Belgisch trekpaard @ work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Belgisch trekpaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:14

Begininfo:
Mina is een 14 jarig belgisch trekpaard,
in haar jonge jaren beleerd op kordeel, daar algauw de stempel gekregen van niet willen werken, gevaarlijk in de hand, etc.
daarna sporadisch eens voor de koets geknupt, maar na 2 ongelukken met de koets die plannen ook maar in de kast gestopt.

ik ben haar een goede 6 jaar geleden beginnen verzorgen, en zonder weet van haar voorgeschiedenis ze zadelmak gemaakt en beginnen doorrijden.
ik heb er veel bloed, zweet en tranen (letterlijk) ingestopt, want mevrouw heeft een gebruiksaanwijzing ter grootte als een bijbel, en gedraagt zich als google (alle informatie verandert om de zoveel tijd).

maar nu, 6 jaar later begint mijn werk vruchten af te werpen, ze loopt nog niet perfect, maar we vormen een mooi team samen, doen regelmatig onderlinge wedstrijdjes, begint goed te werken.
dit zijn fotos van een hobbelsessie, broertje had er effe mee gereden, en daarna heb ik ze gewoon wat loswerk laten doen, dus nageeflijk is ze wel, maar loopt niet perfect aan de teugel, speciale oefeningen hebben we ook niet gedaan, maar er zijn wel enkele mooie fotos uitgekomen.

Cap is dit keer eigen keus, graag dus rijtechnische kritiek :D

Waar ik zelf op moet letten:
- niet vooruit vallen
-voor me kijken
-schouders achteruit
-tenen naar binnen, hielen uit men paard.
fotos staan niet op volgorde

Afbeelding
ik was afgeleid en dook weer voorover

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jaja, ze kan ook LDR!
(nee hoor, was net overgang galop-stap tijdens het uitrijden, dan duikt ze graag in het zand)

Afbeelding
paard is wel fotogeniek, ik niet :D

Afbeelding

Afbeelding

We werken naar het beeld van de laatste twee foto's, meestal ziet het er dan wel zo uit, maar nu en dan glipt ze erdoor. Zoals gezegd was dit gewoon een loswerk sessie, dus ik heb ze wat laten kameelachtig lopen, en ze maar vrij kort opgepakt.
Ook was de fotograaf mijn broertje met een verstandelijke beperking, dus ik heb meer foto's van het zand en de longe dan van mij en mijn paard :D
de goede momenten kon hij ook niet zo goed vastleggen, maar ikzelf ben heel blij met die laatste twee fotos :D

Nrkee

Berichten: 943
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:42

haha leuke foto's! vind het altijd grappig zo dt knotje in plaats van een staart
op de laatste 2 foto's zie je idd dat ze mooi ontspannen loopt.
Puntjes geef je zelf al aan verder
Succes ermee, leuk paard om te zien! Groetjes
je drukt trouwnes ook je hakken mooi uit!

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:44

Daar is ze! Had al in het Boomloos topic je opgehemelt maar hier nog eens.

Wat is ze leuk! <3 Vind het ook een bijzonder kleurtje, of ligt dat gewoon aan mij? :D

Punten van aandacht geef je zelf al aan, als je het zelf weet is het teminste ook zeker dat je er wat mee doet!

Edit: ik heb wel een tip schiet me te binnen! Je kunt voor het voorovervallen tegen te gaan net doen alsof je een rokje aan hebt. Als je dan gaat zitten wrijf je altijd over je kont het rokje naar beneden en dan ga je pas zitten. Als je dat op het paard doet zit je al een stuk beter op je kont, en als je dan zo blijft zitten val je ook niet meer zo snel voorover. :d
Laatst bijgewerkt door KimD op 07-09-10 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Belgisch trekpaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:47

ze is "gewoon" bruin, maar inderdaad in de trekpaardwereld is dat wel "apart", meestal zijn het van die rood of bruinschimmels die je ziet, sporadisch eens een bruine en zelden de zwartjes.
haar veulen (onderschrift) is trouwens hetzelfde van kleur :)

