Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:31

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl


Met de onvermijdelijke komst van ziektes als de paardenpest is de invoering van een goed I&R-systeem onvermijdelijk. Op de Sectorraaddag afgelopen maandag in Papendal, bleek dat de sector zich ook bewust is van de noodzaak van een betrouwbare registratie. “Ik raad de sector aan dit proactief en tijdig ter hand te nemen. Registratie kan worden verplicht en als de overheid het gaat opleggen wordt het een ingrijpende maatregel”, aldus demissionair minister Gerda Verburg.

Volgens Johan Lokhorst, voorzitter van de Sectorraad, moet er nu actie worden ondernomen. “Wij moeten zelf de uitdaging aangaan en initiatieven nemen.” Samenwerking van diverse organisaties lijkt daarbij een toverwoord. In het verlengde daarvan ligt het plan van aanpak diergezondheid dat in samenwerking met deskundigen wordt uitgewerkt en voor de zomer klaar zal zijn.

Volgens Verburg worden volgend jaar door een nieuw kabinet besluiten genomen voor de nieuwe wet Dieren. Daarin staan regels waar houders van dieren zich aan moeten houden. Met veel belangstelling werd geluisterd naar het registratiesysteem in België, dat volgens Verburg wel is opgezet met druk van de minister van Volksgezondheid. “Zover moeten wij het niet laten komen”. Jan de Groot van LTO Noord gaf aan dat samenwerking met de overheid van belang is om het systeem sluitend en betaalbaar te maken.

Volgens Verburg zijn er op het gebied van welzijn door de sectorraad al concrete resultaten geboekt met het aanpassen van het wedstrijdregels, handboek en cursussen. Ze gaf wel aan dat meer draagvlak gecreëerd moet worden voor het gelanceerde plan van aanpak. “Kijk goed naar welke stappen jullie zelf kunnen nemen en waar de overheid voor nodig is. Ik vind het goed dat er gekeken wordt hoe je de paardensector nog beter op de Nederlandse en internationale kaart kunt zetten.”

Verwant artikel

[VN] Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk
[VN] Onderzoek Sectorraad Paarden over identificatie afgerond
[VN] Verburg nog geen standpunt over eigenarenregistratie
[VN] Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:39

Tsja, met de komst van ziektes naar Nederland lijkt het mij inderdaad onvermijdelijk, zowel voor het uitroeien van ziektes als voor het innen van geld om ziektes te bestrijden. Anders dierlijke sectoren moeten ook zelf betalen. De paardensector heeft ook hard geld nodig voor onderzoek.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:13

Komt er dan ook eindelijk een eigendomsbewijs?

Zonder dat lijkt het me nog steeds vrijwel onmogelijk om ziektes, etc. op te sporen/bestrijden. Dier zelf kan je nl niet aanspreken op wel of niet van vaccinanties of waar het geweest is.

Djini
Berichten: 498
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:22

Ik snap nog steeds niet helemaal wat nou het voordeel van registratie is, behalve dat er makkelijker belastingen/ruimingen e.d. uitgevoerd kunnen worden.
Willen ze zogenaamd de eigenaren van paarden gaan 'waarschuwen' als bijvoorbeeld de paardenpest in de omgeving geconstateerd wordt ofzo? Ik mis een beetje wat nou het idee er achter is..

En inderdaad wat tamary zegt; Wordt er dan ook duidelijk geregistreerd wie de eigenaar van een dier is?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:26

Dit gaat gewoon gebruikt worden om paardenbelasting in te voeren, en allemaal ongewenste dingen de neus van de paardeneigenaar door te drukken. Al waren het maar de kosten voor het opzetten van het registratie systeem...

