ik heb een vraagje over mijn pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
andereas19
Berichten: 133
Geregistreerd: 17-07-10

ik heb een vraagje over mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 09:21

mijn pony moe 2 okt naar de tandarts
maar zal ik dan wel 3 okt aan de clubkampioenschappen mee kunnen doen ????

wel normale reacties

marloes

kim_bjorn

Berichten: 253
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:47

Dat ligt eraan wat er moet gebeuren. Indien er alleen wordt gevijld, gewoon de haken eraf, kan het best denk ik.

Moet er meer werk worden verricht, kan de mond heel gevoelig zijn en is het misschien niet zo'n goed idee. Dus het hangt er vanaf wat er precies gedaan moet worden.


Citaat:
wel normale reacties


Dit komt op mij een beetje vreemd over....
waarom schrijf je zoiets?

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Re: ik heb een vraagje over mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:50

Waarschijnlijk bedoelt ze daarmee wat je vaker op bokt ziet de veel te voorbarige reacties als dat kan je toch zelf wel verzinnen? en noem maar op;)

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:51

Bovendien wordt bij iet wat grotere ingrepen een verdoving gebruikt (dit wordt op wedstrijd gezien als doping), die is pas 72 uur later uitgewerkt. Ook kan je pony ineens heel anders reageren. Ik zou het niet doen ;)

M__
Berichten: 274
Geregistreerd: 17-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:51

Vraag het even aan de tandarts soms mag je direct erna terug rijden andere keren moet je ze een aantal dagen rust geven.
Wat je best wel kan doen is pas na de tandarts rijden zodat je pony het "nieuwe" gevoel leert kennen en niet op wedstrijd dat pas voelt.

groetjes

bamsie
Berichten: 688
Geregistreerd: 23-07-10

Re: ik heb een vraagje over mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:54

het best vraag je het gewoon aan de tandarts! hij weet het PRECIES!
hier op bokt kun je het nooit echt goed zeggen, de tandarts wel!

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:57

salome_maybe schreef:
het best vraag je het gewoon aan de tandarts! hij weet het PRECIES!
hier op bokt kun je het nooit echt goed zeggen, de tandarts wel!


Net alsof de tandarts dat nu wel weet te vertellen, daarvoor moet hij/zij ook eerst in de mond kijken. Ik neem aan dat TS haar pony dan ook meteen wil laten behandelen, die voorrij kosten zijn al duur zat!

bamsie
Berichten: 688
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:00

levine schreef:
salome_maybe schreef:
het best vraag je het gewoon aan de tandarts! hij weet het PRECIES!
hier op bokt kun je het nooit echt goed zeggen, de tandarts wel!


Net alsof de tandarts dat nu wel weet te vertellen, daarvoor moet hij/zij ook eerst in de mond kijken. Ik neem aan dat TS haar pony dan ook meteen wil laten behandelen, die voorrij kosten zijn al duur zat!


lijkt mij dat die afspraak zoizo door gaat, en dat ze wil weten of ze dan de volgende dag kan rijden? dan kan je het toch vragen wanneer hij bezig is? of ben ik nou gek?

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:04

Bij een "lichte" behandeling zoals alleen vijlen/ raspen kun je waarschijnlijk wel de volgende dag rijden.
Wanneer er ook wolfskiesjes getrokken worden of wat grotere ingrepen, of wanneer het tandvlees/ binnenkant wang beschadigd is krijg je vaak het advies van de tandarts om enkele dagen niet te rijden.

kim_bjorn

Berichten: 253
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:04

levine schreef:
salome_maybe schreef:
het best vraag je het gewoon aan de tandarts! hij weet het PRECIES!
hier op bokt kun je het nooit echt goed zeggen, de tandarts wel!


Net alsof de tandarts dat nu wel weet te vertellen, daarvoor moet hij/zij ook eerst in de mond kijken. Ik neem aan dat TS haar pony dan ook meteen wil laten behandelen, die voorrij kosten zijn al duur zat!


Dat zegt solome toch niet, dat de tandarts dat NU weet te vertellen?

Idd, tandarts zal eerst in de mond moeten kijken, kan TS dan vertellen hoe en wat er moet gebeuren. Dus dan is het aan TS om dan te beslissen de pony direct te laten behandelen als er veel moet gebeuren en niet mee te doen aan de kampioenschappen of het uit te stellen en wel mee te doen.

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:08

salome_maybe schreef:
het best vraag je het gewoon aan de tandarts! hij weet het PRECIES!
hier op bokt kun je het nooit echt goed zeggen, de tandarts wel!


Net alsof de tandarts dat nu wel weet te vertellen, daarvoor moet hij/zij ook eerst in de mond kijken. Ik neem aan dat TS haar pony dan ook meteen wil laten behandelen, die voorrij kosten zijn al duur zat![/quote]

lijkt mij dat die afspraak zoizo door gaat, en dat ze wil weten of ze dan de volgende dag kan rijden? dan kan je het toch vragen wanneer hij bezig is? of ben ik nou gek?[/quote]

Dat klopt, alleen als de tandarts op dat moment een wolfstandje ontdekt, kun je die niet laten verwijderen als je de volgende dag wilt rijden. Maargoed, ik denk dat TS wel voldoende antwoord heeft?

Shenavallie
Berichten: 11585
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:27

Als ze gewoon uit de hand wordt behandeld, zonder (vaak onnodige) verdovingen, dan kun je rustig meedoen! Tegenwoordig hoor je steeds meer dat tandartsen de paarden eerst verdoven om vervolgens electrisch te vijlen. Dan is het per paard verschillend of je wel of niet mee kunt doen. Sowieso niet als het een officiƫle wedstrijd is, omdat in verdovingsmiddelen vaak stoffen zitten die op wedstrijd verboden zijn. Maar als je je paardje gewoon handmatig laat vijlen, zonder middelen, dan is het doorgaans geen enkel probleem! ;)