huren tegenover kopen voor jonge(re) mensen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

huren tegenover kopen voor jonge(re) mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:10

naar aanleiding van een ander topic over huren en kopen ( van huizen _O- ) van kinderen die het huis uitgaan.

nu woon ik zelf al bijna twee jaar op kamers, ik vind het erg fijn op mezelf te wonen, maar ik word helemaal gek van mijn buren ( stelen, bemoeien, oordelen, enz ) en ik zoek al een tijdje iets voor mezelf. in het huren heb ik pech lijkt het, ik sta gewoon niet lang genoeg in geschreven, zelfs niet voor die l*llige kleine eenpersoonshuisjes ( waar ik heel graag zou wonen, daar niet van ) in de particuliere sector is het ook allemaal veeeeer boven mijn budget ( stufi met lening en parttime werk ernaast) en ik durf eigenlijk niet aan kopen te denken.

maar door dit topic dacht ik, waarom niet? ik ken eigenlijk alleen maar huren, ik zou niet weten hoe het in z'n werk gaat met kopen en of ik daar uberhaubt wel voor in aanmerking kom, of het uberhaubt wel slim is met mijn ib-groep lening.

maar goed, ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van mensen met huren en kopen.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: huren tegenover kopen voor jonge(re) mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:15

Mijn vriend was 22 toen hij zijn huis kocht.
Hij had echter wel een dik loon om dit te kunnen doen.
vast contract is ook verplicht.
Zie dat je hier in de buurt woont, kan je niks krijgen in harmelen?
Is goedkoop, en zelfs ik kan daarvoor in aanmerking komen.

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:16

Je krijgt tegenwoordig niet zomaar een hypotheek.
Je werkt part-time, je bent alleen...etc...
Al twee goede redenen dat je geen hypotheek zult krijgen..
Niet bot bedoeld maar zo werkt het helaas wel ;)

Toen ik full-time werkte en een huurwoninkje had...kreeg ik ook geen hypotheek.
Ondanks mijn full-time baan...ik was alleen en verdiende niet genoeg.
Kopen kon ik destijds dus wel vergeten en tegenwoordig zijn ze nog strenger.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 15-09-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:17

Ik heb op mijn 22ste alleen mijn eerste huisje (2 kamer appartementje) gekocht voor met kk € 72.000. Werkte toen wel fulltime en was € 350 aan de hypotheek kwijt (kwamen alle andere vaste lasten dus nog bij). Geen vetpot, maar het was te doen.
Ik heb samen met mijn vader toen alles uitgezocht :)
Het is allemaal best ingewikkeld, maar als je een betrouwbare bank uit zoekt, geen max. hypotheek neemt, dan is het echt wel te doen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:17

Ik kom niet in aanmerking, ben een eigen bedrijf aan het opstarten waar je cijfers van 3 jaar moet van kunnen laten zien, daarnaast een partime baan.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:21

fl0wer schreef:
Je krijgt tegenwoordig niet zomaar een hypotheek.
Je werkt part-time, je bent alleen...etc...
Al twee goede redenen dat je geen hypotheek zult krijgen..
Niet bot bedoeld maar zo werkt het helaas wel ;)


ja dat dacht ik wel, voor mij ook de reden dat ik er nooit eerder over had gedacht, ik vermoede dit wel, maar nu is het dus zeker.

nouja, dan maar weer sww en internet afspeuren :P

Citaat:
Mijn vriend was 22 toen hij zijn huis kocht.
Hij had echter wel een dik loon om dit te kunnen doen.
vast contract is ook verplicht.
Zie dat je hier in de buurt woont, kan je niks krijgen in harmelen?
Is goedkoop, en zelfs ik kan daarvoor in aanmerking komen


tja ik kijk er wel eens naar, probleem is alleen dat ik geen rijbewijs en auto heb, alleen maar een fietsje, en mijn paarden staan in woerden, ik studeer in utrecht, dat is allemaal veel makkelijker te bereiken via woerden ( helaas voor mij)

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:23

suze_ schreef:
Ik heb op mijn 22ste alleen mijn eerste huisje (2 kamer appartementje) gekocht voor met kk € 72.000. Werkte toen wel fulltime en was € 350 aan de hypotheek kwijt (kwamen alle andere vaste lasten dus nog bij). Geen vetpot, maar het was te doen.
Ik heb samen met mijn vader toen alles uitgezocht :)
Het is allemaal best ingewikkeld, maar als je een betrouwbare bank uit zoekt, geen max. hypotheek neemt, dan is het echt wel te doen.


