Eerst op zoek naar stal of paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fjordje1
Berichten: 100
Geregistreerd: 09-06-08

Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 20:22

Hallo paardenbezitters,

Ik vroeg mij af hoe jullie dit hebben gedaan..

Eerst een paard kopen,

Of eerst een stal/weiland zoeken?

Lijkt mij logisch dat je weet waar je je paard wil stallen, maar een paard vinden kost natuurlijk ook tijd.
En het juiste paard vinden? Via de manege waar ik rijd?
Op marktplaats staan leuke paarden, maar ik kan zelf niet beoordelen wat een goed paard is en of de gevraagde prijs redelijk is.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik ben benieuwd!

Lieveranders

Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: Eext

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:30

Ik zou eerst op zoek gaan naar goede stalling. Ik heb het verkeerd om gedaan en heb daarom mijn paardje 2 keer weer moeten verhuizen, omdat de stalling niet beviel. Als ik dat beter had uitgezocht had ik dat kunnen voorkomen.

Het ligt er een beetje aan wat voor paardje je zoekt denk ik. Ik heb mijn paard via marktplaats gevonden. Eerst veel met de oude eigenaar gemaild, na een paar week ben ik gaan kijken en was meteen verliefd..

Succes met zoeken!

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:31

Ik zou gewoon eens rondbellen bij stallen of ze een plekje hebben en wat het evt kost. En of ze op langere termijn nog plek hebben. Dan leg je het verhaal een beetje uit. En in de tussen tijd ook de paarden die te koop staan in de gaten houden. Ik denk dat een paard sneller gekocht is dan dat je een geschikte stal hebt gevonden.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:32

Eerst opzoek naar een stalling. Je wilt je paardje toch zo snel mogelijk hebben als je haar eenmaal gevonden hebt?

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:34

Wij hebben eerst een stal gezocht, een hit actief-stal. We zouden ons paard niet hebben gekocht als er geen plaats was geweest daar. Dat ons paard daar zou komen te staan, was een absoluut vereiste. En we zijn er helemaal happy!

Dinges11

Berichten: 185
Geregistreerd: 06-08-10
Woonplaats: Brabant

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:37

Ik had al een stal uitgezocht voordat ik mijn paard kocht, daardoor kon ik mijn paard meteen meenemen.

Fjordje1
Berichten: 100
Geregistreerd: 09-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 20:38

Ok, geruststellend haha.
Dat dacht ik namelijk ook, maar toen ik laatst n keer ging kijken bij een stal uit nieuwsgierigheid (ook om een kostenplaatje te maken) kreeg ik te horen dat het wel vreemd was dat ik nog geen paard had...wat deed ik daar dan?!

En wie namen jullie mee om te gaan kijken bij het paard? Iemand die er verstand van heeft uit je kenniskring of professioneler?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:58

Inderdaad eerst informeren of er op korte termijn plek is bij een geschikte stalling.
Je kunt gewoon een kundig persoon uit je kennissenkring meenemen. Bespreek vooraf met diegene goed wat je zoekt, zodat je niet met een paard thuiskomt 'omdat je er verlieft op bent/hij zielig is/hij het bij jouw beter krijgt' enz. Maar je met een paard thuiskomt wat aan je eisen voldoet.

Spreek ook af waar degene op let: rug, benen, beweging. Ga met iemand die dit ook goed kan beoordelen.

Neem een fototoestel of filmcamera mee, zodat je thuis nog een keer objectiever naar het paard kan kijken. In je hoofd lijkt het meestal heel mooi, maar als je thuis bent en kritisch kijkt naar wat belangrijk is (benen, beweging, gedrag) kan het vanaf film heel anders lijken.

Veel succes en plezier tijdens je zoektocht.

