Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:10

Toen ik nog heel klein was, en de voeding nog door de navelstreng genoot, wist ik het al! Ik wilde een paard...en dan niet zomaar een paard, maar een mooie koudbloed (Fjord, Tinker, Haf)
Gedurende de lage school, droomden mijn vriendinnen van zwarte arabieren en ik stond te kwijlen bij Luna (een tinker met maanoog in de buurt). Mijn vader wilde echter van niets weten, ook niet als ik beloofde dat ik noooooooooit meer een cadeautje voor verjaardagen/sinterklaas/kerst wilde. "Een paard kopen is het probleem niet Nathalie, maar de stalling/onderhoud en wat als er eens een dierenarts bij moet komen"
Zo bleef ik dus jaren elke keer mijn favoriete paard op de manege beloven dat ik hem/haar zou kopen. En zo vond ik in de buurt boeren die hun groene paarden ter beschikking stelden om mij te leren grashappen (misschien de oorpsrong voor mijn latere stap naar het vegetarisme??)
Toen dan, studeren...de vrijheid! Eindelijk een paard? Tijd genoeg maar van een stufi laat zich moeilijk een paard onderhouden. Mijn penny-hart hield vol en wachtte geduldig af tot ik carriere zou gaan maken. Na mijn studie, een mooie baan en geld voor een paard...ehm....maar met veel reizen en gemiddelde werkweken van 60 uur??? nog even wachten dus tot ik wat meer gesettled was...
En zo ineens, vind je jezelf getrouwd met kind en ontbreken zowel de financien als de tijd :S

Maar dan toch, nog steeds getrouwd, 3 kinderen en je hebt je man alvast opgewarmd voor het idee na het kopen van een shetlander (ook zo leuk voor de kinderen). Daar is hij dan, op 37 jarige leeftijd, heb je je Fjord(je :P), het leven is mooi!
Bosritten, wind in de haren, de vrijheid, het respect, de liefde.

Alhoewel? is het zo simpel?....dan realiseer je je namelijk ineens dat de paardenwereld anders geworden is. Van vroegah, herinner je je de zadels op de manege met de opgevouwen wollen dekens, de zadels van de boeren die onder stof en spinnenrag van een hooizolder getrokken werden.

Ook is er nu het inzicht dat paarden geen gewichtsdragers zijn, geen probleem dan..ik pas me aan, tijdens mijn zoektocht naar DE fjord, moest ik van mezelf afvallen van 87 naar 75 kilo eer ik erop mocht en dat bleek een super stok achter de deur! ;)

Dan het zadel? Wat de boer kent? Boomzadel dus want "een goed passend boomzadel verdeelt de druk beter", maaaaaar...het probleem ligt 'm hier in een GOED passend boomzadel en met een jong paard en veranderlijke bouw (en ook onregelmatig werk) tja...hoe vaak moet ik mijn, op het moment van aanschaf passende, boomzadel dan laten controleren om zeker te weten dat het ten alle tijden past?
Misschien dan toch boomloos? maaaaaaaar...dan kun je weer puntdrukbelasting krijgen, de drukverdeling is hoe dan ook minder dan bij een goed passend boomzadel en ook hier zijn er weer tig soorten en maten.

Hier begon ik al mild verward te raken.....ok...hoofdstel dan maar..dat moet toch simpel zijn? Wat weten we nog...een bit bestaat uit 2 helften, vuist onder de keelriem en 3 vingers onder de neusriem.
Whoa! wat nu??? lage neusriemen, hoge neusriemen, gecombineerde neusriemen, gedeelde kopstukken, blinde sluitingen....HELP! Hulp inschakelen bij de verkoper, "een comfortabel hoofdstel maat cob alstublieft"..."aaah, mevrouw, maar maat cob van het ene merk valt niet zo als maat cob van het andere merk, de maat cob van merk A valt meer als full, de maat cob van merk B, valt meer als Pony...wat heeft u nodig?"

