een beetje erg dik.,,

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pony_10
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-04-10
Woonplaats: waalwijk

een beetje erg dik.,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 19:06

mijn verzorgpony Axel is natuurlijk een hafje maar hij is nogal erg dik en word nogal snel dik en hij staat iederee dag ook wel een paar uurtjes op de stenen zodat hij niet te veel gras kan eten maar hij word echt zo snel dik?! kan k daar iets tegen doen??,
doeiXx

quintyxoxo

Berichten: 247
Geregistreerd: 20-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:09

Heb je een misschien een foto van voor en/of achter?
Meningen van dikte verschillen namelijk

Lanita

Berichten: 548
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:00

Veel beweging geven.. en juist voeren.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: een beetje erg dik.,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:31

Niet teveel voeren en veel beweging doet vaak wonderen.

quintyxoxo

Berichten: 247
Geregistreerd: 20-03-10

Re: een beetje erg dik.,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:07

Ben het eens met bovenstaande reacties.
Maar heb wel een tip.
Want zorg er wel voor dat hij/zij niet te veel bezweet raakt, want dara kunnen ze hoefbevangen van worden.
Maar ben het zeker eens, niet te veel voeren, maar ook gewoon goed voer.
En gewoon goede beweging geven.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:09

hahaha van zweten worden ze echt NIET bevangen hoor....kom op zeg!!!
Veel beweging en minder voer, dat is de enige manier.
Veel voer en weinig bewegen, ja daar worden ze bevangen van oa.

quintyxoxo

Berichten: 247
Geregistreerd: 20-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:12

alison_belle schreef:
hahaha van zweten worden ze echt NIET bevangen hoor....kom op zeg!!!
Veel beweging en minder voer, dat is de enige manier.
Veel voer en weinig bewegen, ja daar worden ze bevangen van oa.


Nee ik bedoel ook niet gewoon zweten.
Maar echt als ze helemaal kapot zijn en over hun hele lichaam schuimen.
Daar worden ze wel degelijk hoefbevangen van, een paard van mijn instructrise is door het zweten dood gegaan aan hoefbevangen.
Niet dat me instructrise te pittig aanpakte gelijk hoor, maar dat paard werd na 2 rondjes stappen als zo.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:13

MAicka is het type haflinger 'bij eten doe ik mn hoofd omlaag, en doe deze pas omhoog als het eten op is' In haar stal zal je nooit ook maar een sprietje hooi terug vinden :Y) Nu is mevrouw ook hoefbevangen geweest, geen prettige combi.
Dus staat Maicka op dieet; per dag een half uur wei, de rest staat ze op een betegelde uitloop en met 5 voer-momenten per dag. Door tijdgebrek van de eigenaresse heeft ze een jaar zo goed als stil gestaan, maar is niks te dik geworden :)

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:14

Van bezweet raken hoefbevangenheid krijgen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk ook niet dat zoiets kan.
Wel kunnen paarden van te dik zijn hoefbevangenheid krijgen, maar dat wist je vast wel al.
Overleg eens met je dierenarts, TS. Die kan je vast helpen om je Haflinger weer 'in shape' te krijgen.
Veel beweging is sowieso goed. En net als bij te zware mensen die moeten afvallen; zorg dat de hartslag tijdens het rijden piekt en daalt, van die overgangen val je sneller af en een paard ook. Dus veel overgangen rijden en dat telkens een paar minuten volhouden.

Succes!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:14

dat mankeerde dat paard iets anders.
Een gezond paard staat niet in het schuim na een paar rondjes stappen.
Als je paard zo snel zweet is het zowiezo al absurd om er dan nog op te stappen

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:16

Het is in ieder geval al goed dat de pony een paar uur op de stenen staat in plaats van op het gras. Nu we richting de herfst gaan kun je de pony af en toe best wat gras laten eten, want het eiwit waar de pony hoefbevangen van kan worden zit niet meer met grote mate in het gras. Voor de rest geen krachtvoer zoals biks, maar let bij het voer op het percentage eiwit en suikers dat in het voer zit. Ik voer zelf op het moment Pava Naturals. Pony krijgt hierdoor de nodige vitamine's maar het voer is vrijwel eiwit en suikerloos. Voor de rest de pony wel laten bewegen. Dit hoeft niet heel lang te zijn, maar hij moet wel in beweging blijven.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:17

SyhaxDesy schreef:
Nee ik bedoel ook niet gewoon zweten.
Maar echt als ze helemaal kapot zijn en over hun hele lichaam schuimen.
Daar worden ze wel degelijk hoefbevangen van, een paard van mijn instructrise is door het zweten dood gegaan aan hoefbevangen.
Niet dat me instructrise te pittig aanpakte gelijk hoor, maar dat paard werd na 2 rondjes stappen als zo.

