Mijn werk op SBS6 / Het incassoburo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:46

Ik weet niet wat ik van dat programma moet vinden. Het gaat toch deels ten koste van de privacy.

Ik heb niet zulke beste ervaningen met Interim Justitia.
Ik had ooit iets besteld bij een internetwinkel. Ik heb dat artikel nooit geleverd gekregen door een fout van de TPG. Ik heb dus ook nooit die rekening betaald.
Dus na een maand of wat krijg ik een brief van I.J. Hmm vreemd dus ik bellen. Krijg ik daar een ontzettend onbeschoft heerschap aan de telefoon. Dus ik leg uit dat ik het pakketje nooit in ontvangst heb mogen nemen en dat ik de rekening ook niet betaal. En dat zijn client en ik nog in overleg zijn.
Ik kreeg van deze man te horen dat ik geen smoezen mocht verzinnen en gewoon moest betalen. Ik zou een paasei van mijn administratie hebben gemaakt en ik zou zeker ook wel een huurachterstand van tig maanden hebben.

Bloos! "OKAY?" dat was het enige wat ik uit kon brengen.

NIET NORMAAL.
Nu wil ik geloven dat je het aanhoren van belachelijke smoezen een keer goed zat bent. Maar om nu iedere beller als wanbetaler te beschouwen vind ik te ver gaan.
Uiteindelijk heeft het bedrijf waar ik besteld had alles uitgezocht. Het pakketje was inderdaad weggeraakt bij TPG. TPG heeft daarvoor de kosten vergoed. Het incassobureau is ingelicht.
Toch zat het me niet lekker. Ik heb dus een dikke klachtenbrief gestuurd aan het bedrijf waar ik besteld had. Ik kreeg een excuus brief en een waardenbon van dat bedrijf. Van I.J. heb ik echter nooit meer wat gehoord...

Is dat de normale gang van zaken daar??!!

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:45

Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om individueel zaken te bespreken hier.

Maar, mocht iemand vragen hebben over incasso of iets in die richting, stuur mij gerust een PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:50

Sten, het lijkt me meer een attitude probleem dan alleen een individuele zaak. Het lijkt mij dat dat niet bij een persoon gebeurt, maar waarschijnlijk bij heel veel mensen omdat 'men' bij i.j. moeite heeft om vooroordelen los te laten?

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 11:46

Te snel geoordeeld vind ik.

Vergeet niet dat wij mensen vragen hun betalingsverplichting na te komen. Dit is nooit leuk. Er zijn weinig mensen die ons bellen voor hun plezier en dit uiten ze vaak ook aan de telefoon en onze agents zijn getraind om hier zo goed mogelijk mee om te gaan en een gesprek te krijgen naar de oplossing. Dit hoeft niet altijd betalen te zijn. Zoals hierboven aangedragen kan er ook wel eens iets mis gaan. Dit kan bv opgelost worden door op de herinnering van het desbetreffende bedrijf te reageren of in een later stadium...

Ik denk dat juist mensen die dagelijks in de incasso werken geen vooroordelen hebben tov mensen die hun rekening (al dan niet een keer) niet betalen. Wij zien en weten dat ze niet de enige zijn (zonder het nu de normaalste zaak van de wereld te noemen overigens).

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:45

en toch heb ik ook de ervaring dat bedrijven ook behoorlijk vaak de fout in gaan. In mijn begintijd als incasso medewerker veel bulkwerk gedaan voor o.a. verzekeringsmaatschappijen en daar kwam echt rotzooi uit, wat door de betreffende verzekeringsmaatschappij baggerslecht afgewikkeld was. Dat kan je dan alsnog op gaan zitten lossen, erg geslaagd. Ik snapte toen ook wel dat sommige mensen zwaar gefrustreerd raken als ze dan ook nog een incassobureau aan de lijn krijgen....

Maar zodra het echt flinke vorderingen zijn die keihard zijn, ja dan komt er geen smoes meer aan te pas.

Zeg Sten, betaal je je eigen rekeningen wel keurig op tijd of krijg je zo nu en dan ook wel eens een beruchte brief op de mat????

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:23

Sorane schreef:
Ik weet niet wat ik van dat programma moet vinden. Het gaat toch deels ten koste van de privacy.

Ik heb niet zulke beste ervaningen met Interim Justitia.
Ik had ooit iets besteld bij een internetwinkel. Ik heb dat artikel nooit geleverd gekregen door een fout van de TPG. Ik heb dus ook nooit die rekening betaald.
Dus na een maand of wat krijg ik een brief van I.J. Hmm vreemd dus ik bellen. Krijg ik daar een ontzettend onbeschoft heerschap aan de telefoon. Dus ik leg uit dat ik het pakketje nooit in ontvangst heb mogen nemen en dat ik de rekening ook niet betaal. En dat zijn client en ik nog in overleg zijn.
Ik kreeg van deze man te horen dat ik geen smoezen mocht verzinnen en gewoon moest betalen. Ik zou een paaseizooi van mijn administratie hebben gemaakt en ik zou zeker ook wel een huurachterstand van tig maanden hebben.

