Verzet bij aanstappen/draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita0
Berichten: 109
Geregistreerd: 26-05-10
Woonplaats: Brabant

Verzet bij aanstappen/draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 17:08

hallo,
ik rijd op een paard waarbij ik 1x in de week les neem dit vind ik voldoende maar nu loop ik ergens tegen aan.
En ik zou toch graag jullie mening willen horen.
Het paard is nu 5jaar en 1jaar onder het zadel heeft nog lekker wat langer in de wei mogen lopen.

Wanneer ik met het rijden stil ga staan, begint het verzet ik geef been en hij begint te slaan met zijn achterbenen daarna geef ik nog een keer harder been door bokken en gaat voor omhoog. Licht tikje met de zweep en hij vliegt naar voren terugnemen dan kunnen we gewoon stappen. Dan van stap naar draf vaak gaat het goed maar ook weleens het zelfde verzet geef ik een tikje met de zweep vliegt hij naar voren. Probeert hij me uit waar de grens ligt of ligt het aan mijn rij methode??
Veel dagen gaat het wel gewoon goed en is er totaal geen verzet op mijn benen. Verder probeer ik hem veel voorwaarts te rijden zodat hij geen kans heeft om te vervelen.

Wat vinden jullie ervan en hoe zouden jullie het oplossen.
zadel ligt goed, tanden zijn goed en hij heeft geen problemen in het lichaam!

Ik denk persoonlijk dat het streken zijn en dat we hier gewoon weer eventjes door heen moeten :o

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Verzet bij aanstappen/draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:10

Vaak als een paard voor omhoog komt heb je teveel druk op je teugels op dat moment, je geeft been dus sluit hem van achter op -> houd voor tegen dus je sluit hem van voor ook op met als gevolg dat het paard omhoog komt. Weet niet hoe lang je je teugels hebt maar heb je aleens geprobeerd op moment dat hij niet voorwaarts wilt, lossere teugel te geven en dan nog eens te proberen?

Anita0
Berichten: 109
Geregistreerd: 26-05-10
Woonplaats: Brabant

Re: Verzet bij aanstappen/draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 17:16

Nee ik geef hem niet volledig losse teugel omdat ik weet dat die daarna naar voren schiet. Wanneer ik hem een tikje geef. Maar ik maak me handen wel open en geef wat meer vrijheid zodat het aanlokkelijker is om gewoon aan te stappen.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Verzet bij aanstappen/draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:47

Zou toch eens kijken wat hij doet als je wel losse teugel geeft, je hoeft ja niet je teugels langer te laten, kunt ook gewoon je handen even 10cm naar voren doen zelfde als je doet voor een hindernis. Dan heb je teugels meteen weer op maat als je je handen weer op de juiste plaats doet, en hij springt toch even naar voren dus maakt het weinig uit of je teugels wel of niet los hebt toch? Weet je meteen of daar echt het probleem niet ligt.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Verzet bij aanstappen/draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:00

Denk dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij jezelf, je hulpen zijn veel te groot, als het paard trapt naar je been en gaat bokken wat zou jij daar aan kunnen doen dan?
Een paard verzint geen streken , het is de enigste manier om duidelijk te maken wat er aan de hand is, leer daar naar luisteren, waarom je paard steeds harder slaan als hij al duidelijk aangeeft bij het eerste been contact dat het veel te veel is, hij kan een vlieg voelen landen, wat denk je wat hij voelt als jij dan gaat tikeken met de zweep???
Een paard is geen robot , leer daar eens rekening meehouden, leer met respect en gevoel rijden dan zal je veel verder komen,

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Verzet bij aanstappen/draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:01

Ik kan zo mijn mening niet geven. Is het mogelijk een filmpje te plaatsen zodat we kunnen zien waar hij precies op reageert?

Anita0
Berichten: 109
Geregistreerd: 26-05-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 11:26

midgie schreef:
Denk dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij jezelf, je hulpen zijn veel te groot, als het paard trapt naar je been en gaat bokken wat zou jij daar aan kunnen doen dan?
Een paard verzint geen streken , het is de enigste manier om duidelijk te maken wat er aan de hand is, leer daar naar luisteren, waarom je paard steeds harder slaan als hij al duidelijk aangeeft bij het eerste been contact dat het veel te veel is, hij kan een vlieg voelen landen, wat denk je wat hij voelt als jij dan gaat tikeken met de zweep???
Een paard is geen robot , leer daar eens rekening meehouden, leer met respect en gevoel rijden dan zal je veel verder komen,


Ja goed dit begrijp ik maar wat doe je dan wanneer je paard niet op je kleine hulpen reageerd maar gaat bokken?

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Verzet bij aanstappen/draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:28

Bokken is toch een reactie? Alleen de verkeerde.
De kleine hulpen komen dus wel door, alleen volgt er een ongewenste reactie.
Nogmaals een verzoek om een filmpje zodat ik/wij beter advies/commentaar kan geven.