Wanneer alleen naar school lopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Wanneer alleen naar school lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:49

Ja ik heb een zusje van acht jaar en die loopt al een tijdje te zeuren dat ze eens alleen naar school wil lopen, maar ik vind dat eigenlijk best eng :o
Nou vroeg ik me af hoe oud waren jullie dat je naar school liep of op de fiets naar school ging?

Heb net even via de anwb gekeken en dat het 400 meter lopen dus ongeveer 2 minuten.

Fristi_

Berichten: 1069
Geregistreerd: 17-12-09

Re: Wanneer alleen naar school lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:50

Laat haar bijvoorbeeld een keer alleen in de middag als ze terug naar huis komt alleen gaan. Dan kan ze (en jij!) eraan wennen :)

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:51

Ik was zelf jonger, maar de afstand was veilig genoeg.

Is dit trouwens niet aan je ouders dan? Die vinden geloof ik nog niet goed als ik het lees?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:51

Ik ging op mijn 5de à 6de al in mijn eentje op de fiets naar school, 10 minuten tot een kwartiertje fietsen. Met een drukke weg ertussen die ik over moest steken...

En die 400 meter... Dan ga je er toch een flink stuk achter lopen?

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:52

wemkelover schreef:
Ik was zelf jonger, maar de afstand was veilig genoeg.

Is dit trouwens niet aan je ouders dan? Die vinden geloof ik nog niet goed als ik het lees?



Ik zorg voor mijn zusje.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:52

Ok, was ook niet aanvallend bedoelt mocht het zo over komen.
Was daar benieuwd na.
Laatst bijgewerkt door wemkelover op 14-09-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:53

Ik loop stage op een schippersinternaat, de kinderen mogen vanaf 8 jaar oefenen met alleen lopen, dus dan let je extra op of ze wel goed kijken etc. als dat goed gaat mogen ze dan na een tijdje alleen lopen :)
Ligt denk ik ook wel aan of het drukke wegen zijn (en aan het kind, bijv. onzeker en halverwege het oversteken teruggaan/niet goed kijken )en misschien kan ze met een buurmeisje ofzo?

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:53

Ik vind beginnen met teruglopen uit school wel een goede! Dan weet je wanneer je haar kan verwachten en kunnen jullie er allebei aan wennen. Is er geen buurmeisje/jongetje waar ze samen mee zou kunnen lopen?

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:53

ik was 6 jaar er lopen toch genoeg die uit school komen dus allicht wel iemand waar ze mee mee kan lopen ofzo toch?

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:54

Als er geen druk verkeer is dan kan het denk ik makkelijk. Ik moest in groep 2 ook die afstand in mijn eentje lopen. Gewoon duidelijk zijn dat ze gelijk netjes naar huis moet komen en niet zomaar met anderen mee mag gaan.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:55

Ik liep vanaf dat ik in groep 1/2 zat was al alleen naar school. Dan moest ik 1 of 2 keer oversteken. Ging altijd prima :j Was wel in een woonwijk.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 14-09-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:55

Ik mocht het geloof ik ook vanaf een jaar of 7-8 onze school lag ook heel dicht bij en ik hoefde geen wegen over te steken (alleen maar fietspaden).

Ik zou ook wel even naar de route kijken. Loopt ze door een woonwijk of door een park/bos? is er een weg? is allemaal belangrijk of ze dat zelfstandig kan. Maar over het algemeen is 400m echt geen slangenkuil. Als ze maar goed weet dat ze niet met vreemde mee mag en weet hoe ze over moet steken.

DeniseM
Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:55

Ik was 8, en het was 5 minuten lopen maar geen drukke wegen of iets.

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:02

Vjestagirl schreef:
Ik ging op mijn 5de à 6de al in mijn eentje op de fiets naar school, 10 minuten tot een kwartiertje fietsen. Met een drukke weg ertussen die ik over moest steken...

En die 400 meter... Dan ga je er toch een flink stuk achter lopen?

wie was jij, superkind? :D vind het een beetje onverantwoord. om in groep 2 een kind naar school te laten fietsen. :n
paste een jaar lang op een meisje van 6 en eentje van 8. die van 6 zou ik absoluut niet alleen naar school laten lopen, laat staan fietsen.

ik denk dat het voor een 8-jarige wel moet kunnen. wil ze het zelf ook graag? want dan zal ze denk ik ook niet erg onzeker erover zijn. en anders kan je stiekem er achteraan lopen ofzo. :=

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:05

Loose schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ging op mijn 5de à 6de al in mijn eentje op de fiets naar school, 10 minuten tot een kwartiertje fietsen. Met een drukke weg ertussen die ik over moest steken...

En die 400 meter... Dan ga je er toch een flink stuk achter lopen?

wie was jij, superkind? :D vind het een beetje onverantwoord. om in groep 2 een kind naar school te laten fietsen. :n
paste een jaar lang op een meisje van 6 en eentje van 8. die van 6 zou ik absoluut niet alleen naar school laten lopen, laat staan fietsen.

ik denk dat het voor een 8-jarige wel moet kunnen. wil ze het zelf ook graag? want dan zal ze denk ik ook niet erg onzeker erover zijn. en anders kan je stiekem er achteraan lopen ofzo. :=


Nee hoor. Maar mijn moeder was er eentje van 4 en was dus vanaf dat ze 6 was 'groot'. Ging ook alleen naar de tandarts, alleen naar school etc etc etc. Haar moeder had gewoon geen tijd om altijd mee te gaan naar vanalles. En dat heeft ze op ons overgedragen. Ze vond dat we er klaar voor waren... Heb ik helemaal niets aan overgehouden. Ik wist waar ik stil moest staan om te kijken of er auto's aan kwamen, ik fietste een groot gedeelte over een populaire route in een klein stadje. Ik wist dat ik niet met vreemden mee mocht gaan en ik kende mijn telefoonnummer en adres uit mijn hoofd...