Dan heb je wel veel geluk gehad..
Denk ook dat het verschild per plaats.
Hier zijn geen woningen voor € 72.000 hooguit luxe garageboxen ;)

Anoniem

Re: huren tegenover kopen voor jonge(re) mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:25

In Rotterdam zijn nog redelijke huisjes te vinden voor een leuk bedrag, je moet echter wel goed zoeken en door de puinhopen heen kijken.

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:26

Ik woon zelf ook in Woerden en sta tekort ingeschreven om aan een huurwoning te komen, daarom ben ik nu fanatiek aan het rondkijken voor een koophuis. Echter wil ik in Woerden blijven en is dat met een starterssalaris gewoon haast niet op te brengen. Mijn tip: relatieplanet of 3 dorpen verderop gaan wonen. :+

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:27

Ik denk dat je gewoon moet wachten tot je in aanmerking komt voor een woning via de woningbouw.
Is een stuk goedkoper dan de vrije sector maar je zult veel geduld moeten hebben voor je in aanmerking komt.
Sta je al ingeschreven?
Zo nee, snel doen maar 't kan jaren duren...;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:27

Ik heb ook mijn dorp verlaten hoor o.a. daarom.
Daar was het 6 jaar wachten op een huurhuis :\

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: huren tegenover kopen voor jonge(re) mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:39

Oke dat is dan wel lastig ja.
Ik ben vanuit de meern naar Houten verhuist.
Schrik nog dagelijks hoeveel de huur of hypotheek is van de meeste woningen hier. Verder moet je hier 7jaar ingeschreven staan om kans te maken. Vandaar mijn vriend gekocht heeft.

Is er geen mogelijkheid om een goedkoop brommertje te kopen?
Zodat je wat verder weg kan zoeken?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:45

Huren zou ik zelf nooit doen. Je bent er veel geld aan kwijt, en investeert nergens in.. Kopen zou ik liever doen. Ik ben zelf erg handig en zou me dus een oud, vervallen huisje kopen tegen een lage prijs en dan helemaal zelf opknappen. Zo'n huisje wordt alleen maar meer waard, das dus een prima investering. Je betaalt elk jaar wat van je lening af, de rente wordt minder en minder, je maandlasten dus ook.. Ideaal. Probleem is dat je geen lening krijgt als je, zoals ik, geen vaste baan hebt en alleen bent..
Maargoed, ik hoef gelukkig niet te kiezen :D Mijn ouders hebben pas een boerderijtje voor dubbele bewoning gekocht, ik huur dan het kleinste deel van dat huis, ik probeer te regelen dat ze van een deel van mijn huur al een beetje hypotheek afbetalen, en later koop ik t huisje over :D

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Re: huren tegenover kopen voor jonge(re) mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:52

Tsja 8nnemiek, niet iedereen heeft de luxe om gelijk te kunnen kopen... Het klopt dat je geld kwijt raakt aan een huis wat niet van jou wordt. Voordeel van huren vind ik bijvoorbeeld wel weer dat je qua onderhoud nauwelijks geld kwijt bent want in heel veel gevallen is de woningbouw verplicht om dat te doen. Buitenboel schilderen, kapotte deuren etc. etc.

Mijn vriend heeft toen hij 25 was, zelf een eensgezinswoning gekocht. Hij werkte fulltime en de enige reden dat hij dat huis kon kopen, was dat hij flink veel geld van zichzelf gespaard heeft en nog een stukje van zijn ouders heeft kunnen lenen. Anders had ie het nooit voor elkaar gekregen :n

Hoe lang sta je ingeschreven bij de SWW? Ik stond na 3 jaar meestal op plek 10 t/m 20 en na 3,5 jaar had ik een huisje. Tweekamerappartementje op de Madeliefweide, niet groot maar groot genoeg voor mij alleen en heb daar heerlijk gewoond!

