grondprobleem paddock/ buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

grondprobleem paddock/ buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 12:17

een kleine 2 weken geleden hebben we onze wei opnieuw laten doen. hij is opengetrokken grof gefreest fijn gefreest bol gelegt ingezaaid en aangedrukt. ze zijn hele dag mee bezig.

behalve de paddock die hebben we niet ingezaaid en niet rond laten leggen rest allemaal wel.
nu is het probleem dat de bovenlaag elke keer weer dichtslibt. we zitten op een soort leemgrond.

nou komt er nog een stuk paddock wat bestraat wordt. zodat ze altijd droog kunnen staan maar aangezien ik zit te denken toch een buitenbak aan te gaan leggen twijfel ik of ik ook niet op het zandpaddock gedeelte ander zand wil hebben.
drainage op de zandpaddock is niet mogelijk. maar is het nou verstandig om er grof geel zand op te gooien. of juist eerst bovenste laag eraf te halen?
het is een cm of 5/10 blubber en daaronder is het gewoon droog zand. maar als ik de bovenlaag eraf laat halen zou dan niet de volgende laag ook dichtslaan?

ook met de buitenbak ligt op dezelfde soort grond. wil daar eigenlijk gewoon grof geelzand op laten gooien en omheinen. hij hoeft niet enorm goed te zijn heb ook binnenbak tot mn beschikking. maar zou het fijn vinden als ik er toch in kan rijden/longeren. en het niet spekglad wordt een plasje is niet zo erg. eventueel kunnen we daar wel kijken voor drainage.

en dan nog een laatste vraag wat voor geel zand zou ik erop kunnen doen?

kortom hoop vraagjes hoop dat iemand me wat advies kan geven ermee.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:30

ikke20 schreef:
drainage op de zandpaddock is niet mogelijk. maar is het nou verstandig om er grof geel zand op te gooien. of juist eerst bovenste laag eraf te halen?
het is een cm of 5/10 blubber en daaronder is het gewoon droog zand. maar als ik de bovenlaag eraf laat halen zou dan niet de volgende laag ook dichtslaan?

Moeilijk inderdaad. Paddock hier is niks aan gedaan en we mogen ook weinig. Bij veel regen wordt die wel modderig en glad, maar verder dan de hoeven zakken ze er eigenlijk niet in weg. We zouden mogen lostrekken, maar vraag is of we dan niet diepere modder krijgen en verder van huis zijn.
Ik ga er vanuit dat zolang er een stuk verhard is waar ze altijd droog kunnen staan en door bv voer stimulans is om daar lang/vaak te zijn, het niet zoveel uitmaakt dat de rest modderig is. Grootste probleem is het mestruimen, niet paarden met moddervoetjes, mits de modder schoon is.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: grondprobleem paddock/ buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:57

mest wordt elke dag/om de dag eruit gehaald dat is schoon en ze staan snachtes op stal dus altijd nog hele tijd droog. de blubber tja het is op sommie stukken niet zo nat andere zakken ze tot over hun hoeven in. bestraat gedeelte moet nog komen. maar is voor de winter ook in orde

trollenranch
Berichten: 136
Geregistreerd: 14-11-08
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:21

Je kan ook door een loonwerker je lagen grond om laten keren, witte grond boven, zwarte grond onder. Ik heb 200 Euro betaald en het blijft zeker 2 jaar goed. Mijn pony's staan bij erg slecht weer daarin met een schuiltent. De plassen die er dan op komen te staan zijn met 2 a 3 uur weer weg. Ik ga nu de derde winter in en eigenlijk was het dus wel weer nodig. Dus om de 2 jaar ongeveer is te doen, en het wordt zeker niet glad.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: grondprobleem paddock/ buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:32

dat is op zich een erg goed idee. alleen zit de leemlaag ook in het geel zand en het gele zand zit ook erg diep. dus ik kan het wel laten omkeren maar dan is het binnen de korste keren weer dicht geslibt. had deze oplossing ook al gevonden en ook al geel zand gezocht maar heeft dus ook geen nut helaas. maar bedankt voor het meedenken

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: grondprobleem paddock/ buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:13

ik heb ook een leemlaag door het zand. Op sommige stukken meer dan op andere stukken.

Mijn bak sloeg dus ook snel dicht en de plassen bleven er lang op staan.
Wat ik heb gedaan was drainage aan laten leggen, die sleuven opvullen met drainagezand en vervolgens ook nog drainagezand door de toplaag gemengd, waardoor die beter waterdoorlatend is.
Nu is er wel een harde laag ontstaan door het lopen van de paarden en het slepen met de auto en rijden van manchines, maar die kan wel weer een keer losgetrokken worden als dat nodig is. Afgelopen winter heeft die lange sneeuw/regen en vorst periode de waterdoorlatendheid wel goed gedaan!

In jouw geval zou ik de modderlaag af laten schrapen en eventueel over het land uit laten spreiden, vervolgens de onderlaag weer wat los laten trekken zodat er lucht en water de bodem in kan, en dan een nieuwe toplaag van grof drainagezand, of goed doorlatend geel zand.
Let wel op met geel zand dat je dan niet geel zand met leem hebt ;)

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: grondprobleem paddock/ buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 22:18

dat klinkt best aantrekkelijk.
maar zou je aanraden om de bak ook te draineren of zeg je drainage zand gemengt met geel zand erop. hij mag best wel wat nat zijn als hij maar niet glad wordt. heb voor het te erge weer toch een binnenbak tot mn beschikking.
het gedeelte waar de bak zou komen is idd helemaal losgemaakt maar is nu ook ingezaaid. maar wil het er dan gewoon opgooien bak zal toch regelematig gebruikt worden voor losgooien/longeren en rijden

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: grondprobleem paddock/ buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:54

Ik zou hem laten draineren. Met drainagezand, schelpen of grind rond buizen in de sleuven, en dan grof zand (ook drainagezand) door de toplaag zodat het water ook makkelijker bij die buizen komt.

Je kunt als je er niet veel geld aan kwijt wilt zijn inderdaad ook een toplaagje van grof zand of er door mengen, daardoor wordt het inderdaad minder glad en kan het net wat meer water hebben voor hij gaat soppen