heeft: niet goed aangeleerd, achterhand te zwak, luiheid.. etc. Of rugproblemen, is hij lichamelijk helemaal goed?

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:03

Sokje_6 schreef:
Daar ben ik geen groot voorstander van..
Als een paard niet op de achterhand loopt, denk ik dat hij daar een reden voor heeft: niet goed aangeleerd, achterhand te zwak, luiheid.. etc. Of rugproblemen, is hij lichamelijk helemaal goed?


met rugproblemen zal je meer tegenkomen dan alleen niet op de achterhand lopen..
en het niet goed aangeleerd, achterhand te zwak of luiheid is te versterken of verbeteren..

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:05

Ja, da's dan ook weer zo. Maar een pessoa doe je neit gewoon even, daar moet je wel goed mee omgaan.. (eigenlijk met alles natuurlijk).
Maar ik snap waar je naartoe wilt! ;)

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:06

Ja klopt, pessoa is indd niet zomaar ff eraan doen en laten lopen..
ik had zo'n mooi blaadje erbij die me uitlegde hoe of wat :P hihihi..

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:07

Sokje_6 schreef:
Daar ben ik geen groot voorstander van..
Als een paard niet op de achterhand loopt, denk ik dat hij daar een reden voor heeft: niet goed aangeleerd, achterhand te zwak, luiheid.. etc. Of rugproblemen, is hij lichamelijk helemaal goed?



lichamelijk is hij helemaal goed, ook heeft hij een sterke achterhand. Tenminste dat heeft de DA gezegd toen hij laatst bij ons was om de tanden de bekijken. Ik denk dat hij het op zich wel kan maar dat hij een beetje lui is en zich van het werk wil onttrekken ofzo.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:10

ik denk ook niet dat ik die pessoa ga gebruiken, ik los het liever zelf op als ik erop zit. Ik doelde op de tips van overgangen rijden enzo!

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:15

Mond vooral met rust laten, normale opgerichte aanleuning. Met je benen de achterhand naar voren rijden. Met je zit het tempo normaal houden. Als het goed is moet die dan echt gaan dragen van achteren.
Over de pessoa...daar kun je echt veel aan hebben hoor! Sommige problemen kun je niet te paard oplossen omdat het paard dat nog niet kan/wil. Dan is longeren een echte oplossing.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:18

Je zegt dat je in het M2 rijd.
Dus gebruik naast tempowisseling ook je zijgangen.
Zo moet een paard in de schouderbinnenwaarts meer op het achterbeen komen, als je deze correct rijd natuurlijk ;)

Ook in het galoperen kan je je schouderbinnenwaarts toepassen en tempowisselingen rijden terwijl je schoudervoor/binnenwaarts rijd.

Daarbij het paard de kans gevens om iets hoger in te stellen dat het achterbeen makkelijk onder de massa komt en de boel in balans kan gaan houden.
Paard fijn in de hand houden, dus wel netjes nageeflijk maar het hem vergeven als hij een keer sterk word in deze oefeningen, hij moet immers zn balans hierin gaan vinden.

Niet heel simpel allemaal, wel goed te doen!

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:26

ja, weet ik! Hij doet dit allemaal al, daarom vind ik het nu steeds gekker worden dat sommige jury's zeggen dat hij niet op de achterhand loopt, ik dacht misschien bedoelen ze iets anders. Want hij loopt heel dragend en voert de zijgangen goed uit. Overgangen rijdt hij netjes en hij is goed voor mijn been. Ik kan al mijn oefeningen rijden met een losse teugel dus weet ik het ook niet meer

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:29

Heb je een instructrice? Zo ja, wat zegt die ervan?

Anoniem

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:32

Ik vind een pessoa zeker geen wondermiddel maar goed.

Idd veel (schijn)overgangen rijden en dan voornamelijk terug met je been en zit.

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:03

dat verschilt misschien per paard hoe die erop reageerd en hoe je m gebruikt.. Bij die van mij werkt t perfect ! Omdat hij het onder t zadel moeilijk vindt..
Wat vind je instructrice van dit commentaar ?
Ik besprak t altijd met mn instructrice..
Misschien paar keer filmen (tijdens training en wedstrijd) en dan zelf nakijken.. Soms voelt het anders dan dat het werkelijk is..

VEGASS
Berichten: 334
Geregistreerd: 20-02-07

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:58

Nou ik begrijp je probleem helemaal hoor. Is niet makkelijk om hem op de achterhand te krijgen. Je zal been moeten geven, en dan met ophoudingen moeten voorkomen dat hij door je been harder gaat lopen. Hij moet achter gaan dragen ipv stuwen....en dat is niet makkelijk.

Bieketjuh

Berichten: 304
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:27

Over de pessoa-teugel, die vind ik wel goed, mits je weet hoe je die correct gebruikt en bij welk paard. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat je het paard 'overrekt'. Heel goed opbouwen als je hiermee zou longeren.

Maar ik vind longeren wel een goede oplossing voor de achterhand te versterken, maar kan je ook met een simpele bijzetteugel, vraag ook veel overgangen en tempowisselingen in het longeerwerk. Longeren is ook positief omdat je hem dan echt ziet lopen.

Succes!

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: op de achterhand zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 11:34

de achterhand hoeft niet versterkt te worden, hij is gewoon lui en heeft geen zin om te werken dus ga ik niet zo'n teugel gebruiken