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:56

ze willen gewoon alles in de gaten houden, waar houdt het op?
alles onder controle willen houden is immers een utopie
en daarbij: mijn pony is mijn huisdier, van MIJ dus wie gaat daar over
in wat voor land leven we wanneer er van hoger hand kan worden bepaald over essentiele zaken zoals onze eigendommen.
vrijheid... waar is dat nog?

plus dat men de zaken niet schijnheilig moet omdraaien; de registratie plicht was er vóórdat 'ineens' de kans op enge ziektes opdook.
en nu zijn we er heel toevallig (not) al aan gewend dat onze pony's een chip in moeten (ja moeten. is het niet ongelovelijk?), dus dan schrikken we niet zo van totale registratie.
zo wordt de burger gedresseerd en gemanipuleerd in het straatje van de hoge heren van het ons ook al opgelegde europa.

was het maar wég, die globalisatie, dat gezeur, alles.
konden we maar gewoon genieten van onze individuele levens, in eenvoud.
ik wordt hier echt verdrietig van en een gevoel van onmacht overvalt me.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:06

Marigold schreef:
ze willen gewoon alles in de gaten houden, waar houdt het op?
alles onder controle willen houden is immers een utopie
en daarbij: mijn pony is mijn huisdier, van MIJ dus wie gaat daar over
in wat voor land leven we wanneer er van hoger hand kan worden bepaald over essentiele zaken zoals onze eigendommen.
vrijheid... waar is dat nog?

Mijn vrijheid is het wanneer ik weet of er bij de buren een uitbraak is van een ziekte die ook mijn dieren kan schaden... Dat ik erop gewezen wordt wat er waar gaande is wat ik kan doen om te voorkomen dat het ook mij treft.... het is niet alleen de vrijheid van jezelf maar ook van je medemens.
Het begint en eindigd bij de eerlijkheid van de mens, en aangezien een ieder dan vrij egoistisch denkt en eerder iets in de doofpot meent te moeten stoppen, hebben we dus een oppasser nodig, en als gewone regels niet voldoende zijn dan komen er strengere regels en monitoring, dat hebben en hadden we allemaal zelf in de hand.

Marigold schreef:
plus dat men de zaken niet schijnheilig moet omdraaien; de registratie plicht was er vóórdat 'ineens' de kans op enge ziektes opdook.
en nu zijn we er heel toevallig (not) al aan gewend dat onze pony's een chip in moeten (ja moeten. is het niet ongelovelijk?), dus dan schrikken we niet zo van totale registratie.
zo wordt de burger gedresseerd en gemanipuleerd in het straatje van de hoge heren van het ons ook al opgelegde europa.

De dieren zijn geregistreerd maar niet de houders en eigenaren, en dat zal dan nu ook doorgevoerd worden, zal geld kosten, maar mischien met de kans op een eigendomsbewijs, waardoor je kunt aantonen de eigenaar te zijn of een ander de houder is (bijv. de pensionhouder/weideverhuurder)
En zo onzichtbaar ben je niet, zolang je gebruik maakt van mobiele telefoon, pinpassen, internet, auto, OV kaarten/abo's, kantenkaarten etc ben je zo simpel te volgen, het is net een dagboek wat je bijhoudt

Marigold schreef:
was het maar wég, die globalisatie, dat gezeur, alles.
konden we maar gewoon genieten van onze individuele levens, in eenvoud.
ik wordt hier echt verdrietig van en een gevoel van onmacht overvalt me.

dan zul je de invoer van dieren, het op vakantiegaan, zakenreizen etc moeten verbieden, om zo te voorkomen dat er ziektes of ziekte verspreiders de kans krijgen om zich te verspreiden, verwarming van de aarde moet tegen gegaan worden etc.
Dat gaat niet lukken op zeer korte termijn, en dan is het wel prettig als je erachter komt dat een besmettelijke ziekte nog een stuk verder weg is, of juist erg dichtbij en je mischien nog maatregelen kunt nemen om besmetting van je eigen dieren te voorkomen cq besmetting van dieren van anderen te voorkomen.
Het is niet alleen je eigen paard, maar ook de dieren van anderen, niet alleen je eigen hobby maar ook die van anderen waar je het over hebt als je je uitspreekt tegen of voor registratie van houders/eigenaren.

