hoefkatrol = afmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:31

Er valt met medicijnen en speciaal beslag nog een heleboel te doen...
Er zijn zelfs mensen die zeggen dat met een aparte manier van bekappen de paarden weer helemaal zonder ijzers kunnen (Methode Schuller)

En als het een merrie is kun je haar altijd nog een veulentje laten krijgen. Ik weet wat jullie gaan zeggen: Dat hoefkatrolontsteking erfelijk zou zijn. Maar dat is nog niet officieel bewezen...

Het is echt nog geen einde verhaal voor dat paard.... Lips are sealed

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:35

flair schreef:
Ik weet niet of er toen foto`s zijn gemaakt. Ik denk dat ze als ze dit gelezen heeft het wel nog wil aankijken met haar paard.

Die Antoine koopt toch niet zomaar elk paard met hoefkatrol dat hem voorgelegd word lijkt mij..


Nee dat niet, dan zou hij ondertussen wel honderden paarden hebben (een vaag vermoeden hoor). Maar hij deinst er iig niet voor terug.

En dat wat Zannekin zegt is een heel goed punt.

Van die speciale methode van bekappen heb ik ook al gehoord. Cassidy, weet jij hoe ik aan informatie kan komen over die methode.

Fokken zou ik toch zeker niet doen. Klopt het volledig wat Dhr. De Bodt zegt, tja dan kan dat maar zo lang dat er nog 1% twijfel is zou ik het niet doen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:58

Cassidy schreef:
En als het een merrie is kun je haar altijd nog een veulentje laten krijgen. Ik weet wat jullie gaan zeggen: Dat hoefkatrolontsteking erfelijk zou zijn. Maar dat is nog niet officieel bewezen...


Toch wel, daar moet je nu niet aan gaan twijfelen.

Schweiz Arch Tierheilkd 1996;138(1):15-21

[The history of neurectomy in horses with navicular disease]
Meier HP.
Klinik fur Nutztiere und Pferde, Universitat Bern.

The genetic predisposition to navicular disease is proven nowadays, but otherwise, etiology and pathogenesis are still unclear..... enz..

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:14

Ik ben er nog niet door overtuigd. Zulke verhalen heb ik ook gelezen over koliek.
De methode de Bodt is interessant, ik zou graag eens een clinic van hem bijwonen, vooral mbt tot western(gereden)paarden heb ik wel wat vraagjes. Schijnheilig

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:16

Even ten eerste: ik heb weinig van bovenstaande reacties gelezen. dus heb geen idee hoe een ander hierover denkt, wat hieronder staat is dus mijn beleving, gebaseerd op ervaring met HK paardjes in mijn omgeving.

Ik denk dat het er helemaal aan ligt wat je nog met het paardje wilt doen en wat er nog mogelijk is.
Als het dier zonder pijn met speciale ijzers nog vooruit kan komen zou ik het zeker doen. Maar verwacht geen perstaties op top niveau.
A. de Both kan ook nog een hoop goed doen.

Als dit niet meer lukt komen we bij de zenuwsnedes, hier ben ik dus fel op tegen. Dit is gewoon uitstel van executie, zenuwen zitten er niet voor niks, ga je die ontdoen van hun functie dan gaat er misschien van binnen nog veel meer kapot zonder dat je het merkt, en wil je je dat paard aandoen? Ik niet. de gezondheid van mijn paard gaat boven mijn plezier.
Dus op zo'n moment zou ik afscheid nemen van mijn paardenbeest.
Ik ga mijn paard niet verder kapot maken dan dat nodig is om zo nog een paar jaar erop te kunnen rijden. Ik vindt dat ik dan erg egoistisch bezig ben.

Ik veroordeel de mensen niet die dit wel doen, ieder zijn keus.

