Minister Verburg telt dertig trekpaardveulens met staart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Minister Verburg telt dertig trekpaardveulens met staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:06

http://www.levendehave.nl


Afbeelding
foto: Malene Thyssen.

Volgens minister Verburg hebben van de 41 trekpaardveulens die dit jaar ter keuring zijn aangeboden, dertig een staart. Dit duidt volgens haar op een afname van het couperen van staarten bij veulens van trekpaarden, zo laat ze in een brief aan de Tweede Kamer weten.

De vaste kamercommissie had haar gevraagd hoe het zit met het coupeerverbod. Er zouden in Nederland ondanks dit verbod toch staarten worden gecoupeerd bij veulens van trekpaarden. Aanleiding voor de kamervragen vormde het bericht dat drie bestuursleden bij de afdeling Limburg van de Koninklijke Vereniging Het Nederlands Trekpaard en Haflinger (KVTH) hun functie als lid van het afdelingsbestuur hadden neergelegd. In een brief stellen de drie afgetreden bestuursleden dat er binnen de Nederlandse landsgrenzen illegaal gecoupeerd wordt.

Verburg: ''In een nader gesprek heb ik het landelijke bestuur van de KVTH om opheldering gevraagd over deze zaak. Het aftreden betreft hier vooral een interne bestuurszaak van de afdeling Limburg over meerdere onderwerpen. Van het illegaal couperen van paardenstaarten binnen de Nederlandse grenzen is de KVTH niets gebleken. Er zijn tot op heden door controlerende instanties geen overtredingen met betrekking tot het coupeerverbod in Nederland geconstateerd.''
Wel wijst ze dus op een toename van het aantal veulens met een staart. Ook meldt ze dat de KVTH het aantal staarten zal blijven ''monitoren''. Verder gaat ze in Brussel opnieuw laten weten dat ze voorstander is van een Europees coupeerverbod.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:20

30 van de 41 hadden een staart....tja dat is dan toch 11 te weinig en die hadden ze mijn inziens de keuring moeten weigeren.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:21

Dat zijn er dan nog steeds 11 zonder staart zei de pessimist >;)

KVTH zou zn kop eens uit t zand moeten halen, niks bekend van illegaal couperen... :? We gaan de grens over waar t wel mag et voila... Maar in Nl is de KVTH niks bekend... Das nu struisvogelpolitiek van de bovenste plank! :(

En als hun niets bekend is hoe kan het dan dat van de 41 aangeboden paarden nog steeds 28% een gecoupeerde staart heeft???? Voor een medische reden lijkt me dit aantal veel te hoog!

KVTH zou het aanbieden van paarden met een gecoupeerde staart op de keuring moeten verbieden.

Hoop dat de minister een overwinning boekt met haar strijd!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:27

Wordt tijd dat ze gecoupeerde veulens eens gewoon helemaal verbieden op de keuringen. Ik zag gisteren ook weer twee arme lievertjes zonder staart, hard aan t wiebelen met hun stompje :(:)

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:36

Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.

Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.

Liaz26Jarig
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:38

Helemaal :( mee eens, verbieden en boete geven voor het couperen van de staart en notitie in stamboek maken van het ras.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:40

Urko schreef:
Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.

Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.

Maar als dit het probleem is, dan hoeft de staart er toch niet helemaal af gecoupeerd te worden. Je kunt hem ook gewoon uitdunnen en bijhouden. Dat hoort bij de verzorging van een paard van dit ras.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:41

en ze zijn zoveel mooier met staart, als ik naar mijn werk ga staat er een groepje in de wei waarvan het grootste deel wel een staart heeft en het maakt ze zoveel chiquer, zoveel meer paard ipv knol :o

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:43

Urko schreef:
Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.

Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.

_-:(

Wat een onzin
Mijn tinker heeft een dikkere staart dan menig belgisch trekpaard, en daar blijft niks in hangen.
Een staart kun je ook prima afknippen tot de sprong, of uitdunnen, of vlechten.

Ooit gehoord van fantoompijn, Urko? En een staart is n paard zijn trots. En ze jagen er vliegen mee weg (ja, ook een belg), en het beschermt hun achterkant tegen wind en kou en regen..
En weet je hoeveel trekpaarden zonder staat heel vaak last hebben van blaasontsteking?
Arme dieren :(:)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-09-10 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:44

@dribbel: helaas staat dit ras nog veel bij boeren die liever lui zijn dan moe. Dat het dieren mishandeling is om een paard zo vies te laten staan weet ik, maar leg dat die stugge boeren maar eens uit. Die hebben liever een belg zonder staart want dat is gemakkelijker. Puur voor het gemak van de mens dus.
Ik heb er geen probleem mee in dit geval, omdat het een hoop belgen leed bespaart.
Laatst bijgewerkt door Urko op 07-09-10 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:45

Urko schreef:
Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.

Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.


Je gaat mij echt niet vertellen dat de staart van een belg zoveel anders is dan de dikke staart van bijv een tinker. En die staartwortel.... die is sterk genoeg hoor. Wel eens een staart omhoog proberen te tillen van een paard dat dat niet wilde? Die houdt je echt wel tegen, die staart is sterk genoeg.

Lijkt me meer een kwestie van drie smeerpoetspaarden die je in alle rassen tegenkomt. Ken ook wel een haflinger die gewoon geen zin heeft zn staart op te tillen: is ook zo'n 'smeerpoetspaard'.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:47

Urko schreef:
@dribbel: helaas staat dit ras nog veel bij boeren die liever lui zijn dan moe. Dat het dieren mishandeling is om een paard zo vies te laten staan weet ik, maar leg dat die stugge boeren maar eens uit. Die hebben liever een belg zonder staart want dat is gemakkelijker. Puur voor het gemak van de mens dus.
Ik heb er geen probleem mee in dit geval, omdat het een hoop belgen leed bespaart.

Mijn tinker heb ik dit hele jaar nog niet één keer de staart gewassen of geborsteld. En toch is ie nog schoon. Alleen vol dreadlocks maargoed, dat kan geen kwaad.

Zijn staart is zo dik:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 112350.jpg

En hij tilt em met gemak op :j (hier is ie niet uitgeborsteld dus lijkt dunner)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-09-10 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:49

@abeltje77: nadat die staarten waren gewassen, gekortwiekt en uitgedunt konden deze paarden wél zwaaien en zwiepen om de vliegen weg te jagen en te ontlasten. Had wel degelijk met het gewicht te maken dus.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:57

Urko schreef:
@abeltje77: nadat die staarten waren gewassen, gekortwiekt en uitgedunt konden deze paarden wél zwaaien en zwiepen om de vliegen weg te jagen en te ontlasten. Had wel degelijk met het gewicht te maken dus.


Gelijk of ongelijk is geen discussie hier. :D Feit blijft dat zoals jij zegt na grooming de paarden er beter mee om kunnen gaan, dat verzorging het sleutelwoord is en NIET couperen!

En eigenaars die te beroerd zijn om hun paard te verzorgen mogen imo geen paard houden! Ik laat toch ook niet de pootjes van mn hond eraf halen omdat t dan makkelijker is voor mij???

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 10:00

Mijn KWPNer x Volbloed had (jaaa, geloof het of niet :D ) ook een enorm dikke en zware staart. Misschien niet zo zwaar in vergelijking met een trekpaard, maar wanneer je het goed onderhoud hoeven ze nergens last van te hebben hoor. Dat komt voor ieder ras op hetzelfde neer.

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:01

8nnemiek schreef:
Urko schreef:
Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.

Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.

_-:(

Wat een onzin
Mijn tinker heeft een dikkere staart dan menig belgisch trekpaard, en daar blijft niks in hangen.
Een staart kun je ook prima afknippen tot de sprong, of uitdunnen, of vlechten.

Ooit gehoord van fantoompijn, Urko? En een staart is n paard zijn trots. En ze jagen er vliegen mee weg (ja, ook een belg), en het beschermt hun achterkant tegen wind en kou en regen..
En weet je hoeveel trekpaarden zonder staat heel vaak last hebben van blaasontsteking?
Arme dieren :(:)


Nou, en waarom dan? Verklaar je nader. :)

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:02

Ik snap het niet helemaal: je mag ze niet cuperen, maar er komen dus nog steeds gewoon 11 veulens gecoupeerd op de keuring? Dat is dan toch illegaal?

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:02

Urko schreef:
Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.

Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.


Ach hou toch op. Ik heb een trekpaard staan met loeidikke staart en reken maar dat ze die optilt en ermee in het rond mept naar vliegen en andere beesten.

IK hoop nou eens dat de koppen uit het zand gehaald worden en de jonkies zonder staart geweigerd worden op de keuringen, dat is de enige manier om te zorgen dat beesten gewoon hun staart houden, zoals ze geboren worden,

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:05

Urko, zo'n gigantisch sterk paard als een trekpaard, kan echt wel een staart optillen/meezwiepen in mijn ogen.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:08

Het zou inderdaad best apart zijn, dat die paarden voor het zwaarste werk worden ingezet, maar hun eigen staart optillen zou dan weer onmogelijk zijn...
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 07-09-10 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:08

MamboBeach schreef:
8nnemiek schreef:
Ooit gehoord van fantoompijn, Urko? En een staart is n paard zijn trots. En ze jagen er vliegen mee weg (ja, ook een belg), en het beschermt hun achterkant tegen wind en kou en regen..
En weet je hoeveel trekpaarden zonder staat heel vaak last hebben van blaasontsteking?
Arme dieren :(:)