????
Mijn chronisch hoefbevangen paard werkt zichzelf (rennen) en ik door lekker te rijden (rengalop in het bos) regelmatig vol in het zweet, maar dat heeft bij haar nooit tot HB geleid.
En zij is zeer gevoelig om HB te worden.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 08-09-10 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:21

SyhaxDesy schreef:
alison_belle schreef:
hahaha van zweten worden ze echt NIET bevangen hoor....kom op zeg!!!
Veel beweging en minder voer, dat is de enige manier.
Veel voer en weinig bewegen, ja daar worden ze bevangen van oa.


Nee ik bedoel ook niet gewoon zweten.
Maar echt als ze helemaal kapot zijn en over hun hele lichaam schuimen.
Daar worden ze wel degelijk hoefbevangen van, een paard van mijn instructrise is door het zweten dood gegaan aan hoefbevangen.
Niet dat me instructrise te pittig aanpakte gelijk hoor, maar dat paard werd na 2 rondjes stappen als zo.



ik denk dat het niet HB maar SB (spierbevangen) moet zijn.
zweten is juist goed (tot een bepaalde grens natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:22

Hoefbevangen van zweten? Dan zou mn fjord al honderdenmalen dood moeten zijn denk?
Ik maak vaak ritjes van een uur of 4 lekekr gek doen in het bos en de zandvlaktes en ja dan zweet ze ook, en soms behoorlijk, maar t dier mankeert geen drol hoor!
Eerder dat als je ze nie goed na verzorgt als ze in t zweet gereden zijn dat ze verkouden worden of iets.

Maar de vraag van de ts, idd lekker beweging geven, bouw het wel op, niet te veel in een keer. Ga niet ineens 2 uur rijden ofzo. pas het voer aan ( maar laat hem nou ook weer niet honger lijden ).

Mijn fjord was 2 jaar geleden ook behoorlijk aan de maat, maar dta heb ik er vrij snel afgekregen :) Nu is ze mooi in de bespiering en ziet er volgens vele tiptop uit!

succes

Maaikee43

Berichten: 2266
Geregistreerd: 21-05-10
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:51

Lekker veel bewegen met je pony ;)
Longeren etc.
Maar sowieso haflingers zijn ook wel vors en stevig ;)

quintyxoxo

Berichten: 247
Geregistreerd: 20-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:42

caboclo schreef:
SyhaxDesy schreef:

Nee ik bedoel ook niet gewoon zweten.
Maar echt als ze helemaal kapot zijn en over hun hele lichaam schuimen.
Daar worden ze wel degelijk hoefbevangen van, een paard van mijn instructrise is door het zweten dood gegaan aan hoefbevangen.
Niet dat me instructrise te pittig aanpakte gelijk hoor, maar dat paard werd na 2 rondjes stappen als zo.



ik denk dat het niet HB maar SB (spierbevangen) moet zijn.
zweten is juist goed (tot een bepaalde grens natuurlijk)


Precies, tot een bepaalde grens ;)
Vertel mijn nou niet dat jullie dat beter weten dan een super goede vee-arts.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:44

ik zie in je profiel dat je al 11 bent, dan snap ik dat je er zo over denkt maar.........
Een supergoeie veearts zal je verhaal echt niet bevestigen.

Als een paard na 2 rondjes stappen al zo bezweet is dat hij schuimt vraag ik me af hoe groot die rondjes geweest zijn.
Alleen paarden die al verrekken van de pijn zweten zo snel maar dat moet die supergoeie veearts vast weten!!
Een paard wat zo veel pijn heeft en toch gereden word kan er niets aan doen dat ruiter dat över het hoofd?" gezien heeft.
Schandalig dat instructrice er op gestapt is!!!!
Het dier was al ziek voor hij ging zweten, ik hoop dat hij daarna in ieder geval wel goed verzorgt werd.

