vraagje aan de studenten @ bokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

vraagje aan de studenten @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:04

hoi :wave:

ik heb een vraagje aan bokkers die een universitaire studie doen... namelijk: heb je een eigen paard? zo ja, wie betaald je paard? en, als je je paard zelf betaald, hoe deel(de) je je tijd in met school/universiteit, werk en je paard, zowel op het voortgezet onderwijs als de universiteit? hoe zwaar is het?
(en waar je dan studeert is ook wel handig, aangezien enschede veel goedkoper is dan amsterdam bijv. :Y) )
ik hik er op het moment namelijk heel erg tegenaan dat ik méér wil dan paar keer per week in de bak hobbelen, ik wil graag natural-horse-manship doen, springen, crossen, wedstrijden rijden, zonder zadel en zonder hoofdstel rijden, en ja zelfs stallen uitmesten en het dagelijkse werk buiten het rijden om mis ik heel erg. huidige verzorgpaardje heb ik het heel erg naar mijn zin, alleen als het kon zou ik dan toch voor eigen paard gaan om de boven genoemde redenen. mijn ouders zouden het wel willen alleen die hikken weer tegen de kosten en mijn tijd, helemaal over een paar jaar als ik ga studeren. dus vandaar mijn vragen :)

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:32

Ik ben zelf bezig aan een masterstudie (ga naar het vierde), dus ik wil wel even reageren op je vragen:
Ik heb een eigen paard, betaal het zelf van mijn spaarrekening want ik werk niet. Hooguit een weekje of 2 vakantiewerk.
Ik ga bijna elke dag na school naar mijn paard en ook in het weekend. Ik heb nu herexamen maar ga nog steeds dagelijks bij mijn paard, en die staat 17 km van mijn woonplaats vandaan.
Ik studeer in Gent, dat ligt dichter bij stal. Dan kan ik meteen na school. Ik had dezelfde vragen als jij, maar toch maar het risico genomen en een paard aangeschaft. Nog geen spijt van gehad :)
Het scheelt wel dat ik af en toe een lesje oversla en ik tijdens de examenperiode niet 24/7 binnenzit, maar dat ik na 16 uur toch niet meer studeer en daarbij geen 'kostbare' tijd verlies.
Ik denk dat je zelf een beetje moet kijken in hoeverre jij tijd kan vrijmaken.
Het scheelt ook als je paard op volpension staat. Dus geen extra werk aan voederen, mesten enz..
Persoonlijk vind ik een eigen paard zóveel fijner dan een verzorgpaard, wat ik ook eerst had. Leverde op het einde alleen maar problemen op en met een eigen paard ben je vrij om te gaan en staan waar je wil :)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: vraagje aan de studenten @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:34

Ik studeer, woon in een studio samen met mijn vriend en heb een eigen paard en ook nog een kat. Paard staat overigens in volpension, dat scheelt veel in tijd. Ik kom prima rond en heb ook meer dan genoeg tijd voor mijn paard en studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:22

bedankt voor de reacties!
@unicorn_kiss, hoeveel kost een kamer/stal/studie in gent dan? wijkt dit heel erg af van bijv. utrecht (waar ik waarschijnlijk heen ga)? zou je door de week een baantje erbij kunnen qua tijd?

is er nog iemand die al vanaf het vwo een paard heeft en nu nog steeds?

