Mijn paard in de kliniek.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:00

Heb een tijdje zitten nadenken of ik het hier zou plaatsen. Maar misschien heeft er iemand ervaring of goede tips.

In mei ben ik op vakantie gegaan. Mijn paardje merrie 5 jaar lekker 2 weken op het land gezet. Lekker op rust. Toen ik na 2 weken terug kwam en weer wilde gaan rijden merkte ik tijdens het longeren dat ze niet helemaal lekker liep links zette ze niet goed onder de massa. Ik denk nog misschien verstapt een gekke bok dus weer op het land gezet met het idee later deze week nog eens proberen. Zo gezegt zo gedaan. Weer liep ze niet lekker even geprobeerd haar er doorheen te rijden want het lijkt meer op stijfheid dan kreupelheid. Mocht niet helpen dus toch de DA maar laten komen. Buigproefjes gedaan en geconstateerd dat ze wel stijf was met links maar geen andere verklaring voor het vreemde lopen. Een paar dagen metacam en goed loswerken was haar advies. Na een weekje lekker laag en rond goed losrijden nog steeds geen verbetering.

Een masseur laten komen misschien dat zij kon ontdekken waar nou precies het probleem zat. Paard vond het heerlijk maar wij waren nog steeds niks wijzer geworden. Heleen Sleebos dan maar proberen. Afspraak gemaakt en ook zij constateerde een probleem aan de linkerkant. Ze heeft hem gekraakt en heel even dacht ik een dag lang :+ dat ze er serieus van opgeknapt was. Het kon wel even duren zei Heleen omdat ze weer een beetje moet wennen en ze zich goed in haar vel moet voelen voordat je echt het resultaat ziet. 2 Weken gewacht en zo af en toe een beetje rijden en longeren nog geen effect gezien. Een mens probeerd wel eens wat dus heb ik iemand laten komen die met accupunctuur werkt. Conclusie paard lekgeprikt maar ook geen resultaat.

Totdat ik het 2 weken geleden helemaal zat was ik heb alles geprobeerd dus nu werd het tijd om serieuze stappen te nemen. Een afspraak bij DA Knoop in Slootdorp hij zou ons gaan helpen. Foto's gemaakt van de rug en die zagen er niet bijzonder slecht uit. Toch maar een echo maken. Hier zag hij wat kleine puntjes op maar hij vertelde ook daarbij dat hij twijfelde of het daardoor kwam waarom mijn paard zo beroerd loopt.Ik stond voor de keuze. Of proberen te behandelen wat hij dacht dat het was of gewoon zekerheid en een afspraak maken bij de Lingehoeve voor een scintigrafie. 2e optie gekozen ik heb besloten om de onderste steen boven te halen. Hoe kan het nou dat een gezond paard van 5 zo loopt?

Afspraak was om der woensdag te brengen dan donderdag de scintigrafie en dan zaterdag weer op te halen. Niets bleek minder waar vrijdag ochtend werd ik gebeld met de uitslag van de scan. Helaas geen goed nieuws. Mijn jonge paardje heeft artrose in het si gewricht. Ze staat ondertussen nog steeds in de kliniek en word maandag op de echo gezet om te kijken in welke mate de artrose aanwezig is en wat we er aan kunnen doen. Zit ondertussen lekker in de zenuwen en wil gewoon heel graag mijn paardje weer ophalen.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:04

Jeetje wat vervelend zeg! Artrose ben ik wel bekend mee, maar artrose in het SI gewricht had ik nog nooit van gehoord... Hebben ze bij de kliniek verder nog geen tips/advies gegeven?

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:06

Ik hoor maandag pas verder. Omdat ze eerst willen kijken in welke mate het aanwezig is. Dus of het nog een sportpaard kan worden of dat het een recratiepaard word of misschien wel helemaal niks. Dat weten we dus nog niet.

wisselkoning
Berichten: 82
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:09

Jeetje wat vervelend, gelukkig is je paard bij de Lingehoeve wel in goede handen.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:10

das mooi k*t, sterkte en ik help duimen dat t meevalt.

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:13

Dank jullie wel, Ja ondanks dat ik het heel vervelend vind en dat ik der het liefste nu nog ophaal staat ze wel op het veiligste adres dat ik me kan bedenkt

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:16

Lastig hoor zo iets.

