♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:14

:wave:

Met enige twijfel heb ik besloten weer een topic te openen.
Twijfels over het soms harde oordeel van mensen die zich niet willen verdiepen in datgene wat ik te vertellen heb.
Twijfels omdat ik in het vorige topic gemerkt heb dat 50% van de reageerders níet goed heeft gelezen, waardoor ik mijzelf constant moest herhalen.
En twijfels omdat ik zelf ook verre van perfect ben en dus ook genoeg fouten maak..

Ons vorige topic; [VVDD] Ik herken mijn eigen paard niet meer..

In de afgelopen weken is er ontzettend veel gebeurd, leuke en minder leuke dingen.
Ook heb ik bewust wat afstand genomen van Kim en ook van bokt..
Ik zat flink met Kim en met mezelf in de knoop, heb letterlijk en figuurlijk over me heen laten lopen en was bang dat ik Kim kwijt was.
De ommekeer kwam eigenlijk pas op zondag 29 Augustus, toen bokker Eiber langs kwam om bij Kim en mij te komen kijken en ons tips te geven.
Ze heeft met Kim gewerkt en me laten zien dat ook Kim op kleine tekens kan reageren en dat je eerst moet vragen i.p.v gelijk te eisen.

Bokker Polly2 heeft mij virtueel een hart onder de riem gestoken en mij ontzettend veel tips gegeven.
Dankzij haar werk ik nu niet volgens een bepaalde methode en hou ik niet vast aan 'de regels'.. want elk paard is uniek en paarden hebben sch**t aan regels.
Ik pas mij steeds weer aan aan Kim en probeer haar zich ook een beetje aan te passen aan mij; we zoeken een middenweg.
Dit is onze manier, misschien niet de juiste of hetgene dat verwacht wordt, maar het werkt voor ons.

Het enige wat Kim nodig had, was ruimte!
Figuurlijk, maar ook letterlijk.. want hield ik eerst krampachtig het halstertouw vast, nu loop ik bijna met het einde van de leadrope in mijn hand.

Het grondwerk heb ik een tijdje opgegeven, omdat ik erg in de war was en teveel probeerde te streven naar hoe anderen het doen of zouden doen en wat de standaard verwachtingen waren.
Dat heb ik nu weer opgepakt en ik waak ervoor dat Kim niet verveeld raakt en dat ze er zelf net zoveel plezier in heeft als ik.
Ook hier wil ik herhalen; dit is onze manier, misschien niet de juiste of hetgene dat verwacht wordt, maar het werkt voor ons.

Vandaag was onze grondwerk-dag en het ging zo ontzettend goed!
Het was weer net als 'vroeger'.. of nee, zelfs beter!

Hier komen de foto's van vandaag.. *-:)

Op deze foto zie je dat Kim tegendruk geeft.. een instinctieve reactie.
1. Afbeelding

En het is de kunst om daar op een subtiele manier tegenin te gaan en haar zo te laten wijken voor druk.
2. Afbeelding

Natúúrlijk moet de nieuwe carrot-stick wel grondig op eetbaarheid worden gecontroleerd. :j
3. Afbeelding

Hier deed ik iets wat ik geleerd heb van bokker Eiber; zachtjes met de stick tegen haar hoofd tikken, totdat ze haar hoofd van me weg draait.
Dat is een begin van het wijken van de voorhand, wat Kim heel erg lastig vindt, mede door haar bouw.
4. Afbeelding

En hier zie je het vervolg daarvan.. het wijken van haar voorhand en ook nog eens van mij af.
Doordat dit veel moeite kost, doen we dit maar 1 á 2 keer per grondwerk-dag.
5. Afbeelding

Lekker bekkie.. :+:
6. Afbeelding

Jaaa, dan komen we aan bij ons allerleukste 'kunstje'!! Flemen! :))
Kim heeft eindelijk door dat ze door te flemen een beloning kan krijgen.
7. Afbeelding

Al wordt ze na een tijdje wel wat gemakzuchtig en doet ze alleen haar hoofd omhoog. :')
8. Afbeelding

Creatief momentje van de fotograve..
9. http://i54.tinypic.com/nyg17t.jpg

Nja..
10. Afbeelding

Hier een mooi moment van wijken voor druk.. dit gaat steeds beter en ik heb dit al in verschillende situaties kunnen gebruiken. :j
11. Afbeelding

Hier waren we het voorwaarts gaan + halthouden aan het oefenen, wat uiteindelijk heel erg goed ging.
12. Afbeelding

