Blote voeten toch beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GrijsSuiker
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-08-10

Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 11:03

Ik heb gehoord dat het beter voor een paard is als die niet hoefijzers aan heeft.

Die mensen hebben wel een beetje gelijk. Lees maar verder...

Waarom proberen wij onze rij bakken zo sponsig mogelijk te krijgen maar dan toch harde ijzeren dingen onder hun voeten plakken? Als het echt nodig was dan waar krijgen wilde paarden die schoenen? Weet je wel dat die paarden over steen en grint en van alles en nogwat lopen? Dat doet hun blijkbaar niet zeer. En ijzer geeft ook geen grip. Probeer maar met jou hand eerts over de weg ze schuren and dan meet een hoef ijzer. Dat klopt toch niet? En het kan ook niet voor slijtagje zien want wij bakappen die hoef bijna elke 7 weken. Ik snap het niet hoor!

Wat denk jij er nou over?

leonie1984
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:08

mee eens. Mijn paarden worden natuurlijk bekapt ( dus geen ijzers) heb een stuk van de wei verhard met steenpuin en daar rennen ze gewoon overheen. goed voor natuurlijke afslijting van de hoef. mijn shet heb ik al een jaar lang niet meer hoeven te bekappen en mijn paard nog maar 1x in de 4 maanden en dan is het nog niet heel hard nodig.
Kan me voorstellen dat sommige paarden wel hoefijzers nodig hebben om medische redenen ofzo maar standaard denk ik dat een paard geen ijzers nodig heeft.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:15

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen (en ook hoefsmeden) die dat inzien en inderdaad zo weinig mogelijk ijzers gebruiken :)

Ijzers worden wel nog vaak gebruikt bij sportpaarden die op nat gras moeten springen bijvoorbeeld, voor de grip (kalkoenen), en voor paarden die echt heel veel op het asfalt moeten lopen, voor de kar bijvoorbeeld.
Verder is het eigenlijk alleen soms nodig als er een medisch probleem is.

DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:25

GrijsSuiker schreef:
Als het echt nodig was dan waar krijgen wilde paarden die schoenen? Weet je wel dat die paarden over steen en grint en van alles en nogwat lopen? Dat doet hun blijkbaar niet zeer.
Wat denk jij er nou over?


Laten we nou eerst eens beginnen om deze vergelijking zoiezo niet te trekken aangezien wij "onze" paarden in zijn geheel niet natuurlijk meer houden! (ondanks dat gelukkig een groot aantal mensen dat wel proberen te evenaren) Het is ten alle tijden afhankelijk van het gebruik van het paard en de kwaliteit van de hoef, of er wel of niet gebruik gemaakt moet worden van een ijzer! ;)

Overigens ben ik zelf wel een voorstander van blote voeten, maar ben ook geen tegenstander van een ijzertje (mits het nodig is)

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:23

Ik ben het met diamondhorse eens. Onze paarden worden vaak op een heel andere manier gehouden dan de echt wilde paarden. Je schijnt de hoeven wel heel hard te kunnen krijgen door op veel verschillende ondergronden te lopen, maar daar gaat veel tijd in zitten. Niet iedereen heeft die tijd en de zin.

Zelf ben ik ook voor zoveel mogelijk blote voeten, maar als mijn dieren om medische redenen op een ijzer moeten en het helpt dan gaan ze gewoon op ijzers. Nu loopt mijn shet die hoefbevangen is gelukkig goed op hoefschoenen, maar als dat niet werkt en een ijzer wel, dan ga ik voor een ijzer.

nickey_70

Berichten: 7
Geregistreerd: 26-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:56

Mijn paard loopt ook zonder ijzers gaat helemaal super!! alleen als we weer met haar gaan reining rijden op wedstrijden krijgt ze voor korte periode slidingijzers onder. Nu rijden we haar zonder stops :)

zie site barefoot-hoofrehab.nl

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:49

Ik probeer mijn paard zo natuurlijk mogelijk te houden en het gaat prima zonder ijzers. :)

