Showmanship at Halter...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Showmanship at Halter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 17:51

Hoi! Party!!

Ik ben de laatste tijd bezig met grondwerk met Daytje en ik kom er steed smeer achter hoe leergierig en intelligent ze wel niet is! Echt een super fijn paardje om mee te werken! Longeren doe ik wel eens maar niet veel, eens per twee weken ongeveer, gewoon voor de afwisseling zeg maar. Ook dat heeft ze heel snel en goed opgepakt. Stap, draf, galop en halthouden op commando deed ze al na een keer of drie. Verder doe ik aan grondwerk; achterwaarts, achterhand om zetten een paar pasjes, hoofdje laag doen, vierkant zetten en dat ze met haar hoofdje naast me blijft lopen en ook als ik dan een bocht naar rechts maak dat zij dan keurig een beetje inhoud en meedraaid (dus dat ze afstand houd en dat ik haar dus niet aan hoef te raken zodat ze de bocht maakt..). Alles doet ze geweldig! Over balken enz. stapt ze ook braaf over heen en ze staat ook keurig stil als ik het touw op de grond leg en er dan in een cirkel van een meter of vier omheen loop. Lovers

Hebben jullie nog ideetjes wat ik nog meer met 'r kan doen?

En wat moeten we nou allemaal precies kunnen voor Showmanship at Halter?

Groetjes van een heel trots iemand! Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:56

Plastic op de grond en eroverheen, pionnen slalom en er achteruit tussendoor. Balkjes achteruit.
Clickertraining is ook heel leuk voor een paard!
Vooral als ze intelligent zijn is dat echt een leuke uitdaging en ook erg leuk om te doen!!

Digger zeurt er echt om! OK dan!

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 18:59

Ja clickertraining lijkt me ook wel wat maar daar ga ik me eerst even meer in verdiepen...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:14

http://www.theclickercenter.com/
Hier kun je er alles over lezen, het is echt heel leuk.
Kun je ook even tussendoor doen; ik doe het altijd 'savonds laat nog even als ik hooi ga geven.
Gewoon een paar spelletjes, doekje pakken, lachen, etc.

Ik heb gewoon een klikkikker bij de speelgoedwinkel gekocht, kost maar 1 euro nogwat.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:17

Bij de showmanship at halter kan het parcours de volgende manoeuvres bevatten volgens het WRAN regelboek:

-het paard leiden vanuit de walk, jog, trot of extended trot
-achterwaarts in een rechte of gebogen lijn
-een combinatie van rechte en gebogen lijnen
-stop
-1/4, 1/2, 3/4, 1 draai of combinatie van meerdere draaien
-vierkant neerzetten ter inspectie

Je dient je paard vanaf de linkerzijde te leiden, ook tijdens het achterwaarts gaan. Tijdens mijn trainingen (lees spelen Haha! ) met Holly doe ik dit ook vanaf de rechterzijde.

Ik heb er ook nog altijd veel lol van om met Holly aan de hand te werken als afwisseling op de normale training.

De clickermethode is misschien een leuk hulpmiddel om de paarden iets aan te leren maar in de showmanship mag je dit niet gebruiken (in de wedstrijd dus).

Groetjes,

Bianca

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:48

Zo dat is nogal wat zeg! Als je nou voor je paard staat (aan de linkerkant dan hè) en je moet achterwaarts een bocht naar rechts maken hoe doe je dat dan? Ja ik heb nog even nagedacht (en pb raad gekregen) over die clicker methode en ik denk niet dat ik daaraan ga beginnen...

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:34

Oefenen Haha! ! Ik heb je een PB gestuurd.

Groetjes,

Bianca