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:55

Ik vrees dat je inderdaat in deze situatie dikke pech hebt.

Afgelopen mei zijn we in onze eerste koopwonig getrokken.
Mijn vriend is 26 en ik 25.
Hij heeft een goede baan en ik een uitkering.
We hadden erg geluk met de rente die toen lager was.
Nu is die ook al een stuk hoger.
Toen er bij ons een vrijstaand huisje vrij kwam waren wij er meteen achteraan gegaan.
Wij hoefden niets te verkopen en wouden er graag al snel in.
Dat was o.a. ons geluk.

Ik zou als ik jou was kijken naar particuliere huur.
Hebben wij ook gedaan.
Tegen de tijd dat wij via de huur cooperatie er 1 toegewezen kregen wouden we er 1 kopen, dus hebben wij er geen gebruik van gemaakt.
Al met al stonden we een aantal jaar ingeschreven voordat we pas een huurwoning toegewezen kregen.

Succes verder.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: huren tegenover kopen voor jonge(re) mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:00

ja ik denk dat ik de meeste kans heb met particuliere huur, zo ben ik ook aan mijn kamertje gekomen.

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:00

Sja...een huis kopen gaat niet zomaar..
Wij hebben a.s. maandag een gesprek of we evt. kans hebben op een hypotheek.
Ik heb een leerling-contract van 18 uur eigenlijk voor een jaar, maar ik kan mijn werkgever om een intentieverklaring vragen.
Mijn vriend werkt fulltime, maar via een uitzendbureau...
Hij kan wel jaaropgaves aantonen van de laatste 3 jaar.

Hoop heel erg dat we wat kunnen krijgen, maar we zijn er bang voor.

Denk niet dat je in jouw situatie een huis kunt kopen, misschien dat je iets met je ouders kunt regelen? Tis wel lastig...
Succes ermee!

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:01

8nnemiek schreef:
Huren zou ik zelf nooit doen. Je bent er veel geld aan kwijt, en investeert nergens in.. Kopen zou ik liever doen. Ik ben zelf erg handig en zou me dus een oud, vervallen huisje kopen tegen een lage prijs en dan helemaal zelf opknappen. Zo'n huisje wordt alleen maar meer waard, das dus een prima investering. Je betaalt elk jaar wat van je lening af, de rente wordt minder en minder, je maandlasten dus ook.. Ideaal. Probleem is dat je geen lening krijgt als je, zoals ik, geen vaste baan hebt en alleen bent..
Maargoed, ik hoef gelukkig niet te kiezen :D Mijn ouders hebben pas een boerderijtje voor dubbele bewoning gekocht, ik huur dan het kleinste deel van dat huis, ik probeer te regelen dat ze van een deel van mijn huur al een beetje hypotheek afbetalen, en later koop ik t huisje over :D


Tuurlijk is kopen beter maar dat kan inderdaad niet iedereen, zeker niet op jonge leeftijd en je bent ook nog eens alleen...en je moet het dus van een (part-time) inkomen doen?
Nee dat werkt niet, huren is dan een goede uitkomst.
En inderdaad de woningbouw doet veel klusjes die je bij een koopwoning allemaal zelf moet ophoesten.
Ik was altijd erg tevreden over mijn woningbouw, die kwam altijd netjes wanneer er iets kapot was etc.

Dus huren heeft ook absoluut voordelen.
Jij zit zo te horen in een luxe positie maar niet alle ouders kunnen een boerderijtje kopen met dubbele bewoning.
Meemt niet weg dat ik dat leuk voor je vind hoor ;)
Maar bij de meeste mensen is het zo dat je het gewoon zelf voor elkaar moet zien te krijgen.
Als kopen niet gaat, dan maar huren.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:01

Hoe zit het met je ouders?
Veel jonge mensen kunnen toch een huisje kopen doordat hun ouders bereid zijn een deel van de kosten op zicht te nemen of vorg te staan.

