[VER-vragen]wat kan een paard aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelt

Berichten: 6
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: Niel-bij-As (Belgie)

[VER-vragen]wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 04:06

Als ik mij even mag voorstellen. Ik ben nieuw op dit forum en heb mij ingeschreven om het volgend. Ik ben al reeds geruime tijd een roman aan het schrijven dat zich afspeelt in de middeleeuwen. Mijn hoofdpersonage onderneemt een tocht van zo'n 6OOOKm met een friese hengst. Persoonlijk ben ik een leek wat paarden betreft en daarom hoop ik via dit forum de raad van experten te krijgen. Ik wil dat de gegevens die in mijn boek terecht komen juist zijn. Regelmatig heb ik vragen, die voor jullie waarschijnlijk peanuts zijn, maar voor de leek niet bekent. Ik hoop dat ik op jullie kan rekenen om de juiste informatie te bekomen. Hier zijn alvast enkele vragen.

-wat zou een fitte friese hengst aan aftand zo kunnen afleggen per dag op volgende soort terreinen?
*vlakke wijden
*heuvel landschappen (bv. Ardennen)
*berglandschap
*woestijn
let wel dit is iemand die een paard gebruikt als transportmiddel niet voor joyriding

-Hoeveel rust heeft een paard nodig tijdens zijn rusttijd wil je er op een gezonde manier 6000Km mee afleggen?

-Kun je met een stel hoefijzers 6000 Km afleggen?

-Moet een paard veel drinken tijdens zo'n tocht?

-kan je paarden fokken het hele jaar door of is er een bronstijd?

In ieder geval al hartelijk dank voor de eventuele antwoorden, sugesties zijn ook altijd welkom :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 08-09-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast conform regels

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 04:50

Ik kan je vragen niet correct beantwoorden maar zou graag willen weten wanneer het boek uit zou komen, klinkt echt als iets voor mij!
Goed ook dat je jezelf wat verdiept zodat het boek ook klopt, succes er mee!

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 04:59

Kelt schreef:
Als ik mij even mag voorstellen. Ik ben nieuw op dit forum en heb mij ingeschreven om het volgend. Ik ben al reeds geruime tijd een roman aan het schrijven dat zich afspeelt in de middeleeuwen. Mijn hoofdpersonage onderneemt een tocht van zo'n 6OOOKm met een friese hengst. Persoonlijk ben ik een leek wat paarden betreft en daarom hoop ik via dit forum de raad van experten te krijgen. Ik wil dat de gegevens die in mijn boek terecht komen juist zijn. Regelmatig heb ik vragen, die voor jullie waarschijnlijk peanuts zijn, maar voor de leek niet bekent. Ik hoop dat ik op jullie kan rekenen om de juiste informatie te bekomen. Hier zijn alvast enkele vragen.

-wat zou een fitte friese hengst aan aftand zo kunnen afleggen per dag op volgende soort terreinen?
*vlakke wijden
*heuvel landschappen (bv. Ardennen)
*berglandschap
*woestijn
let wel dit is iemand die een paard gebruikt als transportmiddel niet voor joyriding
Dit hangt heel erg af van de weersomstandigheden. Je begrijpt dat een paard in de woestijn met 40-50 graden niet veel kan afleggen over een lange periode.
Met warmte moet de ruiter rustiger aandoen.


-Hoeveel rust heeft een paard nodig tijdens zijn rusttijd wil je er op een gezonde manier 6000Km mee afleggen?

-Kun je met een stel hoefijzers 6000 Km afleggen?
Dit zou je evt even aan een hoefsmid kunnen vragen, al lijkt mij 6000 KM met 1 ijzer toch wat veel hoor :=

-Moet een paard veel drinken tijdens zo'n tocht?
Een paar drinkt gemiddeld 40 tot 60 liter per dag. Bij extreme warmte of inspanningen wordt dit nog veel meer. Paarden drinken verdeeld over de dag, dus met erg warm weer, zouden ze veel vakler een stop moeten maken om wat te drinken

-kan je paarden fokken het hele jaar door of is er een bronstijd?

In ieder geval al hartelijk dank voor de eventuele antwoorden, sugesties zijn ook altijd welkom :D

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:19

In stap is de gemiddelde snelheid 100 m per minuut.
In draf is de middelde snelheid is 200 m per minuut.
In galop is de snelheid is 350 m per minuut.