Anoniem

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:53

Ik was eigenlijk altijd tegen ijzers, en nog steeds. Toch heb ik de keuze moeten maken mijn paard rondom te laten beslaan. ik maka ontzettend veel en ook lange bosritten waarbij ik ook veel op asvalt kom, ook rijd ik vaak door de stad. Ik heb dit altijd blootvoets gedaan maar de laatste tijd werden haar hoeven zo kort dat ik geen andere keuze meer had, ze begon ook gevoeliger te lopen.
In de winter periode gaan overigens die dingen er wel weer onderuit.

Ik heb ook hoefschoenen overwogen maar heb het even naast elkaar gelegd en de voor en nadelen bekeken en toen nog voor t ijzer gegaan.

Paarden laten beslaan gewoon voor de leuk ofzo vind ik idd not done

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:06

Cinnepin, je hebt zelf bewust gekozen (wat ik al beter vind dan 'kiezen zonder bewust na te denken') - maar zonder was nog wel een optie geweest. :)

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:10

Niemand beslaat paarden voor de lol. Het is ten eerste een aanslag op je bankrekening. Maar als je er zo tegen bent, om een paard op ijzers te zetten maar je doet het toch, omdat je zelf op bepaalde trajecten wil rijden, val je door de mand. Stippel dan routes uit zonder verharding en ga daar rijden.
Er is niets mis met beslaan, wanneer de slijtage hoger is dan de aangroei.
Hoefschoenen zijn in buitenterrein ondingen (eigen ervaring, er gaat zand en vocht in zitten en dat gaat schuren)
Vooral aangespannen rijden is in het seizoen ondenkbaar zonder ijzers. Je gaat niet even met een dubbelspan of meerspan de berm opzoeken, met een wagen achter de kont, toch?

In wedstrijdverband, ongeacht de discipline, ontkomt men niet aan beslaan. Een wegglijdend span doordat ze geen kalkoenen onder hebben, kan grote ongelukken opleveren, net als een wegglijdend springpaard of dressuurpaard op een grasmat. Beslaan en kalkoenen draaien heeft ook weer voordelen ;) zoals val- en uitglijdprefentie.

Mits correct beslagen verstoort een ijzer het hoefmechanisme niet, bekijk maar eens gebruikte ijzers. Dan zie je ook de slijtplekken aan de kant van de zool. Zou het hoefmechanisme niet werken, dan was dat niet zichtbaar.
Voor de paarden is het wel fijner als ze vanaf oktober tot maart zonder ijzers kunnen. De meeste paardenhouders geven hier ook voorkeur aan. Men gaat niet meer massaal de weg op, wedstrijden worden indoor verreden. Nagelgaten kunnen uitgroeien.

Maar het is nooit zo dat wel of niet beslaan, alleen voor de sier is. En het mag ook nooit alleen uit idealisme voortkomen. Gewoon goed kijken naar het paard, en het gebruik.
Het is niet voor niets, dat een erkende smid eerst een jaartje of vier aan de studie moet.

1 ding snap ik niet! Als je zo tegen ijzers bent, dan ga je toch niet door de stad rijden? Je paard staat vast niet in de fietsenkelder van een flatje?

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:12

TurdusMerula schreef:
Cinnepin, je hebt zelf bewust gekozen (wat ik al beter vind dan 'kiezen zonder bewust na te denken') - maar zonder was nog wel een optie geweest. :)


zonder is altijd een optie. Wanneer je geen wedstrijden rijdt, maar over geasfalteerde bospaden en door steden, heb je alleen maar een ander reisdoel nodig, dus ritten plannen over andere ondergronden, waar geen beslag nodig is :o

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:16

Hoefschoenen kunnen inderdaad minder praktisch zijn op buitenterrein - maar op buitenterrein kun je gemakkelijker onwijken en dus geen bescherming nodig hebben - gemiddeld genomen. :)

Het zijn inderdaad keuzes die je maakt. :)

Ik denk dat je uiteindelijk ook goedkoper bent met hoefschoenen - maar het nadeel is dat je eerst geschikte schoenen gevonden moet hebben (daarbij is het vrij snel 'alternatief' en ook dat heeft zo zijn nadelen).

