hoe hals soepeler maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariel1
Berichten: 258
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: almere

hoe hals soepeler maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 13:26

ik vroeg me af of iemand nog oefeningen had om de hals soepeler te maken.
mijn paardje loopt nu mooi ontspannen en nageeflijk, maar moet nog iets ronder in de hals.

van mijn instructrice moet ik oefenen met veel stelling vragen naar links/rechts,
teugel bij mijn knie en naar beneden spelen.
of op stal oefenen met snoepjes.

misschien heeft iemand nog meer tips / oefeningen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: hoe hals soepeler maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:29

Dit kun je ook prima op de grond oefenen :)
Ter hoogte van de schouder van je paard gaan staan met een snoepje in je hand en paard op deze manier naar binnen vragen.
Of snoepje tussen de voorbenen doen bv, zodat je paard echt zn best moet doen om erbij te kunnen.
Dit kun je ook uitbouwen naar steeds meer stelling of steeds dieper te vragen.
Zijn goede oefeningen om niet alleen hals, maar ook verdere lichaam losser te krijgen.

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:41

Door je teugel naar je knie te trekken zet je je hand vast en dwing je de stelling af, terwijl je stelling hoort te vragen.
Je zou dan beter je binnenhand/arm met de teugels van de hals af kunnen zetten, naar binnen toe, maar wel gedragen.
Zo kan je je hand ook niet vastzetten.
Om de hals soepeler te maken kan je elke dag buigingsoefeningen doen.
Je neemt een bekertje met biksbrokjes of plakjes wortel oid, en lokt dan het hoofd van je paard naar de zijkant van z'n bovenbeen en geeft hem een brokje.
Dan een stukje lager en weer een brokje.
Zo steeds iets lager tot je aan de kogels bent.
Dan lok je het hoofd naar iets achter de voorbenen, waar je stijgbeugels ook hangen.
Je paard moet wel stil blijven staan en mag niet meelopen/draaien!
Doe dit eerst maar een week elke dag.
Niet verder naar achteren gaan hoor, anders loop je de kans op een spierscheuring wanneer je paard het nog niet gewend is.
Als je dat eerst ongeveer een week doet kan je de week daarna ietsje meer naar achteren laten inbuigen.
Dan elke week een klein stukje verder tot een stukje achter waar de stijgbeugels hangen.
Je moet wel goed opletten om te zien wat het uiterste is wat je paard kan buigen en niet verder gaan.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: hoe hals soepeler maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:56

Als je op de grond oefent en paard kan niet verder, dan kun je nooit te ver gaan :) Spierscheuringen krijg je niet zo snel hoor als je met snoepjes op de grond oefent.
Paarden krabben zichzelf ook vaak genoeg opzij en naar achteren zonder dat ze zelf zijn gaan oefenen van te voren :)

irene1993

Berichten: 22
Geregistreerd: 26-02-07

Re: hoe hals soepeler maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:44

je kan ook wat meer je been er aan leggen,
dan krijg je als het ware de rug wat meer omhoog, en meestal zijn ze dan ook wel wat flexibeler in de hals.

met deze techniek kun je hem ook wat verder aan de teugel vragen, als het ware wat laag diep en rond. dan stretch je het hele paard en wordt hij automatisch soepeler.

wissel dit echter wel goed af, dus niet maar laag diep en rond blijven rijden