Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 12:33

Hallo,mijn 3-jarige hoest soms met aandraven onder het zadel en aan de longe,als ie hoest dan is het vaak wel een keer of 3 en met proesten erbij maar er komt niet echt snot of slijm uit.Nu vind ik dit vervelend,maar ben bang dat het al iets "chronisch" is..hij lijkt er verder geen last van te hebben en je hoort hem verder ook niet hoesten als ie gewoon staat zeg maar.Maar heeft iemand mischien tips om dit op te kunnen lossen? ik zat zelf te denken aan dat het vastzittend slijm is ofzo.

Nefertarie

Berichten: 1688
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Wervershoof

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:37

Mijn paard doet dit ook, het betekend dat ze aan het werk gaat en los komt. ik zie dit bij mij als iets goeds. Ze briest daarna namelijk ook flink en ontspant direct.
als jij je zorgen maakt, kan je er naar laten kijken, maar ik ben juist blij als mijn paard 2x kucht en dan briest!!
succes

MrBojangles
Berichten: 39
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:42

hoi,

Wel goed dat je dit in de gaten houdt.
Mij wordt altijd gezegd dat het idd 'loskomen' is, niets aan de hand.
Wel is mij ook een keer verteld dat het paard van iemand elke keer 1x hoeste, maar die had een longontsteking...
Voor 99% is gewoon ok zo, maar ik zou altijd alert blijven: gebeurt het vaker, komt er slijm uit etc.

groetjes

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:51

Ik zou het wel even in de gaten houden. Weet niet of je paard op stal staat of 24/7 buiten. Let even op met stro, hooi en een stoffige omgeving. Een paard dat hoest heeft een (lichte) irritatie aan de luchtwegen en ik zou daar toch voorzichtig mee omgaan. Vooral bij zo'n jonkie..

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:00

Ja dat is mijn idee ook,hij krijgt nu kuil en hiervoor hadden we wel vrij stoffig hooi.Verder staat ie overdag buiten en s"nachts op stal maar we hebben wel buitenstallen dus zou op zich niet heel stoffig moeten zijn lijkt me.Uitmesten,opstrooien en dergelijke doe ik nooit als ie op stal staat.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:04

Een paard hoord niet te hoesten! ik zou er naar laten kijken als ik jou was helemaal omdat het een jonkie is!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:21

Ondanks dat je een buitenstal hebt kan het voor je paard zijn longen te belastend zijn. Ik heb er zelf ervaring mee. Ondanks nat hooi,vlas en een goed geventileerde buitenstal bleef mijn ruin zo nu en dan hoesten. Pas toen hij een schuilstal kreeg ging het helemaal over. hoesten hoort niet..net wat rapido zegt. Neem het echt serieus...het kan makkelijk chronisch worden..

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 11:09

Ja ik ben bang dat dat het al is..hij komt namelijk uit een opfok waar erg veel stof was en ook veel stof en zooi in het hooi zat.Kom er alleen nu pas achter nu ie een beetje aan het werk gaat.Maar bedankt voor het meedenken,ik ga de dierenarts er toch even naar laten kijken.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:40

Mijn paard hoeste in februarie ook "maar" 1 keer bij het aandraven. Toen er na een paar dagen een heel klein beetje groen snot mee kwam heb ik een DA laten komen. Hij had een bacterie infectie. Na de bacterie infectie kreeg hij meteen rhino. Toen hij nadat hij 1 maand koortsvrij was, hoeste hij nog steeds af en toe "maar" 1 keer. Weer de DA laten komen, en de rechterlong zat nog vol slijm. Daarna leek het een tijdje beter te gaan, tot ongeveer 7 weken geleden. Hij begon weer af en toe te hoesten. We zijn naar de kliniek geweest voor een bronchoscopie, en je hoefde geen schriftgeleerde te zijn om te zien dat het gewoon niet goed zat. De luchtewegen waren helemaal geïrriteerd en de longen zaten vol slijm.
Nu, sinds februarie, is hij 2 weken echt helemaal hoestvrij, ook al was er bij de bronchoscopie van afgelopen donderdag nog te zien dat het nog niet helemaal goed is.
Af en toe een hoestje hoeft niets ernstigs te zijn, maar mijn advies is om toch even een DA te laten komen. Als ik het hoestje in februarie had genegeerd, had ik nu een zwaar dampig paard gehad.

