Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 11:02

http://www.nieuwsblad.be


De Britse prins Harry heeft tijdens een polomatch zijn paard zo hardhandig de sporen gegeven dat het dier er een bloedende buikwond aan over hield. Het incident gebeurde in juli in Windsor Great Park (Berkshire) tijdens een wedstrijd tussen het team van prins Harry en dat van de Royal Navy.

De foto's zijn nu uitgelekt. Tijdens het polospel is het verboden rijdieren hardhandig de sporen te geven. Sancties voor het overtreden van die regel kunnen gaan van een verwittiging tot een boete van omgerekend 60.000 euro. Volgens polokenners doet de aard van de verwonding vermoeden dat het om een ongeluk gaat. Dierenrechtenorganisaties spreken ronduit van dierenmishandeling.

De nationale polofederatie van Groot-Brittannië is een onderzoek gestart.

Klik hier voor twee foto's.
Klik hier voor nog een foto.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:04

Ik dacht dat je bij polo sowieso geen sporen mocht? Lijkt me meer dan logisch, omdat je alle kanten op gaat zitten en dus je balans ook houdt met je hakken. Als je daar dan nog sporen aan hebt zitten, is dat inderdaad niet zo vriendelijk.
Ik vind de sporen die je bij hem zit zitten voor zoiets ook veel te lang en ze zijn volgens mij niet rond. Verder kan de verwonding wel veel erger lijken dan het is, het is wel een wit paard namelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 11:05

Mwah, of de wond nu op een bruin of wit paard zit..
Een wond veroorzaken door spoorgebruik is natuurlijk altijd fout.

Hilde_q

Berichten: 7947
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:07

En helaas zie je dat ook steeds vaker. Ik zag het vaak op springwedstrijden en als je er dan iets van zegt krijg je een grote mond dat het een moeilijk paard is etc.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:07

Jaaa tuurlijk, dat bedoel ik ook helemaal niet :) Maar op de foto's lijkt het best een grote verwonding, terwijl dat in werkelijkheid wel eens mee zou kunnen vallen.
Neemt inderdaad niet weg dat het absoluut niet diervriendelijk is en dat het makkelijk voorkomen had kunnen worden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:10

ik vind die hele polosport ruw en dieronvriendelijk :(
die boete daar lacht hij om ben ik bang....

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:10

De plek is niet de plek waar je normaal gesproken aanspoort. Het ligt te ver naar achter. Waarschijnlijk (het is een vermoede) heeft hij zijn evenwicht proberen te houden en heeft daardoor op een verkeerde manier zijn sporen gebruikt.
Bij een wit paard zie je veel beter het bloed en kan het soms veel erger lijken, doordat elke witte haar gelijk rood wordt.

Natuurlijk moet hier wel onderzoek naar gedaan worden. Het is absoluut nie tdiervriendelijk.

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:14

Dribbel.. Bij de polosport draait het niet om netjes je been achter de singel te houden... Bij een flinke galop wordt er ook flink aangedreven en inderdaad kunnen ze kort draaien waardoor benen hun in evenwicht houdt. Het been wordt op alle plaatsen gebruikt.
Ik vind dit gewoon schandalig, ongeacht of het nu erger lijkt omdat het een wit paard is.. Je moet toch flink de spoor gebruikt hebben, wil je door een dikke paardenhuid heen drukken. Dus de boete is meer dan terecht.
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 04-09-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:14

geerke schreef:
ik vind die hele polosport ruw en dieronvriendelijk :(
die boete daar lacht hij om ben ik bang....

Die boete daar zal hij om lachen inderdaad, maar de reputatieschade die hij hierdoor oploopt, dat zal hij minder vinden.

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:17

Weet iemand of je in de Polosport met sporen mag rijden?
Ik zie eigenlijk nooit een Polo-rijder met sporen.

BlixtsnabbBS

Berichten: 110
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:18

Dat arme dier. Je zou die prins toch zelf lek prikken....

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:21

@BlixtsnabbBS Als beelddenker zag ik dit even helemaal voor me :D
@WolinLotte Wat je zegt weet ik ook en daarom schreef ik het ook. Bij polo kun je je been niet netjes op de plaats houden en dat is ook niet echt nodig. Alleen dat er dan dit kan gebeuren, dat vind ik dat jammer.

Jespri

Berichten: 9638
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:22

Ulissa schreef:
Weet iemand of je in de Polosport met sporen mag rijden?
Ik zie eigenlijk nooit een Polo-rijder met sporen.



Ik zou het even navragen voor je mijn buurman heeft een polo team/stal, ben er namelijk nu zelf ook wel nieuwschierig naar :)

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:23

Las net op de site van een poloverrenining dat er met sporen en/of zweep gereden mag worden.

Diortje_vds

Berichten: 559
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:25

Hier zijn geen excuses of 'ja,maar..'-s voor, in geen enkele tak van de paardensport tout court! Bedroevend :n

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:26

In nederland, of in engeland?

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:26

ik snap niet dat in zo'n sport sporen mogen gebruikt worden. :n Je zit immers niet bepaald met een rustige beenligging hé. Arm dier.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:28

Belachelijk.. :n Sowieso mag van mij die hele sport afgeschaft worden.. Dan geruk en gepluk aan die beesten!

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:28

Helaas zal dit ook weer overroepen worden omdat die jongen enige bekendheid geniet...

Het hoort inderdaad niet, en het ziet er allesbehalve uit. Maar je ziet dergelijke zaken overal, op eender welke wedstrijd (daarom keur ik het nog niet goed, maar ik wil enkel aantonen dat wèl uitgebreid de krant haalt, en de veeeeeeeeeele paarden van onbekende ruiters die hetzelfde meemaken niet)

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:29

Hm, als ik dat paard was, had ik die vent alle hoeken van de omgeving laten zien :(

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:33

prins of niet, ik had die man persoonlijk niet de liefste woorden toegesproken als ik bij de wedstrijd geweest was. -:(-

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:34

wat een ophef weer. lang leven de media.
als het ieder ander was geweest had je er nooit wat over gehoord.

het is zeker niet goed en netjes maar dit soort dingen kunnen gebeuren in sport en is geen reden weer meteen een hele sporttak (polo) aan de schandpaal te nagelen.

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:39

Het is prima dat er ophef over gemaakt wordt, misschien worden er dan eens goede regels voor gemaakt dat je uitgesloten wordt van de wedstrijd als je dit veroorzaakt. En dan heb ik het niet alleen over polo, maar over alle andere takken van paardensport.
Als je dit als '' ongelukje '' hebt vind ik dat je het niet verdient om sporen te dragen.

En even over de polosport:
Een paard kan een polowedstrijd prima gereden worden zonder, en als dat niet zo gaat heb je misschien niet een geschikt paard voor de sport, het is algemeen bekend dat hier veel snelle draaien, stops, enz worden gemaakt en dan is een spoor niet echt veilig om te gebruiken naar mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 04-09-10 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:45

er zijn overal regels voor hoor.
bv disqualificatie van de rit als ze het zien of zoals hier ook staat fikste boetes.

of wil je iemand levenslang laten uitsluiten om zoiets???

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:46

Toch ziet het er op de foto net iets meer uit dan een schammetje...
Tja, wat kan je zeggen... Harry is nou niet de ruiter die je als paard op je rug wil hebben, want of je hebt een spoor in je buik, of je maakt als paard een schuiver OF je krijgt een weg gegooide hockeystick tegen je hersenpan als toevallig passerend paard. Kan alleen zeggen dat het misschien tijd word voor Harry om een andere hobby te zoeken... Motocross misschien???