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:24

Het ligt er ook maar net aan hoe zwaar je studie is en hoe ver je paard staat.
Ik studeer diergeneeskunde in Gent en ga nu naar mijn 5de jaar. Ik woon op een uur rijden van Gent (met de trein 3u) en aangezien ik niet over een eigen auto beschik, is pendelen geen optie. Ik zit dus op kot tijdens de week. Mijn paard staat thuis, dus ik kan alleen in de weekends rijden. Maar dan nog, als mijn paard dichterbij zou staan, zou ik niet zo veel vaker rijden. Daar heb ik gewoonweg de tijd niet voor. Tijdens de examens al helemaal niet, dan staat mijn paard 8 weken stil. Meestal zorg ik dan wel dat er iemand anders met mijn paard rijdt zodat hij wat in conditie blijft.
Ik rijd dus veel minder als vroeger, maar toch vind ik dat ik het aardig weet te combineren. Toen ik met mijn studie begon, dacht ik nl. dat ik mijn paard zou moeten verkopen zoals zoveel studenten doen, maar dat bleek niet nodig. Ik rijd ook nog gewoon wedstrijden in de zomermaanden...en niet onverdienstelijk al zeg ik het zelf. :o
Mijn lieve papa zorgt voor mijn paard als ik niet thuis ben. Ook op financieel gebied zorgt hij voor alles. Als ik hem niet zou hebben... <3

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:25

eefj33 schreef:
bedankt voor de reacties!
@unicorn_kiss, hoeveel kost een kamer/stal/studie in gent dan? wijkt dit heel erg af van bijv. utrecht (waar ik waarschijnlijk heen ga)? zou je door de week een baantje erbij kunnen qua tijd?

is er nog iemand die al vanaf het vwo een paard heeft en nu nog steeds?


Mijn vriend en ik betalen 350 euro exclusief elektriciteit etc.. per maand. We hebben een keuken en badkamer
Een baantje zou ik moeilijk redden, hooguit weekendwerk.
Hoe de prijzen in Nederland liggen, geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:26

unicorn_kiss schreef:
eefj33 schreef:
bedankt voor de reacties!
@unicorn_kiss, hoeveel kost een kamer/stal/studie in gent dan? wijkt dit heel erg af van bijv. utrecht (waar ik waarschijnlijk heen ga)? zou je door de week een baantje erbij kunnen qua tijd?

is er nog iemand die al vanaf het vwo een paard heeft en nu nog steeds?


Mijn vriend en ik betalen 350 euro exclusief elektriciteit etc.. per maand. We hebben een keuken en badkamer
Een baantje zou ik moeilijk redden, hooguit weekendwerk.
Hoe de prijzen in Nederland liggen, geen idee


350 voor alles? dat zou je hier niet redden denk :O een kamer in utrecht is al zo rond de 350...

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:27

Ik studeer aan de VU in Amsterdam en woon sinds kort in Den Haag, huur met vriendlief een huisje.

Ik heb geen eigen paard, en hoewel dat financieel en qua tijd misschien wel zou kunnen, zou ik het nu ook niet willen. Heb wel een geweldig bijrijdpaard waar ik alles mee mag wat jij net omschreef, dus dat scheelt. Het paard staat in Oostzaan, dus in het weekend verblijf ik bij mijn ouders in Zaandam om hem te rijden.

Ik zou niet voor een eigen paard in mijn studieperiode gekozen hebben omdat er, naast je studie, nog zoveel meer leuks te doen is in deze tijd! Dingen die straks, als je een baan hebt, veel moeilijker zijn, namelijk reizen, ongeplande weekendjes weg, veel tijd in je studentenvereniging steken, en noem maar op. Dat zou met een eigen paard veel moeilijker zijn.

En begrijp me niet verkeerd, ik wil later absoluut een eigen, en er zijn ook echt wel momenten dat het heel erg kriebeld, maar toch ben ik blij dat ik daar niet voor gekozen heb in deze periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:30

saarie schreef:
En begrijp me niet verkeerd, ik wil later absoluut een eigen, en er zijn ook echt wel momenten dat het heel erg kriebeld, maar toch ben ik blij dat ik daar niet voor gekozen heb in deze periode.


ja oke dat begrijp ik, het scheelt dat je zoveel mag met je bijrijdpaard denk ik. ik heb het ook wel getroffen met mn verzorgpaard nu hoor, zeker! alleen die dingen kan ik er niet + als er niemand thuis is daar kan ik ook niet heen... wat ik erg jammer vind.