Vertel ons niet met je 11 jaar dat jij het beter weet dan de rest van de wereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:44

toch denk ik ook dat je eventueel spier bevangen met hoefbevangen door elkaar haalt hoor, wat hier boven al aan is gegeven :j

Hoef bevangen heeft met eiwitten te maken en dat t hoefbeentje kan gaan kantelen ( gelukkig nog nooit van dichtbij meegemaakt dus weinig ervaring ) en heeft imo niks met zweten te maken

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:47

Ik heb het 1 keer gehad dat mijn paard tijdens het losrijden al begon te zweten.
Later bleek dat ze een zware peesblessure aan het ontwikkelen was.
Ik ben er af gegaan en heb haar niet meer gereden tot ik wist wat het probleem was ( gelukkig)

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:51

Mijn Haflinger is op het moment ook te dik, behalve voldoende beweging en niet bijvoeren kan je er niet veel aan doen denk ik dan maar..

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: een beetje erg dik.,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:11

het is voor iedere pony verschillend,er zijn veel haflingers(en andere koudbloeden)die van lucht al dik worden.

het is de kunst om te gaan ontdekken hoeveel weide het aan kan(weide is een luxe),buitenstaan een must!

mij haflinger komt nooit meer 24 uur buiten in gras!
mijne blijft nu in goede conditie met 6 uurtjes op kale weide en 2 x daags hooi en buiten.ons andere haflingertje mag eigenlijk geeneens 2 uur gras eten p/dag.
die wordt tonnetje rond.

quintyxoxo

Berichten: 247
Geregistreerd: 20-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:54

alison_belle schreef:
ik zie in je profiel dat je al 11 bent, dan snap ik dat je er zo over denkt maar.........
Een supergoeie veearts zal je verhaal echt niet bevestigen.

Als een paard na 2 rondjes stappen al zo bezweet is dat hij schuimt vraag ik me af hoe groot die rondjes geweest zijn.
Alleen paarden die al verrekken van de pijn zweten zo snel maar dat moet die supergoeie veearts vast weten!!
Een paard wat zo veel pijn heeft en toch gereden word kan er niets aan doen dat ruiter dat över het hoofd?" gezien heeft.
Schandalig dat instructrice er op gestapt is!!!!
Het dier was al ziek voor hij ging zweten, ik hoop dat hij daarna in ieder geval wel goed verzorgt werd.

Vertel ons niet met je 11 jaar dat jij het beter weet dan de rest van de wereld


2 rondjes door een rijbak, niet belagelijk groot.
Paard is röntgologisch en klinisch gekeurd voor aanschaf en toen was er niets.
En. schandalig dat de instructrise er op gestapt is?!
Sorry hoor, maar heb ik óóit gezegt dat ze er op is blijven zitten?
Bij het proefrijden was er niets aan de hand met dat zweet gedoe.
Paard is heel goed verzorgt ook door mijn instructrise.
Hij moest wel worden ingeslapen, heeft eerst (idd omdta ze dachten aan spierbevangen) een tijdje op het land gestaan.
Plotseling op een morgen lag hij zwetend en schuimend in stal en kon niet meer opstaan omdat hij niet meer op zijn hoeven kon staan, door hoefbevangen dus.
Knap dat je dingen kunt zeggen als je niets van het verhaal weet.

En over dat:
"Vertel ons niet met je 11 jaar dta jij het beter weet dan derest van de wereld"

Hahaha, ik plaatste het alleen, de vee-arts heeft het geconstateerd.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: een beetje erg dik.,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:03

TS: idd niet te veel op vol gras zetten, meer bewegen, ook al stap je heel veel, is alleen maar goed... Mijn haf is ook snel te dik, maar zorg nu dat hij niet te veel bij het volle gras kan, geef elke dag heel klein strooje erbij en laat hem voldoende bewegen. Maar is en blijft moeilijk bij die vreetmonsters :-)..

@SyhaxDesy: pfff.. niet de eerste topic dat ik jou tegenkom en dat je alles DENKT te weten. Misschien iets vriendelijker en ook eens naar anderen kan wel? Daarnaast ook een zogenaamde super dierenarts kan het wel eens mis hebben.
Apart verhaal vertel je hier.