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:20

Alane schreef:
dan zul je de invoer van dieren, het op vakantiegaan, zakenreizen etc moeten verbieden, om zo te voorkomen dat er ziektes of ziekte verspreiders de kans krijgen om zich te verspreiden, verwarming van de aarde moet tegen gegaan worden etc.
Dat gaat niet lukken op zeer korte termijn, en dan is het wel prettig als je erachter komt dat een besmettelijke ziekte nog een stuk verder weg is, of juist erg dichtbij en je mischien nog maatregelen kunt nemen om besmetting van je eigen dieren te voorkomen cq besmetting van dieren van anderen te voorkomen.


dat gaat niet lukken op zeer korte termijn zeg je.
het probleem is m.i. dat dat helemaal niet gaat lukken, dat het nooit terug gedraaid kan en gaat worden.
van mij hoeft die hele globalisatie niet en ook die vliegtuigen niet en ook dat gesleep met dieren niet en zo voorts. maar ja het is er toch.
wat kan ik ertegen doen: niks. maar ik zit me er toch over op te vreten.
net als nu weer.
want doordat en dankzij.. komt nu straks mogelijk het bestaansrecht van de dieren in het geding en daar kan ik helemaal niks mee.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:32

Vjestagirl schreef:
Dit gaat gewoon gebruikt worden om paardenbelasting in te voeren, en allemaal ongewenste dingen de neus van de paardeneigenaar door te drukken. Al waren het maar de kosten voor het opzetten van het registratie systeem...


Paardenbelasting zou er net als honden belasting ook makkelijk zonder verplichte registratie van je paard kunnen zijn, dus dat zie ik niet echt als rede voor dit systeem.

Ik denk namelijk dat het voor de volksgezondheid ook wel wenselijk is dat dieren geregistreerd staan, niet alleen voor de diergezondheid. Het lijkt mij trouwens ook dat een gestolen paard op deze manier wel makkelijker terug te vinden is als hij met eigenaar geregistreerd staat ed. Welke andere ongewenste (ongewenst voor wie trouwens) denk jij dat ze door je neus gaan duwen dan?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 01:16

Marigold schreef:
dat gaat niet lukken op zeer korte termijn zeg je.
het probleem is m.i. dat dat helemaal niet gaat lukken, dat het nooit terug gedraaid kan en gaat worden.
van mij hoeft die hele globalisatie niet en ook die vliegtuigen niet en ook dat gesleep met dieren niet en zo voorts. maar ja het is er toch.
Dan heb ik toch gelijk dat het niet op korte termijn zal lukken, wat nodig zou zijn om te kunnen ontkomen aan....


Marigold schreef:
wat kan ik ertegen doen: niks. maar ik zit me er toch over op te vreten.
net als nu weer.
want doordat en dankzij.. komt nu straks mogelijk het bestaansrecht van de dieren in het geding en daar kan ik helemaal niks mee.

Juist door registratie komt het bestaansrecht niet in het geding, complete afschaffing van all het gereis en importeren en transporteren brengt het bestaansrecht van dieren in het geding.
Dieren die nu verhuizen van dierentuin naar een andere dierentuin om bloedspreiding en zo uitsterven te voorkomen wordt dan ook niet meer mogelijk.

Ik denk dat je buiten het hokje moet denken, dus niet alleen aan wat er in je directe omgeving gebeurd maar groter en verder.
Onze paarden en een eventuele registratie betekend niet gelijk het einde van onze paarden, maar kan juist voorkomen dat het het einde betekend, want die ziektes die komen toch steeds dichterbij, en ja het kan gebeuren dat mijn paarden geruimd moeten worden om jouw paard te kunnen redden, en zeker ben ik daar niet blij mee en ben ook ik daar bang voor, maar ik bedenk dat het ook andersom kan zijn, dat jij je paard moet laten ruimen zodat mijn en andere paarden het kunnen overleven en zo voorkomen zou kunnen worden dat er onterecht geruimd zou moeten worden.

Juist door registratie kan men ook monitoren hoe snel en waarheen een ziekte zich verspreidt.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:17

Vjestagirl schreef:
Dit gaat gewoon gebruikt worden om paardenbelasting in te voeren, en allemaal ongewenste dingen de neus van de paardeneigenaar door te drukken. Al waren het maar de kosten voor het opzetten van het registratie systeem...


helemaal mee eens

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:21

Een compleet waterdicht systeem is niet op te zetten. En idd, uiteindelijk zullen de paardeneigenaren moeten opdraaien voor het opzetten van dat systeem.
De volgende stap naar paardenbelasting is dan nog maar heel erg klein...

