Aanpakken tijdens de proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 09:31

Ik zit met een probleempje. Mijn merrie loopt thuis super haar proefjes, maar op de wedstrijd wil ze in de ring nogal eens "door mijn hulpen heenlopen". Ik probeer het dan onzichtbaar op te lossen maar dat werkt niet. Nu zit ik erover na te denken om toch een keer door te pakken tijdens de proef....tussen 2 oefeningen in. Mag dit?

liess1
Berichten: 430
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:34

het is niet de bedoeling om in een proef even grof te zijn,dan krijg je wel commentaar van de jury,dus ik zou even dooroefenen tot je het wel voor elkaar krijgt zonder grof te moeten worden,anders is je paard nog niet klaar voor een wedstrijd.

Corally_B
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-12-08

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:38

Dus, wat nou als je commetaar krijgt of wat mindere punten in de proef?
Je paard moet je ten alle tijden consequent aanpakken, ook tijdens een proef. Anders is het wel heel makkelijk voor paardlief om vervelend te gaan doen.

Je paard is wel klaar voor de wedstrijd, alleen weet hij waarschijnlijk donders goed dat je hem toch niet straft in de proef.
Gewoon duidelijk maken dat je dit gedrag ook niet accepteerd in de proef.

liess1
Berichten: 430
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:42

sorry maar in mijn ogen is er dan rijtechnisch toch het een en ander niet voor elkaar. Op wedstrijd is het natuurlijk anders dan thuis,maar ik ben daar (als jury zijnde) echt niet van gecharmeerd als het paard even aangepakt wordt in de proef. Dan moet je toch even kritisch naar je training kijken en misschien wat proefgerichter trainen met begeleiding.

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:46

Liever even een keer aanpakken in de proef en minder punten (evt. HC starten?) en de volgende keer gewoon goed erin, dan door te blijven sukkelen. Ik doe het met paarden die het nodig hebben, ook eens in de zoveel tijd.

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:46

Probeer het anders even een keer tijdens onderlinge of ga bij een vriendin of iemand anders in het weiland tussen de bordjes rijden en doe je net of is het een wedstrijd. Misschien zit je even vast in vicieuse cirkel en kan je dit zo doorbreken. Uiteindelijk ga je er zelf ook naar rijden in de wedstrijd dat je paard dit of dat wel weer gaat doen.
Verder is het misschien ook een idee om instructeur /trice mee te nemen om te kijken wat je misschien anders doet tijdens losrijden of tijdens de proef?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 09:48

Thuis heb ik geen problemen...hoe kan ik daar thuis dan op oefenen?

Een keer HC starten is natuurlijk ook een optie, maar mijn vraag is wat gebeurd er als ik mijn paard wel een keer doorpak? Alleen lagere punten en commentaar of wordt je uitgesloten? Lagere punten maakt me niet uit, want dan loopt ze misschien de tweede proef beter en kan ik nog een punt halen.
Laatst bijgewerkt door manubres op 09-09-10 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:49

DAt ligt er een beetje aan wat je onder aanpakken verstaat? Grof worden zou ik proberen te vermijden, maar een keer een tik geven als ze niet doorloopt of ik een keer extra doorvragen voor als ze niet rond wil blijven, zou ik zeker doen.
Veel ruiters rijden op wedstrijd veel voorzichtiger als dat ze thuis doen. Paarden krijgen dat heel snel door en maken hier graag gebruik van.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:49

liess1 schreef:
sorry maar in mijn ogen is er dan rijtechnisch toch het een en ander niet voor elkaar. Op wedstrijd is het natuurlijk anders dan thuis,maar ik ben daar (als jury zijnde) echt niet van gecharmeerd als het paard even aangepakt wordt in de proef. Dan moet je toch even kritisch naar je training kijken en misschien wat proefgerichter trainen met begeleiding.


Vind ik niet hoor :n Mijn haf had in de M1 precies hetzelfde als het paard van TS, thuis liep ze goed haar proefje, in de ring was ze niet vooruit te branden, ze wist gewoon dat ik haar daar niks durfde te maken. Toen heb ik haar een keer echt aangepakt, heb haar zo op haar donder gegeven dat ze het sindsdien nooit meer gedaan heeft (we zijn nu Z1).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:52

hangt er vanaf wat je aanpakken noemt. Een keer corrigeren op een beschaafde manier is niets mis mee, lomp afslaan daarentegen weer wel.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:52

ik heb het wel een keer gedaan, ben van te voren naar de jury gegaan, uitgelegd dat ik even streng wil zijn omdat hij altijd stopt met lopen in de proef, hij wist dondersgoed dat ik hem dan niet aan zou pakken.