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:15

SyhaxDesy schreef:
alison_belle schreef:
ik zie in je profiel dat je al 11 bent, dan snap ik dat je er zo over denkt maar.........
Een supergoeie veearts zal je verhaal echt niet bevestigen.

Als een paard na 2 rondjes stappen al zo bezweet is dat hij schuimt vraag ik me af hoe groot die rondjes geweest zijn.
Alleen paarden die al verrekken van de pijn zweten zo snel maar dat moet die supergoeie veearts vast weten!!
Een paard wat zo veel pijn heeft en toch gereden word kan er niets aan doen dat ruiter dat över het hoofd?" gezien heeft.
Schandalig dat instructrice er op gestapt is!!!!
Het dier was al ziek voor hij ging zweten, ik hoop dat hij daarna in ieder geval wel goed verzorgt werd.

Vertel ons niet met je 11 jaar dat jij het beter weet dan de rest van de wereld


2 rondjes door een rijbak, niet belagelijk groot.
Paard is röntgologisch en klinisch gekeurd voor aanschaf en toen was er niets.
En. schandalig dat de instructrise er op gestapt is?!
Sorry hoor, maar heb ik óóit gezegt dat ze er op is blijven zitten?
Bij het proefrijden was er niets aan de hand met dat zweet gedoe.
Paard is heel goed verzorgt ook door mijn instructrise.
Hij moest wel worden ingeslapen, heeft eerst (idd omdta ze dachten aan spierbevangen) een tijdje op het land gestaan.
Plotseling op een morgen lag hij zwetend en schuimend in stal en kon niet meer opstaan omdat hij niet meer op zijn hoeven kon staan, door hoefbevangen dus.
Knap dat je dingen kunt zeggen als je niets van het verhaal weet.

En over dat:
"Vertel ons niet met je 11 jaar dta jij het beter weet dan derest van de wereld"

Hahaha, ik plaatste het alleen, de vee-arts heeft het geconstateerd.


Ook na aanschaf van een pony kan deze nog ziek worden, zelfs wanneer die helemaal goedgekeurd is.
Maar zo plotseling hoefbevangen?? Van de een op andere dag?
Denk toch echt dat er iets anders aan de hand was....

quintyxoxo

Berichten: 247
Geregistreerd: 20-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:47

Nonnekuh schreef:
SyhaxDesy schreef:

Als een paard na 2 rondjes stappen al zo bezweet is dat hij schuimt vraag ik me af hoe groot die rondjes geweest zijn.
Alleen paarden die al verrekken van de pijn zweten zo snel maar dat moet die supergoeie veearts vast weten!!
Een paard wat zo veel pijn heeft en toch gereden word kan er niets aan doen dat ruiter dat över het hoofd?" gezien heeft.
Schandalig dat instructrice er op gestapt is!!!!
Het dier was al ziek voor hij ging zweten, ik hoop dat hij daarna in ieder geval wel goed verzorgt werd.

Vertel ons niet met je 11 jaar dat jij het beter weet dan de rest van de wereld


2 rondjes door een rijbak, niet belagelijk groot.
Paard is röntgologisch en klinisch gekeurd voor aanschaf en toen was er niets.
En. schandalig dat de instructrise er op gestapt is?!
Sorry hoor, maar heb ik óóit gezegt dat ze er op is blijven zitten?
Bij het proefrijden was er niets aan de hand met dat zweet gedoe.
Paard is heel goed verzorgt ook door mijn instructrise.
Hij moest wel worden ingeslapen, heeft eerst (idd omdta ze dachten aan spierbevangen) een tijdje op het land gestaan.
Plotseling op een morgen lag hij zwetend en schuimend in stal en kon niet meer opstaan omdat hij niet meer op zijn hoeven kon staan, door hoefbevangen dus.
Knap dat je dingen kunt zeggen als je niets van het verhaal weet.

En over dat:
"Vertel ons niet met je 11 jaar dta jij het beter weet dan derest van de wereld"

Hahaha, ik plaatste het alleen, de vee-arts heeft het geconstateerd.


Ook na aanschaf van een pony kan deze nog ziek worden, zelfs wanneer die helemaal goedgekeurd is.
Maar zo plotseling hoefbevangen?? Van de een op andere dag?
Denk toch echt dat er iets anders aan de hand was....[/quote]

Ik eg toch niet plotseling?
Het was al langer zo, maar dat kwam dus door het zweten, dta hoefbevangen.