Ehm....tja....ik denk er even over na en pak eerst maar een bit en wat denken jullie? Ook hier heeft de tijd niet stilgestaan! De enkelgebroken bitten uit mijn verleden? Die zorgen tegenwoordig voor kapotte tanden, onmenselijke druk op de lagen en een gemarteld verhemelte (20 jaar oude schuldgevoelens sloegen me bijna uit mijn schoenen), wat dan wel? Dubbelgebroken? Ongebroken? knevels? hefboom? pomp? Mylers? dik? dun? rvs? auregaan en nog wat metaal-legeringen die ik allemaal niet kan onthouden...

Dan vertelt iemand je dat je je geen zorgen moet maken om al die keuzes in bitten, want het bit is hoe dan ook slecht....je paard kan er niet goed door ademen/slikken. Het maakt overdadig speeksel aan omdat er iets in z'n mond zit etc. etc.
Bitloos, dat is de manier....
Aangezien ik mezelf toch niet zie als een vastgeroest fossiel, ga ik op zoek naar bitloze optomingen en vind ook hier weer een grote diversiteit...CRB, hack, kruislings (kin en kaak), side-pulls, bosals....jemig ik wil gewoon lekker buitenrijden, ik heb namelijk eindelijk een paardje weet je wel???
Maar goed, even diep ademhalen....CRB? te scherp? hack? breekt de neus?kruislings? slechte release, side-pulls? te veel ruis....pffffffft.....kan NIEMAND me dan helpen?

En ik weet niet of jullie het al weten, maar er zijn zelfs 98343048 soorten dekjes en dan bedoel ik niet alleen dat je ze tegenwoordig met bloemetjes kunt krijgen, maar er zijn ook MERK-dekjes...jaja! Als je gaat springen, heb je bijv. peesbeschermers nodig ...maar die mogen qua kleur maximaal 2 tinten afwijken van de kleur van je Anky dekje.... Buiten dat, zijn de dekjes ook van verschillende materialen gemaakt en heb je nog gelpads, bontjes (nep en echt jaja!), anti-schuif pads etc. etc.

Kortom, ik heb in dit relaas natuurlijk een ietsiepietsie overdreven ;) (en dan ben ik nog niet eens begonnen over dingen als dekens e.d. :P) maar ik ben wel oprecht de weg kwijt....spelen met je paard heet nu grondwerk en gaat volgens een hele set regels en zelfs voor het wandelen met je paard zijn boeken geschreven opdat de rangorde tussen jou en je paard wel intact blijft tijdens het wandelen.

Er zijn tig onderzoeken gedaan naar van alles, maar de meeste die ik tegenkom, dragen meteen aan het einde van het relaas DE oplossing aan....een super product dat toevallig de "onderzoeker"'s naam draagt ;)

Vrij en blij waren voor mij synoniem met het omgaan met paarden, maar ik het het idee dat hoezeer je tegenwoordig ook je best doet, je het altijd wel fout doet??
Ben ik nu echt de enige die hier "last" van heeft?

PS. misschien ten overvloede, maar mijn verhaaltje is niet bedoeld om mensen aan te vallen of een discussie over bit vs. bitloos en boom vs boomloos te starten. Het gaat mij er vooral om dat ik het heel moeilijk vind om het "goed" te doen. Ik ben gek op mijn paardje(s) en heb hoe dan ook bergen lol met hem, maar soms knaagt het of ik (door alle keuzes die er zijn) wel met de beste optie bezig ben. Op dit moment "los ik het zelf op" door dingen uit te proberen :) en ben benieuwd hoe anderen het ervaren of dat jullie er gewoon helemaal niet mee bezig zijn

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:17

Haha! Super leuk geschreven! +:)+
Ik heb hier zelf absoluut geen last van, kijk wat bij mij en me paard past en dat doe ik. Wat mensen daarvan denken of aan welke regels ik me officieel zou moeten houden kan me niet schel'n. ;)

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:18

Ik zou zeggen; ga zelf op onderzoek uit, en doe wat jou het beste lijkt ;)

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:18

*AMEN!!*

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:20

Echt geweldig geschreven. En je hebt helemaal gelijk hoor. Heb je ook al nagedacht over traditioneel bekappen, natuurlijk bekappen, traditionele ijzers, kunstof ijzers, hoefschoenen...
Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer ;). Maar als je paard happy is en jij voelt je er goed bij zit je vast op de goede weg.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:24

