Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:04

Hallo,

3 jaar terug heb ik m'n scooter gloednieuw gekocht bij een scooterdealer/winkel/speciaalzaak. Gewoon nette winkel, erkend, verstand van zaken etc.
2 jaar garantie zat erop, mits je hem bij hun in onderhoud laat. En alle werkzaamheden aan de scooter door hun laat uitvoeren.

Prima, goed gevoel bij, zelf geen verstand van al die technische snufjes aan de scooter etc.
Als er wat mis mee was, ging ik gewoon daar heen en werd het geregeld. Hij kreeg daar ook jaarlijks een beurt dat die er weer (vooral voor de winter) tegen aan kon en werd ie even helemaal nagekeken en zonodig dus gerepareerd. Altijd no problemo etc.

Tot ik een keer onderuit ging, vanwege gladheid op de weg (niet in de winter) maar er lag smeer wat ik dus te laat in de gaten had in een bocht. Nou scooter total loss zo'n beetje, mijn ouders hebben hem weggebracht. Hij is toen helemaal nagekeken, en weer goed rijklaar gemaakt. Behoorlijk duur, en alleen het nodige is gedaan (dus motorisch etc, de belangrijke en veilige zaken, nieuwe kappen hebben we niet gedaan dan zou er nog zo'n 700 euro bij op komen namelijk.. ;) ). Nou hij heeft het daarna nog prima een dikke 1,5 jaar volgehouden...

Nou iets langer als een halfjaar terug kwam ik bij hun met de mededeling; "Hij rijdt niet fijn, heel terughoudend.." hun zijn er toen mee bezig geweest, ze hebben nooit gezegd wat ze gedaan hebben. Toen we er waren hadden ze t wel over de prop(?) eruit halen ofzo dat die niet meer begrensd wordt en dan iets harder loopt. M'n moeder is hier vel op tegen gezien je dan niet meer verzekerd bent (valt naar mijn mening ook onder opvoeren) en op de rollerbank wordt je dan gepakt en krijg ik een bekeuring. Plus de veiligheid. Nou ik haalde hem toen op, en hij reed toen zo'n 5 a 10km per uur harder op de teller. Maar goed, wind mee lichtelijk heuvel af dus ik wist het niet goed.. Later eigenlijk geen aandacht meer aanbesteed en ook niet meer aan gedacht eigenlijk... tot dus een paar weken terug.

Dus:
-> Altijd bij hun in onderhoud geweest.
-> Netjes, telkens een jaarlijkse beurt gehad en toen telkens ook helemaal nagekeken.
-> Tussendoor kleine dingetjes door hun gerepareerd.
-> Waarschijnlijk hebben ze hem lichtelijk " opgevoerd ", buiten onze toestemming om.

Een paar weken terug, ik kwam uit een paadje en slecht zicht nouja ik reed daar echt niet hard (kan ook helemaal niet).. Spelen veel kids etc..
Zag ik een auto van rechts komen, ik schrok er een beetje van en trok dus op de remmen. Echter scooter vliegt door en knalt dus in die zeikant van de auto.
Ben me wezenloos geschrokken, want i.p.v. dat die remt blijft ie gewoon zelf doorgassen. Weet nog dat ik m'n handen omhoog beweegde en hij door bleef gieren, moest hem van contact afhalen om de motor te laten stoppen. Ben me kapot geschrokken, en heb me niet meer op die scooter begeven. Mijn vader heeft hem toen weggebracht naar dezelfde winkel weer..

Hij zou daar helemaal nagekeken worden (gaskabeltje wordt gecheckt, remmen worden nagekeken, hij krijgt weer een beurt etc.). Maarja nu kreeg ik dus de mail: 365,- euro..
Maar kan me niet voorstellen dat het zo duur moet zijn? De beurten die zijn gedaan waren niet tegen dit bedrag... enkel de echte uitschieter was na die gleipartij (zo'n 500 euro)....

En stel, ze zouden gaskabel en remmen vervangen hebben, die dingen zijn toch niet zo ontzettend duur? :\
Ik voel me een beetje in de maling genomen eigenlijk....

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:11

ik vind het eerlijk gezegd wel erg slecht van die winkel, zoiezo het opvoeren zonder toestemming al. :\
en al helemaal vreemd dat je nu opeens een rekening krijgt enzo, kan je niet even langs de winkel gaan voor info?