Waarom zou alleen naar school lopen minder gevaarlijk zijn dan alleen naar school fietsen?

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:06

Ik ging op de fiets naar school, maar moest 1 hele drukke weg over...
Mijn moeder fietstte, in het begin dat ik alleen wilde, mee en zette me dan over de weg en zelf mocht ik dan het laatste stukje fietsen.. Denk dat ik een jaar of 8 was toen.. Toen ze zag dat dat allemaal goed ging mocht ik op den duur alleen naar school.. :)

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:07

Ja ze begint er zelf steeds over maar ten eerste dacht ik dat ze nog te jong was :o en ten tweede ik ben mijn broer verloren dus heb er heel veel moeite mee en ze is als een dochter voor me :D

De route is gewoon door een woonwijk heen waar veel kinderen wonen dus er is veel drukte op de momenten als ze naar school gaan of terug komen. dus ze hoeft niet alleen te lopen.

Ik zat er aan te denken om haar zelf naar huis te laten lopen maar dat ik van een afstandje kijk of ze wel goed oplet enzo...

fiona1
Berichten: 925
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Wanneer alleen naar school lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:13

Ik begrijp je angst heel goed, ik breng mijn kinderen 7 & 9 ook naar school. Deels omdat voor ons de afstand vrij groot is, maar ook omdat het kleine onderzoekers zijn, ze dwalen snel af.

Het verschilt per kind wanneer ze alleen naar school kunnen lopen. 400 m. in een kinderrijke buurt is goed te overzien.

Maar het is een goed idee om haar eerst naar huis te laten lopen, je weet hoe laat ze van school weggaat en hoelaat ze dan thuis moet kunnen zijn. Je kunt haar ook tegemoet lopen en steeds later van huis vertrekken. Op een gegeven moment is ze thuis voordat jij weggaat.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:13

Ik ging op m'n 4e al alleen naar de kleuterschool, was ook 2 min lopen.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:14

Mijn zusje mocht toen ze 8 was ook voor het eerst alleen naar school lopen, maar zij ging samen met een klasgenootje die een paar straten achter ons woonde.

Ik ging al jonger alleen naar school, maar ik was wel in alles heel zelfstandig.

Wij wonen maar een heel klein stukje van de school af. en 1 drukke straat waar mijn moeder me over heen zetten en dan mocht ik verder alleen.

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:15

Vjestagirl schreef:
Nee hoor. Maar mijn moeder was er eentje van 4 en was dus vanaf dat ze 6 was 'groot'. Ging ook alleen naar de tandarts, alleen naar school etc etc etc. Haar moeder had gewoon geen tijd om altijd mee te gaan naar vanalles. En dat heeft ze op ons overgedragen. Ze vond dat we er klaar voor waren... Heb ik helemaal niets aan overgehouden. Ik wist waar ik stil moest staan om te kijken of er auto's aan kwamen, ik fietste een groot gedeelte over een populaire route in een klein stadje. Ik wist dat ik niet met vreemden mee mocht gaan en ik kende mijn telefoonnummer en adres uit mijn hoofd...

Waarom zou alleen naar school lopen minder gevaarlijk zijn dan alleen naar school fietsen?

ik ben zelf ook eentje van 4, maar mijn moeder fietste altijd mee en ging ook gewoon met me mee naar de tandarts. :+ en toen ik wat ouder was en mijn zus al langer alleen naar school ging, fietste ik eerst met mijn zus mee en toen pas alleen. maarja niet alle moeders zijn hetzelfde.
lopen is minder gevaarlijk omdat kinderen meestal meer controle hebben over hun benen dan over hun fiets :P , zeker kleineren die nog niet zo'n goed evenwichtsgevoel hebben als grotere kinderen en nog niet zoveel fietservaring. lopend gaat ook veel langzamer dus meer tijd om uit te kijken, situaties in te schatten en ze hoeven niet te remmen, sturen etc.

patjelisa: dan moet het wel lukken toch? :) zeker als er andere kinderen bij zijn. dan kunnen ze samen uitkijken en auto's zien sowieso ook sneller een groepje kinderen dan eentje.

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Wanneer alleen naar school lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:18

Ik was geloof ik een jaar of 8 of 9 en dan liep ik bijna altijd wel met een vriendinnetje naar school.

lianne__

Berichten: 830
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:22

Als ze met andere kinderen meeloopt? wat is dan het probleem precies?
Ze loopt immers niet alleen naar school.
En misschien vind je zusje het wel fijn dat je haar het vertrouwen geeft dat ze zonder jou naar school mag lopen.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Wanneer alleen naar school lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:30

Mijn moeder is 1x meegeweest en daarna ging ik alleen. Of met een vriendinnetje samen.
School stond wel in dezelfde straat, en we moesten 1 straatje over waar weinig verkeer kwam.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Wanneer alleen naar school lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:38

Uumh, ik leip eigenlijkaltijd zonder mijn ouders. maar ik had altijd grote zussen :D (3) en een broer die mee liepen die een aantal jaar ouder waren.

Maar ik dnek dat het ligt aan de weg die tussen school en het huis ligt.