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:22

In Be hebben we zo al een systeem. Er zijn voors en tegens, ik weet alleen dat het ons extra geld iedere keer kost en dat je boetes krijgt als het niet in orde is bij jouw paard. Maar of ze het echt gebruiken om ziektes op te sporen?? Nee, extra kosten ja. De dierenarts moet komen voor de verplichte chip (vind ik goed) en voor een verplichte schets in het boekje (niet perse nodig vind ik en kost ook extra). Dan stuurt hij de papieren op naar de confederatie (= overheid) en daar moet je nog eens 58 euro voor gaan betalen omdat je je paard daar mag/moet laten registreren. Uiteraard moet je dan nog eens het stamboek ook nog iets gaan geven en als alles in orde is heb je een mutatiedoc. Bij verkoop moet je dat ook weer invullen en terugzenden naar de confederatie en het stamboek ook dit laten weten. Uiteraard hangt hier terug een klein bedragje aan vast.

Dus hopelijk voeren ze het voor jullie in NL niet door. Als het over gestolen paarden gaat en om die terug te vinden... chip en stamboekwerking zouden dan in feite genoeg moeten zijn. Maar das mijn mening maar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:26

Ervaring leert dat de chip niet werkt. Misschien voor het traceren van het paard, maar zeer beslist niet voor het terugkrijgen van je paard.
En zo lang er paarden nog zonder chipcontrole geslacht kunnen worden, door de Rendac kunnen worden opgehaald, op paardenmarkten worden verhandeld, door Dierenartsen worden behandeld, is die hele chipverplichting die ons door de EU door de strot is geduwd een grote wassen neus.

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:34

In België bestaat dus zo'n systeem... maar niemand weet hoe het juist werkt en waar men moet zijn etc etc...
Het is gewoon om geld te verdienen, belastingen te heffen. Maar owee als ze hier ooit mijn paarden preventief willen "ruimen", dan zijn ze echt aan het verkeerde adres.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:40

Tja als Belg zijnde weet ik dat dit systeem enkel werkt bij mensen die effectief in aanraking komen met dit gegeven. Veelal wedstrijdruiters. In prinicipe moet elk paard geregistreerd staan in de database. Bij een verwisseling van eigenaar, moet dat dus ook aangegeven worden (ik meende binnen de 14 dagen). Maar ja als verkopende partij heb je daar dus geen zicht op. Want bij verkoop, moet je van zo'n registratiepapier, onderaan een stukje afscheuren (knippen), maar is het nog steeds aan de nieuwe eigenaar om dat formulier op te sturen. Indien niet, ja dan blijft dat paard dus in de database onder de vorige eigenaar staan. Dat zou jaren goed kunnen gaan, tot ze idd bvb belastingen zouden invoeren, controles uitvoeren, maar evenzeer bij bvb het slachten van een bepaald dier.
Hier in belgie moet namelijk elk dier zijn paspoort hebben (of een equipas voor geen stamboekpaarden), dan gechipt zijn en dan dat mutatiedocument op zak hebben. Is 1 van de 3 niet aanwezig, zal er altijd verhaal gedaan worden op degene waar het paard dus als laatste officieel geregistreerd stond (dit kan bij het stamboek zijn, of de database).

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:43

Mijn paard en mijn vriends paard die zijn beiden helemaal in orde. Maar mijn vaders paard heeft van oorsprong een nederlands stamboekpaspoort, wat is me dat al een misérie geweest om dat in orde te brengen. Geld en tijd kost het en het is nog niet in orde...

Ik was trouwens wel van het gedacht dat dit in Nederland al veel langer bestond? Niet dus... maar we moeten wel ons paspoort bijhebben als we in Nederland gaan rijden. Begrijpen wie begrijpen kan.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:46

Dana82 schreef:
In België bestaat dus zo'n systeem... maar niemand weet hoe het juist werkt en waar men moet zijn etc etc...
Het is gewoon om geld te verdienen, belastingen te heffen. Maar owee als ze hier ooit mijn paarden preventief willen "ruimen", dan zijn ze echt aan het verkeerde adres.


