Muur van strobalen op Texel...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Muur van strobalen op Texel...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 00:44

Hallo bokkers! Ik heb een gekke vraag, en heb ook geen idee of die hier goed staat, maar dit is Vraag-maar-raak, en het gaat om een wei, dus... :)

Mijn man en ik waren een paar dagen op het mooie eiland Texel, en daar kwamen we steeds het zelfde beeld tegen... namelijk een soort van muur van grote balen stro midden in een weiland. Niet in 1 weiland, maar over het hele eiland heen zagen we steeds hetzelfde. Heb er maar even een foto van gemaakt:

    Afbeelding

Nou was het geen stro wat naar de opslag moest want zo te zien lag het er al tijden, zo vies waren sommige van die 'muren'..
Ik snap er niks van, het stro is al zo duur, en dan laten de mensen het zo verpieteren?
Wie kan hierover licht in de duisternis werpen? Want ik snap er niks van.

ook zagen we nog een grote vrachtwagen vol met van die balen stro... die kwam van de boot!! :oo Van het vaste land dus! :?
Dus is het geen Texels stro maar import??
Wie-o-wie?

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:51

dit wordt meestal over het land uitgespreid ter bescherming van straks kou en vorst en om het wegspoelen van zand te voorkomen tegen de tijd dat het weer voorjaar wordt levert al het verteerde stro prima compost...

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 00:55

Mjay schreef:
dit wordt meestal over het land uitgespreid ter bescherming van straks kou en vorst en om het wegspoelen van zand te voorkomen tegen de tijd dat het weer voorjaar wordt levert al het verteerde stro prima compost...
Ohhh dat klinkt heel aannemelijk!! :D
Zo leer ik nog eens wat op mijn oude dag! Ik vond het echt zoo zonde, bij de eerste 'muur' die ik zag dacht ik echt van 'gohh wat zonde dat ze dat niet afdekken!! met al die regen..' en later vroeg ik me af waarom die muren midden in de WEI stonden! :D
Bedankt voor je uitleg! :)

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:53

Mjay schreef:
dit wordt meestal over het land uitgespreid ter bescherming van straks kou en vorst en om het wegspoelen van zand te voorkomen tegen de tijd dat het weer voorjaar wordt levert al het verteerde stro prima compost...


Klopt niet helemaal, het wordt gebruikt om de (winter)wortelen af te dekken zodat ze niet bevriezen in de winter.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Muur van strobalen op Texel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:15

VSW-->TAO

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:18

Ideaal om een illegale schuilstal ofzo in te verbergen.. :D

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:18

Dat heet geen muur maar is een klamp.
Ze klampen de strobalen, zo blijven ze redelijk droog en worden ze in de winter gebruikt om de gewassen af te dekken. Bijvoorbeeld tulpen of andere bollen. Zodat de gewassen niet bevriezen.

Xhiske
Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:19

doet mijn oom (op texel) ook altijd over de tulpenbollen heen. dan bevriezen ze niet. de eerste keer keek ik ook raar op hoor :P