Bloos! "OKAY?" dat was het enige wat ik uit kon brengen.

NIET NORMAAL.
Nu wil ik geloven dat je het aanhoren van belachelijke smoezen een keer goed zat bent. Maar om nu iedere beller als wanbetaler te beschouwen vind ik te ver gaan.
Uiteindelijk heeft het bedrijf waar ik besteld had alles uitgezocht. Het pakketje was inderdaad weggeraakt bij TPG. TPG heeft daarvoor de kosten vergoed. Het incassobureau is ingelicht.
Toch zat het me niet lekker. Ik heb dus een dikke klachtenbrief gestuurd aan het bedrijf waar ik besteld had. Ik kreeg een excuus brief en een waardenbon van dat bedrijf. Van I.J. heb ik echter nooit meer wat gehoord...

Is dat de normale gang van zaken daar??!!


idd. Zo'n soort ervaring heb ik ook met IJ. Wat een onbeschofte lui. Niet normaal. En nog niet eens sorry kunnen zeggen.
Soory hoor, maar respect kan ik niet opbrengen voor mensen die daar werken.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:26

Ikzelf ben er gelukkig nooit persoonlijk mee in conatct geweest. Via mijn werk heb ik wel regelmatig een deurwaarders-kantoor aan de lijn. Gaat dan om mensen die vertikken een rekening te betalen, omdat... tsja, noem es wat, de hond na de OK is gaan blaffen (noem maar een absurd voorbeeld). meestal als we dreigen met de deurwaarder komen ze toch met hangende pootjes terug.
Mijn baas had wl eens heibel met een patienten -eigenaar, die heeft hem destijds voor de rechter laten komen. De eigenaar zelf was er niet, en alleen om het opdagen van mijn baas (het was nota bene in Den haag, moest ie effe op een middag vanuit Assen heentufffen), en het uitblijven van die miep was ie al vrijgesproken...
Sloeg echt nergens op....

Maar je, in dat soort werk (incassoburo) kom je heel wat "zieligerds" tegen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:37

STEN schreef:
Te snel geoordeeld vind ik.


Dat zou kunnen. Ik moet afgaan op verhalen van anderen omdat ik zelf persoonlijk geen ervaring heb met incassobureau's. Klachten over IJ komen makkelijk bovendrijven met dat programma op televisie, het zorgt dat mensen makkelijker praten en klagen.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 14:52

daffodil schreef:
Zeg Sten, betaal je je eigen rekeningen wel keurig op tijd of krijg je zo nu en dan ook wel eens een beruchte brief op de mat????
Mijn betalingsverkeer is soms idd vanuit beroepsmatige interesse wat aan vertraging onderhevig Haha!. Maar verder betaal ik idd op tijd, dat klopt.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 14:56

Lovely schreef:
Dat zou kunnen. Ik moet afgaan op verhalen van anderen omdat ik zelf persoonlijk geen ervaring heb met incassobureau's. Klachten over IJ komen makkelijk bovendrijven met dat programma op televisie, het zorgt dat mensen makkelijker praten en klagen.

Klopt en dat is ook goed hoor, alleen is het zo snel een discussie over dat het incassoburo maar dit en dat slecht doet, zonder dat mensen eerst bij zichzelf te raden gaan.

Maar all is fair, het hoort een beetje bij het vooroordeel wat heerst.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:02

1 x met een incasso bureau in aanraking geweest waarbij bedrijf B. een fout gemaakt. Ik had een artikel (X) terug gestuurd en 1(Y) gehouden. En betaald. B. maakte ervan dat ik X had gehouden en X niet had betaald. En Y terug had gestuurd. Nou mooi dus hun fout! Krijg ik dus een brief van het Incasso bureau. Daar stond in dat ik een brief terug kon sturen als ik meende het er niet mee eens te zijn. Dus opnieuw alle gegevens, (betaling, nota's, bewijs van versturing) op gestuurd. Was dus duidelijk na te gaan, dat het niet mijn fout was! Krijg ik daar me een asosjale(bb) brief terug! Echt zo grof!! Niet normaal. Hoe ik mijn betaling regelden was niet hun probleem, ik moest betalen. En dan had ik maar niks moeten kopen als ik het geld niet had. Sorry, hoor bril nodig! Het was toch duidelijk in de gegevens wel artikel ik had gekocht c.q. betaald en welke ik had terug gestuurd. Toen maar weer eens met B. gebeld, want met zo'n incassobureau viel niet te praten. Uiteindelijk alles opgelost, met B.. Netjes een excusbrief van B. gehad, maar van het incasso bureau niks noppes nada! Wel de durf hebben om zulke achterlijke beschofte brieven te schrijven, maar een excusbriefje schrijven hoo maar!