Voerbeloning. :9
13. Afbeelding

14. http://i53.tinypic.com/rwjtlh.jpg

En hier hebben we iets nieuws!!
Het lijkt een kleinigheidje, maar tot vandaag kon Kim alleen maar achteruit lopen als ik dit probeerde.
15. Afbeelding

We hebben op zo'n dag vooral veel lol. :D
16. Afbeelding

17. http://i54.tinypic.com/xx0rt.jpg

<3
18. Afbeelding

En nog een foto van de fotograve; http://i51.tinypic.com/2cfw5eo.jpg

Al met al heb ik het gevoel dat ik mijn paard weer terug heb, en we nu sterker in het leven staan dan ooit tevoren.
Misschien was er wel even zoiets nodig, om ons te testen.. en we hebben het doorstaan. :j

Ik wil ook nog even alle bokkers bedanken die mij in ons vorige topic zo hebben willen helpen.
Jullie zijn top!! +:)+

Liefs, [naam]
Laatst bijgewerkt door Storm op 12-09-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste foto bij nummer 16 geplaatst

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Re: ♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:18

Mooi dat het weer goed is gekomen! :)

Mooi touwhalster heb dezelfde. :D

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:19

Wat een gaaf topic weer Tineke! Ben erg blij voor je dat het weer zo goed gaat met Kim, wanneer ga ik erop? :')

De laatste foto is echt lieeeeef! :+:

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:20

Fijn dat je weer terug bent op bokt :D
Super om te zien dat je weer vertrouwen hebt gevonden in jezelf en in Kim.
Ik hoop dat je dit ingelagen pad kunt blijven volgen en dat het je veel goeds zal brengen.
Veel plezier en succes nog met Kim!

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Re: ♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:22

fijn tien!!
hoop dat het goed blijft gaan!!!
heb vertrouwen :+:

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:23

jippie.. je bent er weer.. had je al wel gemist. Wat goed zeg wat een verschil. *had je laatste topic toen al gelezen*..
UIteindelijk wel goed dat je aan de bel hebt getrokken.. (terwijl anderen je vonden aanstellen, heb jij je gevoel gevolgd).. en pluk je daar nu de vruchten van. Veel plezier..

_Chendo_
Berichten: 1698
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:26

Hoi hoi,

Gelukkig gaat het beter, met juiste tips kom je een heel eind, en jullie hebben het toch maar weer voor elkaar gekregen!
Ga zo door!

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:34

Wat een super positief berichtje, helemaal goed! Ik ben ook niet van hokjes, leer van alles van verschillende richtingen en pak daaruit de dingen die het beste bij de combinatie passen.. Elk paard én elk mens is anders :D

Wat ligt er overigens op de grond?

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:41

he blij dat het weer goed gaat soms kan zon situatie voorkomen heb ik ook wel eens met mn katten. maar dan voor een dag of zo, gewoon dat het even niet klikt. leuke foto's weer

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:42

Fijn dat het weer zo goed gaat :D +:)+

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:43

ziet er toppie uit tineke!
Zag jullie al in de bak staan maar moest naar huis, had wel even willen kijken :)

Blij dat het weer goed gaat, dan kun je nu weer lachen :D

TheJokerr
Berichten: 2774
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:43

Wat fijn dat het toch weer goed is gekomen tussen jullie :)
je ziet de band tussen jullie alweer heel dik groeien :)

Kim geeft iniedergeval mij een gevoel van ontspanning en rust, blijf zo doorgaan jullie komen er wel hoor! :)

Sanny_lief
Berichten: 806
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:51

Jullie blijven een geweldige combinatie! Kwam toevallig gisteren jullie filmpjes tegen op Youtube. Heb het laatste topic over Kim haar vreemde gedrag ook gelezen.

Het blijft lastig om het leuk en interessant te houden voor paarden. Ik heb er ook wel eens moeite mee, je merkt het eigenlijk al vrij snel aan ze. Goed dat jij de tekenen van verveling en het niet goed in haar vel zitten zo snel hebt opgepakt.

Ik heb bij het grondwerk super veel aan het boek van Inge Teblick gehad. Zij heeft dezelfde instelling als die jij nu hebt aangenomen. Kleine stapjes zijn net zo belangrijk als een goed uitgevoerde oefening. Je moet je paard leren dat er plaats is voor creativiteit. Laat hem maar proberen om met je mee te denken. Op zo'n moment ben je niet de leider maar probeer je SAMEN een doel te bereiken. Voor meer info kan je mij een PB sturen!!

