Artrose?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shanalover
Berichten: 175
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: West-Vlaanderen

Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:23

Onze 13-jarige kat heeft de laatste tijd zichtbaar moeite met lopen. Hij waggelt zo precies een beetje. Springen is ook iets wat hem niet meer lukt, als je op de tuinbank zit zet ie zn voorpoten op het bankje en zit ie je gewoon aan te kijken tot jij hem er zelf opzet. En vandaag zag ik hem uit de mand vallen toen ie eruit wou om te eten.
Wat me ook al opviel is dat ie erg vermagerd is en dan vooral aan zijn heupen.

Nu las ik op internet dat ook katten last kunnen hebben van artrose en ik vroeg me af of een kat hiermee kan leven (en dan bedoel ik dat de pijn dragelijk is) en of je er iets aan kan doen.

Anoniem

Re: Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:38

Ik heb zelf artrose.
Met medicijnen is de pijn wel draaglijk. 's Zomers gaat het goed, en heb ik eigenlijk nauwelijks pijn. Maar met koud en nat weer, is de pijn bij tijden bijna niet te harden, en moet ik medicijnen nemen.
Kun je er iets aan doen? Nee. Artrose is progressief, het wordt dus nooit beter, alleen erger. Je kunt het proces wel vertragen, door bespiering te trainen (dan wordt het gewricht minder belast, wordt bij een kat wat lastig) en door medicijnen. Glucosamine doet bij de een wel wat, bij de ander niet. Silicium helpt bij mij heel goed, maar of dat er ook voor katten is, weet ik niet. Heb voor mijn oude hond Fortiflex gebruikt. Verder is, als het koud is, en nat, een ontstekingsremmer aan te raden.

Let goed op het gewicht van je kat, hij mag niet te zwaar worden.

Ik raad wel aan om een foto te laten maken bij de DA, dan weet je of het artrose is, of een rugprobleem, wat het precies is. Dat kan ik aan de hand van je beschrijving niet zeggen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:08

Yamcha, weet je of silicium voor honden ook te krijgen is?
Mijn hond heeft spondylose (artrose aan de rug) en de koude tijd komt er weer aan.
Ik heb heel lang fortiflex gegeven, maar had het idee dat de werking wat minder werd, hij krijgt nu amicure mobility en dat werkt ook goed.

Ontstekingsremmer, bedoel je daar bijvoorbeeld metacam of novacam mee of is dat puur pijnstiller. Als je nog wat tips hebt? graag.

Ik loop 4 a 5 keer per dag kortere stukken (constante beweging) om zijn spieren goed te houden, de achterhand aan 1 kant wordt toch dunner, maar er zit nog spier genoeg. Verder krijgt hij visolie of soms vis. Hij krijgt 3 kleine maaltijden per dag en hij is goed op gewicht.

Anoniem

Re: Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:24

Novacam en Metacam zijn bij mijn weten alleen pijnstillers. Rimadyl geloof ik dat dat ook ontstekingsremmend werkt.

Of silicium voor honden te krijgen is weet ik helaas niet.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:30

ik zou bloedonderzoek laten doen, en pijnstilling geven als het artrose is in ieder geval. maar voor dat afvallen bloedonderzoek en ook T4- bepaling.

Anoniem

Re: Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:34

Idd een goed advies, ga ik in mee :j

Er kan idd meer aan de hand zijn, een goede diagnose is erg belangrijk.

Anoniem

Re: Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:40

Foto's laten maken is sowieso verstandig. Volgens mij kan je alleen op die manier aantonen dat er sprake is van artrose.

Ik geef mijn hond pillen (paard trouwens ook) met daarin verwerkt duivelsklauw. Dat is van nature pijnstillend.

Anoniem

Re: Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:44

Ik heb een kater met artrose, ding is nu 17 jaar en zie dat hij steeds meer moeite heeft met bewegen, ook kraakt zijn lijfje soms als ik hem optil.
Ik doe dr verder niets aan, omdat hij nog meer kwalen heeft die voorrang hebben.

je kan idd foto's overwegen, alleen wat weet je dan. je kan de kat glucosamine van Groene Os geven, mijn hond reageert daar erg goed op, zij is nog maar 2 en heeft lichte artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:04

Eventueel heb je ook glucosamine speciaal van groene os, daarin zit ook een natuurlijke pijnstiller. Bij vergaande artrose helpt gluco vaak niet meer zo goed.

shanalover
Berichten: 175
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 19:24

Bedankt voor alle tips.
Ik weet dan vocht en koude slecht zijn voor artrose, maar onze kat gaat zelf in de natte aarde gaan liggen. Kan dit dan veel kwaad?

Als we merken dat hij er deze winter teveel last van krijgt wordt hij waarschijnlijk ingeslapen. Het klinkt cru, maar liever dit dan dat ie pijn heeft. Hem binnen houden in de winter is geen optie, want hij leeft nu al meer dan 10 jaar volledig buiten. Als we hem binnen zetten is hij nooit op zijn gemak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:30

Ik zou hem gewoon lekker laten gaan, binnen kan je eventueel een kruikje maken,. ligt mijn Simba ook op. Of zijn hangmandje aan de radiator. Ik zou hem dr niet voor in laten slapen.

Mijn Simba heeft dit toch al een jaar of vier ik pas mij gewoon een beetje aan aan hem, til hem op de tafel als hij wil eten, doe de poort open zodat hij niet over de schutting gaat, hij heeft het mooi voor elkaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:53

shanalover schreef:
Bedankt voor alle tips.
Ik weet dan vocht en koude slecht zijn voor artrose, maar onze kat gaat zelf in de natte aarde gaan liggen. Kan dit dan veel kwaad?

Als we merken dat hij er deze winter teveel last van krijgt wordt hij waarschijnlijk ingeslapen. Het klinkt cru, maar liever dit dan dat ie pijn heeft. Hem binnen houden in de winter is geen optie, want hij leeft nu al meer dan 10 jaar volledig buiten. Als we hem binnen zetten is hij nooit op zijn gemak.

Zou ik ook doen ;)

Ik heb hier ook zo een kat buiten lopen, die is altijd buiten, komt af en toe een knuffie halen. Beest is doodongelukkig binnen, bij hem zou ik hetzelfde doen ;)

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:24

Als een kat van die leeftijd vermagert + zwalkt zou ik niet aan artrose denken maar eerder nieren. Je zult toch een
DA moete raadplegen !.

Dat de kat zijn hele leven al buiten is zegt niets. Ik heb er momenteel 3 in huis ( en al vele voor hen) die heel hun leven op straat hebben geleefd, doen het prima binnen hoor ! zijn bijna niet meer buiten te krijgen.

shanalover
Berichten: 175
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 20:50

We geven onze katten nu brokjes voor meer vitaliteit en soepelheid, en het lijkt toch wel aan te slaan. Nu zien we hem ook echt eten, toen we enkel blikvoer gaven at hij een klein beetje of ging hij de saus uitlikken en nu gaat ie nu en dan een hapje eten