Afwachten of ruilen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EL4a1990

Berichten: 2149
Geregistreerd: 27-12-06

Afwachten of ruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:36

Ik heb op dit moment een euroriding diamant 17" boommaat 3.
Toen ik dit zadel kocht kwam iemand hem aan huis meten, na het meten vertelde ze mij dat het zadel nog niet helemaal paste maar met een handdoekje er onder kon ik er al gewoon mee rijden, Nu rij ik een half jaar met dit zadel en het gaat erg goed.
Nu is mijn paard 5 jaar en weet ik dus niet zo goed wat ik moet doen. Hij lijkt namelijk neit heel veel meer te groeien maar ik wil eigenlijk van het gedoe met het handdoekje af!
Zal ik het zadel proberen te ruilen tegen een boommaat 2 of nog even afwachten met mijn boommaat 3?

Wat zou jij doen?

Groetjes,
Elvira

Ibelia14

Berichten: 710
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:43

Zadelmaker laten komen!
Een professioneel iemand kan je vertellen of het zadel
goed ligt of dat het aangepast moet worden.
Een zadel hoort 'kaal' goed te liggen, dus zonder handdoek...
Ik zou er iemand anders naar laten kijken.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Afwachten of ruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:04

Een zadel aangemten met een handdoek????
Het zadel moet meteen goed liggen zonder handdoek, bontjes enz.
Ik zou dan ook gauw een ander zadelmaker laten komen om het zadel te bekijken en in dien mogelijk aan te laten passen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Afwachten of ruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:27

:= was dit een professioneel iemand, of gewoon iemand van pak hem beet marktplaats die graag van haar zadel afwilde?
een paard groeit niet in het zadel :n
het past.. of past niet.. de start moet zijn dat je zadel zonder poespas goed ligt geheel kaal op de rug. uiteindelijk zal je paard qua bespiering groeien, waardoor er een kans bestaat dat je zadel later bijgevuld/aangepast moet worden.
maar andersom kan niet :n
want wie zegt dat je paard precies zo groeit als waar je zadel niet goed ligt? ;)

gelijk een zadelmaker erbij, en laten aanpassen :j

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:36

Ik zal inderdaad eens een goede zadelmaker naar je paard en zadel laten kijken.

Een zal passend maken met een handdoekje is in mijn ogen ook niet helemaal zoals het hoort :? .

hgklady
Berichten: 57
Geregistreerd: 26-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:22

ik zou er een ander iemand bij laten kijken en laten kijken of het zadel goed licht.
zo niet zou ik toch kijken wat er nog aan dit zadel gedaan kan worden .
en anders gewoon in ruilen .

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:35

Een handdoek :? waar zou dat dan moeten liggen. Voorbij de schoft? Achter tegen het klapperen?
Ik weet niet wie dit is geweest maar onbegrijpelijk . Die persoon zou ik er niet mee bij laten. Een goede zadelpasser laten komen die ook verstand heeft van ruggen. Maak me wel zorgen over de rug van je paard.

Nog erger dan een te krap zadel is een zadel dat te groot is. Een te ruim zadel geeft nog meer schade aan de rug. Een te ruim zadel kan tijdelijk met bv. een speciale prolitepad worden gereden met het oog op de terugkomende bespiering.

EL4a1990

Berichten: 2149
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 07:21

Schangah schreef:
Een handdoek :? waar zou dat dan moeten liggen. Voorbij de schoft? Achter tegen het klapperen?
Ik weet niet wie dit is geweest maar onbegrijpelijk . Die persoon zou ik er niet mee bij laten. Een goede zadelpasser laten komen die ook verstand heeft van ruggen. Maak me wel zorgen over de rug van je paard.

Nog erger dan een te krap zadel is een zadel dat te groot is. Een te ruim zadel geeft nog meer schade aan de rug. Een te ruim zadel kan tijdelijk met bv. een speciale prolitepad worden gereden met het oog op de terugkomende bespiering.


Het handdoekje ligt voor bij de schoft (om het zadel daar extra te vullen zeg maar). Er is toen inderdaad tegen mij gezecht dat er nog spieren op zouden komen en dan zou het beter passen! ik heb 0,0 verstand van zadels dus daarom heb ik ook die mensen laten komen.van een ruitersport zaak. Ging er toch wel vanuit dat ze eerlijk zijn of het past en dat ze er verstand van hadden. Blijkt dus niet zo te zijn!

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:40

Hoe ziet het gebied rond de schoft er nu uit?
Zitter er kuilen achter de schouder?

EL4a1990

Berichten: 2149
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Afwachten of ruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 13:00

Nee, het ziet er gewoon goed uit!

Capricornia
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:40

Ik zou zeker een zadelmaker laten komen, je zadel is je belangrijkste stuk tuig en moet gewoon perfect passen, opmerkingen als 'daar groeit hij wel in' moet je absoluut geen genoegen mee nemen, het aanpassen van een zadel is meestal niet te duur, dus je bent beter af om je zadel vaker aan te laten passen dan om er te lang mee door te rijden als het niet goed past, vooral omdat het ook schade kan aanrichten aan de rug van je paard.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Afwachten of ruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:32

En ik kan je helaas meer vertellen over de gevolgen van een niet goed passend zadel.
Het is vele malen goedkoper en om meteen een goed passend aan te kopen. En vele malen beter voor je paard en voor jouw.