wie nakomeling Brennas Cody, kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

wie nakomeling Brennas Cody, kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 15:02

Hoi, ik heb een (inmiddels) donkerchestnut merrie veulen van Brennas Cody en ze heeft allemaal witte haren op dr lijffie, maar ook een aalstreep en is sorrel geboren met lichte neus en rond de ogen.

Nou heeft Cody in zijn moederlijn allemaal schimmels en volgens mij begint ie zelf ook al te verschimmelen. Hij heeft een schimmelneus en een witte pluk in zn staart. Hij staat op papier als (buckskin) dun.

Heeft iemand ook een veulen van hem en wat voor kleur heeft jouw veulen dan gekregen (en de moeder ook graag)?

Ik vind het leuk om wat research te gaan doen puur voor de leut. Ben aangestoken met het kleurenvirus na een cursus van Jeddah en vind het wel grappig om te kijken wat er voor kleurtjes tevoorschijn zijn gekomen.

thanks
ciska

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:15

Hoi Cissy
Ik heb een nakomeling van Brennas Cody. Ze is net als pa en ma een buckskin dunn. Moeders staat op de achtergrond op de foto. Zowel moeder als dochter hebben dus aalstreep, zebrastrepen op de benen, kortom alles wat bij een dunn hoort maar verder buckskin.

De foto is genomen toen het veulen een week oud was. Inmiddels heeft ze zwarte benen gekregen en wordt ze vermoedelijk net als ma nog wat donkerder in haar gezicht. Afgezien van de mooie kleur zonder aftekening, heeft ze ook nog een super lief karakter, meteen vanaf het begin zo mak als een lam met hele grote ree ogen... Ik denk niet dat ze nog zal veranderen naar schimmel, maar veulens zijn net toverballen soms!

http://members.tripodnet.nl/KarinQuince/Pippin1.JPG
http://members.tripodnet.nl/KarinQuince/Pippin2.JPG

[edit SM: van te grote foto's de IMG's verwijderd]

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:27

sorry even off topic
@KarinG: wat een geweldige foto's, prachtig zoals het veulen naar de herder kijkt!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:08

Aangezien dat het schimmel gene alleen in directe lijn (van ouder op kind) geerfd kan worden MOETEN een van de ouders een schimmel zijn als het veulen schimmel wordt.

Een andere mogelijke verklaring voor de aanwezigheid van de witte haartjes zijn de Sabino of Rabicano genen. Je kunt een 'solid' gekleurde paard hebben, met geen schimmel gene, uit "solid" ouders die veel witte haartjes heeft in zijn flank.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 10:34

waarschijnlijk zit dat schimmel gen dus bij Cody er wel in omdat ie al witter wordt (zijn moederlijn is schimmel zoals ik al zei). Hij is nog jong en schimmels worden pas op latere leeftijd witter. Mijn veulen heeft op dit moment alle kleuren vos doorelkaar erg grappig.
Mijn merrie is stekelharig dus daar kan het inderdaad ook vandaan komen.

Karin, leuk die foto's!! is mamma ook een QH? Ik dacht ook een leuk kleurtje te krijgen maar helaas.... ben wel blij met dr hoor! Hoe oud is

Nog meer Cody's in 'omloop'? hij heeft geloof ik 14 veulens dit jaar.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:37

Heb je fotos van de hengst Cissy? Je maakt mij nieuwschierig Tong uitsteken

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:12

Als hij ook een witte pluk heeft aan de staart zou hij Rabicano kunnen zijn.....
Hoe oud is pa nu?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:39

ja, ik heb wel foto maar is digi van 'normale' foto en niet zo scherp helaas, maar geeft een idee, heb je mail voor me dan stuur ik m op.
Moet nog bij m langs voor mooie foto's maar dat zal wel even duren. Hij is regelmatig weg naar Engeland voor wedstrijden.
Cody heeft grote witte pluk IN zn staart niet bovenaan zn staart, hij is dus zelf geen rabicano. Mn veulen is waarschijnlijk ook geen rabicano, heeft niks wits in/om dr staart.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 09:52

verder helemaal geen Cody's meer???

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:58

Hee Cissy, en hoe is het gegaan met afspenen, vervoeren van je veulen?
Alles goed gegaan?
Was trouwens wel leuk he, zo even meeten op het NK afgelopen zondag!
Groetjes,
Liesbeth

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:23

Waren allebei best rustig, viel me alles mee. Vanochtend met mams gewandeld en was wel aan het bleren maar verder niet loperig of zo.
In trailer is alles goed gegaan gelukkig, die kleine was wel wat angstig bij aankomst op het vreemde erf maar een puk hooi doet een hoop!

even weer on-topic, er zijn 14 Cody veulens geboren zitten er nou echt niet meer eigenaren op bokt? of kennissen?