Er zullen heus wel mensen tussen zitten die echt niet willen betalen, terwijl ze dat echt wel moeten doen. Maar als je alle gegevens onder je snufferd krijgt, dan ga je toch op onderzoek uit richting de opdrachtgever ipv gelijk partij te trekken en zo'n brief schrijven met een ultimatum. I kwas destijd 16, maar als het me nu zou over komen zou ik effe fijn naar het betreffende incassobureau bellen met als eis een excusbrief. Zoveel moeite is dat niet, alhoewel ze namen ook niet de moeite om de gegevens eens door te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:16

STEN schreef:
Klopt en dat is ook goed hoor, alleen is het zo snel een discussie over dat het incassoburo maar dit en dat slecht doet, zonder dat mensen eerst bij zichzelf te raden gaan.

Maar all is fair, het hoort een beetje bij het vooroordeel wat heerst.

Incasso bureau's maken ook wel eens foutjes, laten we het daar maar op houden.

Het kàn trouwens zijn dat ik er binnenkort wel mee te maken krijg, ik heb een rekening van een bepaalde instantie niet betaald, omdat die niet correct was. In plaats daarvan heb ik de hele mikmak gekopieerd en met een begeleidend briefje naar de "klantenservice" gestuurd van betreffende instantie.
Ik ben nu in afwachting van een reactie in de vorm van een correcte nota, die ik dan uiteraard direct zal betalen OK dan! . Kan nog lachen worden. Ik met mijn betaalbewijzen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:18

Sammie schreef:
Maar als je alle gegevens onder je snufferd krijgt, dan ga je toch op onderzoek uit richting de opdrachtgever
ipv gelijk partij te trekken
en zo'n brief schrijven met een ultimatum.

Daar worden ze wel voor betaald door de opdrachtgever Lachen.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:22

Absoluut. Ook wij maken wel eens foutjes, net als iedereen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:26

Lovely schreef:
Daar worden ze wel voor betaald door de opdrachtgever Lachen.

Ze worden betaald om hun geld binnen te krijgen, maar als ze daar geen recht op hebben, is dat toch geen probleem omdat ook daadwerkelijk te onderzoeken als je het zo voor je krijgt. Geld van de opdrachtgever krijgen ze toch wel. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sammie op 29-09-04 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:34

STEN schreef:
Absoluut. Ook wij maken wel eens foutjes, net als iedereen.


Alleen een beetje jammer dat ze bij IJ die foutjes nooit zullen toegeven.

Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat het ook kan gaan om mensen die hun rekeningen niet KUNNEN betalen maar het wel graag willen? Dat zit je al in een belabberde poedersuiker situatie en dan krijg je nog zo'n schofterige dame of heer aan de telefoon van een incassobureau ook.
Goh wat kun je dan trots zijn op je baan.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:43

En dan kom je op een hele brede discussie... mensen worden teveel in de verleiding gebracht om te blijven consumeren... ondanks een verminderde financiele positite....
heel even simpel verwoord zeg je dit :
ze kopen of nemen een product af (ook kopen) en kunnen daarna de rekening niet betalen... krijgen een herinnering....niet reageren...incassobureau... en dan is het incassobureau de boosdoener... want die mensen kunnen het toch niet betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:46

STEN schreef:
En dan kom je op een hele brede discussie... mensen worden teveel in de verleiding gebracht om te blijven consumeren... ondanks een verminderde financiele positite....
heel even simpel verwoord zeg je dit :
ze kopen of nemen een product af (ook kopen) en kunnen daarna de rekening niet betalen... krijgen een herinnering....niet reageren...incassobureau... en dan is het incassobureau de boosdoener... want die mensen kunnen het toch niet betalen?

Nou ja, anders verkoop je toch gewoon de boot...??

Het is wel waar hoor, mensen moeten eens ophouden geld uit te geven wat ze niet hebben.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:48

LOL@Lovely Haha!

Klopt, want ook die gevallen zijn er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:48

Daar ben ik het wel mee eens. Maar jij kunt als medewerker van een incasso bureau niet ruiken of iemand zichzelf door eigen schuld in die ellende gebracht heeft. Het hoeven niet alleen rekeningen te zijn van een luxe product, wat dacht je van gas, licht en water bijvoorbeeld??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:49

Dan kun je beter bij schuldsanering aankloppen denk ik, als je zo diep zit dat jeje gas, licht en water niet kunt betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:53

Lovely schreef:
Dan kun je beter bij schuldsanering aankloppen denk ik, als je zo diep zit dat jeje gas, licht en water niet kunt betalen.


Dat weet je niet. Daar kan niemand over oordelen zonder de situatie goed te kunnen.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:57

Sorane, geloof mij, als je je primaire levensbehoefte niet meer kunt voldoen, door welke reden dan ook, dan is het tijd geworden om hulp te zoeken.

Budgetbeheer, WSNP, Schuldhulpverlening, de plaatselijke GKB etc etc. want op die momenten wordt het serieus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:59

Sorane schreef:
Dat weet je niet. Daar kan niemand over oordelen zonder de situatie goed te kunnen.

Nou goed, als je liever eerst nog gaat pootje baden op de Seychellen... Wow!.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:06

STEN schreef:
Absoluut. Ook wij maken wel eens foutjes, net als iedereen.



Ik heb genoeg leuke verhalen over IJ gehoord!