Nou, en waarom dan? Verklaar je nader. :)

Omdat hun staart dus hun achterkant beschermt tegen kou. Zonder staart blaast die koude wind constant langs hun blaas, en wat krijg je dan? Juist, blaasontsteking!
Ook bij mensen kan kou en tocht voor blaasontsteking zorgen. Als je die bacterie eenmaal hebt dan is een klein beetje kou al genoeg.
En daar hebben dus heel veel trekpaarden last van :j
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-09-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 10:08

vanitymay schreef:
Ik snap het niet helemaal: je mag ze niet cuperen, maar er komen dus nog steeds gewoon 11 veulens gecoupeerd op de keuring? Dat is dan toch illegaal?


In Nederland is het verboden, maar in een aantal naburige landen nog niet.
Grote kans dus dat de betreffende paarden uit het buitenland zijn gekomen, of over de grens zijn gebracht om te laten couperen.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:10

Urko schreef:
Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.

Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.


ik zag de titel en dacht dat zijn nog veelste weinig paarden die een staart hebben!

wat jij hier boven zeg is reinste onzin dan zal ik mijn Irishcob ook maar laten couperen?
Zijn staart is dikker als menig trekpaard mesten is zwaar om zijn staart op te tillen hij mest ook in zijn staart nou en? ik houd het gewoon netjes bij elke dag met de handen het eruit halen
En dan waar het nodig is uit dunnen is dat nu te veel gevraagd voor de trekpaard boeren? wander woord heb ik er niet voor....

En nu niet zeggen dat het teveel tijd kost want dan moet je geen paarden houden wij zijn ook elke dag bezig met de onderhoud en we hebben ook veel paarden met dikke staarten maar als je het elke dag opf om de dag even doet dan ben je met 5 min klaar

enne vliegen weg jagen maakt de gemiddelde eigenaar zich ook niet druk om want dan hadden ze ze gewoon een vliegendek om kunnen doen nou dat is zeker ook teveel werk nee dat kan er voor mij niet in

Mijn kennis heeft een halfinger hengsten houderij en ik ga altijd mee naar keuringen ik breng zijn paarden voor en ik heb soms echt de neiging om over het veld te roepen dat ze weet ik wat voor klootzakken zijn ik zal hun eens een ledenmaat amputeren een teen ofzo?

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:17

8nnemiek schreef:
MamboBeach schreef:


Nou, en waarom dan? Verklaar je nader. :)

Omdat hun staart dus hun achterkant beschermt tegen kou. Zonder staart blaast die koude wind constant langs hun blaas, en wat krijg je dan? Juist, blaasontsteking!
Ook bij mensen kan kou en tocht voor blaasontsteking zorgen. Als je die bacterie eenmaal hebt dan is een klein beetje kou al genoeg.
En daar hebben dus heel veel trekpaarden last van :j

Dit wordt altijd gezegd maar is dus helemaal niet waar. Heeft echt niets met kou te maken. Komt echt alleen maar van binnenuit. Als je plast en je knijpt bijvoorbeeld te snel af en je plast niet genoeg uit dan blijft er wat plas achter, daar zitten bacterien in en dat kan een blaasontsteking worden. Heeft echt niets met kou te maken. :n

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:25

Ja dat zeggen ze dan wel soms, maar toen ik eens op een buitenfeestje een paar uur op een koud muurtje heb gezeten toen had ik een paar dagen later toch blaasontsteking.. Dus de dokters kunnen mij nog meer vertellen..

Ervaringen van de boeren met trekpaarden die ik ken bevestigen dat alleen maar. Paard van mijn opa had bv constant blaasontsteking.

*even opgezocht*
Op internet, medische site, staat dit:
Citaat:
Een blaasontsteking wordt inderdaad veroorzaakt door bacteriën die uit de darm in de plasbuis terechtkomen. Van daaruit klimmen de bacteriën op naar de blaas.

Meestal worden bacteriën weggespoeld als je gaat plassen. Als ze de kans krijgen zich aan de blaaswand te hechten dan krijgen ze de kans om zich te vermenigvuldigen. Zo ontstaat een blaasontsteking.

Of kou en tocht een blaasontsteking kunnen bevorderen zijn de meningen over verdeeld. Sommige geven aan dat kou en tocht geen verband hebben met een blaasontsteking. Anderen zeggen dat kou en tocht zeker wel een blaasontsteking kunnen bevorderen. Door koude voeten en benen, door nattigheid en het zitten op een koude vloer kan volgens sommige een blaasontsteking ontstaan.

Helaas kan ik je hier verder geen volledige uitsluitsel over geven.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-09-10 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt