Paard kauwt enorm op 't bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lodinn

Berichten: 367
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Paard kauwt enorm op 't bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:31

Hallo allemaal,

Mijn 6 jarige IJslander is nu al bijna 2 jaar onder het zadel. Vanaf 't begin kauwde hij al enorm veel op zijn bit. In het begin dacht ik, misschien moet hij nog wennen, maar nu doet hij het nog steeds. De tandarts is al langs geweest en zei dat zijn gebit er goed uit zag. Hij neemt het bit ook goed aan. Verder heb ik zijn mond ook bekeken na het rijden en ik zie geen wondjes o.i.d. Hij hangt niet tijdens het rijden. Ik heb wel gemerkt dat het kauwen buiten kan verergeren. Zal het dan iets zijn dat hij kauwt omdat hij aan het na denken is? :P

Ik ben benieuwd of iemand dit ook had met zijn paard en of er misschien iets aan gedaan kan worden.

Groetjes Yara

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Paard kauwt enorm op 't bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:45

Bij veel paarden is kauwen een teken van ontspanning. Als je met het paard gaat loswerken en hij gaat zich op een gegeven moment ontspannen, kauwen ze ook.

Lodinn

Berichten: 367
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard kauwt enorm op 't bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 17:24

Bedankt, dat wist ik eigenlijk niet. Misschien ga ik anders wel bitloos proberen te rijden, het is voor mij dan wat rustiger in m'n hand want het is net een schaap.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard kauwt enorm op 't bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:55

Te veel kauwen is geen ontspanning meer, maar kan stres zijn of een teken dat het bit gewoon niet fijn in de mond ligt.
Je hebt zelf in de mond gekeken , maar denk dat je beter een tandarts kan laten komen en hoe ligt het zadel.
4 jaar was wel erg jong om een ijsje in te rijden, ik zou zeker wat dingen na laten kijken en idd eens kijken wat hij bitloos doet .

Lodinn

Berichten: 367
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard kauwt enorm op 't bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:46

@midgie, 4 jaar is een normale leeftijd om een IJslander in te rijden. Sowieso begon ik toen pas met het longeren, zadel mak maken enz. op zijn 4e. We zijn nu pas een half jaartje wat meer aan het werk. Ook even goed lezen voor dat je wat post, de tandarts is al langs geweest. ;) Maar bedankt voor je reactie en ik ga het bitloos proberen.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:56

Rökkva__ schreef:
@midgie, 4 jaar is een normale leeftijd om een IJslander in te rijden. Sowieso begon ik toen pas met het longeren, zadel mak maken enz. op zijn 4e. We zijn nu pas een half jaartje wat meer aan het werk. Ook even goed lezen voor dat je wat post, de tandarts is al langs geweest. ;) Maar bedankt voor je reactie en ik ga het bitloos proberen.


Rug en zadel zijn ook in orde? Bij mijn merrie is veel kauwen een teken van pijn/ongemak.

Lodinn

Berichten: 367
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard kauwt enorm op 't bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:59

Schangah: Ja rug en zadel zou in orde moeten zijn maar kan tegen die tijd ook veranderd zijn. Maar zou hij dan niet gespannen moeten lopen, het niet fijn vinden dat je het zadel erop legt/druk erop komt? Want verder loopt hij prima, ontspannen en lekker soepel.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:00

Rökkva__ schreef:
Schangah: Ja rug en zadel zou in orde moeten zijn maar kan tegen die tijd ook veranderd zijn. Maar zou hij dan niet gespannen moeten lopen, het niet fijn vinden dat je het zadel erop legt/druk erop komt? Want verder loopt hij prima, ontspannen en lekker soepel.


Wanneer is je zadel voor het laatst nagekeken en hoe lang heb je het al? Een paard in de groei kan in korte tijd enorm veranderen. Ik dacht vroeger ook altijd dat mijn paard zo hoorde te lopen maar bleek achteraf eigenlijk helemaal niet goed te lopen. Geleidelijke veranderingen merk jezelf nl. niet op. Een van mijn merrie's liep toch soepel alleen achteraf met een zadel van zeker 2 tot 3 boommaten te klein.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:27

het kan ook zo zijn dat het paard niet begrijpt wat je wil of iets moeilijk vind.
ik heb een bijrijdpaardje en die doet dat wel als ie niet wat begrijpt.
Het gebeurt nu nooit meer, maar toen ik voor de 1ste keer op hem zat wel.