Achterhand activeren in stap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Achterhand activeren in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 22:46

Hoe doe je dat? Haha!

Lekker kort door de bocht zo he? Ik ben eigelijk benieuwd naar mogelijkheden, oefeningen om de achterhand er meer onder te krijgen en dan dus speciaal in stap.
In draf gaat dat best aardig nu, natuurlijk nog niet perfect, maar toch het gaat beter. Ik doe dat door veel tempo te wisselen. Vaak stap-draf en weer terug, maar ook een stukje uitstrekken en weer terug in een arbeidstempo.

Maar in stap red ik dat eigelijk niet. Ze maakt wel ruimere passen of gaat sneller, maar de kont komt er eigelijk niet onder.
Ik weet eigelijk niet of dit iets is wat in een hoger, verder gevorderd deel van de dressuur komt. Of je daar doordat je steeds verder traint ook in de stap een actievere achterhand krijgt.

Ik heb er vanacht zelf over na liggen denken, vrijdagavond heb ik les en zal ik mijn instructrice er ook naar vragen.
Ik kom zelf niet verder dan de tempo- wisselingen, maar in stap is het tempo verschil niet zo groot. Daarna dacht ik aan achterwaarts, maar dat is weer een compleet andere oefening en zover ben ik nog niet.
Ik blijf dus een beetje hangen in mijn gedachtengang....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 23:22

Allereerst, op de stap moet je zuinig zijn. Het is de makkelijkste gang om te verpesten namelijk. Kijk maar eens om je heen hoeveel paarden er onzuiver stappen.
Van mijn instructrice moet ik mijn paard nu meer gaan zetten in stap en meer opgericht houden etc. Kortom, hij moet meer op zijn kont en kleiner stappen. Die van mij heeft van zichzelf een mooie stap en dat wilde ik graag zo houden, dus vandaar dat ik hem altijd ruim heb laten stappen. Terwijl je dat doet is het van giga belang om de takt goed te houden, het achterbeen moet het voorbeen blijven verdrijven, oftewel het voorbeen mag niet te snel opgetild worden en de 4-takt moet behouden blijven.
Oefeningen om de stap actief te houden zijn er wel. Je kunt bijvoorbeeld halve overgangen rijden naar het halthouden. Terugnemen in stap alsof je gaat halthouden en weer voorwaarts zodra ze wil gaan staan. Terwijl je dat doet blijf je goed op de takt letten, o.a. door de buik te volgen (laatst nog een topic over geweest). Een andere goede oefening is het achterwaarts en weer voorwaarts stappen. Dan krijg je er wel op de koop toe dat het achterwaarts ook goed moet zijn, dus diagonaal en niet slepend. Je kunt er wel mee spelen door steeds een ander aantal passen te doen. Het is ook goed voor de gehoorzaamheid, voorwaarts en achterwaarts. Die oefening doe ik nog vaak zat, voor de controle.
Stappen van balken helpt om te zorgen dat ze haar benen bewust en actief optilt, altijd baat.
Als laatste kun je ook veel overgangen stap-draf en vice versa rijden om haar scherp en actief aan je hulp te krijgen, daardoor gaat ze als het goed is ook actiever stappen. Zorg alleen dat het beperkte aantal passen dat je stapt, niet overhaast wordt, iedere overgang dus goed uitwerken.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:03

Zoals Lov al zegt 'op de stap moet je zuinig zijn' zoals Reinert Klimke zegt; 'van de stap moet je zo veel mogelijk afblijven' (uit het boek van Reinert Klimke africhting van het jonge rijpaard)
Mijn paard heeft van zichzelf een hele goede stap, erg ruim, ik heb een jaar terug eens de fout gemaakt hem 'actiever' in de stap te willen rijden waardoor hij dacht 'ik kan niet ruimer?' en bijna een telgang ontwikkelde.
Gelukkig was dat snel weer op gelost, ik heb van anderen gehoord dat ze hetzelfde hebben gehad. En idd zie je om je heen veel paarden met een afwijkende stap.
Ik rij af en toe middenstap dat hij heel goed doet en versnellen en langzamer op mijn zit ook als oefening voor het halthouden.
Vooral nu dat ik alleen mag stappen Knipoog

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:06

Ik ben het met Lovely eens dat een stap zo verschrikkelijk snel verpest is. Mijn paard heeft helaas een mijnder goede stap. Ik stap hem uitgebreid los aan de lange teugel, pak dan mijn teugels op en zet hem heel laag en rond en kijk of ik nog steeds de hele bak door kom (want dat is vaak nogal een probleem, we schijnen een vreselijk enge bak te hebben) en als dat goed is draaf ik meteen aan. Ik werk hem in draf dan goed los en maak hem goed aan de hulpen. Tussendoor stap ik alleen hele korte stukjes om de keertwendingen te oefenen ofzo, of als ik wat langer stap gooi ik hem meteen weer lang. Zo lukt het mij om de stap net aan zuiver te houden, maar als ik eraan zou gaan knutselen weet ik zeker dat dat ten koste gaat van de tact. Tenzij je idd met balkjes oid gaat werken, dat is wel heel goed.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:20

ik kreeg op mijn keuringsrapport bij de stamboek keuring terug dat mijn paard kort in de stap en draf was. Was ik het op dat moment mee eens omdat ze zo opgefokt was dat ze stond te passageren en te piafferen (dus ook dat kan een tinker hahahaha), maar normaal gesproken valt dat best mee hoewel de stap ruimer kan. Wij hadden laatst les van Lammert Haanstra en toen ik hem vroeg naar haar gangenwerk vond hij de stap ruim zat en zei dat de stap verbetert door veel draf en galopwerk. Dus inderdaad, er veel vanaf blijven en dan komt het vanzelf beter!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 13:16

Ik geloof dat Isolda op zich een goede stap heeft. Ze stapt ruim over in ieder geval, zowel in de houding als languit op het strand.
(Kan je altijd goed vergelijken, stuk "aan de teugel" stuk languit en vervolgens terug rijden om te kijken hoe haar afdrukken staan Haha! )

Maar ik heb mijn instructrice er ook nog niet over gehoord, dat ze niet goed zou stappen, alleen voelt het voor mij zelf niet goed. Ik zag ook een foto van mezelf, waarop het lijkt dat Isolda haar kont eraf valt *LOL*
Alsof ze haar achterbenen meer achteruit zet. Kan ook een momentopname zijn..... (hoop ik Schijnheilig )

Dus zoals ik het van jullie hoor, gewoon doorgaan zoals ik nu doe. Geen nieuwe dingen doen. Ik denk dat ik de overgangen stap-draf en weer terug maar aanhoud, dat werkt voor alle typische "Isolda- probleempjes".
Het kan natuurlijk ook vanzelf beter worden, zodra ze haar spieren beter gaat gebruiken en ntwikkelen.

Even vergeten tot ik in de Z rijd?? Knipoog Haha!