En nee, er is geen bronstijd, in de zomer zijn merrie´s zo om de 3 weken ´hengstig´ en kan er gedekt worden.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:28

Er is inderdaad geen bronstijd, maar als je het paard in je verhaal laat dekken en ook nog eens zoveel kilometers af laat leggen. Heb ik meteen een halfdood paard in mijn hoofd :D Dekken is voor een hengst heel erg vermoeiend, ook mentaal.

Qua kilometers... tja... je kunt elke dag wel 150 kilometer afleggen, maar in werkelijkheid zou je dat maar een dag of twee uithouden. Een paard heeft na zo'n afstand een rustdag nodig.
Daarbij moet je ook nog rekening houden met het ras, een fries heeft een relatief kleine longinhoud. Op lanege afstanden op hogere snelheid, of in zware ondergrond en hitte zoals in een woestijn, wordt dat lastig. Dat is ook de reden dat je ze bij de endurancesport bijna niet tegen komt. Misschien kun je bij iemand die bekend is met lange trektochten, of hoge endurancesport eens vragen wat enigszins geloofwaardig zal zijn voor je verhaal?

Vlakke graslanden met hier en daar een glooiing is voor een fries in elk geval natuurlijker dan een berg of een woestijn. Een fries is een Nederlands ras en bergen of woestijnen hebben ze niet in Friesland :+

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:47

Ga eens naar de site van Paard Natuurlijk, forum. Daar staat een verslag van iemand die 1600 km (geloof ik) aflegde met een fries op divers terrein.
Hij heeft praktijkervaring. Misschien kan hij je helpen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:48

Met een Fries kan je een gemiddelde snelheid van 10 km/u aanhouden. Iets sneller op vlak terrein (zeg 11-12 km/u) en langzamer op bergachtig terrein (6-8 km/u). Normale stapsnelheid is 6 km/u, draf 12 km/u en galop voor een Fries zal rond de 15 km/u liggen. Bij dit soort lange afstanden zal zelden gegaloppeerd worden (hooguit na/tijdens schermutselingen!) en waarschijnlijk 50/50 gestapt en gedraaft. De wegen waren in de ME ook niet zo denderend goed!

Je kunt, inclusief rustpauzes, met een goedgetraind paard 8-12 uur per dag reizen als je dat dag in dag uit doet. Een paar moet niet alleen drinken onderweg (bij warme omstandheden kan dit oplopen, zeker voor een Fries, tot 100 liter per dag) maar ook eten, en vooral de gelegenheid krijgen om voldoende hooi/gras naar binnen te werken. Aan 'krachtvoer' werd toen vooral gerst gegeven.
Ik kan mij voorstellen dat in de Middeleeuwen het gebruikelijk was de zondag als rustdag te nemen, dat zou niet irreeel zijn. Wij watjes uit deze tijd zouden iedere 3e of 4e dag een rustdag inlassen, toentertijd deden ze niet zo moeilijk.
Over 6000 km zou je in het allersnelste geval dus 60 dagen a 100 km/dag kunnen doen. Maak er 90-100 dagen van en je bent niet ongeloofwaardig bezig.

Wat overigens wél heel gebruikelijk was, is om (soms een paar keer per dag), wanneer op snelheid grote afstanden moesten worden overbrugd (veldtochten!) verse paarden te nemen. In realiteit zou waarschijnlijk niemand in de ME met 1 paard zo'n afstand afleggen maar toch wel een paard of 3-4 gebruiken. Een kreupel paard werd gewoon 'geruild' bij een stalhouder *met bijbetaling natuurlijk. Bij een woestijn aangekomen (heb je de kruistochten in gedachten?) zou een 'normale' M-eeuwse ridder uit die tijd voldoende praktisch zijn om te besluiten z'n zware krijgspaard in te ruilen voor een lichter exemplaar dat beter tegen de hitte kan.

Bij dit soort afstanden moet je rekenen op iedere 5 weken nieuwe ijzers, hoewel die in de Middeleeuwen dikker waren en vermoedelijk wel wat langer meegingen. Sowieso besla je - tegenwoordig iig - iedere 8 weken om de hoef weer in vorm te krijgen. Ik vermoed eigenlijk dat in de ME 5-6 weken vrij normaal was vanwege de slijtage.

Hou ook in gedachten dat een kilo of 100 aan gewicht wel zo'n beetje met max is wat een Fries over die afstanden dag in dag uit kan dragen. Ik weet niet hoeveel bewapening je je ridder mee wil geven, maar hou dat ook realistisch.

