advies gevraagd: welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 14:09

Dat zei ik alleen omdat ik haar kleurtje zo mooi vind. Ik weet ook wel dat kleur er eigenlijk niet toe doet, maar vind dit nou net zo mooi en er zijn een aantal donkere hengsten zoals Rubiquil en Métall die net wat beter bij haar passen. Dan heb ik toch alleen geluk met mijn eigen voorkeur? Daar is niets cru aan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 14:27

Was dat voor mij de vraag door wie ik de merrie's laat dekken??


Zo ja, sowieso een aantal door Jetset D, daar hebben we erg goede ervaringen mee. En waarschijnlijk een paar door Houston.
Zitten nog wat te twijfelen of we een of twee merrie's door Sir sinclair ( zit nu in het verrichtingonderzoek) laten dekken. Maar goed, das toch nog even afwachten.

rinnie1982 schreef:
Haha, ook dan ist goed. Ik vind Osmium ook een hele goede hengst, maar zijn nakomelingen schijnen wat tegen te vallen. Dat is zoooo jammer. Hte is idd een hele goede hegnst, maar ik denk wel dat het dekgeld heel duur zal gan worden nu hij bij anky staat, haha.
Laat jij je merrie(s) ook nog dekken dit jaar? En door wie? Vind ik altijd zo leuk om te weten, haha. Party!! *LOL*
Groetjes Rinske

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:04

Hoi,

Ik vind voor een Junior merrie Amulet wel een leuke hengst. Mooie hengst om te zien met veel body en beweging. Hij brengt paarden met een fijn karakter, voldoende maat en ruimte en souplesse in de beweging.
Contango lijkt me voor een ranke en hete merrie ook een goed idee. Er komen mooie nakomelingen van die het super doen in de sport en heel fijn te rijden zijn. Ook fokt hij veel maat en body door.
Flemmingh vind ik qua type ook heel mooi maar die is wellicht te elegant en te lang in de rug.
Wolfgang zou volgens mij ook geen slecht idee zijn.
Ikzelf zou graag dekken met Nimmerdor, Wellington of Goodtimes, maar dat is een kwestie van smaak.
Veel succes!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:33

Hoi,
ja die vraag was idd voor jou Pipo. Ik vind Jetset ook een leuke hengst, en kan ook nog een optie zijn voor mijn merrie. Haha! Ik laat mijn merrie pas volgend jaar dekken, maar ik ben graag bezig met hengsten (dan bedoel ik: folders sparen enzo en naar hengstenshows gaan Haha! ). Ik heb een Hofnar x Chronos merrie. Donkerbruin met goede bewegingen. Ik vind dat haar hals wel wat gespierder had mogen zijn, maar met rijden zie je daar dan weer nix van. Verder is het een lief, werkwillig paard, alleen heeft ze een beetje last van singeldrang. Maar het gaat al beter met veel geduld. Hihi.
Van Amulet ken ik geen nakomelingen. Vind het wel een aardige hengst om te zien, maar ik kan daar dus verder nix over zeggen.
*LOL* Wat vind je van Rubiquil? Daar zat ik ook aan te denken. Dat vind ik echt een mooie hengst. En Métall, maar daar ken ik niet echt nakomelingen van, dus als iemand me daar mee kan helpen, hihi. Lachen
Maar uh, voor een veel bloedvoerende of ranke merrie zou ik dus zeker gaan voor Cabochon (mits hij bij je merrie past).
Groetjes Rinske Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:50

Ben erg jetset fan, we hebben er 5 gehad, waarvan nu nog 2 eentje is daarvan te koop, de andere niet, zelf rijdt ik deze twee.

Wat mij opvalt aan jetset, is dat ( die van ons) extreem kunnen bewegen, heel fijn in karakter zijn. En heel veel souplesse hebben.

Ook ben ik fan van Jazz ( we hebben er 11 van!!!) en 5 daarvan gaan we dit jaar laten dekken. Verder hebben we nog wat olivi's staan maar dat zijn jaarlingen, en nog wat jaarlingen van ronaldo, maar die vallen erg tegen. Jetset fokt erg luxe paarden, met veel beweging.