H_Nalanta schreef:
Haha! Super leuk geschreven! +:)+
Ik heb hier zelf absoluut geen last van, kijk wat bij mij en me paard past en dat doe ik. Wat mensen daarvan denken of aan welke regels ik me officieel zou moeten houden kan me niet schel'n. ;)


Op jou ben ik dus oprecht jaloers! Zo zou ik het ook willen doen, gewoon met mijn eigen 'common sense', maar dan laat ik me toch weer afleiden door allerlei inzichten en nieuwe "dit-is-het-helemaal-producten" en zit ik (zonder dat je er erg in hebt) uren te browsen om het uit te pluizen, terwijl ik die tijd liever met m'n paard in het bos zou zijn :+

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:25

DarkShines schreef:
Echt geweldig geschreven. En je hebt helemaal gelijk hoor. Heb je ook al nagedacht over traditioneel bekappen, natuurlijk bekappen, traditionele ijzers, kunstof ijzers, hoefschoenen... Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer ;). Maar als je paard happy is en jij voelt je er goed bij zit je vast op de goede weg.


been there, done that...:D maar ik moest echt stoppen met schrijven aangezien ik denk dat mijn 'verwarring' hiermee al voldoende duidelijk was ;)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:25

Ja, leuk he al die nieuwerwetse ideeen.....Blijft natuurlijk goed dat er moderne zadels etc zijn...
Maar ben zelf pas 21 en vindt het alles bijelkaar ook lastig, als je alles moet geloven doe je het nooit goed...
Alles om het paard heen is net een mode show, ruiterkleding, dekjes etc....
Neem een gemiddelde en kijk lekker hoe jij en je paard het doen en je kunt het altijd een beetje aanpassen, en dat zal best wel lukken.
Plezier staat voorop en de rest vooral plezier samen hebben.......

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:28

Hoe herkenbaar! :D 'Vrij en blij' gaat echt niet op voor mensen met een eigen paard. Toen ik nog bijrijder was was het leven een stuk simpeler. Eigenaar zorgde voor de spullen en ik moest het maar doen met wat er was. Bij het laatste paard zat een veelzijdigheidszadel, hoofdstel met een gecombineerde neusriem en een enkelgebroken bitje en drie dekjes. In de drie jaar dat ik haar heb gereden heb ik het bitje een keer vervangen voor een dubbelgebroken exemplaar, maar verder niet. Je hoeft niet na te denken over wat ze moeten eten, welke hoefsmid je kiest, of dat je misschien een keer een fysiotherapeut moet laten komen, het is immers niet jouw paard.

Tot dat ik er zelf eentje ging kopen. Dan moet je je ineens verdiepen in wat er mogelijk is, en er is [i]veel[\i]! :wow: In ieder geval veel meer dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Ik heb mijn paard noodgedwongen een tijdje bitloos gereden vanwege een gebroken onderkaak (bij hem dus). Dat was niet ons ding. Ik heb een IJslander, dus mijn tweedehands gewone hoofdstelletje moest natuurlijk vervangen woorden door een echt IJslands exemplaar zonder front- en keelriem. Wat doe je onder het zadel? Niets, zoals bij veel IJslanders gebruikelijk is, of toch maar een dekje? Of een bontje of een ander soort onderlegger? En dan heeft ie nog zomereczeem. Je wil niet weten hoeveel er mogelijk is op het gebied van dekens, smeersels en vliegenmiddelen. := Hij heeft prima voeten, dus hoeft niet op ijzers, dat was dan weer een makkelijke keuze. Inmiddels is er bij meneer artrose geconstateerd. Daar werd het allemaal nog veel ingewikkelder van. Ik zie door de hoeveelheid aan mogelijke supplementen het bos niet meer en blijf twijfelen of een ander merkje/type/substantie niet beter is. Mijn kast puilt uit van de potjes smeersels voor zijn eczeem en poedertjes en kruiden voor eczeem en gewrichten. En ben je net tevreden met hoe het gaat, dan is er ineens een nieuw - en uiteraard volgens de makers geweldig - product op de markt en slaat de twijfel weer toe.

