Tongklooien?!?!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Tongklooien?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 19:45

Ik rijd op een hele lieve Frieze Ruin van 14 jaar Kusje . Hij heeft Z-dressuur gelopen. Ik heb dat niveau nog lang niet, dus ik kan heel veel van hem leren. Nu heb ik een zadel en een hoofdstel aangeschaft (= aangemeten) en nu overkomt me het volgende: Als het zadel er op ligt en de singel is goed aangetrokken en ik wil opstijgen, dan zakt het zadel ook gelijk weer af. Nu is een Fries heel plat en heeft praktisch geen schoft. Iemand een suggestie hoe ik dit kan voorkomen? Probleem 2: Hij klooit met zijn tong de hele tijd over het bit. Op het moment dat zijn tong er over heen zit, is de controle ook grotendeels weg. Bovendien is hij dan meer bezig met zijn tong er weer onder te pielen dan met mij. Wat is hier aan te doen?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 20:25

Zit de singel echt wel strak genoeg ?
Stijg je wel vlot genoeg op of blijf je bungelend jezelf erop hijsen ?

Je kunt natuurlijk gewoon een opstapje nemen da's nog beter voor de rug van het paardje ook *LOL* .

Is wel vaak een probleem trouwens hoor bij ronde schoft-arme-ruggetjes....

Hangt het bit niet te laag in de mond ?
Als het op nette hoogte hangt met een plooitje in de mondhoeken dan is het veel moeilijker om de tong erover te gooien.

Anders heb je nog bitten met tonglepels enzo die de tong op hun plek houden .....

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 20:34

hoi,

Wat je aan het zadel zelf moet doen, dat weet ik niet, misschien kan iemand ff hangen of een beentje geven.
Maar voor die tong over het bit, daar kun je toch zo'n lepel in zijn mond doen. Dan kan hij zijn tong niet meer over het bit doen, een paar mensen bij ons op de manege doen het ook. Het helpt echt.
Succes!
groetjes!! Pling

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:32

Wat betreft het zadel zou ik eerst even checken of de singel wel strak genoeg zit.
Als dit zo is, dan kun je bijv. met behulp van een opstapje op je paard stappen, of anders even iemand vragen om wat tegenwicht te geven aan de rechterkant van het zadel.
Mijn paard heeft ook een vrij platte schoft en een nogal ronde buik Vork , en ik heb ook vaak dat het zadel wat verschuift als ik opstap.
Gelukkig niet zo erg dat het zadel echt afzakt, maar het ligt gewoon niet meer helemaal recht en da's heel vervelend, je kunt het ook nauwelijks corrigeren als je er eenmaal op zit.
Het bitprobleem zou ik even laten beoordelen door iemand met verstand van zaken.
Het zou kunnen dat het niet helemaal goed past of dat het te laag in de mond hangt.
Verder zijn er nog veel mogelijke oorzaken (bijv. ruiterhand of het paard zelf), maar da's hier vandaan erg moeilijk te beoordelen.