Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 23:21

Hallo,

2 vragen:

Gister een paard gereden dat voor het eerst het tong over het bit gooide. Tong teruggelegd en toen deed ze het nog 2x maar ze legde hem ook zelf weer terug..
Paard was verder fijn te rijden.

Paard is 4 en er is nog geen tandarts bijgeweest, zou dit een oorzaak kunnen zijn?
En hoe evt. op te lossen als ze dit blijft doen?

En hetzelfde paard is tot nog toe 2 keer vanuit het niets gaan liggen, 1 keer tijdens het poetsen, en 1x toen we wegliepen bij poetsplaats.
Niks aan het handje en ineens zakte ze door haar benen en wilde gaan liggen. Gelukkig was ik er dus 2x zelf ook bij en ik kreeg haar zo weer overeind.
Zwiep richting buik en een harde HÉÉ waren voldoende.

Als ze opstaat is er ook niks meer aan de hand. Paard lijkt verder in alle opzichten kerngezond.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:25

Als een paard een probleem in de hersenen heeft is het verder kerngezond. Ik zou daar het eerst aandenken. Kleine beroerte bv. Kan nl ook oorzaak zijn van raar doen met de tong.
Parasieten kunnen naar de hersenen trekken en bv stuipen veroorzaken.

Verder kan willen gaan liggen ook iets heel simpels als jeuk aan de buik als oorzaak hebben... of een gaskoliek(je). Of een parasiet (horzel die als larve door het lichaam graaft) die zich door de buikwand naar buiten boort, ook nog eens meegemaakt.

Kan dus alle kanten op, vrees ik.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-09-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:27

Persoonlijk wordt er bij mij geen paard beleerd voordat het paard eerst gecheckt is (tanden-spieren wervels)
Een 4 jarig paard is nog flink aan het wisselen lijkt me daarom slim als je eerst een goede tandarts raadpleegt
Dat liggen vind ik erg vreemd lijkt me ook iets voor de Dierenarts!

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:07

In mijn ogen is zo'n paard dan niet gezond als het promt gaat liggen en haal ik er een paardenarts bij.

Chaos schreef:
Als ze opstaat is er ook niks meer aan de hand. Paard lijkt verder in alle opzichten kerngezond.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:14

hm dat hoor je niet vaak denk best wel zaak om dit eens even te laten onderzoeken.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 00:15

Nou, het gaat dus niet echt liggen maar wil een poging doen tot.
Heeft verder nergens voor én na nergens last van. Ook in de wei niet.

Dit is gebeurt in een periode van een paar weken tijd, het liggen dan. Er zullen zo'n 3 weken hebben tussengezeten gok ik zo.

Staat verder 24/7 op het land.

Ik heb met de eigenaar over een tandarts gesproken, maar kan dit ook een oorzaak zijn is de vraag?

Lusitana; Als dergelijk gedrag nog een voor komt zal ik zeker een check-up aanraden.

Maar omdat er verder dus niks raars aan de hand lijkt, ook met rijden niet, vroeg ik me af of het ook een dergelijk protest kan zijn. Paard ging beide keren liggen na het opzadelen, maar is niet gevoelig op de buik of rug voor zover ik het kan controleren. Maar ze is jong, dus is het wennen voor haar en reageert ze er raar op??

Thanx iig.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 00:16

Als ik haar niet overeind had gehaald was ze denk ik wel echt gaan liggen, maar heb die reactie op het beton niet afgewacht. Dus wellicht dat ze dan was gaan rollen ofzo, maar dat is speculeren.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:20

rollen op steen lijkt mij niet heel relaxt voor haar , maar je weet nooit misschien voelt ze wel iets aankomen of zo epileptie misschien wel

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 00:24

Ja, maar ze zakt door haar benen, heeeel relaxed, en ik zie dat reageer en ze komt ook net zo relaxed weer overeind. Zo van nou okee dan, en loopt dan braaf mee.

Daarom zit het me zo dwars, het gaat zo braafjes allemaal, heel apart.

En nee, mij lijkt het ook niet prettig, maar het is me niet duidelijk wat ze wél wil!