salerno__mj
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:15

mijn 3 jarige doet dit ook.. volgens de da nix ernstigs.. ze moeten ook gewoon wennen aan het feit dat ze moeten werken en willen zich z nog wel eens aanstellen!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:24

salerno__mj schreef:
mijn 3 jarige doet dit ook.. volgens de da nix ernstigs.. ze moeten ook gewoon wennen aan het feit dat ze moeten werken en willen zich z nog wel eens aanstellen!


Ik heb nog nooit gehoord over een paard dat moet wennen aan werken, en zijn aanstellen toont door hoesten. Komt in mijn ogen zeer ongeloofwaardig over moet ik zeggen. :o

_Liselot
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:30

Ik zou sowiso de DA bellen, een paard hoort niet te hoesten. Het klinkt mij inderdaad ook raar in de oren als een paard hoest om 'los te komen' en ik zou daar echt niet blij mee zijn.

Mijn paard begon ook een tijdje geleden te kuchen bij het aandraven. Hals naar beneden en dan twee of drie keer kuchen, daarna een bries. Wat me daarnaast opviel was dat hij soms wat zwaarder ging ademen.
Ik heb het een weekje aangekeken en daarna de DA gebeld.

Het bleek dus om stofallergie te gaan. K heb een flinke berg medicijnen gekregen om zijn luchtwegen 'schoner' te maken. Het enige wat ik nu nog kan doen is hem zo veel mogelijk uit het stof houden, en dat betekend dus een andere stalling..

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:36

Ik heb hier ook een paard dat vaak even kucht bij het aandraven. Droog hoestje, maar ik geef hem dan altijd de tijd en vrijheid om even uit te hoesten. Bij hem komt het omdat hij nogal een lekkere eter is en vaak nog wat hamstert in z`n mond. Tijdens de stap is dat geen probleem, maar bij de draf moet hij dan kennelijk zijn mond even schoon maken. Hij is kerngezond.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:37

Mijn paard heeft het ook maar na een injectie, equipulmin kuur en bloedonderzoek (veel geld lichter) ben ik nog niet veel wijzer geworden en kucht ze af en toe nog. Ben wel benieuwd wat voor medicijnen jij hebt gekregen _Liselot.
Ik ga binnenkort beginnen met Schwarzkümmelöl; omdat ik daar veel goede berichten van heb gekregen.
Overigens is ze ook nog aan de Puur Pollen maar dat is niet helemaal afdoende.
Verder staat ze op vlas en krijgt ze nat hooi. Meer kan ik niet doen en ik ga niet weer de DA bellen want hij kan er ook verder niks aan doen . . .

_Liselot
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:26

Magica schreef:
Mijn paard heeft het ook maar na een injectie, equipulmin kuur en bloedonderzoek (veel geld lichter) ben ik nog niet veel wijzer geworden en kucht ze af en toe nog. Ben wel benieuwd wat voor medicijnen jij hebt gekregen _Liselot.
Ik ga binnenkort beginnen met Schwarzkümmelöl; omdat ik daar veel goede berichten van heb gekregen.
Overigens is ze ook nog aan de Puur Pollen maar dat is niet helemaal afdoende.
Verder staat ze op vlas en krijgt ze nat hooi. Meer kan ik niet doen en ik ga niet weer de DA bellen want hij kan er ook verder niks aan doen . . .