Is dit wellicht nog een optie voor jou?

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:02

Ja inderdaat anderen mogen wel gerant voor je staan.
Ik weet niet of dat een optie is.
Zo kan je aan een eigen iets werken.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:03

Mijn vriend en ik hebben allebei ons eerste bedrijf en wilden eigenlijk iets gaan kopen. We hebben nu echter besloten om eerst een jaar te gaan huren om te kijken hoe samenwonen gaat en de woningmarkt en alle onzekerheden m.b.t. bijvoorbeeld de hypotheek rente aftrek af te wachten.
Nou hebben wij wel een huis in de vrije sector gehuurd (gister de sleutel gekregen) omdat je voor goedkopere woningen al snel een jaar in de wachtrij staat tot je een keer iets kan huren en dat willen we niet.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:04

Ik ben 21 en mijn vriend 24, wij hebben net ons eerste koophuis gekocht en krijgen 1 november de sleutel.
Beiden een vast contract en fulltime. Heb niet gemerkt dat de bank moeite ermee had. We hebben zelfs een zeer zeer nette rente!
Het is dus ook echt per persoon verschillend. Zijn beiden nog thuiswonend en gaan voor het eerst het huis uit.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:05

Als je wilt kopen is het toch wel belangrijk dat je een vast inkomen hebt, dus een baan met contract voor langere tijd. Ik denk niet dat een lening en/of stufie als 'geldig' wordt gezien.

Maar het speelt mij de laatste tijd ook door mijn hoofd, ik vind huren eigenlijk maar weggegooid geld, je krijgt er uiteindelijk niets voor terug.
Als je iets koopt betaal je een vergelijkbaar bedrag een hypotheek in de maand maar heb je aan het einde van de rit een huis.

Maar ik heb ook geen idee of wij in aanmerking zouden komen, denk het eigenlijk niet.
Wij zijn 23 en 25 jaar, 2 kleine kindjes, ik heb op het moment geen werk (wel op zoek) en mijn man werkt parttime en doet is bezig met de laatste maanden van zijn studie.
Iemand een idee?

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:06

Mwooaaahhh ik ben het per definitie niet eens met de frase 'met huren gooi je geld weg'. Onzin vind ik dat. Je gooit geen geld weg, je betaalt om daar te mogen wonen! En gaat je cv-ketel stuk, je dak naar de filistijnen, dan wordt dat wel mooi voor je geregeld.

Ik moet een nieuwe cv-ketel binnenkort, die krengen kosten wel meer dan 1600 euro! In mijn huurappartement werd dat ding mooi voor nix bij me geinstalleerd toen de oude stuk ging.

En dan ook nog: 'met huren investeer je niets voor de toekomst' nou, ik heb een hypotheek, maar wel met een groot aflossingsvrijgedeelte (want anders lukt het bijna niet in je eentje) dus ik heb over 30 jaar ook nog niet veel hoor!

Enige reden voor mij om te kopen was omdat je dan veel meer keus hebt en zelf kunt beslissen waar je wilt wonen.

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:08

Romeo2007 schreef:
Ik ben 21 en mijn vriend 24, wij hebben net ons eerste koophuis gekocht en krijgen 1 november de sleutel.
Beiden een vast contract en fulltime. Heb niet gemerkt dat de bank moeite ermee had. We hebben zelfs een zeer zeer nette rente!
Het is dus ook echt per persoon verschillend. Zijn beiden nog thuiswonend en gaan voor het eerst het huis uit.


Dat je beiden een vast EN full-time contract hebt, daar zit 't 'm in natuurlijk.
Een vast contract, full-time is toch wel 1 van de voorwaardens.
Als je dan ook nog met z'n tweeen bent maakt leeftijd niets eens zoveel uit.
Je verdient gewoon genoeg en je kunt aantonen dat je het ook gewoon elke maand kunt betalen.
Je hebt immers een vaste baan.