dus ik heb een proef verpest, door hem aan te pakken,

wel op een consequente manier, zoals je in de training ook zou doen, voorbeeldje: hij reageerd niet op je kuithulp, dan geef je hem met je spoor of hak een por, reageerd hij nog niet dan een schopje.

het moet wel trainings verantwoord zijn, maar het mag best streng zijn.

ik heb er profijt van gehad, hij weet nu, oeps, in de proef kan ze me ook achter mijn broek aan zitten, okai.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 09:53

Aranel: wat gebeurde er met je punten c.q. commentaar toen je je Haf in de ring flink had aangepakt?

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:56

het is niet erg als je 1x lage punten hebt, maar wel bent doorgedrongen tot je paard/pony. als je voorheen steeds nét niet kunt rijden zoals je dat thuis wel kunt.

het is niet de bedoeling dat het een trek , duw en schop partij word, maar wel dat je dan 1 keertje bloedfanatiek rijd.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:57

ik heb het recent een keer gedaan toen mijn paard in het wijken voor de tweede keer die dag helemaal stil viel. Flink been gegeven, toen schoot ze naar voren, volte gedraaid en opnieuw het wijken gereden. Resultaat was terecht slecht: 2 voor het wijken en -4 voor de (tweede) vergissing, maar dat vond ik niet zo belangrijk. Jury kwam na mijn proef nog vertellen dat dat zo niet mocht, maar hij begreep wel dat ik op dat moment koos voor opleiden en niet voor de proef.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:05

moonprayer schreef:
wel op een consequente manier, zoals je in de training ook zou doen, voorbeeldje: hij reageerd niet op je kuithulp, dan geef je hem met je spoor of hak een por, reageerd hij nog niet dan een schopje.

Hahaha schopje....
Na 1 x niet of te weinig reageren kan hij van mij een MEGA rotschop krijgen en ik laat hem de hele bak door vliegen :P Aan het been, geen gel*ul!!!!!
Half werk houd ik niet van, je kunt beter meteen heel consequent en duidelijk zijn :Y)

Voor TS:
Overigens denk ik dat je paard dan toch niet goed aan de hulpen staat, doordat je "onbewust"
te netjes wil rijden en je paard dan misschien toch je afwachtendheid voelt en daar gebruik van maakt.
Ik geloof er niet in dat een paard denkt oh nu zit ik in een ring, laat ik nu maar eens lekker baasje gaan pesten :P

Veel ruiters rijden toch net even anders tussen de hekjes als thuis en beetje slimme paarden maken daar gebruik van!
Gewoon HC starten en net zo rijden als thuis, niet denken aan de proef ;)
Veel proefgericht trainen helpt ook en regelmatig thuis je proef rijden ook,
dus niet stukken, maar hele proef, zodat je paard er de hele proef aan staat en ook snapt wat er van hem verlangt wordt!

Anoniem

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:18

Ik heb liever dat iemand in de proef een keer op een eerlijke manier flink doorpakt, dan dat ik diegene keer op keer zie sukkelen om de proef maar braaf door te komen..

Corally_B
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:23

liess1 schreef:
sorry maar in mijn ogen is er dan rijtechnisch toch het een en ander niet voor elkaar. Op wedstrijd is het natuurlijk anders dan thuis,maar ik ben daar (als jury zijnde) echt niet van gecharmeerd als het paard even aangepakt wordt in de proef. Dan moet je toch even kritisch naar je training kijken en misschien wat proefgerichter trainen met begeleiding.


Hoezo is er rijtechnisch dan iets niet in orde? Dus een paard dat een keer tegen je in komt ligt aan jou als ruiter aan je gebrek aan techniek?
Dat is nu wel wat je zegt namelijk!

En je hoeft je paard echt niet verrot te schoppen of te slaan, maar een tik of een schop kan die van mij wel krijgen. NET als dat je dat thuis ook doet als hij tegen je ingaat.

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:26

Gewoon aanpakken, even goed doordoen met been. Dan heb je voor dat onderdeel even een lager punt, maar dring je wel door tot je paard. Uitgesloten wordt je niet zomaar, dan moet je het wel erg bont maken door bijvoorbeeld door te schoppen de hele proef, in de mond te trekken etc. Door bij 1 oefening een keer goed duidelijk te zijn is dat echt niet het geval hoor.

Verder ben ik het volledig met Lies21 eens!