Met ijzer is er niet sprake van géén hoefmechanisme, maar een flink verminderd hoefmechanisme.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:18

Ben het ermee eens dat goed aangebracht beslag het hoefmechanisme niet verstoort. Dat even voorop gesteld.

Verder kan ik natuurlijk alleen maar spreken vanuit de ervaring die ik er zelf mee heb. Mijn paard heeft sterke hoeven. Hij heeft geen ijzers en wordt natuurlijk bekapt. Dit laatste overigens niet uit ideologische overwegingen maar omdat de beste bekapper uit de wijde omgeving toevallig een natuurlijk bekapper is. Ben allang blij dat hij me niet doorzaagt dat krachtvoer geven slecht is, dat soort dingen bepaal ik graag zelf :+
Mijn paard heb ik wel een tijdje op ijzers gehad, toen ik eigenlijk voornamelijk met hem op asfalt reed. Toen sleten de hoeven harder dan ze weer aangroeiden. In de omgeving waarin hij nu gehuisvest is kan hij prima zonder, al moet ik wel zeggen dat hij afgelopen weekend last kreeg van zijn voeten. Een heel weekend over de ovaalbaan zonder ijzers is het toch niet helemaal. Volgende maand hebben we een cursus, ook op de baan. Moet nog even navragen hoe het programma gaat worden, desnoods laat ik er voor een keertje ijzertjes onder slaan. IJzerloos is allemaal prima, zolang het ook kan en gaat. Mijn paard vindt het niks, hij glijdt ermee omdat hij het niet gewend is. Maar als het moet dan moet het.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:20

Als het moet dan moet het - het ligt er natuurlijk maar waar je je prioriteiten legt. :) - Maar goed, punt lijkt me duidelijk - ik houd erover op.
Vind jouw standpunt heel duidelijk.

Alle paarden zullen minder grip hebben met ijzers.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:23

Dank je wel. Duidelijkheid voorkomt problemen :j

Mijn prioriteit is dat mijn paard kan lopen zonder pijn in z'n voeten te krijgen. Is daar iets mee mis?

Oh, of bedoel je dat rijden belangrijker is dan het welzijn van het paard? Die cursus gaat bijdragen aan zijn welzijn, geloof mij. Daarnaast dankt hij zijn bestaan aan de recreatieruiterij in Nederland, als er geen recreatieruiters zouden bestaan zou hij nooit geboren zijn. Wie dat niet onder ogen wil zien moet niet op een paard gaan zitten ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:27

TurdusMerula schreef:
Hoefschoenen kunnen inderdaad minder praktisch zijn op buitenterrein - maar op buitenterrein kun je gemakkelijker onwijken en dus geen bescherming nodig hebben - gemiddeld genomen. :)

Het zijn inderdaad keuzes die je maakt. :)

Ik denk dat je uiteindelijk ook goedkoper bent met hoefschoenen - maar het nadeel is dat je eerst geschikte schoenen gevonden moet hebben (daarbij is het vrij snel 'alternatief' en ook dat heeft zo zijn nadelen).

Met ijzer is er niet sprake van géén hoefmechanisme, maar een flink verminderd hoefmechanisme.