Huh dat is toch redelijk eenvoudig hoor.

Stamboekpaarden
-Paspoort (stamboekpapier opsturen naar stamboek ivm verzetten op jouw naam)
-Chip is verplicht en wordt bij veulens al gedaan, chipnummer staat in paspoort
-Dan registratiedocument opvragen bij de federatie van het paard. Dat invullen, copy paspoort en dan moet je een eenmalige bijdrage betalen (denk een 40 euro ofzo). Bij vernieuwing (bij verkoop) is dat gratis (dan moet je enkel het mutatiedocument correct invullen en klaar)

Niet stamboekpaarden
-Die hebben dus geen stamboekpapier en moeten een Equipas bekomen. Dat is dus een paspoort met enkele gegevens
-daar moet dan ook de chipnummer in opgenomen worden
-en dan wederom dat registratieformulier invullen, bijdrage betalen en dan krijg je het mutatiedocument.

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:48

even off-topic..

Door welke ziekte denken jullie dat paarden geruimd zouden moeten worden?

West Nile virus in elk geval NIET! Dat wordt overgebracht door muggen. Paarden en mensen zijn eindgastheer. Paard kan mens niet besmetten, mens kan paard niet besmetten.

Als deze ziekte ons land bereikt is het denk ik inderdaad gemakkelijk als er een eigenarenregistratie is.
Dan kan men de ziekte beter volgen.

Echter weet ik niet of dit in Amerika ook al het geval is? Daar is in 1994 de West Nile virus uitgebroken en heeft in 4 jaar tijd heel Amerika gehad. zowel mensen als paarden kunnen ziek worden.
Voor paarden is er entstof, voor mensen niet.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:56

Die registratieplicht in geval van dierziekten is alleen maar nuttig als er geruimd moet worden, zodat geen eigenaar zich zal drukken... Voor de rest werkt een vervoersverbod en verbod op betreden/verlaten van besmette bedrijven en eventueel de bedrijven in een straal daaromheen prima.

Als mensen overigens niet eerlijk zijn over ziekten op hun bedrijf (zoals idd vaak genoeg voorkomt in de sector) helpt natuurlijk geen enkele vorm van beleid, dan krijgt een ziekte zonder meer de kans zich te verspreiden, voordat de bron getraceerd is.

Er bestaan als sinds jaar en dag besmettelijke, en dodelijke ziektes bij paarden, ook in onze contreien. Kwade droes, rino, influenza...

Voor de meeste ziekten kan bovendien gevaccineerd worden, dus om welke ziekten zou het nu gaan?

Heb het idee dat het een beetje bangmakerij is om ons dat registratiesysteem door de strot te duwen.

Wat betreft die broodnodige research: ik heb geen enkele behoefte om mee te gaan betalen aan onderzoeken die moeten aantonen dat de praktijken van de mensen in de sectorraad en hun achterban wél diervriendelijk zijn, en dat verdere welzijnsmaatregels in de sector dus niet nodig zijn....

Overigens zijn ook de registratiesystemen voor vee verre van waterdicht.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:56

bulck schreef:
Tja als Belg zijnde weet ik dat dit systeem enkel werkt bij mensen die effectief in aanraking komen met dit gegeven. Veelal wedstrijdruiters. In prinicipe moet elk paard geregistreerd staan in de database. Bij een verwisseling van eigenaar, moet dat dus ook aangegeven worden (ik meende binnen de 14 dagen). Maar ja als verkopende partij heb je daar dus geen zicht op. Want bij verkoop, moet je van zo'n registratiepapier, onderaan een stukje afscheuren (knippen), maar is het nog steeds aan de nieuwe eigenaar om dat formulier op te sturen. Indien niet, ja dan blijft dat paard dus in de database onder de vorige eigenaar staan. Dat zou jaren goed kunnen gaan, tot ze idd bvb belastingen zouden invoeren, controles uitvoeren, maar evenzeer bij bvb het slachten van een bepaald dier.
Hier in belgie moet namelijk elk dier zijn paspoort hebben (of een equipas voor geen stamboekpaarden), dan gechipt zijn en dan dat mutatiedocument op zak hebben. Is 1 van de 3 niet aanwezig, zal er altijd verhaal gedaan worden op degene waar het paard dus als laatste officieel geregistreerd stond (dit kan bij het stamboek zijn, of de database).



