Verzorging meestal standaard een 7 of 8..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArabicQueen
Berichten: 2350
Geregistreerd: 13-03-09
Woonplaats: NED Gelderland

Verzorging meestal standaard een 7 of 8..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:10

Oke er zijn best veel topic's over maar ik wou deze toch even openen...

Er gaan veel discussies rond dat de jury meestal gewoon weg altijd een 7 of 8 voor verzorging geeft.

Ik heb een onderzoekje gedaan op mijn laatste 2 wedstrijd. En wat daar uit gekomen is ..

JA meestal geven ze gewoon een 7 of 8.

Mijn eerste wedstrijd van het onderzoek heb ik alles netjes schoon gemaakt zadel gevet hoofdstel gevet pony gewassen,
staart wit gespoten, laarzen super mooi gepoets etc etc etc.. Ik was de hele dag van te voren in de weer..

Tweede wedstrijd heb ik mijn pony niet gewassen gewoon zo hup uut de stal geplukt laarzen niet schoon gemaakt wit dekje van de vorige keer gebruikt en niet gewassen enzovoort..

Op beide wedstrijden allemaal verschillende jury leden, en op alle 2 de wedstrijden voor elke proef een 8 voor verzorging.

Als ik nu terug kijk naar mn onderzoekje vind ik dat er zorgvuldiger naar de verzorging gekeken moet worden. Ik heb expres bij mijn 2de wedstrijd neit mijn best gedaan om er schoon en verzorgt uit te zien.. en dat word wel beloont met 2x een 8 !? beetje vreemd..

Wat vinden jullie hiervan??

Talishe

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Verzorging meestal standaard een 7 of 8..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:13

Ik denk dat de jury van ver af gewoon niet goed het verschil kan zien.
Bijvoorbeeld het hoeven invetten, dat zie je echt niet meer als je aan het rijden bent.

Ik denk dat als je een schimmel met poepvlekken meeneemt en niet invlecht je toch echt wel een lager cijfer krijgt.

ArabicQueen
Berichten: 2350
Geregistreerd: 13-03-09
Woonplaats: NED Gelderland

Re: Verzorging meestal standaard een 7 of 8..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:16

Ik heb een palomino en er zat duidelijk een poepvlek op haar achterbeen :P maargoed.. ook had ik haar niet ingevlochten.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:17

heb van het weekend allemaal een 8 gegeven. ik ga dus uit ven een 8, maar als er dus dingen aan mankeren zoals losse haren, paard niet schoon of niet ingevlochten, dan krijg je een 6 of een 7

ArabicQueen
Berichten: 2350
Geregistreerd: 13-03-09
Woonplaats: NED Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:18

Setteli schreef:
heb van het weekend allemaal een 8 gegeven. ik ga dus uit ven een 8, maar als er dus dingen aan mankeren zoals losse haren, paard niet schoon of niet ingevlochten, dan krijg je een 6 of een 7

Maar hoe zit het dan bij ras paarden bv fries of haflinger die hoeven officieel niet gevlochten te worden..?

Talishe

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:18

hmm dan had je denk ik echt een lieve (of blinde) jury :P

Het kan ook anders, mijn vriend had een keer een 6 omdat hij op een Fries reed. (en ja, dat zei de jury zelf)

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:19

Volgens mij is het inderdaad standaard een 7 of een 8.. Net zo flauw als dat je in de eerste proef een 7 krijgt en 5 minuten later in de andere proef een 8.. Heb trouwens ook wel eens een 6 gehad terwijl ik niets anders dan anders deed (en dus gewoon netjes gewassen en gevlochten rond reed..)..

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:21

ArabicQueen schreef:
Setteli schreef:
heb van het weekend allemaal een 8 gegeven. ik ga dus uit ven een 8, maar als er dus dingen aan mankeren zoals losse haren, paard niet schoon of niet ingevlochten, dan krijg je een 6 of een 7

Maar hoe zit het dan bij ras paarden bv fries of haflinger die hoeven officieel niet gevlochten te worden..?


Ik doe niet eens moeite meer haha.. Maar ik ben dan wel heel erg.
Ik was mijn witte dekjes ook niet meer, ik rij in mijn VZH wintecje, en geen blouse maar een coltrui met daaroverheen mijn plastron. Mijn laarzen (kunststof) borstel ik af, maar ik vet niet. Fjordy is standaard geknipt natuurlijk, en voor de rest poets ik hem alleen. Ik heb altijd een 7, daar doe ik het voor hoor haha :j.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:42

ArabicQueen schreef:
Setteli schreef:
heb van het weekend allemaal een 8 gegeven. ik ga dus uit ven een 8, maar als er dus dingen aan mankeren zoals losse haren, paard niet schoon of niet ingevlochten, dan krijg je een 6 of een 7