Gelukkig geniet ik volop van mijn twee mannen en laat ik me meestal niet gek maken door dit soort issues. Dekjes? Ik heb er drie, en drie verschillende onderleggers. In de zomer pastte het zadel van mijn jonge paard ineens niet meer, dus die is vervangen, kan ik weer met een gerust hart door het bos struinen. De setjesgekte doe ik niet aan mee, maar ik heb bij mijn nieuwe bruine zadel wel een bruin hoofdstelletje gekocht. :o En zo geef je dan toch ineens weer geld uit aan iets totaal overbodigs, want ik had nog een prima hoofdstel, maar ja, dat was een zwarte... Gelukkig heeft bokt EA en kan je op Marktplaats ook goed van je spulletjes af komen! En met het verkregen geld uiteraard weer iets nieuws kopen dat net op de markt is, want die superborstel/fantastische shampoo/handige dingetje moet uiteraard getest worden. O:)

Nee, paarden houden is absoluut niet vrij en blij. Maar wel heel erg leuk! :D

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:29

_O-
Zo herkenbaar :D

En daarom heb ik een haflinger, aangemeten zadel, goed passend hoofdstel (wat zeer beperkt was vanwege gevoelige huid en wondjes enzo, dus makkelijke keuze :+ ), dubbelgebroken bit (smal bekkie), geen peesbescherming, gewoon bekappen.
En dekens moeten vooral waterdicht zijn :+

Dekjes. Dat is het enige dat ik ietwat uitgebreider heb dan nodig :+

Gewoon simpel houden. Dan kun je altijd uitbreiden als je daar de behoefte aan hebt :D

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:36

Ik ken het ergens ook wel, je wilt het allemaal goed doen voor je eigen paardje. Maar het moet wel realistisch blijven, op een gegeven moment moet je knopen doorhakken en beslissingen nemen. Ze zullen vast niet allemaal goed zijn, maar dat vergeeft je paard je vast wel als je maar open blijft staan voor andere zaken, mocht dat ene bit niet fijn rijden. Blijf je gevoel volgen, niet teveel piekeren en kijk naar je paard. Dan zie je snel genoeg of iets bij jullie past of niet. En verder geniet ervan!

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:36

Wat leuk geschreven!

Idd ''vroeger'' (In mijn geval niet zo lang geleden :D ) leek alles anders.

Dit is wat ik heb:
-hoofdstel met hooge neusriem zonder sperriem (Op dit moment te groot, ben opzoek naar een kleinere).
-Zadel heb ik op het moment niet-zoveel zadel problemen heb een zadel met verwisselbare boom besteld, in de hoop dat het toch nog goed komt.
-Dubbelgebroken watertrens. (Maar wil overstappen op een dubbelgebroken bus trens).
-dekens, als ze maar waterdicht zijn.
-Peesbeschermers 2 paar (Die gaan echt altijd om!).
-Dekjes, heb ik 2.

Omdat ik nu niet kan rijden ben ik ook aan het spelen oftewel grondwerk :D .

Ik dacht dat ik alles goed voor elkaar had, maar als ik mijn lijstje bekijk ben ik eigenlijk ook de weg kwijt }:0 .

aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:38

Wat heb je een ontzettend leuk stukje geschreven!! Haha ik kom uit dat zelfde tijdperk zo ongeveer en ik begrijp wel een beetje wat je bedoeld. Feit is dat ik nu al 14 jaar eigen paarden heb en het wel went allemaal! Je moet denk ik vooral goed luisteren naar je gevoel. Je kunt iedereen om advies vragen en iedereen zal je wat anders vertellen, dus uiteindelijk moet je uit al die goede adviezen doen wat jouw het meeste aanspreekt. Bovendien zal je ook weleens iets uitproberen waar je later weer op terugkomt. Je moet ook zeker goed naar je paardje luisteren om het zo maar te zeggen. Paarden bezitten zie ik toch ook zeker als een leerproces, waarbij je steeds een stapje verder komt. Ik heb zelf altijd het allerbeste met mijn paarden voor en dat hou ik me zelf altijd voor! Succes en zoals jij er mee bezig bent komt het zeker goed maar laat je de `kop` niet gek maken! :D :D :D