Jewey

Berichten: 113
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:31

Ik studeer, woon op mezelf, werk in de weekenden en vakanties thuis en combineer dit alles met mijn paard.
Moet erbij zeggen dat ik heel erg flexibel werk heb, een fijne bijrijdster die ik met een gerust hart alleen laat met mijn paard. En een vriendin die een oogje in het zeil houdt als ik er niet ben
Mijn studie en huis zijn in Groningen en ik werk in de buurt van Utrecht. Het is soms een geregel en erg druk, maar het plezier dat ik van mijn paard heb is voor mij onbetaalbaar.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:35

saarie schreef:
Ik studeer aan de VU in Amsterdam en woon sinds kort in Den Haag, huur met vriendlief een huisje.

Ik heb geen eigen paard, en hoewel dat financieel en qua tijd misschien wel zou kunnen, zou ik het nu ook niet willen. Heb wel een geweldig bijrijdpaard waar ik alles mee mag wat jij net omschreef, dus dat scheelt. Het paard staat in Oostzaan, dus in het weekend verblijf ik bij mijn ouders in Zaandam om hem te rijden.

Ik zou niet voor een eigen paard in mijn studieperiode gekozen hebben omdat er, naast je studie, nog zoveel meer leuks te doen is in deze tijd! Dingen die straks, als je een baan hebt, veel moeilijker zijn, namelijk reizen, ongeplande weekendjes weg, veel tijd in je studentenvereniging steken, en noem maar op. Dat zou met een eigen paard veel moeilijker zijn.

En begrijp me niet verkeerd, ik wil later absoluut een eigen, en er zijn ook echt wel momenten dat het heel erg kriebeld, maar toch ben ik blij dat ik daar niet voor gekozen heb in deze periode.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je paard in volpension staat kan je ook gewoon leuke spontane dingen doen zonder je zorgen te hoeven maken om je paard.
Binnenkort ga ik een weekje naar Londen terwijl mijn vriend af en toe eens binnenspringt bij tpaard, en kan hij ook genieten van een weekje rust :)
Mijn uitgangsleven is er eigenlijk ook helemaal niet op achteruigegaan, integendeel. Daar zijn dan de avonden en nachten voor, die hoef ik niet te spenderen aan mijn paard.
het is juist fijn om deze dingen te kunnen combineren, alleen betaal je er een aardig prijsje voor ;)
Natuurlijk zijn er wel enkele activiteiten die je minder kan doen

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:36

eefj33 schreef:
unicorn_kiss schreef:


Mijn vriend en ik betalen 350 euro exclusief elektriciteit etc.. per maand. We hebben een keuken en badkamer
Een baantje zou ik moeilijk redden, hooguit weekendwerk.
Hoe de prijzen in Nederland liggen, geen idee


350 voor alles? dat zou je hier niet redden denk :O een kamer in utrecht is al zo rond de 350...


EXclusief ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:38

unicorn_kiss schreef:
eefj33 schreef:

350 voor alles? dat zou je hier niet redden denk :O een kamer in utrecht is al zo rond de 350...


EXclusief ;)


ja oke, ik bedoel 350 voor kamer en je paard (exclusief die dingen dan)

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:39

unicorn_kiss schreef:
eefj33 schreef:

350 voor alles? dat zou je hier niet redden denk :O een kamer in utrecht is al zo rond de 350...


EXclusief ;)


Dan nog! Dat is weinig! Ik betaal voor mijn kot in Merelbeke ook 350 (wel alles inclusief) en nu ga ik met mijn vriend samenwonen in een appartementje van 650 (EXclusief). En dat was nog een van de goedkopere appartementen in die regio!

Jewey

Berichten: 113
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:40

unicorn_kiss schreef:
saarie schreef:
Ik studeer aan de VU in Amsterdam en woon sinds kort in Den Haag, huur met vriendlief een huisje.