Tja rubiquel, niet mijn smaak, heus wel een heel goed paard, maar hij doet me niets!!! heb er ook niet echt een mening over, vindt hem niet slecht, maar ook niet bijzonder. Zag een merrie van hem in zwolle tijdens de paardendagen, en ook daarvan was ik niet onder de indruk, behalve dat ze superbraaf was.
De Houston x Columbus en de sir sinclair die nu in de verrichting lopen, lijken mij ook erg goed, verder is contango een goede hengst, en Krack c natuurlijk ook. er lopen genoeg goede hengsten rond, dus keuze genoeg ( helaas ook vrij veel slechte)

Tja fokkerij blijft erg leuk, ben er al jaren heel druk mee, vooral de dressuurfokkerij.

Hofnar x Chronos??? Hofnar heeft een tijdje bij willie brinkman gestaan toch???
Is het een zwaar paard, of een heel luxe typetje???


rinnie1982 schreef:
Hoi,
ja die vraag was idd voor jou Pipo. Ik vind Jetset ook een leuke hengst, en kan ook nog een optie zijn voor mijn merrie. Haha! Ik laat mijn merrie pas volgend jaar dekken, maar ik ben graag bezig met hengsten (dan bedoel ik: folders sparen enzo en naar hengstenshows gaan Haha! ). Ik heb een Hofnar x Chronos merrie. Donkerbruin met goede bewegingen. Ik vind dat haar hals wel wat gespierder had mogen zijn, maar met rijden zie je daar dan weer nix van. Verder is het een lief, werkwillig paard, alleen heeft ze een beetje last van singeldrang. Maar het gaat al beter met veel geduld. Hihi.
Van Amulet ken ik geen nakomelingen. Vind het wel een aardige hengst om te zien, maar ik kan daar dus verder nix over zeggen.
*LOL* Wat vind je van Rubiquil? Daar zat ik ook aan te denken. Dat vind ik echt een mooie hengst. En Métall, maar daar ken ik niet echt nakomelingen van, dus als iemand me daar mee kan helpen, hihi. Lachen
Maar uh, voor een veel bloedvoerende of ranke merrie zou ik dus zeker gaan voor Cabochon (mits hij bij je merrie past).
Groetjes Rinske Party!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 18:18

Jazz vind ikzelf een van de betere hengsten. Vooral de nakomelingen die ik heb zien staan, waren echt prachtig. Erg jammer dat het alleen geen geschikte kandidaat is voor mijn merrie.

Ik zal vanavond eens foto's maken van haar, zodat jullie haar goed kunnen beoordelen, en vooral goed kunnen zien wat een goede hengst voor haar zou kunnen zijn...

Jetset en Rubiquil vind ikzelf ook erg mooi. Maar wat betreft Flemmingh en Contango, die zijn toch springgefokt? Verward Ik wil echt een vooral dressuurgefokt veulen.

Wat vinden jullie van D-Day?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:25

Leuke hengst maar ik zou toch voor die andere 2 gaan als het klikt natuurlijk Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 19:47

Flemmingh is inderdaad springgericht gefokt, maar hij geeft vooral zijn
.dressuurgenen door ,denk maar aan Mooiman en Krack c

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 21:36

Hoi (Pipo),

Mijn merrie is een bloedtypetje, hoge schoft, beetje strakke rug. Maar ze heeft wel heel veel souplesse, ruimte en zweefmoment in haar gangen. Ze heeft lange benen en is ongeveer 1.70 m hoog. Ze heeft een prachtig hoofdje met een mooi groot oog. Haha. Ik zou alleen haar hals wat gespierder willen hebben. Dat vind ik ook altijd zo mooi, zo'n gespierde hals, haha. Maar uh, zijn de nakomelingen van Olivi goed? Hoe lopen ze? Ik moet me echt gaan concentreren op hengsten (vind ik helemaal niet erg Haha! ).
Maar uh, wat gaaf dat jullie zoveel paarden hebben, ik wou dat wij er zoveel hadden. Ik heb dus die Hofnar x Chronos merrie en ik heb nog een jaarling merrie van Iroko x El Rosso. Dat is geen bewegingskunstenaar, maar kan ontzettend springen. Maar als die ooit gedekt wordt (zal nog wel een paar jaar gaan duren) dan wordt dit een springhengst met hele goede gangen, Karandasj of zo. Maar ja, misschien is ze dan al lang verkocht. hihi. Ze staat overigens niet te koop hoor, maar je weet het nooit.
Groetjes Rinske *LOL* Party!!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 21:39

Over D-Day, hij schijnt nogal grove hoofden te geven. Daar hou ik niet zo van. Ik weet verder dat hij smalle steile voetjes geeft en misschien is dat niet helemaal gewenst voor je merrie. Party!!