Mijn paard heeft een kuurtje Cubarmix gehad, dat was meer voor de zekerheid (mocht het toch een bacertiele of schimmelinfectie zijn). Daarnaast kreeg hij nog ecuipulmin siroop en equimucin zakjes. Inmiddels is hij van de medicijnen af. Als ondersteuning voor zijn luchtwegen krijgt hij nog wel een mix van de paardendrogist (Respirator 5 Star). Verder zijn we overgestapt van hooi naar kuil, heeft hij een andere box gekregen (dichterbij de deur en verder weg van de bak en stroopslag) en probeer ik zoveel mogelijk te rijden als de bak net is gesproeid en met de deur open. (Op de stal waar ik sta is momenteel een erg slechte bodem die erg stoffig kan zijn). Ohja en hij staat nu niet meer op stro.

Ik ga eind oktober naar een andere stalling waar ook buitenbakken zijn en waar de paarden ook in de winter structureel buiten worden gezet 's middags. Bovendien komt daar een rijhal met een Agterbergbodem, dat scheelt ook al een boel denk ik en dan kan ik met slecht weer toch gewoon rijden. :)

Bij mijn paard is het gelukkig niet heel erg zei de DA, omdat ik er wel snel bij was. Maar daarom doe ik er ook alles aan om het niet erger te laten worden.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:41

Een paard dat hoest en naproest en niet snotterig is, is over het algemeen niet ziek, maar "schraapt zijn keel" , net als bij briesen. Door het draven gaat hij dieper ademhalen en dan gaat "rommel" die is blijven kleven (stof) loszitten en dat wordt uitgekucht. Precies zoals mensen dat ook doen als ze een kriebel hebben.

Er zijn verschillenden soorten hoest, en een kuch of twee bij aandraven is meestal niet veroorzaakt door een virale of bacteriële infectie.
Mijn hengst doet het ook, en die is verder 100% in orde, maar eet redelijk stoffig ruwvoer.

Soms hoest een paard zelfs omdat het zijn eigen speekselvloed niet goed kan verwerken, als het te weinig keelruimte krijgt bv omdat de ruiter zijn kin bijna tegen de borst trekt.

Foenegriek, ook wel Fenegriek genoemd is een goedkoop natuurlijk smakelijk poedertje dat goed de luchtwegen helpt.

Als je je afvraagt of je paard ziek is kun je temperaturen.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:17

Mijn paard doet het sinds afgelopen week ook. Als ze 1 of 2 rondjes draaft, hoest ze 1x een korte, droge hoest en briest daarna. Het is geen hoest die heel diep uit dr longen lijkt te komen, maar meer hoog, vanuit dr keel ofzo.
Daarom ik vind het toch alarmerend, omdat we afgelopen half jaar enorm hebben getobt met haar luchtwegen. Toen hoestte ze echter niet, maar was ze zwaar benauwd.

Vroeger had ze ook weleens zo'n kuchje, maar dat was alleen als ze een paar weken niet was gereden en we haar dan weer gingen oppakken. Nu wordt ze elke dag aan het werk gezet, om de boel aan de gang te houden en vind ik het dus wel vreemd dat ze dit nu toch doet.

Feit is wel dat het afgelopen weken slecht weer is geweest en ze een aantal x nat is geregend buiten en daarna op stal is gegaan (met open luik, wat best wel tocht als de wind erop staat.) Dus misschien komt het daar van. Door omstandigheden is het niet mogelijk om een regendeken op te leggen als ze naar buiten gaat (en ze is ook niet van suiker).

Na contact met de DA gaf hij aan dat we het even aan moesten kijken deze week, in hoeverre het verslechterde en anders gaat ze weer terug op haar medicijnen. Vooral ook om extra voorzichtig te zijn ivm het verleden.

Temp. was gelukkig goed!

jasminex

Berichten: 980
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: venlo

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:23

mijn peerd doet dit al zijn hele leven en die is al 23 :P
niks ernstigs als er maar geen wit(echt wit) of groen spul uitkomt. Is idd een teken van loskomen bij sommige paarden, en zoals hierboven al is gezegd ook mijn paard ontspant na de eerste rondes draven en dus ook wat kuchjes ;)
maar als je het niet vertrouwd: Altijd de DA even erbij halen ;)