Tenslotte qua 'bronst' dat gaat iid het hele jaar door, hoewel, ook in de ME, vrijwel alle merries in het voorjaar gedekt worden. Je wilt geen veulens in de winter, te veel risico op overlijden door gebrek aan eten. Draagtijd is 11 maanden, mocht je dat niet weten, dus je dekt in mei en hebt dan het jaar erop een veulen in april.
Andere tip: rijp en rul werd gekruist, je kunt je ridder wel een Fries meegeven, maar raszuiver fokken deden ze niet aan.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:20

Als je kijkt naar mensen die heden ten dagen zulke tochten ondernemen dan heb ik twee opmerkingen.
Het is nodig om 1 of meerdere pakpaarden mee te nemen voor het vervoer van materiaal, drank en eten.
Waarschijnlijk had hij beschikking over meerdere rijpaarden die hij afwisselend gebruikte.

Kelt

Berichten: 6
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: Niel-bij-As (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 13:31

Hoi allemaal,

In ieder geval al hartelijk dank voor de goede ontvangst en de gekregen antwoorden.

Voor wie nu al op mijn boek zit te wachten die zal nog heel wat geduld moeten hebben. Er zal nog heel wat onderzoek moeten gebeuren voordat het zo ver is. Ik zou niet willen dat het een Ben Hur film wordt waar de personages een kwartshorloge dragen. :D

Wat mijn vraag over het fokken betreft, maak jullie maar niet ongerust daar komt mijn paard niet aan toe tijdens zijn tocht, het gaat hier om een flash back van het personage over zijn paard.

Je hebt inderdaad gelijk Ibbel, dat het logisch is dat de ridders die effectief slag leverde tijdens de kruistochten hun paarden zouden wisselen voor betere klimaats geschikte paarden. Maar uit archeologisch onderzoek blijkt dat niet zo geweest te zijn. Het was net die robuuste kracht van de kruis cavalerie waar de moslim cavalerie met hun Arabische paarden in het begin niet was tegen opgewassen. Achteraf hebben de moslim legers de zwakheden van de kruis cavalerie herkend en in hun voordeel gebruikt. Door ze ver in het terrein uit te lokken naar gebieden met zachte ondergrond. Om het korte uithoudingsvermogen te compenseren hadden de ridders gemiddeld 3 paarden ter beschikking die zelfs werden uitgewisseld tijdens een veldslag.

Als mij nog iemand kan vertellen wat een afstand hoefijzers gemiddeld aankunnen, ben ik al heel wat verder?

Allen dank, groetjes
Laatst bijgewerkt door Kelt op 08-09-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:37

Ik deed afgelopen jaren 12 weken met 1 set (tussendoor 1x verleggen) en trainde 100 km per week = 1200 kilometer.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:43

voor het aantal km's dat hangt echt van de ondergrond af, als je op grasland of zandpaden kan, scheelt dit enorm veel met het hedendaagse asfalt.

ik ken een meisje dat heel veel draafde en galoppeerde op asfalt (onverantwoord eigenlijk, maar ja), maar haar paard ha waarschijnlijk ook geen goede galop (draver) en zij slaagde erin om haar ijzers op 3 wekentijd compleet te verslijten (lees nagels zaten nog potvast, alleen de koppen waren compleet weg en het ijzer zelf hing "los" en was de helft dunner)
dus ik zou een hoefsmid raadplegen

ik zou denken dat als je weinig rustdagen in last je maar een 50km/dag kan afleggen zonder dat extra geconcentreerd voer etc moet gaan meesleuren etc.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:46

Met een week of 5-6 zijn de ijzers van mijn paard echt doormidden gesleten.
Dan stapt ze gemiddeld een uur over de straat en een half uurtje baktraining per dag.
Er zitten al centimeter ijzers onder ipv 0.8cm, 12 weken ga ik dan echt niet redden.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:48

Ik heb nu niet zoveel tijd dus schrijf even uit de losse pols wat gedachtes op.
Houd er rekening mee dat de Fries zoals wij die nu kennen niet lijkt op de 'Fries' zoals hij in de Middeleeuwen bestond (en welke Middeleeuwen moet ik me hier voorstellen? Twaalfde eeuw?)

Dan is er het punt dat de gangen en bouw van de Fries hem minder geschikt maken als langeafstandspaard.
Houd er ook rekening mee dat ridders meerdere paarden gebruikten en de differentiatie vooral plaatsvond op basis van type en gebruik, niet op basis van ras.

