wormenkuur soms verwisselen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

wormenkuur soms verwisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 08:39

ik had een vraagje,
ik gebruik nu altijd eqvalan als wormenkuur,sommige mensen op de manege zeggen dat je een keer van wormenkuur moet veranderen?

is dit waar?want ik geloof het niet Verward

en als dit waar zou zijn,dan wil ik equest wel eens proberen,heeft iemand daar ervaringen mee?

alvast bedankt Haha!

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:50

Ja geloof wel dat dat handig is, omdat in iedere kuur andere werkzame stoffen zitten. Ik heb nu een keer zo'n hele goede gehad, die ook tegen lintworm is en neem nu volgende keer weer een gewone. Maar het is wel handig om onder de 'gewone' ook af te wisselen!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 08:56

oke dankje,nu weet ik al wat meer Haha!

Xavi
Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:20

Hoi ik heb dit pas aan mijn dierenarts gevraagd en die zei dat je niet hoeft te wisselen van wormenkuur als de stof 'ivermectine' in de wormenkuur zit. Deze stof zit o.a. in Eraquell en Eqvalan.

Paarden kunnen wel resistent worden voor de stof 'pyrantel en farberdazol'. Dit zit vaak in de goedkopere wormenkuren.

De dierenarts raadde mij aan om in de herfst 1x Equimax aan mijn paard te geven. Dit aangezien de meeste paarden in de zomer op de weide hebben gestaan.

Maar het kan volgens mij geen kwaad om een keer van wormenkuur te wisselen. Ik heb ook wel vaker gewisseld.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:00

Als je al zou willen wisselen van wormenkuur dan kun je dat beter op het jaar doen ipv iedere keer dat je een kuur geeft.

Gebruik anders even de zoekfunctie, dit onderwerp is al meerdere keren besproken.

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:20

Met Jan_Chanel eens Lachen

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:15

Er is inderdaad nog geen resistentie tegen ivermectine waargenomen.
Maar er zijn wormen die niet van ivermectine dood gaan, het beste is om ze in het najaar een keer te ontwormen met een andere werkzame stof.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:21

Volgens mij moet je elk jaar wisselen, bijv. 1 jaar ivermectine, volgende jaar pyrantel, jaar daarop farberdazol en daarna weer met ivermectine beginnen. Alleen rond november moet je altijd ivermectine geven ivm horsels.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:30

Je kunt wormenkuren waar Ivermectine in zit het hele jaar door blijven geven. Wisselen per jaar hoeft dan niet.
Ik geef standaard Equest (Moxidectine) en twee keer per jaar Equimax tegen lintworm.

Fenbendazol zou ik niet gebruiken omdat er resistentie bekend is.