heel erg lange sporen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

heel erg lange sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 10:23

hoi allemaal,

vraagje: zaterdag was ik op wedstrijd en zag ik een paar paarden waar de amazones sporen omhadden van ongeveer 6/7 cm lang.
Wat vinden jullie daarvan?

Ik vind dit eigenlijk heel stom omdat je toch eigenlijk helemaal zonder zou moeten kunnen rijden. Nou weet ik wel dat niemand dit doet, ikzelf ook niet, maar eigenlijk zou je je paard zo goed aan het been moeten hebben dat dit toch niet nodig. Sporen van zo lang!!

Ben benieuwd naar jullie mening

Groetjes Mare

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:29

Liever een lange spoor die goed gebruikt wordt dan lomp schoppen zonder spoor. En daarbij is het niet zo dat het zonder zou moeten, want het wordt zelfs in de hogere klassen verplicht gesteld. Het draait allemaal om juist gebruik!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 12:53

Tja van mij part heb je sporen om van 20 cm ?? Als je ermee om kan geen is dat geen probleem. Ze merken het vanzelf als hun paard iets opligt en dan zullen zonder moeten gaan rijden.

Mare ken je de regels van de dressuur wel ??? Je moet namelijk vanaf bepaalde klasse met sporen rijden. En van een M ruiter wordt verwacht dat hij ermee om kan gaan.
Helaas zijn er ook een hoop mensen die met zulke sporen rijden voor de sier en het mooizijn.

Heb je die sporen de hele tijd inde buik van het paard zien gaan of niet ??
Leg eens uit wat je gezien hebt ?? ipv ik heb lange sporen gezien.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:17

ik vind dat het bij sporen niet echt om de lengte gaat maar om de scherpte... als je lange sporen hebt die stomp zijn zijn deze minder pijnlijk voor het paard dan een korte spoor die erg scherp is.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:38

ook als ze scherp zijn is het niet erg, als je er maar goed mee rijd. Je kan ook een uur lang op je paard zitten zonder ook maar een keer je spoor te gebruiken, dus wat is het probleem? Het maakt toch ook niet uit hoe lang je zweep is?


xxx

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 20:04

op mijn pony reed ik vroeger met nog langere sporen, wel stompe sporen hoor. ze was behoorlijk lui en met een zweep had ik steeds rodeo:-)
nou ja dat zit natuurlijk ook voor geen meter.
toen ik dus die langere sporen ging beruiken liep ze veel beter en was ze ook veel rustiger omat ik ook een rustiger been had en haar dus niet steeds naar voren moest trappen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:22

Snap niet waarom het erg zou zijn. Zolang ze er gewoon mee kunnen rijden niet. Maar als ze hem echt erin prikken dan is het zielig, maar dan is hetook zielig met een spoortje van 1 cm. Ik heb zelf een spoor van 2,5 cm ofzo, die vind ik heel erg fijn.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:37

Vanaf klasse M1 zijn sporen verplicht. Bij de paarden mogen sporen maximaal 6 cm lang zijn, bij de pony's maximaal 3 cm (art 122 lid 6 en 8van het wedstrijdreglement)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 22:10

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Ik kan zo weinig met van die berichten van "ohohhhhh die en die heeft dat en dat materiaal". Het gaat erom hoe het gebruikt wordt.
Ik rijd met wieltjes, op elk paard waar ik op stap. Lekker belangrijk. Daarmee richt ik minder schade aan dan sommige ruiters zonder spoor...

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:52

zo lang je ze er niet helemaal inprikt is er nix mis mee, gwoon goed gebruiken dus, dan maakt de lengte helemaal nix uit.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:01

een lange spoor is niet pijnlijk!
een wieltje is ook niet pijnlijk{het wiel moet wel rollen}
maarre,een paard gaat echt niet voorwaartser omdat ie zo'n pijn heeft van die sporen hoor:het moet eigenlijk kietelen...
oke,als je plastic/kunststof sporen hebt{die kun je in een punt vijlen}
dan kan een paard daar echter wel pijn van krijgen...