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:26

nou ik dnk dat je paard voelt dat je netjes wil rijden ,stiekum toch wat spanning hebt en hij daardoor niet helemaal loopt zoals jij zou willen. ik denk dat het dan oneerlijk is om hem daarvoor aan te pakken. vraag of degenen die met je meezijn je proef filmen en ga dan s heel kritisch naar jezelf kijken..

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:29

manubres schreef:
Aranel: wat gebeurde er met je punten c.q. commentaar toen je je Haf in de ring flink had aangepakt?


Viel nog best mee! Had geen dramatische punten geloof ik. Rond de 170 ofzo :j Alleen op dat onderdeel (geloof dat het galop was waar ik haar aanpakte) had ik een vrij lage punt :o

Anders start je een keertje HC als je het niet 'durft' op een gewone wedstrijd :)

Grietje_1

Berichten: 986
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:31

Ik vind dat je op concours ook gewoon je paard mag aanpakken. Een wedstrijd is toch om naar te kijken hoever je bent in je training en waar nog verbetering zit?? En als je paard niet luisterd dan mag je hem toch duidelijk maken dat je wenst dat dit wel gebeurd. Ookal is het een wedstrijd, maakt toch niet uit.

Mijn oude merrie had daar ook een handje van, ik was echter jong en liet het dan ook maar op zijn beloop. Tot mijn vader mij vertelde dat ik dit dus echt moest aanpakken, heb dit ook een keer gedaan, en werd afgestraft voor het onderdeel waar ik haar op door pakte. Maar verder gewoon beoordeeld hoor. Mijn merrie heeft het ook nooit meer geprobeerd.

liess1
Berichten: 430
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:12

er zit wel verschil in aanpakken en aanpakken, dat is wat ik bedoel natuurlijk..even een keer wat extra hulp in een onderdeel is natuurlijk niet erg. Ik zie alleen heel vaak dat combinaties niet klaar zijn voor de klasse waarin ze rijden en dan wordt het hangen en wurgen om de proef door te komen,dat is niet de bedoeling en dan moet je misschien nog even doortrainen.

Grietje_1

Berichten: 986
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Ingen

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:15

Daarin ben ik het helemaal met je eens Liess, maar ga er vanuit dat als ze het thuis allemaal goed doet, dan zal het paard toch voor elkaar zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:19

Ik pak gewoon aan in de proef, dan maar geen punten. Anders krijg je inderdaad dat ze tot het losrijden heerlijk lopen en zo gauw ze tussen de hekjes komen doen ze niks meer. :) Gaat van kwaad naar erger als je niets doet en neen, dat kan je thuis inderdaad niet trainen. Heeft een jury commentaar zeg ik "ja" en "amen" en zo gauw die stopt met praten ben ik het alweer vergeten. :) Wat dat betreft ben ik er van overtuigd dat ik het best weet wat ik met mijn dier moet doen, elk ander gebied luister ik en leer ik maar iemand die me komt vertellen dat ik niet mag aanpakken omdat dat niet leuk staat in een proef dat gaat over mijn hoofd heen ipv het ene oor ni en het andere weer uit. :+

Niet druk maken om de punten, 1 proef eerlijk aanpakken en de 2e proef heb je (als je het goed doet) geen problemen mee. Dan maar eenmalig een verliespunt rijden.

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:27

liess1 schreef:
sorry maar in mijn ogen is er dan rijtechnisch toch het een en ander niet voor elkaar. Op wedstrijd is het natuurlijk anders dan thuis,maar ik ben daar (als jury zijnde) echt niet van gecharmeerd als het paard even aangepakt wordt in de proef. Dan moet je toch even kritisch naar je training kijken en misschien wat proefgerichter trainen met begeleiding.


In een eerdere post heb je het over grof zijn, maar geloof niet dat TS het had over grof zijn maar over aanpakken, vind dat zelf een wezenlijk verschil.

Toch typisch dat jij daar als jury niet van gecharmeerd bent. Voor een paar maand geleden heb ik mijn paard vriendelijk doch dringend verzocht, tijdens een proef, fatsoenlijk door een enge hoek te lopen. Ik kreeg nadien jurycommentaar dat ik daar goed had ingegrepen en goed had aangevoeld dat mijn paard dat even nodig had. En ik heb er daar toch wel even flink ingeschupt hoor!
Ook dat hoort bij training! Thuis is natuurlijk een wezenlijk verschil met een concoursterrein.

Door deze opmerking kom ik dan ook meteen weer bij het punt dat de juryleden toch echt meer op een lijn horen te zitten. Maar goed dat is weer een andere discussie...