Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 10:05

Ik vroeg me eens af, of er hier mensen ervaring hadden met het volgende konijnenvoer van Garvo:
Alfabrok: http://www.baroen.nl/index.php?page=sho ... t&Itemid=1
Alfamix: http://www.baroen.nl/index.php?page=sho ... t&Itemid=1

Ik ben benieuwd of er nog echte verschillen in voedingswaarde zitten, of dat één van de twee beter is dan de ander?
(of allebei niet goed, kan ook nog)

Het voordeel van deze zakken is ook dat ze in grote zakken ingekocht kunnen worden, en het is nog goedkoop ook!
We hebben hele lange tijd Science Selective gehad, maar dat wordt steeds duurder en duurder, het is nu zelfs 9 euro per zak van 1,5 kilo! Dus toen hadden we dat steeds wat afgebouwd en gemengd met Natuurmix van de Hornbach (zown grote zak), en daar doen ze het nu al een hele tijd goed op. Ze eten vrijwel alles op, dus ze krijgen wel alles binnen, maar ik was aan t kijken of er beter voer is dan dat!

(mijn 2 konijnen zijn nu 3,5 en 4 jaar oud)

Andere mogelijkheden qua voer zijn ook welkom hoor!
Ben benieuwd!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:40

Na lang zoeken geef ik zelf nu Garvo aan de konijnen in de opvang hier.
Ik heb hiervoor andere voedingen gegeven zoals kasper faunafood, teurlings, havens en nog wat merken, maar Garvo heeft als grote voordeel dat het een goede brok is met een niet te hoog eiwitgehalte. Vaak zijn de eiwitgehaltes heel hoog in voeders en hoger dan 14% is niet nodig.
Ik zocht ook een alternatief voor gemengd voer, voor de lastige eters om die daarna over te zetten op brokjes + een extra voor jonge dieren. Daar gebruik ik de aflamix met veel succes voor.

Gewoon volwassen konijnen die goed eten krijgen allemaal de aflabrok en de jonge dieren hier nu dus een mengeling.
Ik ben zeer tevreden en garvo is nu het merk bij ons in de opvang.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:42

Ik gebruik het voer zelf niet, maar als je kiest tussen die twee die je zelf aangeeft;
neem dan de brok.

De mix zoeken sommige konijnen alleen uit wat ze lekker vinden, en dan krijgen ze bepaalde stoffen te kort binnen. :)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:15

Faniek schreef:
Na lang zoeken geef ik zelf nu Garvo aan de konijnen in de opvang hier.
Ik heb hiervoor andere voedingen gegeven zoals kasper faunafood, teurlings, havens en nog wat merken, maar Garvo heeft als grote voordeel dat het een goede brok is met een niet te hoog eiwitgehalte. Vaak zijn de eiwitgehaltes heel hoog in voeders en hoger dan 14% is niet nodig.
Ik zocht ook een alternatief voor gemengd voer, voor de lastige eters om die daarna over te zetten op brokjes + een extra voor jonge dieren. Daar gebruik ik de aflamix met veel succes voor.

Gewoon volwassen konijnen die goed eten krijgen allemaal de aflabrok en de jonge dieren hier nu dus een mengeling.
Ik ben zeer tevreden en garvo is nu het merk bij ons in de opvang.


Fijn om te horen!
Jij geeft ze dus zowel de Alfabrok als de alfamix?

Ik was indd niet echt op de hoogte welke voedingsstoffen ze wel/niet moeten hebben en in welke hoeveelheid goed/slecht is.
Maar bij deze is dus t lage eiwitgehalte voordelig.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:21

Je kunt de science selective in engeland bestellen voor meer dan de helft minder per zak.
www.hayexperts.co.uk 1 nadeel id dat je zoveel mogelijk moet bestellen om het grootste voordeel eruit te halen. De vorige keer had ik voor nog geen 50 euro 25,5 kilo SS

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:26

Ja ik had indd die site al gezien een hele tijd terug.
Maar ik vind het toch risicovoller/onhandiger om uit Engeland te moeten bestellen telkens wanneer het weer op is. Mijn vader vindt het per kilo alsnog te veel geld in vergelijking met de grote zakken van de hornbach. Die vindt het dus niet de moeite waard. (had het al een keer voorgesteld van SS uit engeland)
Vandaar dat ik een goedkoop alternatief voor SS/teurlings natuur-voer zocht die wel in nederland te bestellen was.
De site doet het trouwens nu niet xD

Ik kwam ook nog uit op Hope Farms Super trio Rabbit.

*edit* dit moest die Engelse site zijn: http://www.thehayexperts.co.uk/

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:33

Wij voeren ook SS (sience selective) en dit is in der daad erg duur. Als je wilt overstappen op een ander soort voer, zou ik toch voor een brok gaan ipv gemengd voeder. Om de reden die Josca ook al zei, dat je konijnen anders alleen het lekkere er uit eten en de brokjes laten liggen.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:34

Ja, ik geef beide, maar ik zou met 2 gewoon volwassen konijnen gewoon de brok geven :j
Ik zelf gebruik Science Selective, alleen als voeding bij zieke konijnen, konijnen met darmproblemen en maak het aan als dwangvoer, hier is het geen standaard voer, het is ook destijds ontwikkeld voor konijnen met darmproblemen. Je hoeft dus zeker geen SS te blijven geven als ze gewoon goed op normale brok reageren.