c0rin3
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:47

Wauw wat een gaaf paard! redelijk groot of niet? Wat is haar schoft hoogte?
Puntjes geef je zelf al aan, maar vind het er erg goed uitzien hoor!
Leuk dat je nu eindelijk na 6 jaar resultaat ziet, toch waar voor je werk:D
Veel plezier er verder nog mee!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Belgisch trekpaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:50

dank jullie wel :D
ze is ong 1.65, een mooie middenmaat dus,
maar nu ze in conditie staat ziet ze er wel groter uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Belgisch trekpaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:54

Ziet er leuk uit hoor!

O en niet om je af te kraken, want het is super knap wat je doet, maar loopt ze normaal wat minder op de voorhand? Zoniet dan zo je daar nog aan kunnen werken, je moet altijd een doel hebben toch. :D
(Er wel rekening mee houdende wat er mogelijk is voor dit paard natuurlijk.)

Maar ik heb er respect voor hoor, echt waar. ;)

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Belgisch trekpaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:01

Leuke foto's alleen jammer dat ze allemaal erg schuin genomen zijn waardoor het moeilijk is om een beeld te krijgen.

Ik vind wel dat het er passieve foto's zijn en je haar iets actiever kunt rijden. Daarnaast valt ze volgens mij erg op de voorhand maar ik kan het niet goed zien.

Ik zou zeggen, ga vooral zo door want het ziet er erg leuk uit. Leuk met zo'n trekpaard!

Hurray

Berichten: 126
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Helmond

Re: Belgisch trekpaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:14

Oh, mooi paard! Vind dat je er netjes op rijd, je geeft je minpunten zelf al aan, vind het er netjes uitzien, vooral omdat je paard zo groot is! :+

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Belgisch trekpaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:19

ze heeft inderdaad de neiging om voorover te duiken (en dan het liefst zoals op foto 4)
het is ook een beetje een wisselwerking, trekpaarden zijn al iets op de voorhand gebouwd, met lage halsinplant, dus ze duiken graag wat naar beneden (of anders met hun hoofd in de sterren, zie topic van men veulens in men onderschrift, drafhouding is normaal zo hoog) + in combinatie dat ik ook al wat voorover zit, duikt zij nog iets dieper en trekt me ook wat dieper mee, etc :D
maar we werken eraan, als ze haar best doet kan ze wel op de achterhand, maar dan moet ik ze eerst een beetje heet maken dmv overgangen en zijgangen, dan gaat ze wel.

foto's zijn idd schuin genomen, maar de capaciteiten van men broertje te weten ben ik al blij dat we erop staan :D

nu reed ik ze idd enkel wat rustig los, niet teveel onrust zaaien, gewoon lichtjes loswerken.
in het echte werk moet ze idd een stuk actiever lopen, en ook iets hoger van halshouding, waardoor ze automatisch die kont er wat onderkrijgt, maar dat is echt werken op dit paard, ik moet ze dus echt eerst heet maken en opfokken door moeilijke dingen te vragen (zijgangen) waardoor ze wat gaat showen, en dan gaan terugrijden om ze op die achterhand en in oprichting te krijgen.

ik ben me ook bewust van wat ze wel en niet kan, en zij geeft ook precies aan wat ze wel of niet kan (vraag ik teveel, dan maak ik ze boos, en een boze mina willen we niet :D)
maar toch blijft ze me verbazen, een maand geleden 85 km in twee dagen gereden, blootsvoets, en ze stond bij aankomst nog te springen!
ook dressuurmatig, toen ik begon dacht ik an er wat stapritjes mee te kunnen doen, en nu rijden we zelfs een nette dressuurproef, de fouten liggen 100 % aan mij!

Uriana_lover
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: Vught

Re: Belgisch trekpaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:47

Probeer zelf niet naar beneden te kijken.. Verder leuk paard.