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:12

Ik zou een specificatie van de rekening vragen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:17

Als je auto of brommer of wat dan ook wegbrengt altijd even aangeven dat ze je moeten bellen als het boven de xxx euro uitkomt.
Of als je hem alleen voor een beurt brengt dat ze bellen als ze iets
vinden wat extra moet.

Doe ik bij mijn auto altijd.
Overigens wordt ik ook altijd verdrietig van de rekeningen, maar ja..
Ik moet zo nodig auto rijden...

Missy123
Berichten: 275
Geregistreerd: 04-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:18

Het kan ook zijn dat de onderdelen opzich meevallen met de kosten maar je krijgt er natuurlijk ook arbeidsloon bij, en dat valt echt tegen !!

Voorbeeld: ik heb enkele weken geleden me scooter na laten kijken, ze hebben enkele kleine dingen vervangen gerepareerd.
170 euro
Kijk ik later op de bon zijn de nieuwe onderdelen bij elkaar maar 40 euro dus 130 euro arbeidsloon.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:19

tja het gaat niet om de rem en kabel maar om de arbeidsloon je moet vooral niet gaan autorijden

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:22

Mijn ouders zijn vanmiddag weer thuis, en mijn vader wil hem z.s.m. weer ophalen eigenlijk (vandaag of morgen). Dan zeg ik dus ook dat ik de rekening wil zien... maar daar kunnen ze natuurlijk zelf gewoon banketstaaf bedragen op zetten. :\

Maar goed, mijn vermoeden dat dit dus een gewoon te hoog bedrag is voor de {afgesproken} werkzaamheden klopt wel aardig??

@ Sjolvir, ze hadden van te voren tegen m'n vader gezegd dat het ong. 200 euro ging worden, bij alle andere dingen die zijn gedaan en eerdere beurten was er idd altijd telefonisch contact als er iets extra's gedaan werd, of ze achter iets waren gekomen wat extra ging kosten etc. Dit was eigenlijk gewoon vanzelfsprekend dat dit gebeurde.. omdat ik ziek op bed lag vorige week heeft m'n vader hem alleen weggebracht...

@ Missy123, en dat bedoel ik dus een beetje met in de maling nemen, als ik kijk hoelang m'n vriend bezig is met sommige (ingewikkelde) autowerkzaamheden die die dan zelf uitvoert en dan de uren die die er ingestoken heeft uitreken naar een loon kom ik nog niet op zo'n bedrag uit.....

@ Tita, juist wel want heel veel onderhoud kan m'n vriend zelf doen! Die is echt auto fanaat en heel handig ermee....

Het is vooral ook dat de eerdere beurten nooit zo deur zijn uitgevallen...... dat ik het ff niet snap?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:41

Scooteronderhoud/nakijken en reparaties zijn echt ontzettend duur. Daar moeten de zaken het ook van hebben. Omdat scooters in aanschaf allemaal vaste prijzen hebben maken ze daar niet bijster veel winst op (of iig niet genoeg om een zaak draaiende te houden). Daardoor kost het onderhoud meestal vrij veel.

Hou er rekening mee dat een uur arbeidsloon al tegen de €40,- zit... Heb je een scooter met kappen dan zijn ze sowieso al bijna een uur bezig met in en uit elkaar halen van het hele kappenwerk. Verder zal er wss wel wat vervangen zijn of gedemonteerd om te kijken of er wat aan scheelt. Dus aand €400,- zit je zo... maar ik zou ook een rekeningspecificatie vragen, doe ik altijd :j

Ik ben bijv. een keer door een vriendin van achter aan gereden. Rekje moest vervangen worden, 1 kap en m'n luchtfilterhuis. Die dingen kostten bij elkaar €200,- en ik was nog €200,- kwijt aan arbeidsloon. (Kreeg wel vergoed via WA verzekering van m'n vriendin gelukkig).

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:27

Je schrijft dat je tegen een auto bent geknald.....dan neem ik aan dat jouw scooter toch ook schade heeft gehad? ontzette voorvork of iets dergelijks? tja, dan is een reparatie een stuk duurder.....

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:13

Focussed schreef:
Scooteronderhoud/nakijken en reparaties zijn echt ontzettend duur. Daar moeten de zaken het ook van hebben. Omdat scooters in aanschaf allemaal vaste prijzen hebben maken ze daar niet bijster veel winst op (of iig niet genoeg om een zaak draaiende te houden). Daardoor kost het onderhoud meestal vrij veel.