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:39

Het is jouw paard en je moet doen wat goed voor hem/haar is. Of anderen dat ook goed vinden moet je eigenlijk niet uitmaken.
Ik doe met mijn paard alles op gevoel en dat werkt perfect voor ons.
Ik heb 1 zadel, ben ik niet helemaal tevreden mee maar geen geld voor een nieuwe,
1 hoofdstel met een een dtrensje als bit en daar loopt hij super op al een aantal jaar,
3 dekjes,
peesjes (zwart past overal bij ;) ) en idd dekens die sterk en waterdicht zijn :)
Geniet gewoon lekker van je paard en de tijd die je met hem/haar hebt en 'luister' naar je paard dan komt alles goed :j

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:43

oh, dit is helemaal dezelfde lijdensweg als die van mij _O-
ik heb 9 jaar niet gereden, en toen ik uiteindelijk weer een paard kreeg bleek ik NIKS meer te weten!

en dan ben je de verschillende rijstijlen nog vergeten!
vroeger had je alleen engels (al heette dat toen gewoon 'paardrijden') en je had 'cowboys' die hun paard zomaar wat lieten lopen.
je kon dressuren of springen, en voor de echte durvers was er nog military.
nu heb je engels, western, klassiek, rollkür, rechtrichten, trec, endurance en weet ik veel wat nog allemaal :')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:46

Leuk geschreven!
Joh, al die rages.. gewoon lekker je ding doen, doe ik al jaren,
wordt ook al jaren voor gek versleten en een plezier dat we hebben!

Gewoon je boerenverstand en common sense gebruiken en genieten samen met je paard.
Dan maakt de rest niets meer uit. Gewoon alles doen wat voor jullie leuk is.

Zoveel mensen zoveel meningen, maar het moet passen bij jullie,
of het nou over trainings methode, harnachement, of omgang gaat.
Weer terug bij boerenverstand en common sense

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:46

fojoe schreef:
oh, dit is helemaal dezelfde lijdensweg als die van mij _O-
ik heb 9 jaar niet gereden, en toen ik uiteindelijk weer een paard kreeg bleek ik NIKS meer te weten!

en dan ben je de verschillende rijstijlen nog vergeten!
vroeger had je alleen engels (al heette dat toen gewoon 'paardrijden') en je had 'cowboys' die hun paard zomaar wat lieten lopen.
je kon dressuren of springen, en voor de echte durvers was er nog military.
nu heb je engels, western, klassiek, rollkür, rechtrichten, trec, endurance en weet ik veel wat nog allemaal :')


dat is waar ook, dat was ik idd helemaal vergeten...Geweldig! :') :D

Sjolvir schreef:
boerenverstand en common sense


En wat mij dus opvalt is dat dit steeds opnieuw onder een andere naam in boekvorm (en zo mogelijk melken we het uit door er een 'methode' van te maken) wordt "uitgevonden" ;)
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 10-09-10 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:46

Ontzettend leuk geschreven! En ik denk dat veel mensen zich hier in herkennen! Iedereen heeft zijn eigen manier.. dus niemand kan zeggen wat goed is en wat niet.. Dus doe lekker je ding ;)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:53

Hahaha geweldig. Ik ga ook niet zo met de mode mee. En gebruik dezelfde spullen als toen ik destijds ben begonnen. Gewoon normaal en niet al die poespas van tegenwoordig. En dat is geen probleem.

Als ik nieuwe spullen koop vindt ik het leuk dat het passend is qua kleur. Maar zo niet ook niet erg.

Al die mode kleuren 1001 anky kleuren die je nooit van je leven slijt en toch kopen mensen nieuwe dekjes. Nou hier niet./ Dekjse worden op gebruikt. Zelfde met beenbeschermers en dergelijke.

Ik heb laatst wel 1 setje gekocht. Dat wilde ik al zo lang hebben. een rose dekje met de grijze roze bont peesjes. De verkoopster van Divoza dacht denk ik dat ik niet goed wijs was dat ik dat perse wilde hebben. Want was niet meer de mode kleur. Ja en!!!