Maar hoe zit het dan bij ras paarden bv fries of haflinger die hoeven officieel niet gevlochten te worden..?



ik bedoelde losse haren van de ruiter. :+ Bij rassen die niet ingevlochten hoeven te worden trek ik geen punten af. De losse manen moeten dan wel mooi geborsteld zijn.

vronytopper
Berichten: 1048
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:48

Hier het zelfde, ik vraag het me ook altijd af..

afgelopen weekend had ik wedstr, maar dag ervoor geen zin om te wassen en schoon te maken, ik dacht we zien het wel, dan maar een punt minder ervoor.. Ik heb een hele lichte pony, een blonde fjord, manen waren aan 1 kant niet schoon,, en de staart,, tsja dat leek eigenlijks nergens naar,.. ik heb zelf nooit een haarnetje in.. en chaps waren ook niet schoon gemaakt, voor de rest leek t allemaal nog wel wat.. maar schoongemaakt lijkt het net wat verzorgder.. maar ik had alsnog op beide proeven een 8..

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:30

Setteli schreef:
heb van het weekend allemaal een 8 gegeven. ik ga dus uit ven een 8, maar als er dus dingen aan mankeren zoals losse haren, paard niet schoon of niet ingevlochten, dan krijg je een 6 of een 7


Geen enkel paard moet verplicht gevlochten worden...ook een KWPN-er niet, wel moeten de manen naar èèn kant hangen en hand lengte getrokken zijn. Het is niet waar dat losse manen alleen toegestaan is bij bepaalde rassen! Daar mag je dus in je cijfer voor verzorging niet voor afstraffen..

Om even op het punt verzorging terug te komen..ik geef standaard een 7 mits er dingen niet netjes zijn..haar van de ruiter los

Theake

Berichten: 1032
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Belgie

Re: Verzorging meestal standaard een 7 of 8..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:44

Goh, in die verzorgingspunten kan je je écht druk maken, vind ik ook... Persoonlijk vind ik dat een onderdeel net als een ander (alleen duurt het veel langer de dag ervoor, haha), en moet de jury punten geven op wat hij/zij ziet.

Vorige wedstrijd was ik ook best kwaad, mijn paard was gewassen, gevlochten (ingenaaid), maantop ingevlochten, staart uitgepluisd met golfjes erin, benen spierwit, hoeven geblonken zodat er geen stof aan kon plakken, ruitjes op haar kont. Dan gewassen wit sjabrak, alle spullen gepoetst, laarzen geblonken, haar in een netje... Had een 7.
Iemand van mijn club reed in een andere ring, paard recht van de weide, niet gevlochten, modder erbovenop, vuile sjabrak... had een 8
dan denk ik ook wel eens :( :(

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Verzorging meestal standaard een 7 of 8..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:50

Ik had laatst een 10. :+: Lieve jury, haha.

Maar wat ik hier hoor; "Ik geef standaard een 7" & "Ik geef standaard een 8".

Is een 9 of hoger niet mogelijk dan bij jullie?

Theake

Berichten: 1032
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Belgie

Re: Verzorging meestal standaard een 7 of 8..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:52

Bij mij wel hoor, ik geef 9, 8 maar ik geef evengoed een 4 :+

Sammielola13

Berichten: 956
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Dirksland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:46

er mag inderdaad wat meer verschil komen hha *D ik had ook altijd zo n standaard 8 .
1 keer een 9 :z
maar mensen die er niets aan doen mogen van mij niet hoger dan een 7 krijgen :))

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Verzorging meestal standaard een 7 of 8..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:24

ik heb pas een aantal keren een 9 gehad voor de verzorging verder altijd een 8.

pony heeft 4 witte beentjes.
altijd helemaal netjes gewassen, dus ze zijn echt wit.
staart netjes geborsteld, pony nergens vlekken, hij glimt altijd(gewoon van zichzelf)
manen mooi ingevlochten, netjes hoofd gepoetst.
ikzelf netjes gepoetste laarzen, gewassen broek en jasje, cap netjes afgedaan,

pony hoeven ingevet.
krijg wel vaak als compliment op de coupons,
mooie pony, hele nette proef, mooie combinatie,
chique pony,

Jasterina
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:30

ik ben der ook is op gaan letten, want stiekem baalde ik toch wel als ik net zoals jou de hele dag had lopen poetsen etc. en ik maar een 7 kreeg.
Mij viel op dat de strengere jury's vaak een 7 geven.
bij mijn laatste wedstrijd zat bij alle 12 de kandidaten een groot verschil kwa punten, tussen ring 1 en 2 zaten wel 15 punten verschil. Ik had ook bij de minder strenge een 8 en bij de strengere een 7, wat iedereen had. Hier ben ik op gaan letten, en vaak klopt het wel :+

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:08

Amber_ schreef:
Ik doe niet eens moeite meer haha.. Maar ik ben dan wel heel erg.
Ik was mijn witte dekjes ook niet meer, ik rij in mijn VZH wintecje, en geen blouse maar een coltrui met daaroverheen mijn plastron. Mijn laarzen (kunststof) borstel ik af, maar ik vet niet. Fjordy is standaard geknipt natuurlijk, en voor de rest poets ik hem alleen. Ik heb altijd een 7, daar doe ik het voor hoor haha :j.