Viv

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:24

Sugarmiss schreef:
Ik ben er nog niet door overtuigd. Zulke verhalen heb ik ook gelezen over koliek.
De methode de Bodt is interessant, ik zou graag eens een clinic van hem bijwonen, vooral mbt tot western(gereden)paarden heb ik wel wat vraagjes. Schijnheilig


De aanleg IS gewoon erfelijk, dat dat vind je terug in meerdere studies, net als de aarde rond is trouwens...
Weet jij dan van studies waar het tegengestelde is aangetoond of spreek je uit eigen ervaring?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:37


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 17:02

Lees ook dit:

http://www.equusite.com/articles/health ... ular.shtml

PREPARED BY: Cheryl Sutor [1998]

Navicular syndrome (NS), is the most common cause of lameness in the front legs of horses. There is no strong evidence about why or what causes it. However, I have recently heard many theories that NS is "man-made", caused by improper trimming and/or shoeing of the hooves throughout a horse's life. This improper care can cause mechanical overload of the navicular bone, resulting in navicular syndrome.

Researched Causes For NS:

There are many causes for lameness in the horse's foot. Here's a bundle of them: Corns caused by many factors (shoes left on for too long, tearing of the laminae, inward movement of the hoof wall) all resulting in bruising in the area; quarter cracks and cracks in the wall of the foot, puncture wounds and/or subsolar bruising on the frog, sheared heels, thrush, synovitis of the coffin/navicular joint area, contracted feet, lack of oxygen circulation, cross-firing/over-reaching injuries, inflammation, infection of the lateral cartilage, sidebone, adhesions, fractured navicular bones, joint soreness, deteriorating cartilage, bones and/or tendons...etc, etc, etc.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 17:07

http://www.usyd.edu.au/su/rirdc/article ... cula1.html

A New Theory on the Cause of Navicular Disease

quote: Although many theories exist, a cause for navicular disease has not yet been found.

References: AM Wilson, MP McGuigan, L Fouracre and L MacMahon The Force and Contact Stress on the Navicular Bone During Trot Locomotion in Sound Horses and in Horses with Navicular Disease Equine Veterinary Journal (2001) Vol. 33, No. 2, Pg 159

MP McGuigan and AM Wilson TheEffect of Bilateral Palmer Digital Nerve Analgesia on the Compressive Force Experienced by the Navicular Bone in Horses With Navicular Disease Equine Veterinary Journal (2001) Vol. 33, No. 2, Pg 166

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 17:11

Voor internationaal gepubliceerde artikels moet je hier kijken http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi (zoeken op navicular and horses) dan ben je zeker dat de inhoud betrouwbaar en gecontroleerd is. Deze artikels hebben de hoogste quotering en zijn verschenen in de belangrijkste wetenschappelijke tijdschriften.
Die auteur Sutor is daar nergens terug te vinden en dan kan je stellen dat ze dus geen enkel belangrijk en algemeen aanvaard artikel heeft geschreven.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 17:18

Cassidy schreef:


A New Theory on the Cause of Navicular Disease


quote: Although many theories exist, a cause for navicular disease has not yet been found.

References: AM Wilson, MP McGuigan, L Fouracre and L MacMahon The Force and Contact Stress on the Navicular Bone During Trot Locomotion in Sound Horses and in Horses with Navicular Disease Equine Veterinary Journal (2001) Vol. 33, No. 2, Pg 159

MP McGuigan and AM Wilson TheEffect of Bilateral Palmer Digital Nerve Analgesia on the Compressive Force Experienced by the Navicular Bone in Horses With Navicular Disease Equine Veterinary Journal (2001) Vol. 33, No. 2, Pg 166


Er staat toch niet dat er geen genetische aanleg is? Waarom het in het ene paard ontstaat en in het andere niet, dat is de vraag. Ik beweer ook niet dat alle paarden met een genetische achtergrond, de ziekte krijgen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 17:49