Onderschat niet, dat wedstrijden ook in buitenterrein worden verreden. Men neme bijvoorbeeld aangespannen marathons. Trajecten vanaf 12 tot 20 km, met een twee assige wagen, koetsier en twee grooms. Inclusief waterpartijen en andersoortige hindernissen plus veel nattigheid. Blootsvoets is je reinste dierenkwelling. Hoefschoenen ook, omdat de paarden ook door water moeten en water en zand werkt als schuurlinnen. Daarbij genomen de nodige kilometers asfalt en bestrating, die niet onder een bepaald tempo genomen kunnen worden.
Beslaan is nog altijd het beste voor de paarden. In deze tak van sport gaan ze ondanks ijzers, ook gemakkelijk mee tot ruim 20 jaren en zijn daarna nog niet afgeschreven voor recreatief gebruik.
Bovendien, mits goed en voorzien van voldoende ruimte en lengte in de takken , betekent dit aanzienlijk minder hoefproblemen, dan wanneer men bepaalde takken van sport blootsvoets zou rijden, dát zou pas echt een sterk staaltje dierenmishandeling zijn.
Voor wedstrijdrijders en wedstrijdpaarde zijn hoefschoenen tot nu toe geen optie.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:31

Niet binnen die takken van sport, dat klopt, ik ben niet zo wedstrijdgericht. :)
(Kan wel bij TREC, endurance, trailride)

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:34

TurdusMerula schreef:
Als het moet dan moet het - het ligt er natuurlijk maar waar je je prioriteiten legt. :) - Maar goed, punt lijkt me duidelijk - ik houd erover op.
Vind jouw standpunt heel duidelijk.

Alle paarden zullen minder grip hebben met ijzers.



Oh, nee. Een onbeslagen paard op nat gras, kan ook rare slidings maken. Bovendien kun je met beslag, wanneer het moet, kalkoenen indraaien, of ijzers laten voorzien van Widia-punten.
Het hangt van het paard af, en van het gebruiksdoel van het paard.
Wij hebben een flink aantal paarden lopen, en de paarden die niet in de wedstrijdring verschijnen en geen talloze kilometers op de weg hoeven te maken, hebben geen ijzers.
Het is de kunst om te kijken naar het paard én naar het gebruiksdoel. Je hoeft niet definitief voor of tegen beslaan te zijn. Gewoon kijken naar wat je verlangt van je paard, plus ondergrond, plus slijtage van de hoeven.
Standaard alles op ijzers zetten is onzin, standaard tegen ijzers zijn is idem dito.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:34

Zijn er überhaupt wedstrijden waar je aan mee mag doen met hoefschoenen? Misschien een domme vraag, ik ben niet zo op de hoogte van het KNHS-gebeuren.

Dat voor aangespannen wedstrijden ijzers zo belangrijk zijn, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Het klinkt erg plausibel. Het is overigens de bedoeling dat mijn paard op termijn ook betuigd wordt, maar voor af en toe een ritje met de sulky door het bos zal het zonder beslag denk ik ook wel gaan :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:35

Natuurlijk bekappen vind ik persoonlijk écht onzin.

Overigens zijn blote voeten beter voor het hoefmechanisme.
Ijzers hebben voordelen, maar ook nadelen:
- een vervorming van de hoef
- een verslechterd hoefmechanisme

Maar ijzers kunnen in veel gevallen handig zijn:
- Medisch
- Beenstanden corrigeren
- Op keuringen, concoursen tegen uitglijden.
- Om slijtage tegen te gaan.

Dus het kan beide, afhankelijk van je paard.
Is het niet nodig, dan dus geen ijzers.

Althans, dat is het beste. :)

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:38

TurdusMerula schreef:
Alle paarden zullen minder grip hebben met ijzers.


Euh. Nee niet dus.

IJzers kunnen niet voor niets geleverd worden met van die speciale "punten" of stiftgaten.. IJzers opzich glijden ja, maar daarom gebruik je ze icm.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:47

Volgens mij hebben hoeven niet te lijden van een aangespannen bosritje ;)

Mijn ervaring is, dat de meeste mensen de paarden laten beslaan als het moet en echt, de meeste paarden zonder ijzers staan als het kan
En natuurlijk kijkt iedereen in zijn beurs.
Bij goed beslag worden hoeven niet vervormd. Wij hebben een paar oudjes die nu niet meer op ijzers staan, omdat we er niets meer mee doen. De oudste is ruim 25 jaar en heeft vanaf zijn tweede op ijzers gelopen maar betere hoeven ben ik nog niet tegen gekomen. Echt een hele correcte stand en het dier heeft hele beste en harde hoeven. De laatste paar keer dat hij ijzers had waren die aan de bovenkant, dus aan de zijde van de zool, bijna net zo gesleten dan aan de onderkant. Of wij hebben een prutssmid, of zijn hoefmechanisme werkt perfect. Zegt u het maar.