Succes met de nieuw ingeslagen weg!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:52

Ik ben echt superblij voor jullie 2 dat het weer zoals het oude is! Beter zelfs!
ik ben ook een groooote fan van jou en je paard :j

shaddy82

Berichten: 1849
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:53

Ha daar hebben we Kim weer, altijd leuk die topics met Kim erin

Je hebt weer mooie foto's om te laten zien, vind die met het flemen erg leuk om te zien

Fijn dat jullie band weer de goede kant opgaat +:)+ , daar mogen jullie beiden trots op zijn

Enne jullie zien er allebei super uit !

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:54

Ben heel blij dat je je weer goed voelt met/bij je paard!!! Way to go! ;)

Wat is dat nou precies voor rijbak, ik heb het wel vaker voorbij zien komen, het lijkt een soort mos? Hoe heet het?

Carlijnx

Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:58

leuke foto's! :)
wat fijn dat het weer beter gaat zeg! :(:)

Youknowme

Berichten: 2566
Geregistreerd: 19-08-05

Re: ♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:00

Fijn dat het weer beter gaat. Kan helaas je foto's niet bekijken.

EngeltjeSJarig

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: ♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:04

Dit ziet er goed uit zeg! :D
Goed bezig hoor!

Anoniem

Re: ♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:17

Bedankt voor de leuke, positieve reacties! :)

Dieuwkee: Het touwhalster was echt een uitkomst voor ons. :j
Je kunt de hulpen heel licht houden.

Jildau, morgen? :D

Zodiacje: Ik hoop ook dat ik dit pad kan blijven volgen, samen met Kim.
Al weet ik dat er ook wel weer een paar downs zullen komen, maar wat komt dat komt. :)

Gabjj8: Dankje.. :+:

Knert: Ja, ik heb het aanbod van bokker Eiber met beide handen aangegrepen en ook al regende het dat het goot, mijn dag kon niet meer stuk.
Soms heb je de blik van een buitenstaander nodig. :j

_Chendo_: Dankje!

Madelief88: Dat is waar.
Op de grond ligt kunststof gras.. neemt veel water op en het bevriest bijna niet. :)

Franka75: Dankje..

Marise83: :)) !

Anika, heb je helemaal gelijk in. :j

TheJokerr: Wat een fijne reactie. :) Bedankt!

Sanny_lief: Ja klopt.. ik ging eerst nog wel eens te lang door denk ik.. maar het moet leuk blijven en geen verplichting.
Ik zou graag wat meer info willen over Inge Teblick. :j

Just_Sannee: Wat lief.. :+:

Shaddy82: Dankje! :))
Ja, dat flemen is echt komisch.. :') Zo leuk om te zien hoe Kim soms lak aan alles heeft en alleen haar hoofd in fleemstand zet.

Isegrim: Het lijkt inderdaad op mos. :j
Het neemt veel water op en is makkelijk begaanbaar en makkelijk in onderhoud.. is kunststof.

Boytju2: Ik ben daar ook heel blij om. :)

Lizzylover: Bedankt!

EngeltjeS: Dankje! :))

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: ♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:29

Tineke, wat zie je er goed uit!!! :oo

Wat fijn dat het zo goed gaat en dat je je oude paardje weer terug hebt. Zelf weet ik niet zo gek veel van grondwerk af, maar het ziet er allemaal prima uit.
Ik snap alleen foto 16 niet.... zo'n duiveltje was Kim toch niet dat uitbannen noodzakelijk was :D Of is het een foutje en heb je de verkeerde foto geplaatst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:31

O my god.. _O- Dat is niet de foto die ik geplaatst heb.. :')

Nah, wat raar.. als ik naar mijn tinypic-account ga, staat mijn eigen foto er wel gewoon tussen, maar als ik daar dan op klik krijg ik die.. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-10 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:31

Moooi paard! Weet je zeker dat zij er plezier in heeft?

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:33

luff schreef:
Moooi paard! Weet je zeker dat zij er plezier in heeft?


als je het eerdere topic even bekijkt en dat vergelijkt met dit?
en dan dit topic vanaf begin tot eind doorleest en bekijkt snap je misschien zelf ook dat het een rare vraag is.

Anoniem

Re: ♥ Ik heb mijn paard weer terug!! @ Grondwerk.. ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:35

Luff: 100% zeker weten doe ik het niet, maar ik ken Kim goed genoeg om te weten dat ze het niet vervelend vindt. :)
Dat is net als met rijden.. daarvan weet je ook niet of het paard het wel leuk vindt, maar we doen het bijna allemaal.