Nagano

Berichten: 3172
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:03

ik had ook eerst een stal gevonden en steeds gebeld of hij nog beschikbaar was
want ik had pas 2 maanden later een paard gevonden :D :D
bij mijn nieuwe paard ging het net anders om ik had mijn kanjer eerst gevonden
en pas daarna de stal maar hij mocht toen nog een paar dagen bij de fokker blijven dus het is wel allemaal goed gekomen toen

naambordjes
Berichten: 663
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:40

Yup eerst stalling dan een paard *D je wilt toch zo snel mogelijk je paard mee naar huis nemen en is van te voren fijn als je al goede stalling hebt die helemaal naar je zin is.

Wardie

Berichten: 551
Geregistreerd: 27-11-06

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:43

Eerst stalling, je hebt denk ik sneller een paard gevonden dan een goede stal en zo kun je je paard tenminste ook kwijt zogauw je hem gekocht hebt.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:48

Spannend hoor :)

Eerst stalling en dan pas paard (kan intussen ook he)..een fijne stalling is erg moeilijk, althans ligt aan je wensen.
Zo moet het bij mij dagelijks hele dagen buiten zijn, met ruimte en hooi..sja, eer je die gevonden hebt in de randstad is moeilijk.
Stel je hebt je paard al, eerst verhuizen naar nieuwe eigenaar, wennen dus en vervolgens mss nog wederom naar nieuwe stal, omdat jenog niets naar wens gevonden hebt, dubbel wennen dus en dat wil je je paard niet aandoen gok ik.

en de tips van Hippologic ga ik helemaal in mee ennuh, laten keuren ;) vul ik nog even aan...

Veel voorplezier!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:52

Hier kochten we eerst het paard en gingen toen pas opzoek naar de stal. Het paard hebben we van een familielid gekocht dus het paard kon daar nog even blijven staan. Zij wist een geschikte stal waar nog plek vrij was en waar we een aantal jaar met veel plezier hebben gestaan, dus dat is helemaal goed gegaan :)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:58

Ik ben eerst - morgen is het 18 jaar geleden da'k m'n eerste paard kreeg - op zoek gegaan naar een stalling die aan m'n eisen voldeed. In mijn geval was dat een box + weiland, en ik had de mazzel dat er om de hoek net één vrij was gekomen.
Juist zo'n plek was nogal moeilijk te vinden in de regio. Het paard had ik al wel op het oog, en het idee was ook juist om haar niet 24/7 op stal te zetten (zou ik bij geen enkel paard doen, maar in dit geval al helemaal niet), dus als ik zo'n stal niet gevonden zou hebben was het qua paard sowieso no-go geworden.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:12

Ik kreeg mijn pony aangeboden door de vorige eigenares. En ben toen op zoek gegaan naar stalling voor hem.
Gelukkig wist ik ruim van te voren wanneer ik hem zou krijgen, dus had alle tijd om stalling te zoeken.
Ik wist het in juni en hij zou in december komen.
Uiteindelijk in november zijn plekje gevonden en besproken.

mollypaardje
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:39

Ik denk dat het ook van je regio afhangt, als er veel aanbod van goede stallen is zou ik me daar niet zo druk om maken en alleen een orienterend rondje maken. In de randstad zou ik zeker eerst een fijne stal zoeken. Je zal dan vaak wel wat aan moeten betalen, maar dat is een fijne stal zeker waard!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:32

Ik zou mij eerst verdiepen in mogelijke stallingen bij jou in de buurt en waar je wel en niet zou willen staan en waarom. Ook belangrijk ivm de kosten, waar je tzt rekening mee moet houden als vaste lasten.
In de tussentijd kun je tevens zoeken naar een geschikt paard. Heb je je paard eerder gevonden dan een stalling dan kun je vragen of je paard op de oude stal nog een bepaalde periode kan blijven staan. Indien je een plekje gevonden hebt maar nog geen stalling, wil je dan al stalgeld gaan betalen...? Als je dan pas op zoek gaat is wellicht een ander je voor. Misschien al wel verstandig je al ergens op een wachtlijst laten plaatsten. Dus samen op laten gaan.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:33

Kan allebei, mijn eerste paard had ik eerder dan mijn stal. Mijn tweede paard had ik eerst mijn stal, en toen mijn paard.