Haha en ik was mijn fjord dus altijd helemaal, manen spierwit, staart helemaal gewassen en uitgekamd.
Alles ingevet/gewassen blablabla de hele zooi. En ik heb ook altijd een 7 :+

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:42

judithh schreef:
Setteli schreef:
heb van het weekend allemaal een 8 gegeven. ik ga dus uit ven een 8, maar als er dus dingen aan mankeren zoals losse haren, paard niet schoon of niet ingevlochten, dan krijg je een 6 of een 7


Geen enkel paard moet verplicht gevlochten worden...ook een KWPN-er niet, wel moeten de manen naar èèn kant hangen en hand lengte getrokken zijn. Het is niet waar dat losse manen alleen toegestaan is bij bepaalde rassen! Daar mag je dus in je cijfer voor verzorging niet voor afstraffen..

Om even op het punt verzorging terug te komen..ik geef standaard een 7 mits er dingen niet netjes zijn..haar van de ruiter los


Tuurlijk is het niet verplicht om in te vlechten. Het is ook niet verplicht om de hoeken door te rijden of netjes op de bordjes te rijden. Alleen als je het wel doet kun je hogere punten krijgen en als je het niet doet zie je dat in de punten terug.
Net even dat beetje extra doen

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:10

xApple schreef:
Amber_ schreef:
Ik doe niet eens moeite meer haha.. Maar ik ben dan wel heel erg.
Ik was mijn witte dekjes ook niet meer, ik rij in mijn VZH wintecje, en geen blouse maar een coltrui met daaroverheen mijn plastron. Mijn laarzen (kunststof) borstel ik af, maar ik vet niet. Fjordy is standaard geknipt natuurlijk, en voor de rest poets ik hem alleen. Ik heb altijd een 7, daar doe ik het voor hoor haha :j.


Haha en ik was mijn fjord dus altijd helemaal, manen spierwit, staart helemaal gewassen en uitgekamd.
Alles ingevet/gewassen blablabla de hele zooi. En ik heb ook altijd een 7 :+


Haha nou dat bedoel ik.. ! :+ Daaag
Fjordy heeft er een hekel aan, en zo uitgebreid is mijn hobby nou ook weer niet :P O:)

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:19

Setteli schreef:
Tuurlijk is het niet verplicht om in te vlechten. Het is ook niet verplicht om de hoeken door te rijden of netjes op de bordjes te rijden. Alleen als je het wel doet kun je hogere punten krijgen en als je het niet doet zie je dat in de punten terug.
Net even dat beetje extra doen


Hier ga je dus een beetje de mist in.. ;) het bv op de letter rijden wordt wel gevraagt, doe je dit niet staat er te vroeg of te laat op je coupon. (er staat niet voor niets..bv..bij K verzamelde draf)

Gevlochten paarden wordt nergens gevraagt en is geen verplichting, het is dus puur jou smaak dat je liever een gevlochten paard ziet...je gaat toch ook niet iemand met een blauw dekje of zwarte handschoenen een cijfer minder geven omdat jij dat niet mooi vind!

wwr

Berichten: 1317
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:19

Ik heb ook wel eens een 5 gehad omdat een beentje niet wit was, maar ik heb ook twee keer een 9 gehad voor de verzorging..
Ligt net aan de jury denk ik.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:07

Dit vind ik soms ook erg jammer. Ik heb een haf met dikke manen wat niet in 1 hengstenvlecht wil. 2 kanten kan maar dan komt er een hoog pippi langkous effecht :+ Ik doe dus aardig wat werk om 2 hengstenvlechten onder elkaar te vlechten maar krijg standaart een 7 of 8. Kan ik het volgens mijn net zo goed los laten. :Y)

thoni
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:09

Ja inderdaad. Die jury's zijn tegenwoordig redelijk verwarrend met het punten geven op verzorging. Ik heb in het voorjaar net hetzelfde gedaan als jou. Een keer niet gepoetst en een keer wel en dan het verschil vergelijken. Wel bij mij was er ook geen verschil. Ik denk dat ze vooral letten op de combinatie ruiter-paard en dat je moeite hebt gedaan..

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:09

Vanochtend had het geregend dan worde wout zijn manen touw dus toch maar aan elke kant een vlecht en de voorpluk es los en nu had ik 2x een 8 :+