Hope Farms Supertrio is ook een hele goede voeding, maar ik vind Garvo Alfabrok fijner, eiwitgehalte is bij Garvo net 3% lager.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:36

Ik voer zelf Havens konijnenbrok. Dit kost nu 7,80 per 25 kilo. Ik ben er zelf tevreden over, konijnen eten het ook goed. Ze hebben er ook gemengd voer van. Dit heb ik tot voor kort ook bijgevoerd omdat 1 konijn letterlijk in hongerstaking ging als ze geen gemengd voer kreeg... Maar ook die is nu over de gewone brok!

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:40

okeej, super!
Dan ga ik dit mijn vader eens voorschotelen, en dan gaan we deze alfabrok bestellen :D
Wordt wel eens in de maand geleverd, maargoed... ze kunnen nog wel even vooruit met het voer wat ze nog hebben. dan kunnen we het nog mengen met t nieuwe voer als die binnen is, om ze eraan te laten wennen.

Ik had nog een vraagje, wat is een goede regelmaat qua voeren?
we hebben een automatische voerbak, die kan je zelf instellen op 1,2,3 of 4 keer per dag voer, ik heb em nu op 3 keer per dag een heel klein beetje voer staan. (8 uur sochtends, 5 uur smiddags en 12 uur savonds) Ik zit er aan te denken om dat te veranderen naar 2 keer per dag, maar ik weet niet of de konijnen daar last van zullen ondervinden?
Ik heb nu volgens mij 1 cup (of 1/2 cup, k weet niet meer) per keer voor 2 konijnen. Is dat een goede hoeveelheid?

uiteraard met hele berg hooi erbij en af en toe een worteltje/loof hoor!

Princesj

Berichten: 4551
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:41

ik voer hopefarms super trio, in combinatie met de gemengde voeding van hopefarms ( weet de naam even niet). Ik doe altijd het bakje bijna vol met supertrio en een klein beetje gemengd eroverheen voor de lekker. Zo hebben ze altijd voldoende brokjes naast het onbeperkt hooi. Ik ben erg tevreden en mijn nijntjes ook :)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:44

Bij mij krijgen ze ook 3x per dag maar het zijn wel hele actieve dieren toch vind ik 3x beter dan 2x als je de mogelijkheid hebt

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:46

Jaa mijn konijnen zijn ook wel actief. Tenminste... ze zijn vaak bezig met graven in de ren enzo, en als ze in een afgezet stuk tuin mogen loslopen rennen ze zich helemaal kapot, hahah

Maar okeej, dan laat ik het gewoon op 3 keer per dag staan!
Eerst dacht ik van, zal dat niet te veel keer zijn, maar dat is dus niet het geval.

Het is wel ideaal, zo'n voerbak. Nu hoeven we zelf niet altijd eraan te denken/thuis te zijn rond een bepaald tijdstip om voer te geven, en ze krijgen altijd dezelfde hoeveelheid en op hetzelfde tijdstip.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:52

Ik vond Havens een te hoog gehalte aan eiwit hebben volgens mij 16%^
Hier krijgen ze gewoon 1 keer per dag brokjes, brokjes is niet het hoofdvoer ze krijgen ook maar 50 gram per konijntje als ik dat nog in 3 moet delen dan krijgen ze wel heel weinig per keer haha :)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:57

hahah jaah indd.
Ik weet eigenlijk niet hoeveel gram 1 / 1/2 cup is.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijnenvoer Alfamix of Alfabrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:01

Zou je kunnen afmeten, in de ren waar ik 7 konijnen heb lopen waaronder 1 Lotharinger ram en 1 Vlaamse reus Ram, flinke kerels dus doe ik altijd op gevoel voeren hoor, maar ook 1 keer per dag en die zien er geweldig uit. Uiteraard wel 2 keer per dag vers hooi en 's ochtends krijgen ze groen.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:05

ja ik ga vanmiddag om 5 uur wel fftjes kijken, dan krijgen ze weer voer, en dan kan ik ff alles in een beker doen en op de keukenweegschaal zetten xD
Weet k ook meteen hoeveel voer ik nou eigenlijk geef.
Maar ze doen t goed, dus denk dat ik het gewoon zo houd.

Denk ook dat als ik brok ga geven, de muisjes minder vaak langskomen := Af en toe sluipt er een muisje door de hoofdingang naar de ren toe, naar binnen, neemt wat voer mee en gaat weer weg :')
Uiteraard hebben we daarvoor een (diervriendelijke) muizenval staan, maar toch zijn ze ons vaak te slim af :o
Onze kat speelt ook voor muizenval :+
Alleen dat is wat minder grappig, die neemt ze levend of dood mee naar mijn kamer om 3 uur snachts.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 19:54

Ik heb nu de Alfabrok besteld :D
Ben benieuwd :)

*edit* hebben meteen 2 zakken besteld :P
Scheelt weer xD
Gaan t wel afhalen, anders hebben we heel veel verzendkosten :=