Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:01

Nog een aanvulling: Uit het rapport dat Defra naar de werelddiergezondheidsorganisatie OIE heeft gestuurd blijkt dat het dier op 15 augustus is geëxporteerd en op 1 september is getest. Het zou dus kunnen dat het dier in Engeland besmet is geraakt...

The horses were introduced to the United Kingdom as legal imports on 15 August 2010. They were subjected to a documentary, identity and physical checks as part of routine post-import testing. These checks disclosed documentary irregularities and as a result of this the horses were sampled for EIA on 1 September 2010. One horse was confirmed as positive for EIA by AGID (Coggin’s) test and the premises and all horses on it have been placed under restriction. The remaining five imported horses were confirmed negative by AGID. All horses on the premises are being sampled and tested today (7 September 2010). The veterinary epidemiology inquiry is on-going.


Dit geval is overigens aangetroffen in Ashington, Northumberland, in het noordoosten van Engeland. De eerste twee gevallen in UK (ook importpaarden, uit Roemenië) waren in Zuid-Engeland.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:11

Wat een ellende zeg..... ik hoop zoiets nooit mee te maken....

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:15

Marije_jiplover schreef:
Eerst zal de betreffende stal in Ede getest worden, als daaruit blijkt dat alle andere paarden negatief zijn, hoef je je geen zorgen te maken.
En meteen in een hele straal rond Ede gaan testen, is zinloos als je niet weet hoe de status op het betreffende bedrijf is.



Nou ben benieuwd :\

francis_f schreef:
Dat is natuurlijk ook waar. Wat had ik nu graag geweten welk bedrijf het is en of dat erg in de buurt is van mijn paarden. Afwachten dus maar..


Ja idd, als het degene is wie ik denk dat het is dan staat hij verdomd vlakbij mijn pony's.

Anoniem

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:29

Heel rot zeg als t je treft. Balen ook dat t nu in Ede zit. Maar hopelijk blijft het beperkt tot dat ene paard en loopt t allemaal zonder verdere problemen af.

In Amerika zijn ze druk met het ontwikkelen van een vaccin, hoop dat dat een beetje vlot en dat het dan ook in NL toegestaan wordt. Er is al een Chinees vaccin, maar dat is niet toegestaan hier...

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:17

Het zit nog niet in Ede, er moet gecontroleerd worden of de paarden in Ede op de stal van herkomst besmet zijn, of dat alleen het geëxporteerde paard uit Ede besmet was.
Geen paniek zaaien die er niet is, aub.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:21

Sorry hoor! Paniek zaaien? Kom op zeg, iedereen hier kan toch lezen hoe het zit!? Maar zal even m'n woorden aanpassen: balen dat t in Epe zat. Het paard kwam daar tenslotte vandaan.
En hopelijk blijft het beperkt tot dat ene geval. :j
Hopelijk komt t bedrijf in Epe er met de schrik vanaf en zijn er verder geen paarden besmet. T zal je bedrijf/je paard zijn...leef mee met de eigenaren. :(:)
Laatst bijgewerkt door Jessica op 09-09-10 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:25

Het is niet eens bekend of het paard in Ede al besmet was, of dat het de besmetting opgelopen heeft tijdens transport of aankomst. Tussen aankomst in Engeland en de test zaten ook nog enkele dagen.
Herkomst van het paard voordat het uit NL vertrokken is, is niet bekend, kan best dat het op doorvoer uit een ander land was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:28

Dat laatste zou idd heel goed kunnen, dan nog heeft t paard wel even in Ede gestaan en is het er dus geweest. ;) Gelukkig zijn er onderzoekers mee bezig die vast snel uitsluitsel geven. :j
Laatst bijgewerkt door Jessica op 09-09-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:31

Skippy, Epe en Ede zijn 2 totaal verschillende plaatsen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:36

Whaha...ge-edit. Heb met beide plaatsen iets, dus gooie ze soms door elkaar op mn toetsenbord, denk t een, typ t ander, haha. :D

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:52

Ik heb ook een vermoeden welke stal het betreft maar zou graag een bevestiging zien.

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:51

Ow erg vervelend, eerst even afwachten inderdaad en niet op de zaken vooruit lopen.
Mijn paard staat er ook erg dicht bij in de buurt. ( By ede dan )

MissMelTT

Berichten: 123
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:15

Waarom wordt het eigenlijk niet bekend gemaakt om welke stal het gaat ?? De Paardeneigenaren in Ede e.o. weten denk ik allemaal wel om welke stal het vermoedelijk gaat.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:34

Vermoedens zijn er genoeg, maar daar moet je voorzichtig mee zijn tot er een bevestiging komt. Hopelijk komt die er snel.

Elegance_
Berichten: 2002
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:23

Ik ga dit topic even goed volgen, ik heb ook zo mijn vermoedens.. Ik woon zelf in Ede en mijn paard staat er ook.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:23

Er zou dus wel een vaccin zijn..... : A vaccine is available, called "Chinese Live Attenuated EIA vaccine", developed in China and widely used there since 1983. Another attenuated live virus vaccine is in development in the United States. (Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Equine_infectious_anemia)

En de overbrengers dus weer dazen en ander soort bloedzuigende vliegertjes. Dus.....overdraagbaar, ook op afstand, als het maar lang genoeg duurt, die beesten vliegen echt niet alleen rond 1 erf maar vliegen overal heen.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:28

Dat medicijn is bekend, maar is dus nog nergens goedgekeurd, behalve in China.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:31

DubbelDun schreef:
Dat medicijn is bekend, maar is dus nog nergens goedgekeurd, behalve in China.



Wat is de uitwerking van dat vaccin? Ben daar wel benieuwd naar waarom het niet goedgekeurd word in andere landen. Las net eea op google over dat vaccin, maar het engels daarin gaat mijn pet te boven. %)

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:40

Misschien omdat een aantal farmaceutische bedrijven een dikke vinger in de toelatingspap hebben ;)

Anoniem

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:43

Of misschien omdat er voor medicijnen (ook voor dieren) zware eisen gelden voordat deze goedgekeurd.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:47

of omdat het om een levend vaccin gaat. Daaraan zit meer risico dan een geïnactiveerd (dood) vaccin. Bij een levend vaccin kan het in theorie gebeuren dat je de ziekte juist gaat verspreiden in plaats van de dieren ertegen te beschermen.

Vandaag iemand gesproken die er meer van weet: de stal in Ede is een echte handelsstal die zowel paarden importeert als exporteert. Op basis van de chip kunnen ze niet zien waar het dier geboren is. Waarschijnlijk zijn de resultaten van het onderzoek bij de paarden in Ede na het weekend bekend ((test duurt drie dagen en monsters zijn gisteren genomen)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:07

Yup, had ook al gehoord waar en wie. Zou wel een strop zijn voor de eigenaar. En heel treurig voor de paarden mochten ze positief worden bevonden..... Maar, vraagje, die stekende insecten kunnen een besmet paard hebben gestoken en vliegen weer verder.....hoe serieus moeten we het dan nemen? LNV volgt alles op de voet.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:26

Ik heb nog niets gehoord (wie,wat en waar), zou het wel graag weten (kan iemand me pb-en), maar dat krijg je als je ziek thuis bent...

mel_

Berichten: 229
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Overal en nergens, dat is toch ook ergens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:31

oeh, dat is niet zulks mooi nieuws! hopen dat het er bij 1 blijft!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:56

@bravura: heb jij 'zeker' gehoord wie het is en is het dezelfde over wie wij het gehad hebben ??
Mijn vraag aan Mariska per PB is nog niet beantwoord helaas en ik wil ook wel weten waar ik aan toe ben.