Je hebt te maken met o.a. chargers (coursers/coursier, rounceys en destriers) maar ook palfreys en diverse 'gewone' paarden. Ridders maakten gebruik van meerdere paarden en vaak deed een goede palfrey niet onder voor een goede courser qua waarde. De destrier was relatief zeldzaam omdat deze veelal werd gezien als het waardevolste oorlogspaard. Vergelijk het met het hebben van een gewone auto versus een luxe, peperdure Bentley/Ferrari/e.d. tegenwoordig.

Een veel gebruikt soort was de Spaanse Jennet, die vermoedelijk heeft bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van de Fries. Vrouwen reden vaak op jennets.
Voor rijden en afstanden werd de palfrey gebruikt, niet het oorlogspaard (deze werd vrijwel uitsluitend voor festivals en daadwerkelijke gevechten gebruikt). De voorkeur ging overigens uit naar een telgangende palfrey. Palfrey is overigens vooral de term voor het beste type rijpaard, daarbuiten heb je ook nog de hackney, het gewone rijpaard. Ze gebruikten daarnaast een pakpaard, soms werden hackneys daarvoor ingezet.

Wat betreft de paarden die diverse Islamitische legers gebruikten: het is een misvatting te denken dat dat vooral Arabieren en Arabische Volbloeden zouden zijn geweest. Die laatste bestond toen effectief gezien nog niet.
'Moslim'ruiters maakten o.a. gebruik van Arabieren, Berbers, Bid-Paï en Turkomans. Die laatste twee stonden vooral in de Perzische invloedsfeer hoog aangeschreven.

Er zijn diverse boeken over oorlogsvoering, kruistochten en gebruik van paarden in de Middeleeuwen. Als je een shortlist wilt geef je maar een gil. Historica Ann Hyland heeft veel boeken geschreven over paarden, ook over Middeleeuwse paarden. Ze zijn inmiddels wel wat gedateerd, maar een goed begin. Maar dan nu naar meer praktische zaken die je minder snel uit boeken haalt. :) Houd er rekening mee dat mijn kennis vooral in de oosterse invloedsfeer ligt. :o

Kelt schreef:
Als ik mij even mag voorstellen. Ik ben nieuw op dit forum en heb mij ingeschreven om het volgend. Ik ben al reeds geruime tijd een roman aan het schrijven dat zich afspeelt in de middeleeuwen. Mijn hoofdpersonage onderneemt een tocht van zo'n 6OOOKm met een friese hengst. Persoonlijk ben ik een leek wat paarden betreft en daarom hoop ik via dit forum de raad van experten te krijgen. Ik wil dat de gegevens die in mijn boek terecht komen juist zijn. Regelmatig heb ik vragen, die voor jullie waarschijnlijk peanuts zijn, maar voor de leek niet bekent. Ik hoop dat ik op jullie kan rekenen om de juiste informatie te bekomen. Hier zijn alvast enkele vragen.

-wat zou een fitte friese hengst aan aftand zo kunnen afleggen per dag op volgende soort terreinen?
*vlakke wijden
*heuvel landschappen (bv. Ardennen)
*berglandschap
*woestijn
let wel dit is iemand die een paard gebruikt als transportmiddel niet voor joyriding

Je stelt de verkeerde vraag. Een fitte palfrey, of een ander type?
Houd er ook rekening mee dat het metabolisme van een Fries pertinent ongeschikt is voor lange afstanden door exotope gebieden, vooral door berg en woestijngebied. Hij zal het dan gigantisch moeten afleggen tegen bijvoorbeeld een Turkoman die 100-150km per dag in de woestijn redden.
Een gemiddeld, goed getraind paard legt gemiddeld een 30-65 kilometer af per dag; ong. 50km per dag effectief. Een bereden palfrey kan meer afstand doorkruisen dan een bereden charger.
Een kennis van mij heeft vorig jaar ruim 6500km afgelegd van Iran naar Frankrijk in 140 rijdagen (164 dagen totaal met wachten aan de grens, een wond die het paard onderweg opliep e.d.). Het gaat hier echter om een Turkoman, die over efficiëntere gangen beschikt dan een Fries. Het kán sneller, afhankelijk van diverse factoren en klimaatomstandigheden. In 1935 legde een groep Turkomans 4300km af in 84 dagen, waarvan 360km door woestijn in zes dagen en zónder water. Halfbloeden (Turkoman x Engels Volbloed) bleven hierbij dood. Een Fries is qua gangenwerk minder efficiënt; vlakke, vloeiende gangen en telgang is het algemene devies van een goed rijpaard voor langere afstanden, ook in de Middeleeuwen.


