Eigen paard inrijden anders?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 13:31

Ik ben druk bezig met mijn eigen paard beleren. Zadel ligt er al een tijdje op, we hebben er op gehangen, gezeten, hij was keurig braaf. Nog geen stap verkeerd gezet. :D
Eigenlijk heb ik behoorlijk veel ervaring met het beleren van jonge paarden, maar bij mijn eigen paard voelt het zo anders..( Hij is nooit geacepteerd geweest door zijn moeder en ik heb hem met de fles opgevoed en al die tijd is hij bij me geweest. )
Zo onwerkelijk dat ik op mijn eigen paard ga rijden.
Ik haal er nu iemand anders bij, dat is de vraag absoluut niet!! Ik wil geen fouten maken en als ik me op dit moment zo onzeker voel. Het is een van de meest belangrijke dingen in zijn leven. En dat wil ik niet verpesten.
Heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:16

RT-->PP.

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:19

Ik mag pas over 2 jaar me eigen paard inrijden :=
Maar voor mij zou het ook onwerkelijk zijn, maar ook heel leuk.
Je bouwt toch een band met hem op en je vertrouwt elkaar, ik merk nu al aan hem dat hij weinig problemen gaat geven tijdens het inrijden.
Jaarlingen Naarlingen? ga weg :') ik heb de braafste jaarling ooit haha.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:38

Ach, wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets...
Als het streven is 'geen fouten maken' dan kun je beter je paard wegdoen. Om het echter zo goed mogelijk te doen, kun je hulp vragen van een ander ervaren persoon, zodat je een klankbord hebt.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:40

Ik heb daar geen last van gehad. Wel wat dat het meer bijzonder was, wow zelf gefokt en nu erop. Dat soort gedachten, maar helemaal niet onzeker, juist niet.

Anoniem

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 01:12

Ik denk ook dat het heel bijzonder is als het je eigen paard is. De mijne wordt volgende maand 3 maar ik wacht nog een jaartje of misschien wel 2 voordat ze ingereden wordt.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 01:18

Bij mijn vorige pony heb ik er geen last van gehad en bij bij mijn huidige kijk ik er juist naar uit.

Het is natuurlijk wel een 'nieuw hoofdstuk' zeker als je hem met de hand hebt groot gebracht. Juist leuk, toch?

Sneezey
Berichten: 51
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 01:24

Ik heb gelukkig ook hulp gekregen bij het inrijden van mijn paard. Daar ben ik erg blij om, zelf was ik mss te emotioneel betrokken bij hem en dat doet t rijden ook geen goed. Begrijp me goed: t inrijden moet zo rustig en paardvriendelijk mogelijk gebeuren maar ik was te overdreven onzeker en vriendelijk waarbij ik dus een hele dikke vette middelvinger kreeg van mijn paard. Hulp is goed en uiteindelijk heb ik echt heel veel plezier van mijn paard (juist dankzij de hulp van anderen) <3

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:10

Ik heb mijn paard als jaarling gekocht, vorig jaar ingereden met goede hulp. Dat was echt geweldig. Nu ben ik een 3 jarige van iemand anders aan het zadelmak maken, ook erg leuk hoor. Vooral omdat hij het heel goed doet. De volgende staat ook alweer te trappelen. Dat wordt wel een uitdaging.. Ik weet niet of ik doorga als die echt gevaarlijk gaat doen. Ik denk dat je met je eigen paard wel meer doorzet.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (Belgiƫ)

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:26

ik ga mijn eigen paardje inrijden als ie weer hersteld is (wel met hulp hoor!), lijkt mij echt geweldig om te doen

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:30

Het is je eigen kindje..en dat is moeilijk om even los te laten. Zorg wel dat je niet te lief bent en blijf concequent en vooral duidelijk!

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:16

moet nog zeker 2 jaar wachten dan is ie 3 en een beetje dan gaan we beginnen met zadeltjes. ga wel met hulp inrijden wil het niet verkloten. maar het lijkt me geweldig. voorlopig lekker beetj wandelen poetsen klein beetje oefeningetjes grondwerk in de bak.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:25

Ja, dit had ik ook bij mijn pony! Ik heb haar als veulentje van 4 maanden gekocht en eigenlijk alleen maar in handen gehad. Toen kwam de dag dat er iemand op kon gaan zitten, maar dat vond ik zo'n raar idee: dat ik bovenop mijn "kindje" zou gaan zitten en dat ik er dan niet meer naast zou lopen, maar dat ze mij moest gaan dragen. Zo raar vond ik dat! Inmiddels is het helemaal gewoon geworden, maar ik kan me dat eerste gevoel nog heel goed voor me halen! :D

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:40

Ik vind het verschrikkelijk om eigen paarden in te rijden. Omdat het lastig is om streng genoeg te zijn. Hoewel ik in de opvoeding redelijk consequent ben en dit met inrijden ook wel lukt, is het toch een angst, een verantwoording. Alles wat er aan gaat mankeren, ben je zelf de oorzaak van....Geen prettig vooruitzicht.

Ik raad ook altijd anderen aan om het door een ander te laten doen, die geen moeite heeft met straffen en consequent zijn, omdat je daar meer profeit van hebt voor de rest van zijn opleiding dan als je te lief bent in deze fase.
Je moet echt heel sterk in je schoenen staan en plenty ervaring hebben wil je tot goede resultaten komen.
De meesten merken dat pas als ze al in het proces zitten.
Het lijkt allemaal zo mooi, maar de realiteit is dat je van je eigen paard vaak teveel pikt, dat vaak leid tot slechte gewoontes en die leer je niet meer af, of in elk geval niet zonder dat je paard zich verraden voelt, want eerst mocht het toch wel?

Ja, het is anders. Je wilt niet de boeman zijn, je wilt eigenlijk alleen maar lief zijn. En dat kan werken, maar er zijn zeker paarden die daar gigantisch misbruik van maken.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:45

Dat is persoonsafhankelijk denk ik. Ik behandel mijn paarden net zo streng als annermans paarden, en vice versa.

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:41

Ja precies ik ben we streng tegen hem hoor!! Ook al heeft hij de mooiste ogen van de wereld!
Ik zit te wachten op mijn barefoot london en dan kan het echt gaan beginnen!!!! :D
Foto's worden uiteraard gemaakt!

neapaard
Berichten: 37
Geregistreerd: 31-08-10
Woonplaats: denhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:19

Ik heb mijn paard door iemand anders in laten rijden

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:35

Mijn kleine dikkop gaat van het voorjaar naar Herman Koorman!!! Ik dacht dat hij behoorlijk duur was met het inrijden ,maar na een super leuk gesprek met hem, wat nog leuker werd toen hij de prijs zei, heb ik besloten dat hij van de winter nog even lekker mag niksen en dan van het voorjaar aan het werk!:D

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eigen paard inrijden anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:38

Ik wou m,n paard eerst zelf inrijden, maar toen ik met de beginselen bezig was, merkte ik al dat dat niet zou gaan werken, dus hebben we haar deze zomer weggebracht om haar zadel en ruitermak te krijgen, ben nu wel bezig met het doorrijden, maar nog zit ik er niet zo vaak op, m,n zus doet meer haha. Wij zijn nou niet bepaald 2 handen op 1 buik, wat ik met m,n andere paard wel heb :P wel is het heel apart om erop te zitten heb dr al vanaf veulen.

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:55

Het lijkt me idd zo gek gevoel dat je op je eigen paard zit, de grote droom die uitkomt!( Maar een beetje een nachtmerrie ook! :+ )