Ik heb geen eigen paard, en hoewel dat financieel en qua tijd misschien wel zou kunnen, zou ik het nu ook niet willen. Heb wel een geweldig bijrijdpaard waar ik alles mee mag wat jij net omschreef, dus dat scheelt. Het paard staat in Oostzaan, dus in het weekend verblijf ik bij mijn ouders in Zaandam om hem te rijden.

Ik zou niet voor een eigen paard in mijn studieperiode gekozen hebben omdat er, naast je studie, nog zoveel meer leuks te doen is in deze tijd! Dingen die straks, als je een baan hebt, veel moeilijker zijn, namelijk reizen, ongeplande weekendjes weg, veel tijd in je studentenvereniging steken, en noem maar op. Dat zou met een eigen paard veel moeilijker zijn.

En begrijp me niet verkeerd, ik wil later absoluut een eigen, en er zijn ook echt wel momenten dat het heel erg kriebeld, maar toch ben ik blij dat ik daar niet voor gekozen heb in deze periode.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je paard in volpension staat kan je ook gewoon leuke spontane dingen doen zonder je zorgen te hoeven maken om je paard.
Binnenkort ga ik een weekje naar Londen terwijl mijn vriend af en toe eens binnenspringt bij tpaard, en kan hij ook genieten van een weekje rust :)
Mijn uitgangsleven is er eigenlijk ook helemaal niet op achteruigegaan, integendeel. Daar zijn dan de avonden en nachten voor, die hoef ik niet te spenderen aan mijn paard.
het is juist fijn om deze dingen te kunnen combineren, alleen betaal je er een aardig prijsje voor ;)
Natuurlijk zijn er wel enkele activiteiten die je minder kan doen


Eens! Mijn paard kan zich overigens best een paar dagen zonder mij vermaken. Ik sta op een pensionstalling en ze wordt prima in de gaten gehouden. Het is alleen een kwestie van organiseren en prioriteiten. Ik krijg het prima voor elkaar om te studeren, werken, voor mijn paard te zorgen en ook mijn vrienden te zien. Het is alleen een strakke planning.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:41

Ik betaal ook nog 150 euro per maand aan stalling, en binnenkort ook 40 euro/maand aan instructrice


Ik was niet helemaal duidelijk: mijn vriend en ik zitten ook op KOT, dus redelijk klein hé

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:42

Jewey schreef:
unicorn_kiss schreef:


Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je paard in volpension staat kan je ook gewoon leuke spontane dingen doen zonder je zorgen te hoeven maken om je paard.
Binnenkort ga ik een weekje naar Londen terwijl mijn vriend af en toe eens binnenspringt bij tpaard, en kan hij ook genieten van een weekje rust :)
Mijn uitgangsleven is er eigenlijk ook helemaal niet op achteruigegaan, integendeel. Daar zijn dan de avonden en nachten voor, die hoef ik niet te spenderen aan mijn paard.
het is juist fijn om deze dingen te kunnen combineren, alleen betaal je er een aardig prijsje voor ;)
Natuurlijk zijn er wel enkele activiteiten die je minder kan doen


Eens! Mijn paard kan zich overigens best een paar dagen zonder mij vermaken. Ik sta op een pensionstalling en ze wordt prima in de gaten gehouden. Het is alleen een kwestie van organiseren en prioriteiten. Ik krijg het prima voor elkaar om te studeren, werken, voor mijn paard te zorgen en ook mijn vrienden te zien. Het is alleen een strakke planning.