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 23:12

[quote="Anneke"]Jazz vind ikzelf een van de betere hengsten. Vooral de nakomelingen die ik heb zien staan, waren echt prachtig. Erg jammer dat het alleen geen geschikte kandidaat is voor mijn merrie.

Ik zal vanavond eens foto's maken van haar, zodat jullie haar goed kunnen beoordelen, en vooral goed kunnen zien wat een goede hengst voor haar zou kunnen zijn...

Jetset en Rubiquil vind ikzelf ook erg mooi. Maar wat betreft Flemmingh en Contango, die zijn toch springgefokt? Verward Ik wil echt een vooral dressuurgefokt veulen.

Flemmingh is een Holsteins gefokte hengst (Lacapo Holst X Carneval Holst. X Lorenz Holst.). Ik heb inderdaad gehoord dat deze hengst voornamelijk zijn dressuurgenen doorgeeft. Hij heeft ruim voldoende aanleg voor dressuur en veel aanleg voor springen. Zijn kinderen vallen op door schitterende lange lijnen en uitstekend bewegen.

Contango is een allroundhengst en heeft op nr. 1 gestaan voor zowel springen als dressuur. (Contender Holst. X Kronprinz xx X Elan).
Zijn nakomelingen blinken uit in de beweging (zeer ruim en soepel) en zijn qua karakter fijne sportpaarden. De meeste Contango-nakomelingen worden trouwens wel ingezet als dressuurpaard.

Verder ben ikzelf van mening dat het niet hoeft uit te maken of je met een spring- of dressuurgefokte hengst gaat dekken, zolang de hengst in kwestie maar aan je eigen eisen voldoet en bij je merrie past. Ik heb bijvoorbeeld zelf een puur springgefokte merrie (Glennridge X Nuriel X Lucky Boy xx) die het uitstekend doet in de dressuur. Zo kan ik er nog wel meer opnoemen. Dus mijn advies is: zoek de indexen bij elkaar (in jouw geval dus de indexen van de hengsten die je wat lijken en die van Junior)
en kijk welke zwakke punten je eruit kunt fokken en welke hengst qua sterke punten benadrukt.
Succes!

shagya

Berichten: 215
Geregistreerd: 14-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 00:56

Citaat:
Flemmingh is een Holsteins gefokte hengst (Lacapo Holst X Carneval Holst. X Lorenz Holst.).


is een zeer goede keuze.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:17

Absoluut Kwijl

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 19:33

En wat is het dekgeld van Flemmingh?
Ik vind Flemmingh zelf erg mooi, en luxe, en vooral mooi gebouwd. Maar heb nooit aan hem gedacht, omdat ik hem echt als springhengst zag, met dus spingnakomelingen!!! *LOL*

Hij is trouwens vrij groot toch?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 22:11

Flemmingh fokt allebei heel erg goed door, en wat de maat betreft dat is verschillend maar het hangt er ook van af hoe de merrie fokt, persoonlijk ken ik alleen maar vrij grote nakomelingen van Flemmingh, maar ik heb hier op bokt gelezen dat er ook kleintjes zijn.

Wat het dekgeld betreft het beste is dat je een mailtje stuurt naar info@vdlstud.com die weten daar het meeste vanaf!

gr. Adriana

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:58

Flemmingh is idd een goede hengst, het dekgeld zal ongeveer op 2500 gulden komen. Geloof ik. Ik weet even niet zo snel wat dat in euro's is. Ben niet zo goed in omrekenen.
Veel suc6
Groetjes Rinske Haha!

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:54

Ik denk dat het om en nabij de 1700 euro zit, maar misschien kun je voor de zekerheid kijken op www.vdlstud.com. Heb ik ook al eerder gedaan en bij een aantal van de hengsten die zij aanbieden staan de dekgelden erbij op de site.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:14

Flemmingh staat bij Olthof in ruurlo. Mooi paard... Lijkt me wel een goede keuze