Wat doen met pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
itsinmygenes
Berichten: 1884
Geregistreerd: 17-08-07
Woonplaats: Nieuwegein

Wat doen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 16:36

Hallo allemaal :)

Ik heb nu ongeveer 4/5 jaar een pony, een NRPS/arabiertje.
In het begin reed ik haar veel en begon wedstrijden te rijden. We zijn tot L1 gekomen en toen begonnen de problemen.
Ze liep niet goed meer. Ze was niet echt kreupel, maar ze liep toch niet goed. Dan ga ik dus ook niet rijden.
Dit is zo ongeveer 3 jaar geleden begonnen. Nu zijn we eigenlijk al de tijd al hiermee bezig om een oplossing te vinden (met af en toe korte periodes dat ze wel goed loopt). We zijn al bij 3 dierenartsen geweest en 2 keer foto's laten maken en ze weten allemaal niet wat er aan de hand is. Ze dachten in eerste instantie aan hoefbevangenheid of hoefkatrol, maar dit bleek het toch niet echt duidelijk te zijn.
Op dit moment staat ze op een leuke pensionstal waar ze ook echt gelukkig is. Alleen ik ben bang dat ik nu eigenlijk nooit meer wat met der kan doen. Ik kom hier nu eigenlijk steeds wat slobber geven en poetsen, terwijl ik zelf nou ook weer niet zo van poetsen hou. Ze is nu 13 en ik begin me nu toch af te vragen of ik haar tot haar 30e ga houden en er eigenlijk niks mee kan doen. Nu fiets ik elke dag een half uur heen en een half uur terug daarheen, terwijl ik daar echt geen uur bezig ben. Ik ben dus meer tijd kwijt aan reizen dan aan mijn paard.

Ik zou zelf het liefste een paard erbij willen dat ik kan rijden, maar dit kunnen wij gewoon niet betalen. Eigenlijk wil ik deze pony ook echt niet kwijt, want het is echt een super leuk beest. Ik ga er ook zeker niet met tegenzin heen, vind het ook zeker niet erg, alleen nu begin ik toch wel wat te balen dat ik er steeds eigenlijk een beetje voor niks heen ga. Nu zou ik haar natuurlijk kunnen verkopen, maar ik hou echt van deze pony en vind dat heel moeilijk. Daarbij komt ook dat ze waarschijnlijk (zeker in deze tijd) moeilijk te verkopen is, zeker omdat ze niet meer te rijden is. Als ik der weg zou doen zou ik echt zeker willen weten dat ze ergens goed terecht komt als gezelschapspony... Ik zou der liever weggeven, als ik zeker weet dat ze goed terecht komt dan nog 1000 euro krijgen en ze wordt niet gelukkig. Maar ik ben ook weer bang om haar gratis op internet aan te bieden, aangezien er dan misschien mensen op af komen zonder geld die gewoon een goedkope pony zoeken en er toch mee gaan rijden.

Nu weet ik dus niet zo goed wat ik nu moet doen. Aan de ene kant wil ik heel graag een leuk rijpaard, maar aan de andere ook deze pony niet kwijt.
Ik dacht, misschien heeft iemand hier een goed idee :D


Er is absoluut geen haast bij en vind het ook echt niet erg om nog een jaar zo op en neer te rijden, maar om nou jaren nog een paard te hebben waar je eigenlijk niks mee kan zie ik ook niet zo zitten...

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Wat doen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:26

Staat er op die stal niet nog een paard die je kan verzorgen/rijden? Dat je daar wat meer tijd doorbrengt, en dat je dus ook weer kunt rijden? :)

M_ichje

Berichten: 253
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:40

Ik ken je gevoel... alleen dan had ik nog het 'geluk' dat het om mijn verzorgpony ging en niet om mijn eigen paard.

Deze pony is 8 en liep ook constant niet goed. Ook ik moest een half uur fietsen.
Het was een super leuk beest en ook ik moest er niet aan denken om uit te gaan kijken naar een andere verzorgpony!
Al werd ik hier ook niet gelukkig van (maar deze pony leek af en toe ook echt pijn te hebben).

Deze pony staat nu lekker 24/7 op het land in een kudde. Maar goed, daar moet toch ook wel voor betaald worden, dus ik weet niet of dat echt een oplossing is.

Een kinderboerderij is misschien wel iets. Misschien kun je gewoon eens rondvragen in je eigen buurt.

Een advertentie op bokt zetten lijkt me ook wel redelijk betrouwbaar. Er zijn af en toe wel mensen op zoek naar een gezelschapspony en bokt is niet zo anoniem als marktplaats.

In de buurt rondvragen of een advertentie plaatsen is misschien ook een optie, als de pony nl. in de buurt staat weet je misschien ook iets beter hoe ze terecht is gekomen.

Aangezien je zegt dat het geen haast heeft zou ik gewoon goed rond blijven kijken, er komt vanzelf wel een goede optie ;)

Wat xJolien voorstelt is misschien ook een idee.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:52

Binnen de western wedstrijd disciplinnes bestaat er "trail in hand", hierbij moet jij, met je paard aan de hand en zonder het aan te raken een aantal obstakels overschrijden.
Deze obstakels kunnen van alles zijn : poort, brug, balkje om over te stappen, balken waar jullie achteruit tussen moet, vierkant waarbinnen je een 360° draai moet maken, enz en dit alles in stap of draf.
Het is heel uitdagend voor paard en begeleider.
In Nederland organiseerd alleen het paint stamboek dergelijke wedstrijden maar de obstakels zijn vergelijkbaar met de bereden "trail" wedstrijden, als je het iets lijkt ga dan eens kijken naar een western wedstrijd dan kan je zien hoe uitdagend trail is.

itsinmygenes
Berichten: 1884
Geregistreerd: 17-08-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 19:56

xJolien schreef:
Staat er op die stal niet nog een paard die je kan verzorgen/rijden? Dat je daar wat meer tijd doorbrengt, en dat je dus ook weer kunt rijden? :)


Zou misschien wel kunnen, alleen ik wil gewoon graag zelf weer een paard rijden waar ik ook weer wat verder mee kan komen en wat van kan leren. En op stal staan eigenlijk vooral recreatie paarden waar af en toe wat mee gereden wordt...