Heerlijk is dat hé, zo'n volle planning :D

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:43

unicorn_kiss schreef:
Ik betaal ook nog 150 euro per maand aan stalling, en binnenkort ook 40 euro/maand aan instructrice


Ik was niet helemaal duidelijk: mijn vriend en ik zitten ook op KOT, dus redelijk klein hé


Mag dat eigenlijk wel? Met twee op 1 kot? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:44

ooh oke! dus 500 in de maand excl.. en binnekort 540.

maar als ik de ervaringsdeskundige hier moet geloven is het qua tijd wel te doen. en financieel als je alles zelf moet doen? (en natuurlijk, kan een 15 jarige ook genoeg verdienen :D )

*edit; type foutje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:44

Ik studeer vrijetijds management in Breda, ga afstuderen voor mijn bachelor, en ik heb een eigen paard. Het paard staat nog waar ze stond voor ik naar Breda verhuisde, ong 4km bij mijn ouders vandaan, 100km van Breda.

Ik rijd haar in het weekeind en ik heb nogsteeds op vrijdag middag les.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:46

Orlinapaard schreef:
unicorn_kiss schreef:
Ik betaal ook nog 150 euro per maand aan stalling, en binnenkort ook 40 euro/maand aan instructrice


Ik was niet helemaal duidelijk: mijn vriend en ik zitten ook op KOT, dus redelijk klein hé


Mag dat eigenlijk wel? Met twee op 1 kot? O:)


Mag dat niet :oo
Wist ik niet :')

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:52

unicorn_kiss schreef:
Orlinapaard schreef:

Mag dat eigenlijk wel? Met twee op 1 kot? O:)


Mag dat niet :oo
Wist ik niet :')


Haha, nee dat mag niet :D Dat is onderverhuren, wat verboden is vanuit de stad Gent.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: vraagje aan de studenten @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:56

Cr*p, staat nu mooi openbaar op bokt haha

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: vraagje aan de studenten @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:01

ga dit topic even volgen

Heb zelf ook mn eigenpaard, en ben net begonnen aan het eerstjeaar Accountancy op hhs. Ik woon dan wel thuis, en m'n ouders betalen Yankee. Maar qua tijd, pfoe. Ik zit op maandag tot 6 opschool, dus yank heeft dan lekker daggiej vrij. dinsdag tot 12, spreekt voor zich, woensdag vrij, 's avonds werken, donderdag tot 5 en vrijdag tot 11. Zaterdag werk ik eigenlijk de hele dag, maar dan heb ik een soort van bijrijdster voor die dag(moeder van een meisje dat een bijrrijder is van een haflinger). zondag heb ik vrij.\
ik heb het ide dat t allemaal wel gaat lukken eigenlijk, en dat m'n sociale leven er niet onder gaat lijden oid..
niet meer dan op de middelbare anyway :')

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:05

Ik ben deze zomer afgestudeerd, mijn paard kwam er het laatste jaar van mijn studie bij.
Het idee was pas te gaan kijken voor een paardje als ik mijn studie had afgerond, maar ja, soms lopen dingen anders dan verwacht ;)

Ik heb grafisch ontwerpen aan de kunstacademie in Utrecht gestudeerd. Hoewel veel mensen nog steeds denken dat je alleen leert kleien op de kunstacademie is dat toch echt niet het geval ;) Het is flink doorwerken en ook de kosten lopen flink op. De eerste jaren van mijn studie denk ik dat ik zowel qua tijd als qua geld geen eigen paard had kunnen permiteren.
Maar als ik kijk naar vrienden die studeren of hebben gestudeerd denk ik dat het bij veel studies wel zou moeten kunnen, als je goed kunt plannen, zuinig wilt leven en bereidt bent bepaalde dingen te laten die studiegenoten misschien wel doen.

Het laatste jaar van mijn studie waarin ik mijn paardje al had was eigenlijk juist heel fijn. In het laatste jaar hadden we nog maar weinig verplichte uren en heel veel zelfstudie, waardoor ik makkelijker mijn eigen tijd in kon delen. Paard heeft me echt geholpen met afstuderen, doordat ik met hem mijn hoofd even leeg kon maken en uit kon waaien waarna ik 's avonds weer hard aan het werk kon met mijn scriptie en afstudeeropdracht.

Ik heb trouwens zowel mijn studie als mijn paard zelf betaald.