Op keuringen behoeft een paard geen ijzers te hebben. Ik zou het wel op prijs stellen met een onderbouwing waarom paarden ter keuring beslagen moeten worden aangeboden.

Zelf vind ik natuurlijk bekappen ook onnatuurlijk maar het is mij teveel gedoe om dat uit de doeken te doen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 02:04

bijdehandje1 schreef:
Volgens mij hebben hoeven niet te lijden van een aangespannen bosritje ;)

Dat lijkt me ook niet maar mocht het toch problemen opleveren dan is de keus tussen ijzers of blijven mennen ;)

Ben benieuwd naar waarom mensen hier schrijven dat ze natuurlijk bekappen onzin vinden. Ik heb voor mijn paard een natuurlijk bekapper en hij heeft in geen jaren zo goed op z'n voeten gestaan. Zoals al gezegd: deze bekapper heb ik niet uit ideologische overwegingen. Het is iemand die ontzettend veel weet over het hele systeem van het paard, niet alleen de benen en hoeven, en die uitgebreid de tijd neemt, niet alleen om het één en ander uit te leggen - het is bijvoorbeeld aan de bekapper te danken dat mijn ogen open gingen, sinds zijn laatste bezoek staat mijn moddervette ros op rantsoen - maar ook voor mijn paard. Zo heeft mijn paard chronische spierpijn in onder andere zijn schouders. Dit is redelijk onder controle met regelmatige behandelingen. Maar wanneer hij lang zijn voeten moet optillen voor het bekappen doet dat pijn. Mijn bekapper houdt daar rekening mee. Daarnaast is hij de eerste die ooit naast mijn paardje op de grond is gaan liggen om de voeten eens van heel dichtbij te kunnen bekijken.

Kan zijn dat ik gewoon geluk heb gehad. Maar deze bekapper vind ik veel fijner dan de - traditionele - smid die ik eerst had.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 02:31

Het is waar je voor kiest. Heb je kapitale menpaarden,die in het seizoen een ijzertje moeten, dan is het verhaal anders.

Dat jij een goeie natuurlijke bekapper hebt, is heel mooi. Ik heb niets met natuurlijke of onnatuurlijke bekappers, ik kijk alleen maar naar hoe de paarden na het bekappen staan en vooral lopen.
Wij hebben een smid die ook wel eens op de grond ligt, als het moet. Bij mijn weten is hij geen NB. maar daar gaat het ook niet om.
Het gaat om het resultaat en wat voor merknaam iemand er aan hangt boeit mij niet. Al komt er geen smid of bekapper aan mijn paarden, die niet gediplomeerd is, dus mensen die een paar daagse cursus her en der hebben gedaan, nodig ik niet uit tot sollicitatie.
Ik ben niet tegen natuurlijk bekappers die eerst zijn opgeleid tot volwaardig smid. Deze mensen hebben een vierjarige scholing gehad en ook een uitgebreide opleiding in beengebreken en beenstanden. Maar k ben tegen zelfopgeworpen goeroes die met zelfstudie zichzelf hoger achten, dan een opgeleide smid.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 02:34

Citaat:
Dat lijkt me ook niet maar mocht het toch problemen opleveren dan is de keus tussen ijzers of blijven mennen

Wat moet je dan als je niet rijdt, maar alleen maar ment?
Als het zonder ijzers niet gaat, het paard met dik verlies dan maar op Ebay?