hulp gezocht bij keuze zadel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LSignora

Berichten: 168
Geregistreerd: 22-02-10

hulp gezocht bij keuze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:18

Hallo allemaal :D

Mocht er in dit topic iets verkeerd staan, zeg het dan even want ik heb hier nog nooit een topic neergezet.
Maar ik zit eigenlijk met een vraag.

Ik heb mijn zadel na laten kijken door een zadelpasser, en het bleek dat deze niet geschikt meer was voor mijn paard.
Nou wil ik graag een ander zadel. Ik heb een budget van 700 euro.
Ik wil dit geld graag zo optimaal mogelijk besteden, zodat ik een zadel krijg waar ik een tijdje mee vooruit kan en ook echt goed op mijn paard ligt, dat is natuurlijk het belangrijkste. Het zadel moet voor zowel mij als mijn paard optimaal zijn.

Nou heb ik het advies gekregen om een nieuw thorowgood zadel aan te schaffen maar zou dit wel geschikt zijn voor mij en mijn paard?
Wat zouden jullie doen? een tweedehands zadel of een nieuw thorowgood zadel?

Ik laat de zadel passer het zadel passen en ga echt niet zelf aan het prutsen, maar ik moet nu dus aangeven of ik een nieuw kunstof zadel wil of een tweedehands zadel.

Even wat informatie over mij en mijn paard:

Mijn paard is een kwpn-er van 1.67 hoog (voor foto's zie profiel dan krijg je ook een idee van haar rug)
Ik ben 1.74 lang en weeg 62 kilo.
Het zadel wordt 4/5 dagen per week gebruikt, ik rij voornamelijk recreatief maar heb wel les(af en toe een wedstrijdje)
Mijn vorige zadel was een dressuur zadel,hier wil ik graag weer na terug.

Dus wat zou ik doen, nieuw kunstof of een tweedehands zadel?
En wat zijn je ervaringen met een thorowgood dressuur zadel?

Alvast bedankt!
(let niet op spelfouten , ik heb dyslexie)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:49

Het is zo via bokt niet te bepalen wat er beter is voor jouw paard, een goede tweedehands of een nieuw kunststof. Dat zal door een goede zadelpasser ter plekke bepaald moeten worden. Gelukkig laat je er al 1 komen om te passen :) . Ik vind het wel apart dat je dat van te voren aan moet geven wat je wil :? .

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:51

ik zelf zou beide proberen en dan zien wat beter is

LSignora

Berichten: 168
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:59

Ja dat wil ik ook niet via bokt,
Maar ik wil gewoon weten wat jullie zouden doen, ik moest het van te voren zeggen omdat ze dat wist in welke richting ze moest zoeken. Maar ik heb dus geen idee of ik kunstof wil of leer. Daarom wil ik graag weten wat jullie zouden kiezen en waarom.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: hulp gezocht bij keuze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:10

Het heeft allebei zijn voordelen.
Kunstof is makkelijk in onderhoud. Lijdt ook niks als je er veel mee op het strand en in de zee rijdt. Vind ik persoonlijk met een leren zadel zonde.
Maar leer vind ik vaak veel fijner zitten en liggen. Dat past zich mooi aan de vorm van het paard. Kunstof past zich niet aan aan het paard. En blijft dezelfde vorm houden.

Ik zou kijken of het mogelijk is om zowel een leren als een kunstof zadel te proberen. En dan te kijken wat je zelf prettiger vind.

LSignora

Berichten: 168
Geregistreerd: 22-02-10

Re: hulp gezocht bij keuze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:28

Ok dankjewel! Daar heb ik wat aan :-)
heeft iemand nog ervaring met het zadel van thorowgood, de zadelpasser verkoopt deze namelijk. Zijn dit goede zadels?

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:31

ik heb er ook 1 gehad
4 jaar lang! erg fijn zadel wat erg lekker zit
die lekker licht is en makkelijk in onderhoud (vooral als lui bent of weinig tijd hebt :o )
ik zou dan gelijk voor een nieuwe gaan als je dat kan betalen
of een 2hands leren

Belangrijker is dat jij er goed in zit en het goed op je paard ligt ;)
Laatst bijgewerkt door onley op 07-09-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:31

Met thorowgood heb ik geen ervaring.
Wel met wintec. Daar vind ik de wintec isabella werht het fijnste van zitten/liggen. De nieuwere modellen heb ik niet geprobeerd.

LSignora

Berichten: 168
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:38

Ok , even voor de duidelijkheid, het is dus niet de bedoeling dat jullie moeten bepalen welk zadel het beste voor mijn paard is, dat laat ik aan de zadel maker over ;-) Ik heb dat misschien niet goed aangegeven in de begin post.
Ik heb de gevens van mij en mijn paard er bij gezet zodat jullie een idee hebben waar ik het zadel voor gebruik.
maar ik wil gewoon weten of ik voor dat geld beter een thorowgood of een tweede hands van leer kan nemen. Als het een thorowgood wordt, dan wordt het wel een nieuwe.
Dus ik wil straks de voor en de nadelen even op een rijtje kunnen zetten en dan aan de zadel passer laten weten waar mijn voor keur na uit gaat, leer of kunstof.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: hulp gezocht bij keuze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:55

Miijn voorkeur gaat uit naar een leren.
Ik vinde ze fijner zitten.
Passen zich aan het paard

Voordeel van kustof
Kunnen tegen een stootje
en makkelijk in onderhoud

LSignora

Berichten: 168
Geregistreerd: 22-02-10

Re: hulp gezocht bij keuze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:55

Een vraagje, Hoe zit het met een kunstof zadel in de regen , zuigt het zich dan helemaal vol? Ik rij namelijk in de buiten bak dus het zadel moet wel tegen regen kunnen

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: hulp gezocht bij keuze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:06

Het zadel zuigt niet meteen vol bij een klein beetje regen. Maar bij flinke hoosbuien word het zadel wel goed nat. Duurt bij kunstof ook vrij lang voor dat het droog is.
Das inderdaad ook een nadeel.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: hulp gezocht bij keuze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:21

IK heb heel positieve ervaringen met Thorrowgood, maar ook met leer. Kunststof is heel persoonlijk. Kun je misschien eens een leenzadel krijgen of op een kunststof zadel rijden bij iemand anders?

LSignora

Berichten: 168
Geregistreerd: 22-02-10

Re: hulp gezocht bij keuze zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 09:35

Nou ik ben er uit. Heb gisteren op een thorowgood gereden en dat beviel prima! Een voordeel vind ik dat ik ook een nieuw zadel kan kopen. Nou mag de zadel passer de rest doen ;)

Er mag dus een slotje op