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:35

Eerst paard en als het een beetje serieus wordt dan daarnaast gaan kijken voor stalling. Voor je een paard hebt gevonden kan je maanden verder zijn en dan kost het je een hoop reserveringskosten.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:43

Iedere weldenkende (aspirant) eigenaar wil eerst de stal geregeld hebben, en daarna pas het paard kopen. Maar in de praktijk heb ik het zó meegemaakt: ik zou een paard krijgen via mijn zus, maar zei tegen haar dat ik eerst de stal wilde regelen bij mij in de buurt. Dus ik "de boer op" en vond er eentje. Staleigenaar ging akkoord, ik zus bellen, iedereen blij...

Dag of wat later belt staleigenaar: hij zag er toch maar vanaf, want hij had een pony verkocht, en dan zou ie vanwege mijn paard nog een extra stal moeten organiseren, en daar had ie geen zin in, en bovendien had ik zelf het paard nog niet, dus vond hij het geen noodgeval, met andere woorden: als ik het paard bij wijze van spreken op de trailer had staan, was ie wèl akkoord gegaan. En ik moet eerlijk zeggen, dat het in de praktijk hier in de buurt vaak wèl zo werkt: je kunt nergens terecht, tenzij je al een paard hebt, en je wel een stal móet hebben... Dan wordt de barmhartige Samaritaan in een staleigenaar wakker en kan het opeens wel...

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:47

Ik zou ook zeggen eerst stalling, of je iid verdiepen in wat er in de buurt zit. In sommige regio's is het misschien een stuk makkelijk om een stalling te vinden die aan je eisen voldoet als ergens anders. Goed rondvragen aan bekende met paarden of ze de stalling kennen (doen ze ook echt wat ze beloven) en eventueel zou ik het er zelf ook best voor over hebben om bv 2 maanden half stalgeld te betalen om een box vrij te houden. Daar heb je dan (als het goed is) namelijk wel veel plezier en gemak van.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:54

Mijn ponys kunnen thuis staan gelukkig. Ik had er dus ook niet echt over nagedacht. Wij hadden al stallen maar die hadden nogal lage muurtjes en de nieuwe pony flipte compleet. Dus toen moesten ze ff buiten blijven (in de regen jammer genoeg). Mijn vader gauw aan het metselen geweest en zo snel mogelijk alles voor elkaar gemaakt. ;) Stalling is wel belangrijk. Ik had trouwens van tevoren niet goed genoeg ingeschat wat ik allemaal nodig zou hebben, maar alles is gelukkig goed gekomen. Dus ik zou eerst alles regelen wat het paard nodig heeft (voor zover dat lukt) met stallen. Kun je je paard zo meenemen en neerzetten. :P
Om het juiste paard te vinden: zoek iemand die (echt) ervaring heeft en met je mee wil. Dan kan die persoon zeggen of het medisch e.d. goed zit en kun jij naar het karakter kijken.

Fjordje1
Berichten: 100
Geregistreerd: 09-06-08

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:32

Dank jullie wel voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan!

MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:35

Eerst stalling regelen. Op voorwaarde natuurlijk dat jij een goed paard vindt.

Als je een paard gaat kopen neem je iemand mee die daar ervaring mee heeft en je kan helpen.
Ook wordt er een aankoopskeuring door de dierenarts gedaan om te zien of het paard enige gebreken heeft. (meestal)
En ook als je het paard koopt vragen of je hem eerst uit mag proberen. Dan weet je of het een beetje bij jou past.

Je kan ook nadat je het paard hebt bezocht de stalling regelen. En dan het paard kopen.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerst op zoek naar stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:36

bij ons kwam het paard op ons pad dus tjha toen hebben we eers gekocht en toen stalling gezocht maar als ik het over kon doen zou ik eerst een stal zoeken nu moest ik een maand wachten tot ze kon komen en dat is toch wel ff balen.