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:42

Chaos schreef:
Nou, het gaat dus niet echt liggen maar wil een poging doen tot.
Heeft verder nergens voor én na nergens last van. Ook in de wei niet.

Dit is gebeurt in een periode van een paar weken tijd, het liggen dan. Er zullen zo'n 3 weken hebben tussengezeten gok ik zo.

Staat verder 24/7 op het land.

Ik heb met de eigenaar over een tandarts gesproken, maar kan dit ook een oorzaak zijn is de vraag?

Lusitana; Als dergelijk gedrag nog een voor komt zal ik zeker een check-up aanraden.

Maar omdat er verder dus niks raars aan de hand lijkt, ook met rijden niet, vroeg ik me af of het ook een dergelijk protest kan zijn. Paard ging beide keren liggen na het opzadelen, maar is niet gevoelig op de buik of rug voor zover ik het kan controleren. Maar ze is jong, dus is het wennen voor haar en reageert ze er raar op??

Thanx iig.


Ik lees het topic mee vanaf het begin en zat te wachten op de oorzaak van het gaan liggen en dank Chaos, je geeft hem al zelf. Je paard gaat liggen NA het opzadelen. Het paard reageert dus op het aansingelen en gaat daarop liggen. Dit hoeft echt niet strak aansingelen te zijn, maar het lijkt voor mij heel duidelijk op een vorm van singeldwang. Bij ons ging er ook een gewoon door de benen en lag plat op de grond met zadel en al, niet grappig, maar inderdaad verder ook niet in paniek.
Dit kan verbeteren met de tijd of eventueel aansingelen in de bak of een andere singel gebruiken.

De tong over het bit kan van tijdelijke aard zijn, of gewoon spelen met het bit of geef je het paard een snoepje na bitinname?

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 07:51

Vaak hangt het bit te laag als het paard het bit zo gemakkelijk heen en terug over het bit kan doen.

En het liggen lijkt mij ook zadeldwang.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:07

hallo,
ik heb in april 'n nieuw paard gekocht, arabisch volbloed en ik had toch hetzelfde als wat jij nu verteld. Was hem aan 't poetsen ( had 'm al 2 maanden ofzo ) en ineens ging hij liggen! uit 't niets! ik schrok er van en riep mijn moeder erbij. Liet hem even liggen om te kijken waar hij eigenlijk mee bezig was. Hij lag daar maar gewoon. Toen moest hij van mij omhoog en sprong hij omhoog, niets aan de hand. Vervolgens ook ingespannen en gereden. Toen die 2 weken wilde hij telkens gaan liggen, maar kon hem wel telkens tegenhouden. Nu is 't voorbij, was echt maar periode van 2 weken. Qua gezondheid is er niets met 't paard aan de hand, dus ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:25

Tja, van dat zadelen stond er eerst niet bij.
Paarden vinden het niet lekker om iets onder zich te voelen en het is een natuurlijke reactie om het te willen pletten, net zoals wij naar een mug slaan, bij wijze van spreke.
Als je al hebt aangesingeld en je loopt weg, voelen ze de singel plots weer even anders en dat kan ook reactie geven.

Omdat er 3 weken tussen zat en het om een merrie gaat, kun je ook denken aan de maandelijkse periode (hengstigheid). Ze zijn dan meestal overgevoelig (kunnen niet tegen kietelen) en sommigen kunnen dat echt goed uiten. Anderen maken er niet zoveel van.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:53

Nouja. Ik had al door dat ik niet duidelijk was, daarom in mijn andere post zoveel extra info.

Het bit heb ik al een gat omhoog gehangen, maar moet ik wel zeggen dat ze extreem lenig is met haar tong hoor, hij is ook trouwens enorm groot, haha. Ze is verder ook niet tegen het bit, helemaal niet.

Dat met het singelen, het lijkt me zon rare vorm van singeldwang. Ze heeft trouwens ook al een nieuwe singel in tussentijd, dus dat heeft niet geholpen.

Ik zat inderdaad ook met hormonen in mijn hoofd. Of met de baarmoeder dat ze daar misschien wat last van heeft.

Maar dit komt maanden na het zadelmak maken, is dat dan ook niet wat vreemd? Of wellicht heeft ze bij die ruiter ook al vreemd gedaan maar kan me voorstellen dat hij dat dan niet wilde vertellen haha.