Hou er rekening mee dat een uur arbeidsloon al tegen de €40,- zit... Heb je een scooter met kappen dan zijn ze sowieso al bijna een uur bezig met in en uit elkaar halen van het hele kappenwerk. Verder zal er wss wel wat vervangen zijn of gedemonteerd om te kijken of er wat aan scheelt. Dus aand €400,- zit je zo... maar ik zou ook een rekeningspecificatie vragen, doe ik altijd :j

Ik ben bijv. een keer door een vriendin van achter aan gereden. Rekje moest vervangen worden, 1 kap en m'n luchtfilterhuis. Die dingen kostten bij elkaar €200,- en ik was nog €200,- kwijt aan arbeidsloon. (Kreeg wel vergoed via WA verzekering van m'n vriendin gelukkig).



40 euro per uur?? Waar??

Hier is het arbeidsloon 56 euro per uur hoor :7

Als mijn scooter gemaakt werd bracht ik hem trouwens altijd zonder kappen. Die kan je er makkelijk zelf op en af halen en het scheelt je alweer 56 euro.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 11:25

woofie schreef:
Je schrijft dat je tegen een auto bent geknald.....dan neem ik aan dat jouw scooter toch ook schade heeft gehad? ontzette voorvork of iets dergelijks? tja, dan is een reparatie een stuk duurder.....


Nee daar mankeerde niks aan... het ging ook echt niet hard..

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:53

Liess__ schreef:
Focussed schreef:
Scooteronderhoud/nakijken en reparaties zijn echt ontzettend duur. Daar moeten de zaken het ook van hebben. Omdat scooters in aanschaf allemaal vaste prijzen hebben maken ze daar niet bijster veel winst op (of iig niet genoeg om een zaak draaiende te houden). Daardoor kost het onderhoud meestal vrij veel.

Hou er rekening mee dat een uur arbeidsloon al tegen de €40,- zit... Heb je een scooter met kappen dan zijn ze sowieso al bijna een uur bezig met in en uit elkaar halen van het hele kappenwerk. Verder zal er wss wel wat vervangen zijn of gedemonteerd om te kijken of er wat aan scheelt. Dus aand €400,- zit je zo... maar ik zou ook een rekeningspecificatie vragen, doe ik altijd :j

Ik ben bijv. een keer door een vriendin van achter aan gereden. Rekje moest vervangen worden, 1 kap en m'n luchtfilterhuis. Die dingen kostten bij elkaar €200,- en ik was nog €200,- kwijt aan arbeidsloon. (Kreeg wel vergoed via WA verzekering van m'n vriendin gelukkig).





40 euro per uur?? Waar??

Hier is het arbeidsloon 56 euro per uur hoor :7

Als mijn scooter gemaakt werd bracht ik hem trouwens altijd zonder kappen. Die kan je er makkelijk zelf op en af halen en het scheelt je alweer 56 euro.


_O- Floor Verbrugge in De Hoef, maar dat "goedkopere" uurloon maken ze meer dan goed door heel sloom je scooter te repareren :P Ben je weer een uurtje meer kwijt aan loon :')
Slim trouwens om je kappen zelf eraf te halen. Helaas ben ik niet heel technisch, heb ik 2 linkerhanden en alles wat ik aanraak gaat standaard kapot, dus daar begin ik maar niet aan _O-

Kirsten_D

Berichten: 161
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Almere

Re: Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:45

De kosten van de reparatie zullen wel klopen. Ik zou even een specificatie van de reparatie vragen, dan weet je wat er met jou scooter gebeurt is.
Wat ik wel raar vind, is dat zij zelf de prop eruit halen, want dat is idd een soort van opvoeren.. In Nederland is dat verboden, dus eigenlijk wel raar dat een bedrijf dat doet..
Daarnaast was je probleem dan verholpen?(dat die inhield?)
Aangezien je het ene alleen opheft met het andere en niet oplost.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:56

Een specificatie heb je niks aan, mits deze naar eerlijkheid ingevuld wordt... Dit is lang niet altijd het geval, dus ik denk dat je er vrij weinig mee opschiet.

Als ik zo lees wat eraan gedaan is, denk ik dat de rekening wel aardig klopt. Even pijnlijk in de portomonnee, maar je kunt wel weer veilig over straat. :)

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Hoe kan dit zo duur zijn? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:51

volgens mij heb je op het laatst gewoon een steekgas (je gas laat dan niet meer los) gehad. kan iedereen gebeuren dacht ik