Ik moet even zeggen dat als je de uitslag van je DA hoort je wel even in een heel klein hokje wordt gedouwd en je een paar momenten hebt 'dit is het einde van mijn paard'
Zo stond ik ook afgelopen Woensdag bij de DA met een uiterst frisse Felix.
"is dit het dan" vraag je jezelf af. "Kunnen ze me nu echt niet helpen?"
Dat ik hem af moest maken werd nog net niet gezegd maar daar kwam het wel op neer.
En daar heb ik het thuis ook uitegebreid over gehad.
Zenuwsnede was een laatste oplossing maar voor de uitslag had ik al belsoten om dat niet te doen. Net als Vippie al zei uitstel van executie.
Ik zou na die operatie nooit meer echt fijn op mijn paard kunnen rijden. Je zit immers op een tikkende tijdbom die niet te stoppen is.

Ik wist al van Antoine en ben daar( na 2 dagen total loss) verder op wezen zoeken. En bij ben Mieke geweest omdat haar vriendin ook zo'n paard heeft.
Zo goed als rijp voor de slager vorig jaar augustus. Maar ik heb afgelopen weekend dat paard zien lopen en kon er niks aan zien.
Dankzij deze methode.

En dan kom je weer bij je paard en kijkt hem eens in de ogen. Toen besefte ik eigenlijk pas dat het zijn tijd gewoon nog niet is.
Ik kan het me niet voorstellen dat ik van de week de DA had moeten laten komen om er een eind an te maken.
We hebben nog een lange weg te gaan en mijn doel is dat mijn paard 25 jaar oud en dat we rijdend naar die 25 jaar toegaan.
We hebben nog lang niet alles gedaan wat we willen. (naar Ardennen en Endurance).
En als ik de verhalen van Antoine lees en zijn klanten kan het toch niet anders zijn dan dat we volgend jaar naar de ardennen gaan.
Het is soms wel erg moeilijk om door te zetten absoluut.
Ik denk soms ook"ik stop ermee"
Maar vorig jaar heb ik al zo moeten knokken om mijn fjordje te kunnen houden dat ik nog wat energie over heb om ook Felix te kunnen houden.

Dus geef het niet op en ga ervoor. Er is immers zoveel mogenlijk.
Als je het niet probeert krijg je er spijt van en.... Inslapen kan altijd nog maar kun je niet terug draaien.

Ik houd jullie op de hoogte van Felix.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 18:12

het hko gebied is gewoon en gevoelig gebied en het hoeft echt niet erfelijk te zijn,
Als Antione de Bodt zegt is het een rijtechnische probleem,
dus niets erfelijk,
het paard is overbelast door verkeerde belasting van de rug, en dit uit zich in het hko gebied,

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 18:20

Novelle schreef:
het hko gebied is gewoon en gevoelig gebied en het hoeft echt niet erfelijk te zijn,
Als Antione de Bodt zegt is het een rijtechnische probleem,
dus niets erfelijk,
het paard is overbelast door verkeerde belasting van de rug, en dit uit zich in het hko gebied,

Antoine de Bodt kan zeggen dat de aarde vierkant is, zou je dat dan ook geloven?
De problemen die hij krijgt zijn niet allemaal hko gevallen. En hij verkondigt niet veel nieuws, beweging op de juiste wijze wordt zowieso aangeraden bij hko, ook door dierenartsen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:16

Nou lees ik toch een aantal reacties op een zenuwsnede die echt niet kloppen. Natuurlijk is het een laatste middel. En moet je het niet zo maar doen. Zo van oke nu is het weg!
Maar het is wel degelijk een middel. Je doet je paard helemaal niets ernstigs aan.