-Hoeveel rust heeft een paard nodig tijdens zijn rusttijd wil je er op een gezonde manier 6000Km mee afleggen?
Veel rust heeft het paard niet nodig maar wel genoeg tijd om ruwvoer tot zich te nemen (grazen), teveel rust werkt verzurend. Ook krijgen veel langeafstandspaarden speciale diëten. Op een gezonde, verantwoorde manier 6000km afleggen vergt voorbereiding en kennis. Luisteren naar het paard, geen grote afstanden willen afleggen, vaste rustmomenten inplannen (graasmomenten, welke vrijwel elk paard nodig heeft). Regelmaat en geen vast aantal kilometers per dag willen halen. Reken bijvoorbeeld 10% rusttijd over de 'kale' reisduur. Houd rekening met religieuze verplichtingen van ridders op kruistocht.

-Kun je met een stel hoefijzers 6000 Km afleggen?
Neen. Je zult sowieso het paard regelmatig moeten controleren. Zeker over hard, steenrijk terrein heb je snel nieuwe ijzers nodig en ook kun je ijzers verliezen. Kun je 6000km afleggen met 1 paar schoenen?

-Moet een paard veel drinken tijdens zo'n tocht?
Een paard moet sowieso minimaal 40-60liter per dag drinken. Turkomans (welke bekend staan als 1 van de hardste paardenrassen ter wereld) kunnen volstaan met om de dag drinken of tot vier dagen niets drinken tijdens barre rooftochten van enkele honderden kilometers (met ong. 150kg bepakking+ruiter), maar let wel dat bij de training van dergelijke waardevolle paarden 40-60% het loodje liet. Dit zijn echter woestijnpaarden, een Europees paard leeft in een andere ecotoop en dus onder andere omstandigheden. De stelregel is dat een paard 40-60liter per dag nodig heeft en meer bij inspanning.

-kan je paarden fokken het hele jaar door of is er een bronstijd?
Vraag is al beantwoord. Merries hebben doorgaans van de lente tot de nazomer om de drie weken hengstigheid. Regelmatig dekken vergt erg veel van een hengst.

In ieder geval al hartelijk dank voor de eventuele antwoorden, sugesties zijn ook altijd welkom :D
Mocht je nog wat suggesties willen, staat mijn PB box voor je open. Als historicus ligt mijn expertise wat paarden betreft echter voornamelijk aan de 'andere' kant (Oosterse paardenculturen, Islamitische cavalerie, Perzische cavalerie, Osmaanse cavalerie e.d. en de invoer van Oosterse paarden in Europa van de antieke tijd tot (vroeg)moderne tijd). Veel succes met het verdere inlezen! Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden.

Kelt

Berichten: 6
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: Niel-bij-As (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:42

Hoi Josav,

Bedankt voor je korte uiteenzetting over middeleeuwse paarden. Mijn verhaal speelt zich omstreeks de mid 13de eeuw af 1243 om juist te zijn.
Ik heb je advies gevolgt en ben op zoek gegaan naar boekken die geschreven zijn door Ann Hyland. Ik heb een aantal werken van haar aangetroffen. Ze lijken mij zeer interessant bedankt voor de tip.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:46

Interessant topic :j

Vroeger werd er ook veel gereisd met handpaarden voor de bagage :-) Ik weet niet of dat voor jou handig zou zijn?

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:17

TAO-->UK

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VER-vragen]wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:49


JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:07

Ik denk dat je ook uit de engelstalige Wikipedia artikelen over de Middeleeuwen en paarden in die periode een aantal boeken kunt vissen die betrekking hebben op het gebruik van paarden in de Middeleeuwen.

En even een kleine correctie van mijn kant; de 360km woestijn die doorkruist werd, werd in 3 dagen overgestoken, niet in 6 dagen. :o (Al betwijfel ik sterk of een Fries zoiets zou kunnen, omdat het niet zijn ecotoop is).

Succes.