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:24

Ik zou hier toch eens naar laten kijken hoor, mijn paard deed dit al toen ik haar pas had, eerste dierenarts die er naar keek zei ook dat het niets ergs was, dus ik reed gewoon verder. Mijn paard had ook geen slijmen oid. Deze zomer werd het erger, en deed ze het al in stap. Maar ook weer paar keer kuchen en dat was het dan. Toen hebben we een andere dierenarts laten komen, die zei dat ze een hooiallergie had. Als ik ze hooi zou blijven geven zou ze binnen een paar jaar constant hoesten tijdens het rijden. Mijn paard krijgt daarom nu alleen gras, en wanneer het winter wordt zal ze voordroog moeten krijgen.

shantal

Berichten: 2687
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:26

misschien dat hij wat stof naar binnen krijgt door de bak, wat je kan proberen is om een klein beetje vaseline op de rand van de neusgaten te doen zodat het stof daar in blijft hangen en niet de neusgaten zelf in gaan

als dit niet helpt dan zou ik toch kijken voor een DA erbij te halen

of je kan nog proberen om moster door ze eten heen te doen ,maar das meer een optie als hij het ook zo doet zonder aan het werk te moeten , er schijnt namelijk een bepaalde stof in te zitten voor ze

hoop dat je er wat aan heb

succes

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:31

@Jibbel, een paard met een verleden van luchtweg problemen is een andere categorie, die te vergelijken is met astma patiënten bij mensen. Als die een hoestje hebben, moeten ze ook als het niet over gaat na een paar dagen, het nalaten kijken omdat hun bronchiën en longen vatbaarder zijn voor infecties.
Deze zijn ook extra gevoelig voor stof, sterke luchtjes en plotselinge temperatuursveranderingen.
Daar komt meestal geen snot aan te pas omdat het te maken heeft met vernauwing en irritatie van de luchtwegen, niet zo zeer van een infectie (in het begin, wel kan die als complicatie optreden).

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:40

Klopt, van snot is hier ook geen sprake. Ik ben een stresskip (woensdag 1x een hoestje en gisteren 1x), dus ik hing vanmorgen meteen bij de DA aan de telefoon. Van hem moest ik deze week afwachten hoe het verder ging. Al heb ik stiekem zin om alvast 3 dagen 2x 4 pompjes Equipulmin siroop te geven, dat heb ik toch nog staan. De medicijnen waar ze als laatste op heeft gestaan is ventipulmin/prednisolon, dat is toch wel weer wat zwaarder spul, dus om dat erin te stoppen vind ik nog een beetje te gortig.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:04

Het is niet raar om bij zo'n paard bij de eerste hoestjes de DA te bellen. Voor je het weet hebben ze een stevige infectie.
Bij dat soort paarden is voorkomen beter dan genezen en als je een luchtwegverwijdend middel gebruikt is dat alleen maar goed.
Prednisolon is idd iets wat je moet proberen te vermijden en alleen als geneesmiddel gebruiken als er echt wat is.

Gebruik je foenegriek? Dat kun je nl gewoon door blijven geven en helpt de luchtwegen.
Thee helpt ook, maar ik zou voor paarden dan niet de hoeveelheden weten.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:22

Ja, ik heb foenegriek granulaat staan, dat gaf ik voorheen ook erbij, maar daar was ik even mee gestopt. Sinds gisteren heb ik dat ook weer door dr voer gedaan.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard hoest soms eerste ronde draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:30

Ik lees alle nieuwe reacties nu weer eens,fijn om te lezen! Ik ga ook foenegriek aanschaffen voor de zekerheid.Maar er is me nog iets anders opgevallen..hij is erg aan het wisselen en als ie hooi eet dan maakt ie af en toe proppen en zit soms heel raar te doen met z'n mond/tong.{net of het achterin zn keel zit zeg maar} snot heeft ie totaal niet en hij is kerngezond.Maar voor het rijden krijgt ie altijd hooi..nu heb ik het idee dat daar nog stukjes van in zn mond zitten en dus idd irriteren als ie gaat lopen.Dus ik ga het nu uit proberen om hem voor het rijden niks te geven,en kijken of hij het dan nog doet.