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:56

goh ik had er eigenlijk nog niet zo over nagedacht, maar je hebt wel gelijk denk ik. Ik rij nu een 14 jaar paard en als ik er zo even bij nadenk is er inderdaad veel veranderd! Er zijn grofweg 2 groepen gekomen, die die sport bedrijven met hun paard en dan die die het vreselijk vinden om sport te bedrijven met een paard. Ik rij dressuur met mijn paarden, dat is altijd al mijn grote passie geweest. Maar nu zijn er steeds meer om meer mensen die het schandalig vinden dat je een bit in die paarden hun mond steekt en dat je paard op stal staat, enz enz..
Dat is eigenlijk het enige waar ik me aan erger..

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:57

Ja, maakt het idd wel ingewikkeld, maar ook heel boeiend. Zolang alles goed gaat tussen jou en je paard, is het geen probleem, maar eens er problemen opduiken, ben ik toch blij dat al die nieuwigheden bestaan.

Enkele voorbeelden:
* Ben zelf met natural horsemanship in contact gekomen bij de aankoop van een nieuwe merrie, die ik niet zo goed onder controle had. Sindsdien is de band met mijn andere paarden ook erg verbeterd.
* Kruidengeneesmiddelen ben ik gaan gebruiken doordat ik een merrie met artrose heb, die krijgt nu duivelsklauw tegen pijn en ontsteking
* clickertraining was ik tegen, omdat daar meestal met snoepbeloning gewerkt wordt, en daar vind ik de paarden te brutaal mee worden. Maar nu heeft een meisje hier op stal de kopschuwheid van haar paard, dat al jaren een probleem was, in een uurtje kunnen oplossen
* Vroeger vond ik dat een paard met artrose of stijfheid moest rusten, nu lees ik dat rechtrichten en academische rijkunst veel problemen kunnen verhelpen. Ik zal nu proberen me hierin te verdiepen, en zelfs mijn 15jarige merrie met artrose misschien zelfs nog onder het zadel brengen.
* Ik hou het hier liefst zo natuurlijk mogelijk, maar mijn merrie met rugproblemen zou volgens de osteopate best onder deken staan deze winter.

Maar verder hou ik het vooral bij de basis: heb mss 2 zadeldoekjes, bandages en beenbeschermers gebruik ik niet omdat ik niet intensief rijd, als bit gebruik ik zo'n "ouderwets" enkelgebroken bit of een rubber bit (als je met zachte hand rijdt, kan geen enkel bit kwaad, met een harde hand kan je een paard ook bitloos behoorlijk pijn doen).

Is natuurlijk moeilijk om door de bomen het bos te zien, ik erger me soms aan die mensen die constant de laatste snufjes kopen. Hulpteugels vind ik in de meeste gevallen overbodig, met wat geduld lukt het zo ook wel.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:58

Het wiel wordt gewoon steeds weer uitgevonden, hij blijft rond..
Ze geven hem alleen steeds een andere naam... ;)

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:01

Leuk geschreven.
En het is heul herkenbaar..
Ik zou zeggen doe het gewoon zo als jij denkt dat goed is.
Goed doe je het nooit volgens sommige...
Vroeger werd er niet zo moeilijk gedaan, dat mis ik ook wel eens.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:08

verkeerd begrepen
Laatst bijgewerkt door tita op 10-09-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

paarden652
Berichten: 361
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Destelbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:13

Haha, ik volg jou mening. Ik ga naar de winkel en ik koop wat ik wil. Ik rij met mijn paardje dus met een gewoon westernzadel van 800 euro, ik heb maar 1 pad, dat af en toe in de was vliegt. Ik heb 1 dekje voor een engels zadel, dat er binnenkort aankomt, vanwege verplichting van mijn school.

Ik ging de winkel binnen en heb gewoon het hoofdstel gepakt dat volgens mij wel ging passen, 2 soorten bitten uitgeprobeerd en het goedkoopste gepakt. Borstels? Van alles 1tje en als het vuil is kuis je het. Na 9 jaar verzorgpony's etc is bij mij nog niets kapot.

Als ik wil loop ik ook rond met een anky dekje met bijpassende bandages. Maar hé, wat is het nut, mijn paard is gelukkig met mijn goedkope brol (zoals sommige dat zeggen, want het is geen merk) en ik rij er zalig mee ;)