Ervaringen: 17jarige leeftijd rijlessen op oefenterrein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Ervaringen: 17jarige leeftijd rijlessen op oefenterrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 20:56

Bij mij in de buurt biedt bijv. rijschool Van Buuren al vanaf 17 jaar rijlessen aan op een oefenterrein (waarbij kruispunten enz. zijn nagebootst). Volgens hun website kan je hierop al 65% van je lessen doen, en dus op 17jarige leeftijd. De andere 45% zou dan wel op de echte weg zijn en vanaf je 18de kunnen. Ik heb internet al afgespeurd, maar ik kan geen ervaringen vinden.

Is dit weggegooid geld om je allemaal extra lessen nodig hebt omdat het niet in het echte verkeer is? Of leer je juist snel autorijden omdat je niet op het verkeer hoeft te letten en daarna de basis al hebt en dan alleen als extraatje het verkeer hebt?

Ik ben helaas in september jarig terwijl ik mei, juni, juli en augustus vrij ben (ivm eindexamenjaar). Dus ik wilde die lege maanden eigenlijk benutten voor mn rijbewijs, maar op de echte weg mag dat pas vanaf 18 (en september in mijn geval dus, wanneer de nieuwe school is begonnen en ik de auto goed gebruiken kan)

Anoniem

Re: Ervaringen: 17jarige leeftijd rijlessen op oefenterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:58

Hmm het lijkt mij eigenlijk niet dat dit is toegestaan? Gezien het bij wet niet mag om op je 17e te rijden.. ookal is het afgesloten terrein.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:00

In mijn beleving (ik ben nog aan het lessen) heeft dat zeker zin. De voertuigbeheersing is echt het allerbelangrijkste in het begin. Zodra je dat feilloos onder controle hebt, kun je je veel beter concentreren op het overige verkeer. Dus ik zou het wel doen, mits het natuurlijk niet ontzettend veel geld kost.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:00

Als de rijschool het aanbiedt mag het vast.
Ik ben van mening dat het beter is om direct voor de leeuwen gegooid te worden omdat je in het 'echte' verkeer het meeste leert en je daar uiteindelijk ook je examen zal moeten doen.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:01

Dit gaat als het goed is eind 2010 / begin 2011 ingevoerd worden. Dan kun je als het goed is voor je rijbewijs gaan op 17-jarige leeftijd. Ik heb ook iets gelezen dat je dan ook onder begeleiding mag rijden met iemand die al een behoorlijk x aantal jaar zijn rijbewijs heeft. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik ben nu 18 en ga van de week beginnen met lessen

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:05

Weet ik niet hoor, je mag al gemotoriseerde voertuigen besturen vanaf je 16e (tractors etc.) Je mag alleen niet deelnemen aan het verkeer in een tractor voor je 18e als ik het goed begrijp.

Maar over dat 17jarige rijbewijs. Dat zou oorspronkelijk eind december ingevoerd worden, maar dat is verzet omdat ze het eerst op de proef willen stellen meer info ;
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rigen.html

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:06

Op oefenterrein is wel toegestaan, op openbare weg niet. (zover ik het uitgezocht heb). De nieuwe wet dat je alvast mag rijden met je ouders vanaf je 17de is door kabinetcrisis verschoven naar medio 2011. Het zal er in mijn geval dus echt om hangen..

Als je van gemiddeld 40 lessen uitgaat, zullen er dus 25 op het oefenterrein plaatsvinden. In mijn ogen is dit vrij veel. (Misschien is het ook wel mogelijk om bijv. 10 lessen op oefenterrein te doen, dat scheelt alweer een maand)

EDIT: Dit is zo'n terrein (deze is van anwb)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 06-09-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Ervaringen: 17jarige leeftijd rijlessen op oefenterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:08

Als het op eigen terrein is, is het niet illegaal hoor :n
Of je daar nou het grootste deel van je lessen kan hebben, weet ik niet. HEt echte verkeer is echt heel anders dan een oefenterreintje, maar ik denk zeker dat als je 17 bent en iedere week een keertje lest, dat je daar echt heel veel baat bij hebt voor eventuele lessen in de toekomst :j

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Re: Ervaringen: 17jarige leeftijd rijlessen op oefenterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:13

opzich kan je al best veel op zo'n oefenterrein leren. ik had veel moeite met op het verkeer letten en dan ook nog die auto niet laten afslaan :+ maarja, dat leer je eigenlijk pas écht als je je rijbewijs al hebt en zelf gaat rondtouren ;) .
Een beetje leren optrekken op een afgelegen stukje is wel prettig, maar of het veel zin heeft om rondjes te rijden op een terrein dat je na 3x feilloos kent, weet ik niet hoor :=

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:16

Anne. schreef:
Als het op eigen terrein is, is het niet illegaal hoor :n
Of je daar nou het grootste deel van je lessen kan hebben, weet ik niet. HEt echte verkeer is echt heel anders dan een oefenterreintje, maar ik denk zeker dat als je 17 bent en iedere week een keertje lest, dat je daar echt heel veel baat bij hebt voor eventuele lessen in de toekomst :j

Inderdaad, hier ben ik het helemaal mee eens!