Naar het schijnt moeten wij als we 13 paarden op onze naam hebben betalen.. we worden dan gezien als veehouder en moeten betalen volgens het mestdecreet. Ik heb ooit een paard verkocht en ik heb gebeld en het was niet van mijn naam en daar sta je dan. Gelukkig hebben ze het aangepast maar ik vraag me af hoe ze dat doen als de kopers het echt niet op hun naam willen zetten (het was naar NL verkocht en die lagen er uiteraard -wat normaal is- niet wakker van)

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:57

Ik weet het ondertussen wel, maar dat heeft veel voeten in de aarde gehad. Veel mensen weten nog steeds niet hoe, wat, waar en als je dan zegt hoeveel het gaat kosten, dan houdt het helemaal op.
Ik ben graag in orde met dingen, dus ik heb mijn best gedaan om alles in orde te brengen ook. Ik snap "het systeem" ondertussen ook wel.
Maar "rare" gevallen zoals mijn vaders paard, daar geraakt geen mens aan uit. Volbloed arabier uit Nederland met stamboom en paspoort, was nog niet gechipt. Het enigste dat wij willen is in België een equipas aanvragen (stamboek interesseert ons niet, paard is ook al 17 jaar en ruin). Vraag je info krijg je tegengestelde antwoorden en maar papieren die je moet invullen en nog en nog...
De "fout" die we gedaan hebben met die arabier, is vermelden dat er al een paspoort was met stamboom. Dus in mijn ogen moest gewoon de chip gelinkt worden met zijn paspoort. Neen, paard moest terug getekend worden door DA en terug een heleboel papieren invullen, terwijl alle info in het paspoort al stond. Dat gaat blijkbaar niet omdat het een Nederlands paspoort is, nu snap ik dus ook waarom :D .

@ Tickels: er komen steeds nieuwe ziektes. Hoeveel keer zijn er preventief al varkens ed geslacht? Paarden kan dit toch ook overkomen... ik denk dat ze mensen nooit preventief zullen ruimen ;) . Ik vraag me af waarom, ik heb dikwijls meer aan mijn paarden dan aan sommige mensen (lekker grof zo 's morgens vroeg :D ). (Btw dit is een grapje hé)

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:57

bulck schreef:
Dana82 schreef:
In België bestaat dus zo'n systeem... maar niemand weet hoe het juist werkt en waar men moet zijn etc etc...
Het is gewoon om geld te verdienen, belastingen te heffen. Maar owee als ze hier ooit mijn paarden preventief willen "ruimen", dan zijn ze echt aan het verkeerde adres.


Huh dat is toch redelijk eenvoudig hoor.

Stamboekpaarden
-Paspoort (stamboekpapier opsturen naar stamboek ivm verzetten op jouw naam)
-Chip is verplicht en wordt bij veulens al gedaan, chipnummer staat in paspoort
-Dan registratiedocument opvragen bij de federatie van het paard. Dat invullen, copy paspoort en dan moet je een eenmalige bijdrage betalen (denk een 40 euro ofzo). Bij vernieuwing (bij verkoop) is dat gratis (dan moet je enkel het mutatiedocument correct invullen en klaar)

Niet stamboekpaarden
-Die hebben dus geen stamboekpapier en moeten een Equipas bekomen. Dat is dus een paspoort met enkele gegevens
-daar moet dan ook de chipnummer in opgenomen worden
-en dan wederom dat registratieformulier invullen, bijdrage betalen en dan krijg je het mutatiedocument.



Kost 58 euro voor de confederatie alleen al. Héél zeker van omdat ik onlangs een nieuw paardje had uit UK.

Welsh4ever

Berichten: 169
Geregistreerd: 24-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:57

Hier kun je lang en kort over discussieren.
Het gaat ons gewoon weer extra geld kosten!

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:58

Welsh4ever schreef:
Hier kun je lang en kort over discussieren.
Het gaat ons gewoon weer extra geld kosten!


Kort maar krachtig :D