Klaver-Luzerne Hooi,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Klaver-Luzerne Hooi,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 07:35

Hoi,

Er werd ons aangeraden om onze paardjes Luzerne-klaverhooi uit Frankrijk te gaan voeren,wie heeft hier ervaring mee?
Ze staan dus altijd in de paddock,we hebben nog steeds geen weide ter beschikking,ze krijgen nu s'morgens rond 07:00u en s'avonds om 21:00u een flink pak hooi elk,ze staan er dan ongeveer een uurtje of 2 aan te knabbelen,en dan rond 2 uur een reep summerfit,rond 5 uur krijgen ze zemelen,met grasmix en een beetje kruidenmix.Tussendoor nog een appel of twee.
Ze doen het hier wel goed op,maar zou iets willen voeren waar ze langer op knabbelen,dus wie heeft tips?

Groetjes Cindy.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:31

Mijn paard krijgt naast haar brokken en muesli ook lucerne-mix van Hartog er doorheen.
Dit krijgt ze 2 keer per dag. Daarnaast krijgt ze 3 keer per dag hooi en ze staat per dag ongeveer 9 uur lang in de wei.

Ik ben rustig aan het afbouwen met de Hartog lucerne mix omdat paarden er dikke benen (bij kogels) van kunnen krijgen.
Ook zitten er best wel veel suikers in.
Reden voor mij om het af te bouwen en geheel te stoppen Hartog lucerne-mix.

Aan de ene kant vind ik het wel jammer want het is inderdaad zo dat ze lekker lang op hun eten knabbelen en zeker voor een jong paard vind ik dat belangrijk.

Zodra de Lucerne-mix op is, krijgt ze meer hooi erbij. :-)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:57

jouw paard zal wel op stal staan,of niet?
VDB schreef:
Mijn paard krijgt naast haar brokken en muesli ook lucerne-mix van Hartog er doorheen.
Dit krijgt ze 2 keer per dag. Daarnaast krijgt ze 3 keer per dag hooi en ze staat per dag ongeveer 9 uur lang in de wei.

Ik ben rustig aan het afbouwen met de Hartog lucerne mix omdat paarden er dikke benen (bij kogels) van kunnen krijgen.
Ook zitten er best wel veel suikers in.
Reden voor mij om het af te bouwen en geheel te stoppen Hartog lucerne-mix.

Aan de ene kant vind ik het wel jammer want het is inderdaad zo dat ze lekker lang op hun eten knabbelen en zeker voor een jong paard vind ik dat belangrijk.

Zodra de Lucerne-mix op is, krijgt ze meer hooi erbij. :-)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:05

sorry lees het net 9uur per dag op wei.ik zie vaak dat paarden die in een box staan bv voordroog krijgen en dan met dikke benen kogels staan als ze dan de wei op gaan worden benen dunner.dus heb je een paard dat 24/7 opwei of paddock buiten staat,met de bewegingsmogelijkheden dat je het best kunt voeren,je kunt altijd eens informatie opvragen over de hoeveelheden suikers etc er in zitten,of het gewoon eens proberen.

onze paarden/pony's lopen 24/7 buiten met een inloopstal in de zomer hoef ik niks bij te voeren en leven ze van het gras (ook dit jaar hebben ze weer een lekkere buik).in de winter voer ik wel bij eerst deed ik dit met hooi maar hoeveel ik ook voerde mijn volbloed zag er altijd extreem mager uit nu heb ik kleine pakjes voordroog die ik bestel en dan bezorgd worden deze zijn speciaal gemaakt voor paarden.sinds ik dit voer zijn mijn paarden/pony's mooi op gewicht in de winter krijgen ze wel altijd ook een beetje brok of musli en wat pulp met of zemelen of wat mais.maar dit bekijk ik me dit jaar misschien kan de pulp wel bijna weg gelaten worden.ik ben erg blij met deze voordroog.en onze paarden/pony;s hebben nooit ergens last van zoals dikke benen ofzo.

je kunt me pb sturen als je het adres wilt van het voer,gr

Taniya
Berichten: 1094
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: around the stables

Re: Klaver-Luzerne Hooi,

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:27

Lucerne heeft een scheve calcium fosfor verhouding dus pas op met te veel geven.
Je kan eens kijken bij de Pre Alpin Aspero dit kan je of zo of door het voer heen geven dit zijn alleen pure grassen en kruiden (60) en kan ook als hooivervanger dienen, zitten geen toevoegingen in en geen melasse dus een zuiver schoon product. Kijk vvor de exacte vit-min hiervan (wat in deze grassen en kruiden voorkomt) een op mijn website zie hieronder