Ik ken nl iemand die er wel voor heeft gekozen haar paard op die manier te laten helpen. Ze had een KWPN-er met hoefkatrol ontsteking. Niets hielp en uit eindelijk besloot ze toch voor de zenuwsnede te gaan. Dit paard loopt nog steeds vrolijk door het bos onder zijn inmiddels nieuwe eigenaar. Deze wist van de zenuwsnede dus niet dat iemand denkt dat ze hem heeft laten helpen om te verkopen. Mocht hij weer slechter worden wil ze hem terug.
Er wordt maar een heel erg klein gebied van de voet uitgeschakeld. Verder gaan deze paarden net zo kreupel op een hoefzweer als een niet behandeld paard.

En dat van die tikkende bom.... nou laat ik je uit je droom helpen. Dit paard heeft nog steeds de zelfde fase hoefkatrol als jaren ( zeker al 7 of 8 jaar)geleden. Want dit wordt regelmatig met rontgenfoto´s gecontroleerd.
Hoefkatrol ontsteking hoeft helemaal niet steeds erger te worden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 20:38

laat maar mensen, het paard word woensdag afgemaakt.. Boos! ze gaat uit van wat er in Emmeloord gezegd is.. Frusty

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:26

Zou dat paard dan toch niet verzekerd zijn? Euthanasie kan ook toegestaan zijn voor de verzekering. Anders probeer je toch nog...

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:42

[/quote]
Antoine de Bodt kan zeggen dat de aarde vierkant is, zou je dat dan ook geloven?
De problemen die hij krijgt zijn niet allemaal hko gevallen. En hij verkondigt niet veel nieuws, beweging op de juiste wijze wordt zowieso aangeraden bij hko, ook door dierenartsen.[/quote]

hier hebben we al eens eerder een disscusie over gehad,
maar ik blijf bij Antione dat jij er niets voor voelt kan ik niets doen.
maar ik heb nog noiit een dierenarts horen zeggen hoe je het paard moet rijden, alleen dat je je krom betaald om speciaal beslag,

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:44

chantal1"]
[quote="flair schreef:
Het kan zijn dat het niet precies zo is gegaan zoals ik zeg, ik ben er natuurlijk niet bij geweest..

Ik weet niet of ze hem zou verkopen tegen een lage prijs, wie wil er nou een paard met hoefkatrol?



IK HEB EEN PAARD MET HKO GEKOCHT
anders moest ze naar de slager .

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:45

kun je dr echt nie overhalen om dat paard te houden?? Huilen
ik vind het hartstikke zielig als hij/zij afgemaakt moet worden....vooral omdat ik weet dat je nog hartstikke veel plezier zonder pijn met zon paardje kan hebben..
maarja het is haar eigen keus Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:11

Zannekin schreef:
Zou dat paard dan toch niet verzekerd zijn? Euthanasie kan ook toegestaan zijn voor de verzekering. Anders probeer je toch nog...


Ik heb wel eens begrepen dat je je paard van de verzekering kan terug kopen voor slachtprijs. Is dat geen optie?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:23

Ja, maar neem dat je paard voor 5000 gulden is verzekerd. Dan koop je het terug en krijg je dus minder geld en je mank paard terug. Mensen hebben dan wsch liever het volledige bedrag om daarmee een nieuw paard te kopen anders moet je hem ook nog blijven onderhouden. Heel erg maar zo gaat dat vaak.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:27

Ja, dat weet ik. Vaak gaat het zo. Zou kunnen dat het misschien een idee was.

user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:24

je moet wel weten dat het bij elk paard anders ligt
mijn paard had op alle vier zn benen hoefkatrol een 5.
en het is op zon moment echt niet dat je ff denkt van nou dan maken we hem toch af.
ik heb hem zelf in laten slapen. Heb hem zelf nog het spuitje gegeven en ik denk elke dag aan hem. het liefst had ik ook gewild dat andere training eggbars en zooltjes zouden helpen maar dat kon gewoon niet aangezien hij het aan alle vier de benen had.
maar je moet niet voor de makkelijkste uitweg kiezen en hem meteen in laten slapen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:19

een 5, holy moses. Ik dacht dat 4 het ergste was. Het is knap beroerd als je je paard niet kunt helpen.