Thanx voor de reacties iig!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:54

Setteke: Paard krijgt geen snoepje of wat dan ook.

Oja. En het is niet zo dat ze gelijk na het opzadelen en aansingelen gaat liggen, want dan had ik de link direct wel gelegd. Maar ze kan zo al een kwartier met zadel op staan en ineens door haar knieen zakken.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:00

Nee het is niet vreemd dat het na maanden van zadelmak maken komt want het kan zijn dat het er weinig mee te maken heeft. Dat ze gewoon nu pas gevoeliger wordt als ze hengstig is, nu ze ouder wordt.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 13:03

Okee, maar dan heeft het volgens jou die singeldwang niet zozeer met singeldwang te maken maar met gevoeligheid op de buik.

Ik ga als ik er weer ben eens even goed kijken idd!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:08

Ja, dit is wel te checken met kijken hoe ze op je hand of borstel reageert als ze hengstig is.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:14

heeft niks met hormonen ect. en hengstigheid te maken, want de mijne deed het ook en is 'n ruin! en ook wat maanden nadat hij ingereden was, heel vreemd.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:47

Dat een ruin of een hengst het ook doet wil niet zeggen dat het bij deze merrie niet aan de hengstigheid ligt. Ik kom daar vooral op door de 3 weken tussenpoos.
Er kunnen diverse oorzaken zijn maar door die tussenpoos is het voor de hand liggend dat het de extra gevoleigheid van de hengstigheid is.

Elk paard kan gevoelig zijn/worden op de borst. Er kan bv ook simpelweg vuil zitten, of je singelt na een tijdje inrijden wat strakker aan.

Er bestaat ook iets als "cold backed" zijn. Ze vinden het dan niet lekker om wat kouds tegen het lichaam te krijgen en dat is dan weer iets wat je meer ziet als het lichaam heel warm is (in de zomer) en het tuig niet zo, of als het tuig werkelijk koud is.
Een singelhoes van bont kan trouwens helpen voor veel oorzaken van singeldwang (voelt immers warmer aan, ze voelen het niet zo plots, het schuurt niet zo als de huid vuil is), alsmede een snoepje anabieden bij het aansingelen, zoadat de aandacht even wordt afgeleid.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 17:12

Thanx.

Ja het is mijn paard niet. We hebben een nieuwe singel gekocht, een leren. Maar vindt hem nou niet echt koud aanvoelen ofzo. Ik heb wel besloten eerst de singel nog even wat losser te laten en dan later bij te singelen. Kijken of ze dan makkelijker wegloopt -ik zie het paard morgen.

Vuil wordt weggepoetst, dus kan me niet voorstellen dat ze daar zo'n last van heeft. :)

Nou, ik ben heel benieuwd!! Maar ga het allemaal eens goed bestuderen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:16

Mijn ruin heeft het nog heel lang gedaan zelfs nadat de oorzaak (verkeerde zadel/singel) was weggenomen.
Het was de angst voor de eventuele pijn die gaat komen en hij liet zich ook zo maar vallen op de poetsplaats.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:21

heb je maagproblemen al uitgesloten? mijn merrie wil bij en na het aansingelen bij de eerste pas voorwaarts ook wel eens gaan liggen. bij haar is het zuiver een maagprobleem, want ik singel pas aan nadat we naar de piste gestapt zijn. Behandeling van de maag en het gaan liggen is ook weg

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ineens gaan liggen en tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 17:30

Ja maar laten vallen is niet het geval, dat gaat anders.
En ze heeft geen pijn, of geeft die iig niet aan bij betasten.

Petitparis:
Ik heb niks uitgesloten, niet mijn paard nl.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:22

Bij ons was de oplossing een brede leren singel, zonder elastiek. Bij neoprene was het hopeloos.
En het paard deed het ook maar eens in de zoveel tijd, was trouwens een ruin. Als hij niet ging liggen, kon het zich ook nog uiten tijdens de eerste rondjes onder het zadel, ja rodeo ;) en je ging er gegarandeerd vanaf.

Succes Chaos.