Is dit alles??? Wie geeft advies? :/

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Is dit alles??? Wie geeft advies? :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 21:47

Okee... dit wordt misschien een beetje een wazig verhaal, maar voor mij is het toch belangrijk dat iemand me even zijn zienswijze erop geeft...

Ik ben afgelopen zomer 3 mnd in Amerika geweest. Toen heb ik 4 maanden gewerkt, eerst als assistent secretaresse, toen secretaresse en uiteindelijk als vanallesennogwat met het licentiebeheer onder mijn hoede.

In Februari ben ik begonnen met de opleiding Facilitair Management (HBO) in Wageningen. Ik heb deze opleiding gekozen omdat ik graag het management in wil, heb nog getwijfeld over hoge hotelschool maar die locaties (leeuwarden, Den Haag en Maasticht) vond ik te ver (verplicht intern eerste jaar, zou ik dus Iwaldo op moeten geven) en ik wil niet de Horeca in. Ik heb geen wiskunde gedaan, VWO diploma, en veel management opleidingen universitair niveau daar heb je wiskunde voor nodig.

Ik dacht dat ik alles goed geregeld had. Ik ben weer begonnen met het werk van licentiebeheer in de vrije uurtjes die ik heb.

Nu het probleem wat eigenlijk nog geen probleem is: Ik vind de studie erg makkelijk. Op zich geen punt natuurlijk, maar het is echt duidelijk te merken dat ik VWO heb gedaan, ik pik het veel makkelijker op dan de havo/mbo'ers. Leuk juist, zou je denken. Maar ik heb nu de moeilijkste module van het eerste jaar achter de rug, heb echt weinig gedaan, en heb allemaal 8en. Mijn omgeving begint te roepen of het niet te makkelijk voor me is. Ik mis de uitdaging een beetje, en daar komt bij dat ik me absoluut niet kan identificeren met mijn klasgenoten (met zo'n mentaliteit van 'ach man we kunnen toch 6x hertentamen doen, sommigen zijn ook pas 17 en vinden mij maar irritant dat ik op wil letten enzo (totdat ze zelf hulp nodig hebben, je kent het wel))

Oftewel; het is leuk dat ik tijd over heb, dat de school dichtbij is zodat ik lekker veel kan paardrijden, maar is dit het nou?
Ik heb dus pas een half jaar studie achter de rug omdat ik ingestroomd ben, maar vind het dan weer zo zonde als ik ophoud. En als ik een andere studie begin, zal ik wel veel meer reistijd hebben, en misschien het paardrijden moeten opgeven. Dat vind ik heel erg moelijk.

Er is een mogelijkheid om deze HBO opleiding in 3/3,5 jaar te doen, als ik er extra vakken bij neem. Dat heeft mn mentor me al verteld. Dus ik kan dat doen en dan een post HBO erachteraan plakken? Maar kan ik dan niet beter WO doen?

WHELP. Ik ben echt even zo in de war. Het kriebelt echt, ik voel me niet op mn plek, ik wil weg, reizen ofzo, maar ook een goede opleiding, en paardrijden... en vanalles. Maar nu heb ik voornamelijk een vervelend gevoel in mn buik 'Is dit alles'? Gaan de komende 4 jaar zo door? Of moet ik het roer omgooien? Wat moet ik doen?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:56

Nou Laura, ik zal je een beetje uit je droom halen.. Ik heb de, als moeilijk bekend staande, HBO opleiding Milieukunde achter de rug. Op mijn sloffen ja. Over het algemeen, als je een beetje makkelijk leert EN oplet in de les hoef je echt niet veel meer te doen als je opdrachten optijd inleveren en je tentamen maken. Ik verveelde me op een gegeven moment ook te pletter maar omdat ik 'maar' havo had (en BTW de jongste van de klas was!) kon ik niks anders. Ik vond het eigenlijk ook wel best want ik had nog tijd genoeg ander voor andere leuke dingen die erbij deed, in een paar commissies, EHBO cursus dus ik had meer dan genoeg te doen uiteindelijk. Oja enne ik heb de eerste 3,5 jaar allevier de afstudeerrichtingen gevolgd, en uiteindelijk op de moeilijkste afgestudeerd. En extra vakken gevolgd (frans e.d.) (om ze alle 4 te hebben moest ik 4 keer (a een half jaar) afstuderen....
Maar jij vindt het dus niet "wel best" Wat ik zou proberen: Een paar dagen meelopen op een uni, kijken of het je daar wel zint. WANT, ook daar KAN je het makkelijk hebben als je trouw op college komt en je opdrachten en tentamens maakt.
Succes met je keuze!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 22:30

Heel moeilijk, eerst je gevoel volgen, dan 'wel verder zien' of eerst voor een degelijke opleiding zorgen?

Ik ben op mijn 18e gaan reizen, op mijn 25ste terug gekomen. Hele leuke, ook moeilijke tijd gehad, zou het zeker weer zo overdoen, maaaar, ik heb inmiddels geen opleiding.

Ik kan dus (behalve met paarden werken, wat gewoon niet genoeg betaald) niks.

Achter de kassa, ben te oud, op kantoor, geen ervaring, enz enz.

Dus het blijft moeilijk. Ik ga je ook niet zeggen wat ik vind, dat is helemaal aan jou.

Ik heb wel heel veel geleerd, alleen in de wereld, heb een ton aan levenservaring, geen enkele opleiding die me dat geeft. Alleen betaald het niet zo goed... Frusty

SUCCES!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 00:06

Als je je HBO propadeuse haalt, dan kun je toch overstappen naar de universiteit? Dan doe je in het eerste jaar wiskunde erbij als dat nog nodig is en dan draai je gewoon mee.
Wiskunde ontbrak ook in mijn pakket, op de universiteit heb ik wiskunde klasje gevolgd, dat was verplicht.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 22:58

Maar aangezien Laura al VWO heeft is ze die HBO-p niet nodig ofzo...maarja, als je nu toch bezig bent en het gaat lekker.....

't is echt een moeilijke beslissing, ik ben echt blij dat ik iets heb wat ik wel (overwegend) leuk vind.


Dat van die reistijd is iets relatiefs natuurlijk, dat wil ik nog wel even zeggen Lachen Ik reis zelf vier keer per week drie uur per dag (heen en weer samen) om naar college te gaan en dat is echt goed te doen. Ik weet niet hoeveel het voor jou zou betekenen?