KWPN prest. predikaat van nakomeling uit ander stamboek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

KWPN prest. predikaat van nakomeling uit ander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 13:48

Mijn KWPN merrie heeft 2 veulens gehad, beide KWPN. In de toekomst wil ik zeker nog met haar gaan fokken, maar misschien dat ik haar eerst aanbied voor kennissen die buiten het stamboek willen fokken (met een ponyhengst).
Reden daarvoor is voor mij dat de prestaties van die mogelijke nakomeling wellicht meetellen voor de stand van mijn merrie voor het prestatiepredikaat of preferentpredikaat.

Van het preferentpredikaat weet ik voor 80% zeker dat de predikaten (ster, keur of elite) niet meetellen als de nakomeling niet tot het KWPN stamboek behoort. Mee eens of zou dit wel mogelijk zijn bij een door het KWPN erkend stamboek?

Echter heb ik niet kunnen vinden hoe dit zit met het prestatiepredikaat.

"Het predikaat prestatie geeft de verervingskracht van een merrie aan op het gebied van sport. Ook dit predikaat is van grote waarde voor een fokmerrie. Het betekent dat haar nakomelingen goed presteren in de sport. Om dit predikaat te behalen moet een merrie met maximaal drie nakomelingen minimaal vijf punten behalen volgens het systeem dat op de pagina puntentelling prestatiepredikaat is uitgewerkt. Een merrie met bijvoorbeeld twee nakomelingen die Z2-dressuur met winstpunten lopen en één die Z1-dressuur met een winstpunt is, heeft precies vijf punten en dus genoeg voor het prestatiepredikaat."

Het predikaat prestatie wordt toegekend aan bij het KWPN geregistreerde merries waarvan maximaal drie nakomelingen gezamenlijk minimaal 5 punten hebben behaald volgens onderstaande puntentelling:

Prestatie punten:
KWPN-aanlegtest hengsten volledig doorlopen 1
KWPN-aanlegtest hengsten volledig doorlopen, goedgekeurde hengst 2
KWPN-aanlegtest merries behaald met minimum aantal punten (zie bijlage 5) 1
Sportprestatie dressuur Z1 + 1 1
Sportprestatie dressuur Z2 + 1 of hoger 2
Sportprestatie dressuur Grand Prix 3
Sportprestatie springen M + 5 1
Sportprestatie springen Z + 1 of hoger 2
Sportprestatie springen Grand Prix 3
Sportprestatie samengestelde wedstrijd M + 5 1
Sportprestatie samengestelde wedstrijd Z + 1 2
Internationale samengestelde menwedstrijd, aan alle onderdelen deelgenomen 1
Sportprestatie dressuur Z + 5 stokmaat tot en met1.569m 1

Stel dat een mogelijke nakomeling van mijn merrie ingeschreven wordt bij een ander stamboek dan KWPN (NRPS zal het dan waarschijnlijk worden met de hengst die mijn kennis op het oog heeft), tellen de sportprestaties van die nakomeling dan mee in de prestatiepunten van mijn merrie?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:46

Puissance schreef:
Stel dat een mogelijke nakomeling van mijn merrie ingeschreven wordt bij een ander stamboek dan KWPN (NRPS zal het dan waarschijnlijk worden met de hengst die mijn kennis op het oog heeft), tellen de sportprestaties van die nakomeling dan mee in de prestatiepunten van mijn merrie?


nee! heel stom maar dat telt niet.

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 15:49

Wat stom! :( Je zou toch denken van wel, de prestaties Z1+1, Z2+1 en Grand-Prix zijn per paard hetzelfde, ongeacht stamboek.. Helaas dan maar..

Bedankt voor je antwoord! :)

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: KWPN prest. predikaat van nakomeling uit ander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:57

heel vreemd idd, het gaat om de vererving van je kwpn merrie, zou niet uit moeten maken van welke hengst of bij welk stamboek.

mijn merrie had 2 broers van rafurstinels, bij het nrps ingeschreven, maar die prestaties telden niet mee.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: KWPN prest. predikaat van nakomeling uit ander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:17

Zelfde hier bij onze merrie. 1 Z2 nakomeling van Belisar, 1 van Rajko ZFDP in het Z2 en eentje van Lancer II in het ZZ zwaar. En geen prestatie predikaat.

ladydarkness
Berichten: 565
Geregistreerd: 22-08-05

Re: KWPN prest. predikaat van nakomeling uit ander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:05

Dat is toch echt heel raar. Ook als je een bewijs overlegd van de sportstanden via de KNHS en een kopie van het papier?

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 20:31

Als het KWPN de standen van een nakomeling, die ingeschreven staat bij een ander stamboek, niet accepteert, dan zal een kopie opsturen weinig zin hebben.
Ik vind het een zure en kromme regel, maar wat doe ik eraan? :+

devlegert
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-03-10

Re: KWPN prest. predikaat van nakomeling uit ander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:14

Het is wel mogelijk!
Vorige maand nog het prestatiepredikaat gekregen bij een kwpn merrie via een BWP nakomeling.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: KWPN prest. predikaat van nakomeling uit ander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:05

dan is dat heel onlangs gewijzigd, ik ben er een tijd terug ook mee bezig geweest maar toen een afwijzing gekregen

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Re: KWPN prest. predikaat van nakomeling uit ander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:30

Ik denk dat je het best het KWPN kan bellen met deze vraag, dan weet je het helemaal zeker. Maar bij mijn weten tellen alleen de KWPN geregistreerde dieren mee voor die predikaten.

@ devlegert, die BWP nakomeling kan ook overgeschreven zijn naar het KWPN waardoor het dus wel meetelt.