Voertuigbeheersing vond ik niet het moeilijkste en ik denk ook niet dat het grootste gedeelte van mijn rijlessen daar in het teken van stond. Kijken, kijken, kijken daar gaat het vooral om. En dat leer je niet op een oefenterrein, maar in het echte verkeer. Ik denk dat een lesje of 5, 8 op een oefenterrein meer dan zat is. Daarbij mag je op een oefenterrein ook niet echt vlot rijden, ze kunnen er moeilijk een autoweg of snelweg nabootsen... Maar voor hellingproef en parkeren kan het juist wel weer heel handig zijn!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:18

Ja dat vraag ik me dus ook af.. Ik heb dus "rijles" van mn vriend gehad op parkeerterrein, maar binnen een half uur kon ik toch schakelen/sturen/remmen/gassen/optrekken enz. Uiteraard niet naar zn 5 op een parkeerterrein haha, en het ging niet perfect, maar 25 lessen lijken me dus beetje overbodig zonder ander verkeer? Ik denk dat ik een dag/of een aantal rijlessen ga doen. Maar die 65%/25 lessen lijken mij wat te veel voor alleen oefenterrein?

EDIT: Op de site: Omdat u nu alle handelingen en bijzondere verrichtingen al onder de knie hebt, kunt u zich volledig concentreren op de verkeerspraktijk. U benut uw rijles dus veel effectiever!

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:42

Ik heb ook bij van Buuren gelest en was ook van plan om dit te doen. Bij mij kwam het dan niet uit qua tijd, maar de rijschool had mij aangeraden om maximaal 4 uur op oefenterrein te doen, want het echte rijden leer je pas tussen het echte verkeerd. Het is wel fijn om dit te doen zodat je de koppeling, het schakelen etc. alvast kunt leren.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:46

Jans schreef:
Hmm het lijkt mij eigenlijk niet dat dit is toegestaan? Gezien het bij wet niet mag om op je 17e te rijden.. ookal is het afgesloten terrein.


Je mag op alle leeftijden op eigen terrein alles hoor ;) Al wil je op je 13e in een auto rijden en je hebt een groot genoeg eigen terrein, denk aan een boerderij. Dat is gewoon toegestaan :)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:00

lotjaa93 schreef:
65% van je lessen doen [...] De andere 45% [...]


Bijzonder.... ;)

Marrke

Berichten: 3679
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Ervaringen: 17jarige leeftijd rijlessen op oefenterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:17

Toen ik nog net geen 18 was heb ik ook mijn eerste 'les' gehad op een parkeerterein. Gewoon om te kijken wat ik al kon enz. Opzich vind ik het goed dat er bij rijscholen eerst aandacht wordt besteed aan de voortuig controle, maar ik denk dat het erg overdreven is daar het meerendeel van de lessen aan te besteden... Als ik naar mezelf kijk; de auto had ik eigenlijk best snel onder controle, reed best netjes enz. Ik heb juist meer moeite en tijd nodig gehad met de verkeersdeelname. Je moet dingen leren inschatten, ogen van voor, achter, links en rechts hebben enz. Dat kun je alleen maar krijgen door ervaring op te doen en ik denk zelf dat dat ook het belangrijkste gedeelte van het rijlessen is. Mijn rijinstructeur zei ook altijd; nu zijn we pas écht aan het autorijden!

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen: 17jarige leeftijd rijlessen op oefenterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:23

Voor een paar uurtjes ( lesen) zou dity handig zijn
Zo kan je je echt op de weg en het leren schakelen en sturen concentreren, zonder ook nog eens op het overige verkeer te moeten letten
maar meer dan een aantal uur zou ik niet doen.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ervaringen: 17jarige leeftijd rijlessen op oefenterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:11

Ik denk dat dat verschilt van persoon tot persoon, ik had met 2-3 lessen het voertuig echt wel onder controle.
Ik denk dat het gedeelte verkeersinzicht belangrijker is, daar moet je gewoon kilometers im het verkeer voor maken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:18

Ik denk dat lessen op het oefenterrein wel zinvol is, maar niet dat je 25 van de 40 lessen op het oefenterein kan doen :n
Wat IMO het aller moeilijkste is, is de rest van het verkeer en de "onverwachte situaties" die je zomaar tegen komt.
Ik ging met de rijlessen na 2 of 3 lessen ook al de stad in ipv op de plattelandsweggetjes te rijden, en ik weet zeker dat ik dat ook nodig had.

Kattenbak

Berichten: 1712
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Inside the box

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:28

Margreet schreef:
lotjaa93 schreef:
65% van je lessen doen [...] De andere 45% [...]


Bijzonder.... ;)


Jij bent bijzonder scherp 8-)