Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 21:41

Tja, de titel zegt het al.
Gek word ik van mijn zoektocht naar een goed passend menhoofdstelletje voor mijn pony's en dan vooral voor mijn Welsh-A-tje Alwyn.
Ik had tot poosje terug een merkloos hoofdstelletje. Dat is op maat gemaakt door ontzettend veel gaatjes bij te prikken en overige leer er dan maar af te snijden, was anders geen gezicht. Was maatje shet.
Dit in elkaar gefabriekte hoofdstelletje pas ook op mijn andere Welshje, Snuit. Maar daar ik ze in tweespan wil, wil ik dezelfde hoofdstelletjes. En het liefst eentje waarbij ik niet allerlei gaatjes moet bijprikken. Staat zo slordig :o
Mooi Ideal tweespan tuig op de kop getikt op marktplaats, zonder hoofdstelletjes. Misschien niet handig maar ons ben zuunig en het kost al genoeg... maar had ook zoiets van kan die hoofdstelletjes er zo bijkopen dus huppatee...

een Ideal hoofdstelletje maat shet opgehaald en gepast, te groot }> . Alles op kleinste gezet maar het bleef niet goed passen. Vooral bij de windriemen niet en de oogkleppen zaten net te laag naar mijn zin. Hoofdstelletje weer teruggebracht.
Toen zag ik 2 hoofdstelletjes maat shet hier op bokt. Ene hoofdstelletje past bij Snuit, maar niet 100% zit wat te krap bij de oogkleppen naar mijn zin en de top van de windriemen / de frontriem zit niet echt mooi. Plus dat de neusriem bijna te klein is. Maar goed, het is wel werkbaar. Maar ook deze maat shet is weer te groot voor Alwyn :roll:
Heb nu dus zijn 'oude' hoofdstelletje voorzien van de frontriem van het ene nieuwe hoofdstelletje zodat ze in ieder geval hetzelfde lijken.

Maar heeft iemand hier gewoon een menhoofdstelletje wat wel zonder al te veel aanpassingen op een klein hoofdje van een Welsh-A'tje past? De shetmaat is gewoon te lang en de oogklepjes zitten dan te laag bij de ogen, ook al zet ik het op z'n kortst.

Denk dat ik nu maar mini-shet maat ga proberen en dan de neusriem / keelriem van de shetmaat afhaal of zoiets. Maar het zou toch zo mooi zijn als er iets is dat gewoon past. Wie heeft suggesties?

Hier het hoofd in kwestie :+ de breedte heeft hij dus wel nodig van een shet hoofdstelletje, maar zoals je ziet heeft hij een vrij kort hoofdje (je ziet als je goed kijkt de lange riempjes). En de oogklepjes zitten hier dus goed, maar dat alleen door 2 extra gaatjes boven de normale gaten te doen, omdat ze anders te laag hangen .... Daardoor zitten er ook geen rozetjes meer op. De neusriem moet ook wel weer de breedte hebben. Zijn hoofd is dus breed en kort }:0 ;)
Afbeelding

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:32

Misschien anders kijken voor een ander merk en als je weer een 2dehandsje tegen komt eerst de maten vragen?

Elke merk valt zoveel anders, moet er vast een zijn die mooi past.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 22:39

Maar weet jij dan een adresje waar ze losse menhoofdstelletjes verkopen? Behalve van Ideal weet ik niet waar ze los te verkrijgen zijn.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:43

Denk bijna overal wel? Wij hebben ze ook gewoon los twee soorten, beide zowel met als zonder kleppen. Lijkt mij dat ze van elk merk dan wel besteld kunnen worden?

Heb in de plaatselijke ruitersportzaak ze ook los zien hangen van IR geloof ik.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 22:56

Dan zal het wel toeval zijn dat de twee zaken waar ik vaker kom mn Ideal hebben hangen :+
Maar dan nog, heb nu dus al drie verschillende hoofdstelletjes maat shet gehad die allemaal niet goed passen...
Als ik de plaatjes goed bekijk heb ik nu Pfiff (zie het bij jouw website ;) ), Ideal en dus nog een die ik nog niet thuis kan brengen gehad.
De halsters passen ook niet by the way. Maat shet/pony is voor het mooi te groot. Veulenhalster net te klein. Dus hij heeft wel maat shet om, weer op laatste gaatje, maar het zwabbert wel aan alle kanten :o

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:01

Die je nu van Pfiff hebt is ook half goed en half te groot? Die hebben zoveel maatjes. Zou wat zijn als je echt overal tussen de maten in zit.

Dan zou je nog kunnen informeren naar een IR en heeft zilco ze ook niet los? Weet alleen niet of die ook lederen hebben

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 23:09

Yep, die van Pfiff past ook echt niet. Maat shet dus he, die is te lang aan de ene kant en neusriem is eigenlijk te klein, plus windriemen zitten niet lekker :+
Van Zilco heb je alleen kunststof, dat weet ik dan wel weer zeker.
Van IR weet ik niet, zal nog even rondstruinen op 't internet, kom ik dan wel achter ;)
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:12

Graag gedaan, zal nog even verder neuzen of ik nog een merk kan vinden. Mocht je echt niks kunnen vinden zou je ook het buitenland nog in gedachten houden. Ik weet dat iemand toen een heel tuig op maat door de Amish heeft laten maken. Kan eens navragen hoe en wat ze dat toen geregeld heeft.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 12-09-10 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 23:15

Super bedankt alvast. Ik vind het gewoon een mooi gezicht als je twee mooie gelijke menhoofdstelletjes hebt bij een tweespan en geen bij elkaar geraapt zootje := ;)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:16

Je zou ook nog je hoofdstellen kunnen laten aanpassen. Ik deed dat vroeger ook altijd toen de maatjes nog niet zo klein gingen als nu. Ga voor maatwerk altijd naar de zadel/tuig maker hier. Die kan alles helemaal naar wens aanpassen en heeft zelfs op het schoftje na vroeger een geheel tuig voor me gemaakt. Valt kwa kosten vaak ook nog reuze mee.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 23:29

Wat je zegt, als ik er zo niet uitkom kan van Rijs (daar zit ik dan in de buurt) dat prima doen. Maar ik had gehoopt dat het wat makkelijker zou gaan (vrees van niet).

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:56

Ik was met sil en zijn menhoofdstel naar een tuigmaker gegaan en die vertelde mij doodleuk dat sils hoofd er niet voor geschikt is. Vandaar dat ik nu men met een normaal hoofdstel :)

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:37

Wat misschien een idee is ? : is Zilco !
Die kan je alle onderdelen los combineren, zo heb ik een kopstuk en frontriem maat cob, en bakstukken met oogkleppen en neusriem maar pony.
Alles is super op maat, en zo kun je dus het ideale hoofdstel maken.

Wel prijzig hoor, maar ziet er super uit en is niet kapot te krijgen.
En dat is er ook in heel kleine maatjes geloof ik.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:49

Citaat:
Ik was met sil en zijn menhoofdstel naar een tuigmaker gegaan en die vertelde mij doodleuk dat sils hoofd er niet voor geschikt is. Vandaar dat ik nu men met een normaal hoofdstel
Nou ja zeg, wat een reactie. Ik wil echt wel met oogkleppen dus echt een menhoofdstel. En Sil heeft toch geen raar of heel vreemd hoofd :? Een gewoon hoofdstelletje kan ik wel goed passend krijgen, dat klopt. Heb een shetland rijhoofdstelletje dat zit wel goed. Het gaat vooral om de plaats van de oogkleppen in combi met de windriemen.

Ik denk dat ik voor de prijs van Zilco ook iets op maat kan laten maken van leer :o Maar als het zou passen zou het mooi zijn, alleen iIk vind leer nu eenmaal mooier dan kunststof. Weet dat je het bijna niet ziet, maar tja, is nu eenmaal zo. Van iemand anders op bokt weet ik ook dat zij bij haar Welshje juist schuurplekjes krijgt bij het hoofdstel van Zilco, ook weer om dezelfde reden: de pony is dan ook vrij breed boven in het hoofd zeg maar, ter hoogte van de ogen / jukbeenderen.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:25

Ideal maat shetland past dus niet, misschien mini shetland van Ideal? Ik heb ze hier allebei liggen, je mag natuurlijk altijd komen passen maar ik zie dat je best ver woont.
Kaytje heeft nu maat shetland, maar mini shet past hij ook (dan wel met het frondeel maat shet erop). Hij heeft ook een vrij breed voorhoofd.

Bonique
Berichten: 260
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:28

Kijk anders eens op de site van www.demenner.nl. Juliƫtte verkoopt allerlei menspullen van zeer groot tot zeer klein. Wellicht dat zij iets voor je heeft, anders haar even bellen.

Charr_x

Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Moerbeke-Waas (BE)

Re: Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:13

Je wou inderdaad maat mini shet van ideal eens kunnen proberen.
Ik heb die bij mijn mini op het kleinst en dan zit hij goed maar hij is nog ruim groter te verstellen.
Succes met zoeken!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Passende menhoofdstelletjes...voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:31

Mijn vriendin ment met welsjes en die heeft minishet hoofdstellen. Ik denk dat je sowieso er vaak aan vast zit om een tuig toch op maat moet laten maken. Bij een tuig is dat toch altijd wat preciezer als bijv bij een zadel. Ik heb in ieder geval nog nooit een tuig gehad die zo in 1 keer paste, er moest atijd wel het 1 of andere aan verbouwd worden

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:24

Bedankt voor de reacties!

Citaat:
Mijn vriendin ment met welsjes en die heeft minishet hoofdstellen

Ben ik dus niet de enige met een welsh met aparte maatjes :+

Vandaag maar het hele zootje meegenomen naar van Rijs en uitgebreid gepast en gedaan. Voorlopige conclusie:
bakstukken maat mini
frondeel maat pony / keelriem maat shet
neusriem maat pony met nog een extra gaatje / iets rommelen aan onderlegstukje
8)7

Nieuwe neusriemen besteld, rest kan ik waarschijnlijk van de andere delen bij elkaar scharrelen :7

Dus jouw conclusie Napie klopt helemaal!