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: [VER-vragen]wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:59

Na overleg zijn we van mening dat [UK] niet de plaats is voor dit topic, vandaar dat ik het verplaats:
[UK] -> [BRT]

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:35

Vraag maar raak hoor !! Mag ook via pb.
Nog een tip Ga eens te rade bij schrijver Peter Bosman van http://www.huertecilla.eu
Hij weet heel veel over het historisch gebruik van paarden.

HG.A3

lottemarco
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-09-10

Re: [VER-vragen]wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:57

wat een intressant verhaal

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: [VER-vragen]wat kan een paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:14

even een kleine opmerking...
hengsten kunnen het hele jaar door dekken,
marries hebben echter een cyclus die maar vanaf de lente tot aan de nazomer loopt.
natuurlijk kun je die cyclus door wat aanpassingen in de leef omstandigheden wel veranderen. maar denk dat dat voor het verhaal niet relevant is?

Kelt

Berichten: 6
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: Niel-bij-As (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:24

M_D_H schreef:
even een kleine opmerking...
hengsten kunnen het hele jaar door dekken,
merries hebben echter een cyclus die maar vanaf de lente tot aan de nazomer loopt.
natuurlijk kun je die cyclus door wat aanpassingen in de leef omstandigheden wel veranderen. maar denk dat dat voor het verhaal niet relevant is?


Als mijn informatie juist is, dan zou een merrie gemiddeld 337 dagen zwanger zijn voor ze bevalt. Als ik dan goed uitreken, kan het nooit zijn dat een paard tegen de kerst kan bevallen. Of zijn er natuurlijke uitzonderingen op die regel?
Let wel het moet natuurlijk mogelijk zijn, mijn vraag gaat niet over kunstmatige ingrepen.

_Mary schreef:
deze man is samen met zijn fries op weg gegaan naar S.de Compostella, hij kan je veel vertellen
http://reisnaarmorgen.heelverweg.nl/


Bedankt Mary, die reisgids komt mij goed van pas.

JoSav schreef:
Ik denk dat je ook uit de Engelstalige Wikipedia artikelen over de Middeleeuwen en paarden in die periode een aantal boeken kunt vissen die betrekking hebben op het gebruik van paarden in de Middeleeuwen.
.

Dat is nu net het probleem, bijna 90% zowel in Wiki en of als je googled op andere sides, geven friesse paarden aan als oorlogpaard uit de lage landen. Maar weet je zij zeggen allen middeleeuwen, maar de middeleeuwen duren ongeveer 700 jaar, hier kan veel in veranderen. Ik heb je advies gevolgd en heb mij het boek "The Medieval Warhorse" van Ann Hyland besteld. Ik hoop dat dit mij helpt een beter inzicht te krijgen

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:28

Barvrouwke schreef:
Met een week of 5-6 zijn de ijzers van mijn paard echt doormidden gesleten.
Dan stapt ze gemiddeld een uur over de straat en een half uurtje baktraining per dag.
Er zitten al centimeter ijzers onder ipv 0.8cm, 12 weken ga ik dan echt niet redden.


Hier bij ons nog sneller.........3 a 4 week. De ondergrond is dan ook echt schuurpapier hier! (Portugal)

Hoeveel ze per dag lopen weet ik zo niet.....op hun vrije dag halen ze ook wel wat meters in het veld.

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:29

Tja, paarden in de middeleeuwen, is een omstreden onderwerp... Ik heb veel verschillende meningen hierover gelezen en zie zelf door de bomen het bos niet zo goed meer. De manuscripten (ik ben zelf vrnml geinteresseerd in ong 13e eeuw) die ik heb gezien lijken het kleinere pony's te zijn, maarja, 't blijft lastig te zeggen van de niet-natuurgetrouwe manuscripten... Er zijn voor mijn idee vrij weinig goede resources over het type paard in de middeleeuwen en/of rassen e.d. in de middeleeuwen, omdat ik zoveel verschillende meningen hierover hoor en niet één theorie... En dan zal het ook nog wel per periode inderdaad en ook per gebied wisselen. Dat boek wat aangeraden werd van Ann Hyland klinkt interessant. Ben eigenlijk wel benieuwd wat zij er over schrijft.

Qua ijzers: Ik deed toen ik zo'n 10-15 uur in de week reed, voornamelijk op verharde zandwegen en af en toe zacht zand of asfalt, 8 weken, dan waren ze katsversleten en vielen ze er zowat af. Ik denk wel dat het per paard en ondergrond wisselt.

Alvast veel succes met je boek! Top, we hebben meer middeleeuwse boeken nodig ;).