Toevallig is mijn 5 jarige merrie ongeveer 3 weken geleden afgekeurd op artrose in het hoefbeen.
ze liep rechtsom niet helemaal zuiver ze plaatste haar voorbeen naast de massa alsof ze stijf was vanuit de schouder. rechtuit en linksom was er niets aan te zien.
Ik natuurlijk helemaal van slag want ik kreeg de mededeling dat mijn paard alleen nog maar op de wei kon of ik moest haar in laten slapen.
Omdat ik het moeilijk te accepteren vond dat zon jong en gezond paard zomaar afgeschreven werd en ik deze keuze niet kon maken op basis van de bevindingen van 1 arts heb ik besloten voor een secondopinion naar Emmeloord te gaan.
zo gezegd zo gedaan en ik had al snel een afspraak met Dr van Muiswinkel.
Hij heeft haar volledig onderzocht en ook weer foto`s gemaakt en hierop was nu ineens niets te zien????
uiteindelijk een MRI laten doen en toen bleken de banden langs het hoefbeengewricht beschadigd te zijn door waarschijnlijk een keer misstappen in de wei ofzo.
Mijn paard staat nu onder behandeling met de zgn IRP behandeling en het is nu niet meer de vraag OF het goed komt maar HOELANG het duurt voor ze weer volledig herstelt is.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal en als je ergens vragen over hebt dan kun je ze altijd stellen hoor.

heel veel succes ermee

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:19

Bedankt voor je bericht. Ja zoiets is ook heel vervelend.Hoop voor jou dat het zichzelf een beetje snel hersteld. Alleen zowel Dr Knoop als Dr van de Lingehoeve hebben beide geconstateerd dat het SI gewricht er niet mooi uit ziet. Ik wacht het gewoon af alleen het duurd zolang voor het maandag is lijkt wel.

Ragdollcat
Berichten: 14676
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:25

Ja helaas is overal wel negatief en of positief ervaringen.

Maar je doet er goed aan om ook bij een ander op de foto te zetten of scan of wat dan ook om te kijken of de artsen zelfde zien en zelfde diagnose stelt.

Maar helaas bij jou hebben beide artsen zelfde geconstateerd.

Ik hoop voor je en je paard dat er iets tegen gedaan kan worden.

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:36

Ja dank je wel, Ik ben zelf inderdaad er ook wel voor om soms 2 mensen te laten kijken 2 zien meer dan 1 en hebben er soms een andere kijk op.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:44

Goh wat een vervelend nieuws. Veel sterkte, en ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen. Bij een 5-jarige verwacht je dit inderdaad niet.

kevin92
Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:02

Jeetje wat jong nog voor zulke problemen zeg. Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het allemaal meevalt.

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 11:23

Dank jullie wel. Nee ik had op zon beetje alles gerekend maar artrose dat niet.

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:27

Jeetje wat vervelend! Dan is het maar goed dat je toch voor die 2e keus had gekozen, anders wist je waarschijnlijk nog niet wat het zou zijn.
Veel sterkte en ik hoop dat het allemaal meevalt.

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 15:19

Nog niks bekend, Vandaag halen ga zo ie zo niet meer lukken vanwege de reistijd. Wat kan wachten dan lang duren zeg.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:00

nog steeds niets bekend?

Okky
Berichten: 180
Geregistreerd: 27-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:09

@HarryM
Ik herken je probleem, mijn eerste pony heeft het ook gehad...
Ook in het SI gewricht!
Ik heb toen van mijn dierenarts een medicijn meegekregen, waarvan hij elke dag een schepje over zijn voer moest. en dan mocht ik weer alles met hem doen.
Hij had nog nooit zo goed gelopen als die periode, hij sprong onwijs goed, werd zelfs nog regiokampioen met me!
Als je er nog meer over wilt weten en welk medicijn het was, pb me eventjes!

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:25

Bedankt voor je reactie, Ik mag haar morgen ophalen en dan hoor ik gelijk hoe we verder moeten. Hoe ze gaan behandelen enzo.

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:57

heb je al nieuws? echt vreselijk om dit te horen lijkt me. Dit is echt wel het laatste dat je verwacht bij een 5 jarige. Ik hoop dat het niet te erg is en dat je toch nog met hem kunt rijden.

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 15:59

Even een update.

Ik heb haar vandaag opgehaald. De artrose is in dit stadium dat je het bijna nog geen atrose mag noemen... Gelukkig! Verder gaan ze haar nu hier in de buurt behandelen dan krijgt ze dus een infuus of een injectie. Dit is eenmalig maar zou in principe het probleem moeten verhelpen/oplossen. Binnen nu en 2 maanden zou ze weer moeten lopen als een zonnetje.. Als dit niet het geval is dan is ze helaas niet meer berijdbaar.

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:26

nou super dat er toch nog hoop is.
ik zal voor je duimen.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:36

ook ik ga duimen!

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 20:49

Dank jullie wel, Ze kan 28 sept pas behandeld worden. Dus ook dat is nog even afwachten. Ze staat nou in ieder geval weerk heerlijk op het land met der vriendje.

jecco_ellen

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Hem

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:56

Ik duim ook voor je

Za_Ra
Berichten: 60
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mijn paard in de kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:03

Heel veel succes, hopelijk is er met het juiste medicijn nog fijn mee te rijden! Ik duim voor je!