Citaat:
Een kinderboerderij is misschien wel iets. Misschien kun je gewoon eens rondvragen in je eigen buurt.

Een advertentie op bokt zetten lijkt me ook wel redelijk betrouwbaar. Er zijn af en toe wel mensen op zoek naar een gezelschapspony en bokt is niet zo anoniem als marktplaats.


Kinderboerderij lijkt me niks, ze is ook nog best groot, dat zijn ook meestal wat shetlanders die daar staan.
En al die schreeuwende kindjes lijkt me ook niet echt leuk voor haar :P
Op bokt een advertentie zetten zou nog wel een optie zijn :j

Citaat:
Binnen de western wedstrijd disciplinnes bestaat er "trail in hand", hierbij moet jij, met je paard aan de hand en zonder het aan te raken een aantal obstakels overschrijden.
Deze obstakels kunnen van alles zijn : poort, brug, balkje om over te stappen, balken waar jullie achteruit tussen moet, vierkant waarbinnen je een 360° draai moet maken, enz en dit alles in stap of draf.
Het is heel uitdagend voor paard en begeleider.
In Nederland organiseerd alleen het paint stamboek dergelijke wedstrijden maar de obstakels zijn vergelijkbaar met de bereden "trail" wedstrijden, als je het iets lijkt ga dan eens kijken naar een western wedstrijd dan kan je zien hoe uitdagend trail is.


Zoiets lijkt me nog wel leuk, alleen je paard maakt natuurlijk wel allemaal aparte bewegingen enzo.
Ik weet niet of dat goed is voor mijn pony, maar ik zou hierover natuurlijk wel even met de DA kunnen overleggen!


Bedankt voor de reacties :)

Edit: een pony van een oude stal van mij is een tijdje terug als gezelschapspony ergens heengegaan. Deze is helaas ingeslapen omdat dat gewoon echt niet meer ging, maar ik ga er nu even achteraan waar die stond. Misschien zoeken ze nu wel een nieuwe pony :)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Wat doen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:03

De Stichting Paard in Nood helpt bij het bemiddelen van paarden met een "gebrek".

Ik krijg de laatste tijd steeds meer mailtjes van hun waarbij ze een nieuw tehuis zoeken voor een of meerdere paarden. En dat gaat van shetlandpony tot oude Fries met doorgezakte rug, paarden met beenproblemen e.d. of gewoon gezonde paarden die echter niet samen bij een ander geplaatst kunnen worden, omdat ze zich niet met andere paarden verstaan. Ik lees ook heel vaak de updates dat de paarden een nieuw tehuis hebben gevonden. Helaas hebben ze zelf geen plek meer om nog meer paarden op te vangen. Maar je zou ze altijd kunnen vragen om mee te helpen aan een oproep. Zezitten in het uiterste zuiden van NL, maar ze plaatsen oproepen voor paarden die door heel NL staan.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:23

Citaat:
Binnen de western wedstrijd disciplinnes bestaat er "trail in hand", hierbij moet jij, met je paard aan de hand en zonder het aan te raken een aantal obstakels overschrijden.
Deze obstakels kunnen van alles zijn : poort, brug, balkje om over te stappen, balken waar jullie achteruit tussen moet, vierkant waarbinnen je een 360° draai moet maken, enz en dit alles in stap of draf.
Het is heel uitdagend voor paard en begeleider.
In Nederland organiseerd alleen het paint stamboek dergelijke wedstrijden maar de obstakels zijn vergelijkbaar met de bereden "trail" wedstrijden, als je het iets lijkt ga dan eens kijken naar een western wedstrijd dan kan je zien hoe uitdagend trail is.


Zoiets lijkt me nog wel leuk, alleen je paard maakt natuurlijk wel allemaal aparte bewegingen enzo.
Ik weet niet of dat goed is voor mijn pony, maar ik zou hierover natuurlijk wel even met de DA kunnen overleggen![/quote]

Je paard maakt bewegingen die hij ook maakt als hij op de weide loopt, hij moet niet springen of andere speciale bewegingen doen.
Je moet hem wel leren van deze bewegingen juist gedoseerd te doen, voorbeeld : 1 stapje naar voor en achter, 1 stapje naar links met achterhand, 1 stapje naar rechts met voorhand, enz.
Daarin zit de uitdaging, vooral omdat je na heel wat training dit moet kunnen zonder je paard aan te raken en met een halster touw dat nooit gespannen mag zijn.
Een andere discipline binnen het western die je zou kunnen oefenen is "showmanship at halter". Hierbij moet je een bepaald trajekt afleggen met je paard tussen een aantal kegels in de piste vb : 10 meter draf, stop, cirkel 5 meter stap, stop, 6 stappen achteruit, enz. Deze discipline wordt ook door de WRAN georganiseerd op wedstrijden en bij hen mag je met elk paard meedoen. Hier geld weer hetzelfde als bij de trail : paard niet aanraken en los halstertouw. Ga maar eens kijken op hun website.